Hop til indhold

f-h grime -


Gæst bettesmor
 Share

Recommended Posts

Gæst bettesmor

det er lang tid siden jeg har været rigtig på - det går godt med bette, bortset fra når vi skal gå.

Jeg måtte droppe hundetrænning, da jeg hver gang gik jeg med en skidt følelse, fordi jeg bl.a. blev irrettesat af træneren og blev nærmest latterliggjort over min indstilling til positiv forstærkning. Og fik at vide jeg burde anskaffe et kvælerhalsbånd istedet for sele..kort sagt mit hundesyn lå langt fra trænerens.

 

så her er jeg ... igen.

For jeg træner Bette selv, men må også tilstå at det bliver mere og mere anstrengende at gå tur.

Så nu har jeg læst om den her FH grime, og jeg tror det kan få os lidt ud af en ond cirkel - men hvor køber man den? og hvordan bærer jeg mig bedst an med at begynde at bruge den?

nogle med erfaringer?

jeg tænker at hvis nu Fh grimen kan hjælpe til at lære ham at trække mindre, så kan vi begynde på selen igen senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bettesmor

jeg kender ikke så meget til ham -eller faktisk intet. men kunne da godt tænke mig at høre mere om, hvad du ved?

Har læst om "fænomenet" grime, og faldt så over denne f-h model i adskillige artikler. ved ikke, hvilken forskel der præcis er på grime-modeller. også derfor jeg ikke bare vil styrte ud at købe en, uden at vide hvilke forholdsregler jeg skal tage.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kender ikke så meget til ham -eller faktisk intet. men kunne da godt tænke mig at høre mere om, hvad du ved?

Har læst om "fænomenet" grime, og faldt så over denne f-h model i adskillige artikler. ved ikke, hvilken forskel der præcis er på grime-modeller. også derfor jeg ikke bare vil styrte ud at købe en, uden at vide hvilke forholdsregler jeg skal tage.

 

Jeg mener vi har en tråd om ham herinde, jeg ser lige om jeg kan finde den - fik i hvert fald flash back da jeg googlede grimen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bettesmor

ok . det lyder temmelig vildt!

´Men det er jo så metoden og manden, der er syg i hovedet.:evil: laaangt fra mit hundesyn.

Men hvad så med grimer generelt, har jo også læst om det andre steder, bl.a hvor de kaldes halti.

Kan det anbefales, - jeg tænker naturligvis slet ikke på at trække i min hund så den skriger eller tuder. jeg tænker, at det måske kan anvendes i en overgangsfase for at få brudt en ond cirkel. jeg vil helst ikke blive den hundejer, der til sidst slet ikke går med min hund, fordi jeg ikke kan overskue den trækkeri, derfor skal der gøres noget:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er af den mening at grimer og alle andre "anordninger" fr den sags skyld, ikke er egnet til træning overhovedet.

Griber man til den slags remedier, kunne du ligesågodt have smækket et kvæler på hunden med det samme. Same difference. Og her mener jeg helt klart at et kvæler er væsentligt nemmere at have med at gøre end noget andet, og i dén grad er at foretrække.

 

 

Find et træningshold hvor du "passer ind", og tag den derfra.

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

ok . det lyder temmelig vildt!

´Men det er jo så metoden og manden, der er syg i hovedet.:evil: laaangt fra mit hundesyn.

Men hvad så med grimer generelt, har jo også læst om det andre steder, bl.a hvor de kaldes halti.

Kan det anbefales, - jeg tænker naturligvis slet ikke på at trække i min hund så den skriger eller tuder. jeg tænker, at det måske kan anvendes i en overgangsfase for at få brudt en ond cirkel. jeg vil helst ikke blive den hundejer, der til sidst slet ikke går med min hund, fordi jeg ikke kan overskue den trækkeri, derfor skal der gøres noget:roll:

 

Det eneste du får ud af det der er, at hunden arter sig så længe den har grimen på. Det løser problemet her og nu, men det lærer ikke din hund at gå ordenligt i snor. Det gør kun træning, træning og atter træning. Grime er et spring over der, hvor gærdet er lavest...efter min mening...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er af den mening at grimer og alle andre "anordninger" fr den sags skyld, ikke er egnet til træning overhovedet.

Griber man til den slags remedier, kunne du ligesågodt have smækket et kvæler på hunden med det samme. Same difference. Og her mener jeg helt klart at et kvæler er væsentligt nemmere at have med at gøre end noget andet, og i dén grad er at foretrække.

 

 

Find et træningshold hvor du "passer ind", og tag den derfra.

 

:blink:

 

Der er jeg så langt fra enig. Nok er jeg enig med Zaz-zaz i, at det er at springe over hvor gærdet er lavest, men at sammenligne det med en kvæler, det kan jeg ikke følge. Jeg kender en labrador, som havde kvæler på i de første tre år af sit liv - no difference, hun trak én af led og kastede op på grund af kæden. Der er den forskel, at man rent faktisk er i stand til at holde hunden, når den har grime på og hunde aldrig får succes med at trække, når den har grimen på (ift. kvæleren, hvor den 'kun' bliver kvalt). Selvsamme labrador har idag grime på og har, så vidt jeg blev opdateret i går, næsten stoppet med at trække og har næsten vænnet sig helt til, at have den på. At hun så nok ville begynde at trække igen, hvis snoren bliver sat i halsbåndet er en anden ting - men det bliver snoren nok ikke.

 

Men sammenligne en grime og et kvæler, DET kan man ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bettesmor
Det eneste du får ud af det der er, at hunden arter sig så længe den har grimen på. Det løser problemet her og nu, men det lærer ikke din hund at gå ordenligt i snor. Det gør kun træning, træning og atter træning. Grime er et spring over der, hvor gærdet er lavest...efter min mening...

 

jep - men jeg tror egentlig også mit problem ligger mest i at han er så "vild" når han er ude. Min veninde som er under uddannelse til hundeterapeut eller, hvad det kaldes, talte også om at det måske var hormoner. Han virker vildt stresset. og det der undrer mig er jo også, at da vi overtog ham ,havde han ALDRIG haft snor på, alligevel lærte jeg har at gå ret pænt i snor på mindre end en uge, og der brugte jeg bare almindelig sele. Men så ved jeg ikke præcis, hvad der er gået galt, eller jo det gik faktisk galt efter det hundetrænning, fordi jeg blev usikker på mine metoder, også måske kombineret med den alder han er i lige nu. Også er vi jo så landet, hvor vi er.

et andet forslag jeg har fået, er at få ham kastreret, fordi han virker stresset, når han er ude. herhjemme lystrer han jo fint- dog mindre når naboens tæve er i løbetid:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Jeg er af den mening at grimer og alle andre "anordninger" fr den sags skyld, ikke er egnet til træning overhovedet.

Griber man til den slags remedier, kunne du ligesågodt have smækket et kvæler på hunden med det samme. Same difference. Og her mener jeg helt klart at et kvæler er væsentligt nemmere at have med at gøre end noget andet, og i dén grad er at foretrække.

Jeg er enig i dig med at en grime ikke er et træningsredskab og derfor ikke kan erstatte træning, men jeg er ikke enig i dig med at et kvælerhalsbånd er bedre.

Et halsbånd strammer og indsvævner hundens luftforsygning, hvilket blot kan stresse hunden endnu mere og deraf gøre dens adfærd værere. Derudover kan de svævre halsbånd skade hundens nakkehvivler og i værste fald knuse strubehoved.

En grime går ind og trukker på hundens næseryg når den trækker. Jeg har ingen idé om hvordan "ophavsmanden" har tiltænkt brugen af grimen, men man trækker ikke tilbage i den hund som har grime på, dens funktion er kun relateret til at hunden ikke kan trække igennem med sit hovede.

 

Grimen erstatter ikke træning og hunden skal oftest vænnes til at have den på.

 

Irene Jarnvad blev nævnt i den tråd som der linkes til. Har set hende - og andre adfærdsbehandlere - bruge grimen som et middel i træningen af hunde.

Har også selv undertiden brugt grime på mine hunde når jeg gik med hele flokken - men er udemærket klar over at det er at hoppe over hvor gærdet er lavest.

Link til indlæg
Del på andre sites

I mine øjne er grimen (som jeg ikke kan lide) et redskab som bør være en overgangsordning til at kunne holde sin hund i sele eller halsbånd.

 

Amvendt korrrekt kan grimen give kontakten til ejeren som dermed kan begynde antitræktræningen og gradvist få hunden over på halsbånd/sele.

 

Hvis grimen bliver på hunden for altid er den blot et redskab som indvirker på et symptom, at hunden trækker - og så kan man ikke tage den af igen - men arbejdes der på hundens kontakt med linen i både grime og sele vil hunden kunne vænnes til at gå pænt i sele og grimen kan derefter tages af.

 

Vigtigere for mig er det at finde ud af hvorfor din hund er så stresset når I går ud? Det er noget han har tillært sig...

 

Grime vil højst sandsynligt ikke tage den stress, men blot presse hunden til at forholde sig til noget andet i situationen hvilket kan øge stressen fordi det hele bliver for meget at håndtere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bettesmor
I mine øjne er grimen (som jeg ikke kan lide) et redskab som bør være en overgangsordning til at kunne holde sin hund i sele eller halsbånd.

 

Amvendt korrrekt kan grimen give kontakten til ejeren som dermed kan begynde antitræktræningen og gradvist få hunden over på halsbånd/sele.

 

Hvis grimen bliver på hunden for altid er den blot et redskab som indvirker på et symptom, at hunden trækker - og så kan man ikke tage den af igen - men arbejdes der på hundens kontakt med linen i både grime og sele vil hunden kunne vænnes til at gå pænt i sele og grimen kan derefter tages af.

 

Vigtigere for mig er det at finde ud af hvorfor din hund er så stresset når I går ud? Det er noget han har tillært sig...

 

Grime vil højst sandsynligt ikke tage den stress, men blot presse hunden til at forholde sig til noget andet i situationen hvilket kan øge stressen fordi det hele bliver for meget at håndtere.

 

ja, og jeg kan ikke forklare, hvorfor han er stresset- andet end det som andre har sagt, at det måske er hormoner. men netop pga. det stress, som jeg kalder det, erhan også utrolig svær at få kontakt med. og dermed er trænningen naturligvis også ret svær. dog hvis vi er to, går det lidt bedre. eks. når vi slipper ham løs på marken, og han skal løbe i melle os, når vi kalder, eller den ene af os gemmer sig og så skal han finde dén. det gør ham også fysisk træt - men selv når han er fysisk træt, og ude virker han stresset.

men jeg har også tidligere haft en labrador og den var ikke på den måde. også derfor jeg er lidt rådvild, om man vil.

 

har haft den tanke, om han måske er for skadet fra det hjem vi har fået ham fra. han var jo alligevel et år, da vi fik ham.

men han er sød og dejlig, men det der med at skulle klare sig selv uden influrance fra omgivelserne, har vel også præget ham? egentlig opdragelse begyndte jo først,da han kom i vores hjem. Og langt hen af vejen er han jo også ekstrem lærenem. men må sige, at jeg har gjort mig lidt erfaring i at overtage brugt hund, fordi der er i hvert fald nogle ting som er kommet frem, som jeg ikke vidste før.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er en af dem, der bruger en Halti på min ene tæve fra tid til anden.

 

Hun er en hund med mange issues, som jeg konstant arbejder på; bla. stresser hun nemt op på grund af forkert opdragelse=hun har fået lov til at stresse op.

 

Hun har været set på af efterhånden en del adfærdsbehandlere herunder både Jarnved og Ninjamor.

 

Vi har været inde i en ekstrem ond cirkel, hvor hun simpelthen ikke kom ud og gå, da jeg ikke orkede at skulle kæmpe med hende. Jeg skriver "kæmper" fordi det var/er hvad det er - hun trækker voldsomt fremad og har flere gange sendt mig til tælling med stærke smerter i skuldre og led.

Når vi er inde i en periode, hvor hun enten er ekstra stresset eller jeg har smerter i mine knæ (har knæskader) eller hvis mit humør ikke er til "kampen" (jeg lider af tilbagevendende depressioner og et humør, der kan dale meget langt ned), så får hun altså en Halti på. Det er det mindste af to onder - alternativet er at hun slet ikke kommer udenfor haven.

 

MEN alfa og omega er at kontakt-træningen bliver igangsat og opretholdt med Halti'en ellers bliver det en sovepude af rang og det gavner hverken dig eller hunden.

 

Du bliver nødt til at finde ud af grunden til hans stress og hvis det kræver et besøg af en adfærdsbehandler, så kræver det det.

 

Jeg er normalt ikke til sterilisation eller kastration medmindre der er en medicinsk årsag, men Mollie blev steriliseret for ret kort tid siden, da der begyndte at komme kampe mellem mine 3 tæver....

Mollie kører ikke så højt som hun gjorde inden, men hun kan stadig stresse op - forskellen er bare nu, at hun kan køre ned igen langt lettere end før (hun skulle før i tiden i bur eller i et lille rum for at slappe af igen).

Hun er blevet roligere af sind - slapper bedre af og går ikke i kredsløb om jorden, når livet bliver stresset omkring. Hun har f.eks. klaret en flytning ud til min mormor lige inden jul med al den stress det indebærer + julestress oveni uden problemer, hvis hun normalt ville have været uden for rækkevidde.

Hvordan det har haft en indvirkning på hendes problemer med andre hunde aner jeg ikke endnu, da vi ikke har mødt andre hunde siden, men jeg forventer ingen mirakler i den retning, da det også grunder i forkert indlæring.

 

Men hvis jeres træning er gået i hårdknude og kommunikationen er røget sig en tur, så kan Halti'en give jer begge en pause, hvis den bruges korrekt.

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...