Hop til indhold

rottweiler


Gæst jelstroem
 Share

Recommended Posts

Gæst jelstroem

Vi har en rottweiler på godt 2 år. Den er blevet meget vild på det sidste. Og så piver den helt vild om morgenen, når vi kommer hjem. Og også ofte går den bare rundt og piver.

 

Hvad kan vi gøre for at løse det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jelstroem

jeg tror ikke den har ondt, det er ikke piveri som om det gør ondt.. det er mere tøsedrengs agtig piven.

 

den gør meget når der kommer gæster og hvis folk går forbi udenfor, så det er ikke fordi den ikke kan mande sig op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jelstroem

Vi arbejder ikke om natten, men når vi står op piver den.

 

For god ordens skyld skal det lige siges at det er svigerforældres hund.

 

Og nej, der bliver ikke leget så meget med den som man burde med en hund.

 

Men de kan rende rundt om huset på landet så snart de vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa.

 

I bør være opmærksom på, at en rottweiler ikke er en hvilken som helst race. Det er en brugshund. Det vil sige, at den er avlet til at arbejde, altså man har konsekvent udvalgt (sam)arbejdsglade hunde - hvilket jo fører til arbejdsglade hvalpe!

Så jeg synes, at I/dine svigerforældre skulle begynde at sørge for at der kommer noget mentalt aktivitet ind i hundens liv - at gå ture og løbe rundt og lege i haven, er ikke nok.

En af de lette ting, er at sprede hundens foder ud på en græsplæne, så den skal arbejde for at finde det. Derudover er der træning af forskellig slags. Et godt alternativ er at begynde til noget hundetræning af en slags, hvis den ikke allerede gør det.

Derudover kan det også skyldes at den også savnet opmærksomhed?

 

Du har desværre ikke givet så mange oplysninger, så det er svært at sige hvad det skyldes...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg er enig i at hunden har brug for aktiviteter :)

 

Fodersøg på græsplæne/grus er noget alle hunde har godt af, der tråde her på siden om aktivering :)

 

Dvs at han sover alene om natten?

Har han også alenetid om dagen?

 

Går i ikke med ham hver dag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jelstroem

De har også en labrador på samme størelse. De to hunde er altid sammen. De får altid deres morgenmad kastet ud af døren så de skal søge rundt efter det. Der bliver også gået tur med dem hvor morgen, næsten uanset vejr. En tur på 10-15 min.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jelstroem

Hundene sover alene om natten, dog i samme rum. Men det er ikke kun om natten, problemet er, han kan finde på at begynde at pive mens vi sidder i stuen.

 

Soveværelset er på 1. sal, så allerede når folk stiger ud af sengen begynder han at pive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne lyde som om han i den grad er frustreret over at han ikke har noget indhold i livet.

Så vil det måske hjælpe at starte på et eller andet kursus hvor han/I lærer noget meningsfyldt sammen. Jeg ville selv ikke vove at have en rottweiler ude at træne med den.

 

Det KAN også være en tæve i nærheden, der er i løbetid. Når han er omkring 2 år, så har han lige alderen til at det for alvor går op for ham, hvor spændende piger er.

 

Hvad med at stikke af, -strejfe? Har han mulighed for at løbe hjemmefra?

 

 

Som regel når min hund piver, så er det fordi hun vil fortælle mig et eller andet. Det er sjældent, hun piver, -men hun gjorde det faktisk i går sidst på eftermiddagen.

 

Vi havde lige været ude og gå en time før, og jeg havde tænkt mig at se TV-avis. -Men hun var urolig og rastløs.

 

Så snart jeg rejste mig for at lave aftensmad så hoppede hun glædestrålende rundt, -men da jeg gik ud i køkkenet så hun trist ud og småpev igen. Så gik jeg ud i entreen. Og så pev og jamrede hun og hoppede rundt. Så selvfølgelig gik vi en lille ekstra tur. Og det viste sig da også at hun skulle af med en mægtig portion..

Resten af aftenen var hun helt stille og rolig.

 

-----Det kan være en rigtig god ide at prøve på at forstå hvad det er hunden prøver på at fortælle.

Netop det med at "læse" sin hund kan man lære en masse om ved at gå på skole med den.

 

En tur på 10-15 minutter "næsten uanset vejr", det er altså alt for lidt for en 2 årig han-rottweiler.

Min. en halv time om morgenen og en time om eftermiddagen ville være mere passende.

--Silke får et tur på en time om morgenen og 1 time om eftermiddagen, og en lillebitte tur på 10-15 minutter inden sengetid.

Det er på denneher årstid. I AL slags vejr!

 

Men da hun var 2 år fik hun mindst det dobbelte....

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund får 1 time om morgenen, en ½ time ved middagstid og 1-1½ time om eftermiddagen og en lille luftetur lige før sengetid.

I de ture er der lagt træning, næsearbejde og leg ind. Oskar har masser af gode hundevenner, som han leger med på turene i hundeskoven.

Han er altid med os så vidt det er mulig. Han får masser af kontakt og opgaver han skal løse både ude og hjemme.

Her er nogle ideer til aktivering.

 

Søge mad/ godbidder, legetøj m.m

Gå spor.

Løse opgaver, som at finde godbidder gemt under skåle m.m.

Hente farmands tøfler, avis m.m.

Øvelser som Rulle, kravle, gå siksak mellem benene på dig.

Sidde, dække, stå

Blive på komando

Fri ved fod

Frit søg

Gå pænt i snor

Indkald.

 

Ja jeg kunne blive ved. Det vigtigste syntes jeg er at hunden syntes det er sjovt. Alt træning skal være motiverende for hunden. Masser af ros, godbidder og tålmodighed. Bliver du irreteret på hunden fordi den ikke fatter hvad du vil have den til, er det ikke hunden der er dum. Det er fordi du har vidst din hund opgaven på en måde den ike forstår det, prøv en anden fremgangsmåde.

Jeg havde selv svær ved at lære min hund, at gå fri ved fod. Det skyldes desvære en dårlig træner der troede at den hårde metode var den eneste rigtige. Hver gang jeg sagde plads, satte han sig og ville ikke med. Jeg begyndte forfra med masser af godbidder og ros, da komandoen plads ikke duede måtte jeg finde på et nyt. I dag bruger jeg ordet hinter og vi har ingen problemer med fri ved fod.

 

Det blev en længere smøre, håber du kan bruge det til noget. Jeg tror nemelig også problemet er at hunden keder sig. Måske det var en god ide at lade dyrelægen kigge på den, for at udelukke den skulle have smerter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hundene sover alene om natten, dog i samme rum. Men det er ikke kun om natten, problemet er, han kan finde på at begynde at pive mens vi sidder i stuen.

 

Soveværelset er på 1. sal, så allerede når folk stiger ud af sengen begynder han at pive.

 

Jeg tror det er udtryk for at han simpelthen mangler indhold i livet, han har en masse energi, det har labben også, men den er langt bedre til at nøjes :cry:

 

Sådan to hunde skal man ikke have hvis man ikke ønsker at give dem det arbejde de er født til, labben skal bære, have opgaver, bruge næsen, rotten skal også bruge næsen, have aktivering, og de skal begge have en masse gåtur, mindst 1½ time dagligt.

 

10 min om morgenen er for lidt (næsten altid :shock: ), 30 min, med snuseri, og et ordentligt fodersøg oveni, dvs man går ud på græsplænen og spreder det så der skal arbejdes med næsen, græsset skal helst være halvlangt :)

Eller også er grus en ide :)

 

Hvis hundene ikke får de udfordringer de har brug for vil de trives mindre godt, og rotten kan ikke lade være med at give udtryk for den uro det giver ham i kroppen, det er begge hunde der er avlet til aktivitet :)

 

Prøv at gør som foreslået i et par dage, så vil i sikkert opleve to hunde der trives langt bedre og som er langt mere tilfredse :)

 

Dårligt vejr er ikke en undskyldning for at blive hjemme :wink:

Held og lykke med det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hæfter mig ved, at du skriver, at hunden også piber når I er i stuen.

Skal det forstås således, at hundene ikke må være med i stuen?

 

Hvis dette er tilfældet, så vil jeg gerne tale med store bogstaver til dine svigerforældre: HUNDE ER FLOKDYR, SAMARBEJDENDE DYR OG HAR BEHOV FOR FÆLLESSKAB, OMSORG OG HYGGE.

 

En rottweiler har ligeledes behov for MINDST 3 - 4 timers meningsfyldt aktivitet dagligt. Det er en brugshund og ikke "bare" en "gårdhund".

Labradoren har OGSÅ behov for sundt arbejde. 2 - 3 timer dagligt.

 

Gider/vil dine svigerforældre ikke dette er det uforsvarligt at de har hund!

Mentalt vanrøgt kan man kalde det!

 

Fodersøg dagligt, gerne x 2 af mindst 25 minutter lægger en god bund. Og det er en nem aktivitet at tilbyde.Til begge hunde.

 

Jeg håber du kan få rusket lidt op i dine svigerforældre :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...