Hop til indhold

Hjælp og råd til race og alder osv - anskaffelse af hund


JesperPT
 Share

Recommended Posts

Hej - det er mit første indlæg her, så jeg håber jeg skriver det rigtige sted.

Min svoger vil gerne have hund igen, efter ikke at have haft hund i mange år. Han er ikke så god til at skrive og bruge nettet, så det gør min kone og jeg for ham :).

Lidt om min svoger: Han er 54 og bor i hus med stor grund. Han har arbejde og er hjemmefra op til otte timer om dagen. Han vil ikke kunne have hunden med på arbejde. Hvis det er en god ide, vil han kunne lave en gård til den i haven, så den kan være udenfor i den friske luft. Han har en kat i forvejen. Han tager jævnligt ud at fiske og vil tage den med der. Lejlighedsvis går han også på jagt, men hunden vil kun komme med som ledsager og ikke som jagthund - ærlig talt tror jeg mere de griller pølser og drikker et par øl end de nogen sinde skyder noget som helst. Der kommer gæster hos ham jævnligt og han har to børnebørn og flere på vej.

Vi forestiller os han ikke skal have en hvalp. Hellere en voksen hund og gerne en tæve, for hvis det går godt, overvejer han at få hvalpe på den. Det har han også haft før.

Han vil helt sikkert tage sig rigtig godt af sin hund, men sådan noget med pelspleje og den slags, vil han gerne være fri for. Og han vil ikke have en, som har tendens til at gø. Han vil hellere bruge penge på den og få en god, sund hund en tage chancen med en (næsten) gratis, der skal omplaceres. Jeg ved godt man kan få "hjemløse" hunde fra Grækenland og den slags, men vi tænker heller ikke det er noget. Selv om det er rigtig sympatisk, skal han ikke have en hund som kan have været traumatiseret og kræver en erfaren hundeejer.

Det, vi lidt er ude efter, er forslag til nogle gode hunderacer til sådan en mand og eventuelt hvor man køber sådan nogen.

Jeg håber det her er hvad forumet skal bruges til. Og at I kan hjælpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Var jeg ham så ville jeg tage forbi diverse internater og finde en god ven der.
Det er svært at vejlede en som har nogle krav (som er helt reelle) men som så også gerne vil avle, Det virker som halvhjertet og , i mine øjne, hænger det ikke helt sammen med de krav han sætter. Avlen er vist bare for at lave penge på en krydsning.
Men gå da på internatet, de har gode hunde og ikke alle med diverse traumer.

  • Thanks 1
Link til indlæg
Del på andre sites

19 timer siden, pivpiv skrev:

Var jeg ham så ville jeg tage forbi diverse internater og finde en god ven der.
Det er svært at vejlede en som har nogle krav (som er helt reelle) men som så også gerne vil avle, Det virker som halvhjertet og , i mine øjne, hænger det ikke helt sammen med de krav han sætter. Avlen er vist bare for at lave penge på en krydsning.
Men gå da på internatet, de har gode hunde og ikke alle med diverse traumer.

Tak for svar. Det er nogle gode pointer.

Han er ikke ude på at tjene penge på det. Generelt går han virkelig ikke særlig højt op i penge. Han har bare haft hvalpe før og elsket det. Egentlig ville HAN gerne have en hvalp nu, men min kone og jeg prøver at tale ham fra det, fordi en hvalp virkelig har brug for meget nærvær og indsats. Det har en voksen hund selvfølgelig også, men trods alt mindre end en hvalp. Det tænker vi i hvert fald, uden selv at have haft hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

4 timer siden, JesperPT skrev:

Tak for svar. Det er nogle gode pointer.

Han er ikke ude på at tjene penge på det. Generelt går han virkelig ikke særlig højt op i penge. Han har bare haft hvalpe før og elsket det. Egentlig ville HAN gerne have en hvalp nu, men min kone og jeg prøver at tale ham fra det, fordi en hvalp virkelig har brug for meget nærvær og indsats. Det har en voksen hund selvfølgelig også, men trods alt mindre end en hvalp. Det tænker vi i hvert fald, uden selv at have haft hund.

Hvis han gerne vil have en hvalp så er det da tosset at i modarbejder det hvis ikke i har forstand på hunde.
Får man en hvalp kan man præge den de første uger på en anden måde end du kan med en voksen hund.

Hvis i mener at det er for meget at købe en hvalp, så skal han jo slet ikke have hverken hund eller noget der kan avles på..... et kuld hvalpe tager jo endnu mere tid ;-)
 

Jeg vil stadig slå et slag for internatet. Når ikke der gåes op i race og det egentligt bare er selskabet der savnes, så kan han jo gøre en forskel ved en internathund og give den alt det den mangler.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...