Hop til indhold

Håbløst vægttab og haltning HJÆLP!


Gæst Lovemydogs
 Share

Recommended Posts

Gæst Lovemydogs

Hej

 

Vi er en familie på fem + 3 hunde.

 

Den ældste, Charlie på 6 år, er kastreret og overvægtig.

Det har han været i godt 2 år.

Han er en labrador/dalmatiner/Golden r. blandning. så vidt jeg ved. der er dog mest labrador i ham

Han har altid været en klog og livlig hund, i forhold til de to andre (og i det hele taget). Men nu har vægten medført et halt bagben og generel stivhed i kroppen. Han er gnaven, og ligger mest i sin kurv. Han har sommetider svært ved at løfte sig fra kurven, som om bagbenene giver efter. Når vi er ude og lege i skoven er han glad og livlig, men når vi kommer hjem igen er det som om at turen har tærret på hans ben.

Vi har haft ham på slankefoder i ca 1½ måned, uden nogen store forandringer.

 

Jeg har hørt fra nogen at det nærmest er umuligt for en kastreret hund at tabe sig.

 

Jeg er simpelthen så ulykkelig, han har kun levet et halvt liv men hvis det fortsætter på denne måde er han død/aflivet om 2 år.

 

Der er bestilt dyrelægetid til ham til på fredag, skønt jeg gruer for hendes respons.

 

Jeg kan se at andre har haft lignende problemer, uden at det har medført aflivelse.

 

Så jeg har brug for råd, historier eller vejledning.

hvad kan der gøres, og hvad har været effektivt for jer?

 

Det vigtigste for ham er at tabe sig, det vil redde hans liv.. men det virker næsten umuligt.. :shock:

 

På forhånd tak!

 

Ps. godt nytår!! :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Velkommen herind :vinke:

 

Fortvivl ej :-)

 

Kastreret hunde, kan sagtens tabe sig, så mit råd er at fortsætte med slankefoder og så skal han selvfølgelig ud og røre sig, så han kan få forbrændt noget fedt.

 

Jeg har ladet mig fortælle, at når en hund er blevet kastreret så bør man nedsætte fodringsmængden med ca 10% da de som regel bliver mindre aktive, og det er det der gør dem overvægtige.

 

Med hensyn til smerterne, så kan det sagtens stamme fra overvægten, som tynger kroppen, og giver overbelastning i ledene. Mit råd med hensyn til smerterne er enten at tage til en massør eller en kiropraktor. Jeg selv ville vælge en kiropraktor, men jeg har også haft positive oplevelser med kiropraktorer, og massere selv min hund. Jeg kan se, at du er fra vordingborg, så jeg kan anbefale Maja Guldborg, som er kiropraktor, og hende jeg selv anvender.

Det er ikke fordi jeg ikke har tiltro til dyrlæger, men tvivler på at de kan hjælpe meget med dette problem. De vil højst sandsynligt give nogle smertestillende, som alligevel ikke vil afhjælpe problemet.

 

Op med humøret, han skal nok klare det. :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til :-D

 

Det lyder ikke godt med Charlie, men ofte virker det meget mere dramatisk end det i virkeligheden er.

 

Jeg kan se, du bor i Vordingborg, bruger du Jane som dyrlæge eller hvem?

 

Hvis din dyrlæge umiddelbart ikke kan hjælpe eller er negativ vil jeg foreslå dig en tur hos en hundekiropraktor. De ser på andet end det dyrlæger kan se.

 

Hvis Charlie har en skævhed i ryggen kan det både have effekt på hans vægt og på hele hans krop, dette vil en hundekiropraktor kunne hjælpe med.

 

Når Charlie har det som han har med stivhed efter hvile er det vigtigt at han ikke belastes med lange ture, men i stedet bliver holdt i gang af flere kortere ture, så han ikke bliver overbelastet og får de stærke smerter.

 

Uden dyrlægeuddannelse vile jeg behandle ham som en gammel gigtsvag hund og det er altså korte ture og mange af dem.

 

:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Det lyder ikke godt.

 

Jeg ville også anbefalde at du får ham tjekket af en kiropraktor, men jeg tror også jeg ville få dyrlægen til at tjekke ham for HD - vægtproblemer kan øge symptomerne hvis hunden lider af HD, og smerte i bagende i forbindelse med vægtstigning for mine alarmklokker til at ringe.

 

Det kan være pokkers svært at få en hund til at tabe sig når den har tendens til at tage på. Har selv en tæve som efter at den fik et kuld hvalpe bare lige så stille begyndte at tage på, næsten uden anledning.

Jeg har sat alle hundene over på BARF og synes det er meget lettere at holde deres vægt - og uden at de virker desperat sultne. Så det var måske en mulighed :?: Du er velkommen til at kontakte mig for nærmere info.

 

Mht. motion så er bestemt noget som skal til når han skal tabe sig, men viser han smerte er det selvfølgelig svært. Jeg ville vente med at starte en "motionsprogram" til jeg havde hørt dyrlæges og kiropraktorens dom - også begynde at lede efter et sted hvor han kunne svømme. På den måde for han motion uden at belaste leddene og skulle han have en skævhed i ryggen, så vil det varme vand være en del af hans genoptræningsprogrem (men husk det skal være i en svømmehal for hunde, hestebassiner er for kolde til at kunne fungere som genoptræning for hunde).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også med på idèen med kiropraktor, for selvom det kan virke lidt halvdyrt, så vil du få at vide hvad problemet kan skyldes og derved tage dine forholdsregler.

 

Min hund blev kastreret for 2½ år siden og er blevet meget fikseret på mad men kan dog stadig ikke selv åbne køleskabet. :blink: Det er vores opgave som hundeejer at sørge for at hunden har så godt et helbred det nu er muligt, så en slankekur ville ikke være en dum idè. Hvis Charlie ikke har tabt sig på 1½ mdr. giver du ham åbenbart stadigvæk for meget mad.

 

Nu giver jeg ikke ret meget tørfoder (for det mætter ikke min hund og så finder han bare selv noget :badr:). Så har han taget lidt på, øger jeg bare mængden af kogte grøntsager og giver i en periode meget magert kød (f.eks. kylling uden skind og mager fisk). Samtidig øger jeg længden af hans gåture men det kan man jo ikke med en halt hund. Når Charlie er blevet checket synes jeg du skulle overveje noget hundesvømning, hvis de kloge hoveder siger god for det, og så spæde lidt hjemmelavet foder til, for at fylde.

 

Held og lykke. Vi vil meget gerne have en update senere.

 

Og Godt Nytår til jer også. :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna tog på efter sterilisation, og det eneste jeg kan få hende til at tabe sig på, er råfodring.

 

Samtidig har hun en dårlig hofte og en dårlig albue, vi har været hos kiropraktor og går pt til massør og så svømmer hun 1-2 gange om ugen´i hundesvømmehal.

 

En waterwalk ville også være en ide..

 

Men som de andre siger, skal du ikke fortvivle, det kan sagtens lykkes:-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...