Hop til indhold

Ikke perfekt bid


Gæst Maustique
 Share

Recommended Posts

Gæst Maustique

Ved ikke om den her traad ligger rigtigt - men jeg har lige et lille spoergsmaal ang. DKK kriterier.:blink:

 

Nura er nu blevet 4,5 maaneder og er begyndt at skifte taender. Hun er cocker med DDK stamtavle - og jeg havde egentligt overvejet at faa et kuld hvalpe paa hende om nogle aar, hvis hun opfylder DKK kriterier.

 

Men hun er ved at skifte taender - og jeg er rimelig sikker paa at en af fortaenderne i undermunden kommer til at rage ud over fortaenderne - altsaa et bid der ikke er perfekt.

 

Hvor meget vil det betyde? Vil det betyde at hun ikke kan opnaa den anden plads (mener jeg nok det er) paa en udstilling hun skal have foer vi kan lave hvalpe med bog?

 

Jeg er ikke interesseret i at lave tavleloese hvalpe, saa hvis det er tilfaeldet vil jeg overveje om hun evt. skal steriliseres foer foerste loebetid, saa jeg kan spare hende for kraeft i maelkekirtlerne. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er hun ikke så gammel endnu og der sker jo stadig ting og sager i hendes kæberegion, men man skal passe på med at forvente for meget :-)

 

Er det et regulært underbid vil jeg mene at du vil få et rundt nul på udstilling.

 

Min egen hanhund har overbid og den slags er desværre meget arveligt!

 

Iflg. Cockerens racebeskrivelse, står der iøvrigt således :-)

Kæber, bid </U>: Stærke tænder med perfekt, regelmæssigt og komplet saksebid, dvs at de øverste fortænder tæt overlapper de nederste, og at biddet ligger vinkelret på kæberne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Nu er hun ikke så gammel endnu og der sker jo stadig ting og sager i hendes kæberegion, men man skal passe på med at forvente for meget :-)

 

Er det et regulært underbid vil jeg mene at du vil få et rundt nul på udstilling.

 

Min egen hanhund har overbid og den slags er desværre meget arveligt!

 

Iflg. Cockerens racebeskrivelse, står der iøvrigt således :-)

 

Ja - det havde jeg godt luret ;-)

 

Nej - det er langt fra regulaert underbid. Indtil videre er det kun fortaender i over og undermund der er faldet ud - og de to miderste, nederste taender kom foerst frem. Den ene af dem er drejet en smule - og nu hvor taenderne i overmunden er paa vej frem ser det meget ud som om biddet havner mellem den alm fortand og den fortand der stikker lidt ud. :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - det havde jeg godt luret ;-)

 

Nej - det er langt fra regulaert underbid. Indtil videre er det kun fortaender i over og undermund der er faldet ud - og de to miderste, nederste taender kom foerst frem. Den ene af dem er drejet en smule - og nu hvor taenderne i overmunden er paa vej frem ser det meget ud som om biddet havner mellem den alm fortand og den fortand der stikker lidt ud. :megaked:

 

Det kunne godt være du skulle få en dyrlæge med tandforstand til at kigge på det. Der kan jo være noget der presser på osv. Min tæves kuldsøster havde problemer med hjørnetænderne omkring tandskiftet og det blev rettet ved at fjerne nogle stumper der sad tilbage fra mælketænderne :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Det kunne godt være du skulle få en dyrlæge med tandforstand til at kigge på det. Der kan jo være noget der presser på osv. Min tæves kuldsøster havde problemer med hjørnetænderne omkring tandskiftet og det blev rettet ved at fjerne nogle stumper der sad tilbage fra mælketænderne :-)

 

Der blev, om man saa maa sige, gjort rent bord, da hun skiftede dem. Der sidder ingen rester tilbage af de gamle.

 

Hvad kunne der ellers presse paa?? :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der blev, om man saa maa sige, gjort rent bord, da hun skiftede dem. Der sidder ingen rester tilbage af de gamle.

 

Hvad kunne der ellers presse paa?? :confused:

 

Ok. Det var kun et forslag. Jeg ville nemlig ikke selv kunne se om der skulle sidde noget i vejen i kæbetøjet. Held og lykke med det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ikke hunde kan avlsgodkendes med bidfejl... Men er ikke 100% sikker.

 

I det tilfælde jeg kender med tæven, da blev hun avls godkendt og har klaret sig rigtig flot på udstillinger. Men selvfølgelig først efter at tanden havde rettet sig ind på plads.

Der er nok forskel på om det er en enkel tand som retter sig ind på plads eller om det er en bidefejl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er jo slet ikke færdigudvokset, så jeg tror du må væbne dig med tålmodighed og se når hun er ca et år gammel. Der sker jo nok heller ikke noget ved at lade hende have en enkelt løbetid inden hun bliver steriliseret, det ville faktisk nok give dig tid til at se hende færdig udviklet inden du bestemmer dig for avl eller ikke (løbetid+3 måneder ca inden sterilisation).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det kun er en tand der sidder forkert tror jeg ikke det trækker ned.. Og en 2 præmie skulle hun hvertfald kunne få. Jeg ved jo ikke hvor "krakilske" din races dommere er, men i de racer jeg har udstillet siger de ikke noget til en tand.

 

Det kommer lidt an på hvilken race det handler om - nogen racer ser dommerne næsten ikke på tænder og på andre som fx mine gravhunde hiver de nærmest kæberne af led for at se om alt er som det skal være.. der er ret så specifikke regler om hvorledes og hvor galt det må være og hvordan det skal trække ned i præmieringen....

 

Sådan her ser den ud hos gravhunde:

 

"Saksebid, regelmæssigt og tæt sluttende. Det ideelle er fuldt tandsæt med 42 tænder svarende til tandformlen, med kraftige hjørnetænder, der griber nøje ind i hinanden.

Molar M3 tages ikke i betragtning ved bedømmelsen, mangel på 2 x P1 bedømmes ikke som en fejl.

Det bedømmes som en fejl hvis hunden mangler en P2 også selvom der (bortset fra M3) ikke mangler andre tænder. Det samme gælder afvigelser fra et korrekt sluttende saksebid som fx Tangbid.

Diskvalificerende fejl: Underbid, overbid, krydsbid, fejlstillede hjørnetænder i underkæben, mangel på en eller flere hjørnetænder eller en eller flere fortænder, mangel på andre præmolarer eller molarer uderover de 2 P1, henholdsvis en P2, uden hensyntagen til M3. "

 

Slet ikke indviklet :))

Redigeret af Belzique
fik da ikke det hele med i første omgang :) sry
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...