Hop til indhold

Bliver man snobbet??


Aslan
 Share

Recommended Posts

Jeg har jo gået på kursus med en der var i en rotweiler klub, og zaz zaz skriver om berne klub.......

 

Kunne man godt have en tendens til at blive snobbet ved kun at omgåes sine egne?

Eller har man bare et andet sammenhold?

 

(det er skrevet lidt hårdt, men ej ment som en anklage eller andre underlige ting!)

 

Jeg vil da indrømme at jeg nogen gange mangler en sparings "partner" når det gælder broholmeren :oops:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo gået på kursus med en der var i en rotweiler klub, og zaz zaz skriver om berne klub.......

 

Kunne man godt have en tendens til at blive snobbet ved kun at omgåes sine egne?

Eller har man bare et andet sammenhold?

 

(det er skrevet lidt hårdt, men ej ment som en anklage eller andre underlige ting!)

 

Jeg vil da indrømme at jeg nogen gange mangler en sparings "partner" når det gælder broholmeren :oops:

 

Jeg vil sige om specialklubben, at det bare er en træningsplads og hvis ens hund ikke skal blive racist (som Bernerne har en tendens til), så er det langt fra nok. Ude hos os er det bare træning med henblik på DKK-lydighedsprøver og det kan man jo lige så godt træne hos DKK.

 

Sammenhold ? Det er Tordenskjolds Soldater ligesom i enhver anden forening og så alle de folk, der bare kommer, træner og derefter går hjem igen. Selvfølgelig er der sammenhold og man mødes til udstillinger, træning og prøver, men sammenholdet omfatter jo kun de få. Dem, der kommer igen sæson efter sæson, så hvor fancy sådan en specielklub egentlig er kan da så absolut diskuteres...

 

Mht sparringspartner til Aslan...jo det er svært, når man har en stor hunderace, men ude på vores Bernerplads leger man ikke. Man træner. Det er faktisk først nu, hvor vi også går til træning med politihundene, at den lille Simba har fundet nogle han må lege med. En Weimeraner, en schæfer, en lab, en rotte osv. Alt sammen hunde, der kan lære ham, at man ikke behøves at være et stort skrummel i farverne sort, brun og hvid for at være ok og det er sundt for ham.

 

Det vi får - udover muligheden for at træne på Bernerpladsen - er strammere avlskrav og det er kun positivt og et klubblad, men det har kun relevans, hvis man har tavle på sin hund. Der er lister over hvem, der har vundet hvad, hvilke hunde, der er blevet avlsgodkendt siden sidste blad osv osv osv.

 

Jeg synes, at du skal være glad for at gå hos DcH Langeskov, når nu det ser ud til at det passer både hund og herre. I tilgift får I leg og - det ser det i hvert fald ud til på det du skriver - en sjovere form for træning. Ikke at der er noget i vejen med DKK´s lydighedsprogram. Jeg tror bare, at vovserne kunne finde på noget, der er mere underholdende, hvis de kunne sige deres mening...

Redigeret af Zaz-zaz
Link til indlæg
Del på andre sites

Når man har en sjælden race, som man aldrig møder på fortovet eller i skoven, så er det meget rart indimellem at møde andre hunde af samme race, så man har et sammenligningsgrundlag. Men kun at omgås sine egne er vel heller ikke ønskværdigt, da man så kan blive ensporet, som Nollike siger, og det er vist da heller ikke en videre realistisk situation. Man har jo ikke styr på hvilken race, naboen vælger.

 

Jeg er dog enig i, at der kan opstå en del snobberi, når man har samlet repræsentanter for kun én race. Vi deltager indimellem i nogle Norfolk-ture, og der er helt klart nogle mindre nice typer med. F.eks. er der én, som har købt sin hund i Sverige, der udtalte, at "man kunne ikke få pæne hunde i Danmark". Velvidende at mange af os andre havde købt vores hund i Danmark. Der er også én, som hver gang sviner min opdrætter til i helt stor stil. Stasias ører stritter vist en smule for meget i forhold til standarden, og der var gudhjælpemig en, der spurgte, om de ikke skulle limes :shock::roll: Så er man imo nået så langt ud, at man betragter hunden som en død ting, man kan konkurrere med på samme måde, som hvis det gjaldt om at have den største frimærkesamling e.l.

 

Jeg er medlem af Dansk Terrier Klub, men jeg tror egentlig ikke, at jeg gider at betale for det mere. Hvis man ikke er interesseret i at udstille, så får man faktisk ikke rigtig noget ud af det. De har nogle træningstilbud, men der har ikke været noget af interesse i mit lokalområde, og bladet består næsten udelukkende af fotos af mennesker og hunde med div. pokaler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er faktisk først nu, hvor vi også går til træning med politihundene, at den lille Simba har fundet nogle han må lege med. En Weimeraner, en schæfer, en lab, en rotte osv. Alt sammen hunde, der kan lære ham, at man ikke behøves at være et stort skrummel i farverne sort, brun og hvid for at være ok og det er sundt for ham.

 

Og måske også os, vi vil gerne lege hvis vi finder ud af at de kan sammen :mrgreen:

 

 

Jeg synes, at du skal være glad for at gå hos DcH Langeskov, når nu det ser ud til at det passer både hund og herre. I tilgift får I leg og - det ser det i hvert fald ud til på det du skriver - en sjovere form for træning. Ikke at der er noget i vejen med DKK´s lydighedsprogram. Jeg tror bare, at vovserne kunne finde på noget, der er mere underholdende, hvis de kunne sige deres mening...

 

DET er vi skam også eller jeg er glad for at de ser ud til at nyde det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er Broholmerselskabet

 

Jo tak, dem har vi snakket med, dem tør vi ikke snakke med igen :oops:

Vi har jo en broholmer lignende bastard og har praktisk talt begået hærværk på racen :shock: Men han ligner nu meget godt :mrgreen: (vi mangler jo lige en enkelt stamtavler, som vi da har fået at vide er ren, men vi kan jo ikke være 100% sikker ud fra billeder)

Link til indlæg
Del på andre sites

Om man bliver snobbet af kun at omgås sine egne ved jeg ikke, men man kan måske godt gå hen og blive lidt ensporet, hvis man ikke passer lidt på... :blink: Omvendt er det jo dejligt, som du siger, at have nogen at sparre med i forhold til racen :-D En kombi vil nok være at foretrække :5up:

 

. Men kun at omgås sine egne er vel heller ikke ønskværdigt, da man så kan blive ensporet, som Nollike siger, og det er vist da heller ikke en videre realistisk situation. Man har jo ikke styr på hvilken race, naboen vælger.

 

 

Det kan jeg godt følge.

 

 

Og selvfølgelig har man styr på naboen, lige indtil de vælger en anden slags, end den de har, som faktisk viser sig at være den samme :hmm: de skulle skamme sig! Man er vel videnbegærlig nok til at helst skulle vide det hele :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er dog enig i, at der kan opstå en del snobberi, når man har samlet repræsentanter for kun én race. Vi deltager indimellem i nogle Norfolk-ture, og der er helt klart nogle mindre nice typer med. F.eks. er der én, som har købt sin hund i Sverige, der udtalte, at "man kunne ikke få pæne hunde i Danmark". Velvidende at mange af os andre havde købt vores hund i Danmark. Der er også én, som hver gang sviner min opdrætter til i helt stor stil. Stasias ører stritter vist en smule for meget i forhold til standarden, og der var gudhjælpemig en, der spurgte, om de ikke skulle limes :shock::roll: Så er man imo nået så langt ud, at man betragter hunden som en død ting, man kan konkurrere med på samme måde, som hvis det gjaldt om at have den største frimærkesamling e.l.

 

Jeg er medlem af Dansk Terrier Klub, men jeg tror egentlig ikke, at jeg gider at betale for det mere. Hvis man ikke er interesseret i at udstille, så får man faktisk ikke rigtig noget ud af det. De har nogle træningstilbud, men der har ikke været noget af interesse i mit lokalområde, og bladet består næsten udelukkende af fotos af mennesker og hunde med div. pokaler.

 

 

Limes? :shock:

Arh så de findes i mindre tal :shock:

 

 

Men hvorfor går det dem sådan at ørene er forkerte med en milimeter?

Hvad er det der sker? (altså med menneskerne)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og måske også os, vi vil gerne lege hvis vi finder ud af at de kan sammen :mrgreen:

 

 

 

 

DET er vi skam også eller jeg er glad for at de ser ud til at nyde det :mrgreen:

 

Jeps, det bliver spændende at se om de kan lege sammen, de to store fæ-hunde, men mon dog ikke ? Jeg mener; i deres alder handler det jo mest om at skeje ud og skandalisere sine mennesker med tant og fjas i tide og navnlig utide, så jeg mener, at chancerne er rigtig gode :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, det bliver spændende at se om de kan lege sammen, de to store fæ-hunde, men mon dog ikke ? Jeg mener; i deres alder handler det jo mest om at skeje ud og skandalisere sine mennesker med tant og fjas i tide og navnlig utide, så jeg mener, at chancerne er rigtig gode :mrgreen:

 

Vå må jo håbe han kan med bastarder :mrgreen:

Og at den lille bastard kan opføre sig ordentligt!

 

Men ja, hvad er der hjemme i dere shoveder ud over tjant og fjas, det har du da ret i :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Limes? :shock:

Arh så de findes i mindre tal :shock:

 

 

Men hvorfor går det dem sådan at ørene er forkerte med en milimeter?

Hvad er det der sker? (altså med menneskerne)

 

Sker ? Der sker ikke andet end, hvad der sker, når mennesker pludselig øjner chancen for 5 minutter i rampelyset men chancen for at vinde en ugly pokal. Jeg kan da heller ikke tælle de gange vi har fået at vide, at vi skulle rive hvalpepelsen af Bassens ører, så han ikke så så barnlig ud :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Limes? :shock:

Arh så de findes i mindre tal :shock:

 

 

Men hvorfor går det dem sådan at ørene er forkerte med en milimeter?

Hvad er det der sker? (altså med menneskerne)

 

Ja, det er ved gud helt ude i hampen. Jeg er med på, at man arbejder for at overholder nogle standarder i forbindelse med avl, men der må være en vis margen (Stasia har jo ikke stående ører som en Norwich - der er skam det rigtige lille knæk på dem, men de skal åbenbart sidde tættere på hovedet eller noget...). Og når man ikke planlægge avl på sin hund er det jo fløjtende ligegyldigt.

 

Mit indtryk af specialklubberne og i nogen grad også DKK er, at der fokuseres næsten udelukkende på avl og udstillinger, hvilket der også skal være plads til, men for den almindelige hundeejer ville det være spændende, hvis der var mere om adfærd f.eks. Nu har DKK jo gjort noget ved det, idet de har ansat Irene Jarnved, og det synes jeg er rigtig positivt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er ved gud helt ude i hampen. Jeg er med på, at man arbejder for at overholder nogle standarder i forbindelse med avl, men der må være en vis margen (Stasia har jo ikke stående ører som en Norwich - der er skam det rigtige lille knæk på dem, men de skal åbenbart sidde tættere på hovedet eller noget...). Og når man ikke planlægge avl på sin hund er det jo fløjtende ligegyldigt.

 

Mit indtryk af specialklubberne og i nogen grad også DKK er, at der fokuseres næsten udelukkende på avl og udstillinger, hvilket der også skal være plads til, men for den almindelige hundeejer ville det være spændende, hvis der var mere om adfærd f.eks. Nu har DKK jo gjort noget ved det, idet de har ansat Irene Jarnved, og det synes jeg er rigtig positivt.

 

Eller omvendt. Hvis man har en vaps med en "defekt", så skam da få den, der lige fikser det og derpå lader hunden indgå i avl. Nej, folk kan komme og få bedømt deres hunde som den de er uden limede øre, pelse, der er smurt ind i shine osv...det andet er pladder og - efter min mening - langt fra et seriøst avlstilbud...

Link til indlæg
Del på andre sites

^Den tanke har jeg også tænkt. For nyligt mødte jeg en hvalp (er ikke sikker på racen) med bind om ørerne og spurgte forfærdet ejeren, hvad der var sket, hvorefter hun svarede, at det var fordi, den skulle udstilles :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

^Den tanke har jeg også tænkt. For nyligt mødte jeg en hvalp (er ikke sikker på racen) med bind om ørerne og spurgte forfærdet ejeren, hvad der var sket, hvorefter hun svarede, at det var fordi, den skulle udstilles :shock:

 

Ja, det er ubegribeligt, hvad man af og til udsætter de dyr for i udstillingsøjemed. Diverse klamme pelsprodukter, eyeliner for at fremme hundens øjne og udtryk, ører, der limes, snuder, der farves, hunde, der konstant går rundt med balsam i pelsen og hvad har vi. Jeg synes, at man skulle prøve et bad og en børste. De to ting kan nu gøre meget godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter nytår har vi tænkt at supplere vores træning i Dch med træning i den lokale bernerkreds og det glæder jeg mig da til. Det bliver da forhåbentlig hyggeligt at få snakket med en masse andre berner-mennesker og hunde. Vi render jo ikke til udstillinger, så vi må finde kontakterne andet steds :-).

 

Bliver vi snobber? Vi får se :!::mrgreen::mrgreen::mrgreen: Så er det jo ikke sikkert der er fint nok her på hunde-forum med alle de andre racer, blandinger og hvad vi ellers "forurenes" med herinde :blink::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker også, når jeg læser i mine bernerbøger, at det da er bare liiidt langt ude, når de skriver, at man skal lige studse den lidt her og med et hurtigt nyk, så vovse knap nok når at mærke det, fjerne man lige de er små hår i ørerne eller sådan noget - kan ikke lige huske det ordret :engel:

 

Det eneste sted min berner måske bliver klippet inden udstilling, bliver under poterne (og det af praktiske årsager) - min berner ser ud som den ser ud, den skal ikke føres frem, som noget den ikke er! Basta :mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker også, når jeg læser i mine bernerbøger, at det da er bare liiidt langt ude, når de skriver, at man skal lige studse den lidt her og med et hurtigt nyk, så vovse knap nok når at mærke det, fjerne man lige de er små hår i ørerne eller sådan noget - kan ikke lige huske det ordret :engel:

 

Det eneste sted min berner måske bliver klippet inden udstilling, bliver under poterne (og det af praktiske årsager) - min berner ser ud som den ser ud, den skal ikke føres frem, som noget den ikke er! Basta :mrgreen:

 

 

:5up: Dog; lidt studsen på ører og det hvide på brystet kan jeg gå med til ved de voksne hunde (over et år), men det er bare fordi jeg synes, at Bernerne kan komme til at se så lasede og forhutlede ud, hvis man ikke smider en saks på dem en gang i mellem. Det er ligesom deres pels har det med at vokse ret uens, så den ser tjavset ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter nytår har vi tænkt at supplere vores træning i Dch med træning i den lokale bernerkreds og det glæder jeg mig da til. Det bliver da forhåbentlig hyggeligt at få snakket med en masse andre berner-mennesker og hunde. Vi render jo ikke til udstillinger, så vi må finde kontakterne andet steds :-).

 

Bliver vi snobber? Vi får se :!::mrgreen::mrgreen::mrgreen: Så er det jo ikke sikkert der er fint nok her på hunde-forum med alle de andre racer, blandinger og hvad vi ellers "forurenes" med herinde :blink::blink:

 

Hvor-hvor-hvor ? Er det ude hos os ??? Nej, jeg er slet ikke nysgerrig. Det er ikke min natur....eller nowet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up: Dog; lidt studsen på ører og det hvide på brystet kan jeg gå med til ved de voksne hunde (over et år), men det er bare fordi jeg synes, at Bernerne kan komme til at se så lasede og forhutlede ud, hvis man ikke smider en saks på dem en gang i mellem. Det er ligesom deres pels har det med at vokse ret uens, så den ser tjavset ud...

 

Men det er jo stadig dét de avler videre til deres afkom :blink:

 

Men det er så heller ikke det jeg stejler over - det er mere det med liiige at nykke de små hår i ørerne ud (ogn andre steder) - av, siger jeg bare, selvom smerten er meget kortvarig, men er ikke i tvivl om, at den er dér - tænker bare på, hvis man selv river et hår ud på sig selv - og så i øret! Ouch. Synes ærlig talt, at det er mangel på respekt for både udstilling og i særdeleshed hunden. Måske er jeg bare sippet, men det synes jeg altså, den aner jo ikke hvorfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor-hvor-hvor ? Er det ude hos os ??? Nej, jeg er slet ikke nysgerrig. Det er ikke min natur....eller nowet :mrgreen:

 

Nu ved jeg jo ikke hvor ude hos os er:mrgreen:. Men Suså kredsen er den nærmeste for os. Er det så ude hos jer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...