Hop til indhold

inspireret ... shaping og stress


Freudika
 Share

Recommended Posts

Jeg er lidt inspireret af klikkertrænings-tråden ... For jeg tror ikke, at alle hunde duer til, at man ikke animerer dem til, hvad de skal gøre ... Jeg har jo bare mine to hunde at sammenligne med ...

 

Tulle tilbyder ikke gerne ny adfærd - hun tilbyder en masse af det hun kan, hvis vi træner - men nu adfærd skal hun anspores til - ellers bliver hun dybt forvirret og meget meget opkørt (stresset?) - hun har hele tiden brug for at vide, hvad der forventes af hende.

 

Bimsen er en vims lille en - og hun er svær at træne fordi hun har superhurtige bevægelser og det er svært at være præcis med klikket - men hun fanger hurtigt, hvis klikket kommer præcist - hun kan meget bedre end Tulle tåle, ikke at vide helt præcist, hvad der forventes af hende ...

 

Anyway - mit bud - og mit spørgsmål går på, om mine observationer er rigtige; kan det passe, at ikke alle hunde er gearede til ren shaping?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hmm... Jae... og dog.. men...

 

"FRI shaping" = operant indlæring (at hundens bevidste handling får en konsekvens) er det vore hunde er født til - altså at drage erfaringer (lære) ved at prøve sig frem og få et hhv. positivt/negativt/neutralt udfald af anstrengelserne.

Nogle gange et uventet resultat som er lidt af et tilfælde, men som hunden OGSÅ lærer af.

 

Hvis man tager den nyfødte hvalp og ikke påvirker den med kommandoer på traditionel vis = hæmmer den fri udfoldelse, så vil hvalpen lære via operant indlæring.

 

Sådan ser vores hundes liv bare ikke ud for vi påvirker dem jo og mange hvalpes første påduttede indlæring handler især om at de skal hæmme deres naturlige adfærd.

De skal kunne kontrolleres af ejeren - og dermed har vi rykket ved den fri indlæringsproces (operant indlæring).

 

Ud fra denne baggrund er det fuldstændig korrekt observeret, at nogle hunde ikke "egner" sig til fri shaping, men har behov for lidt hjælp til at komme i gang.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det giver rigtig god mening at vi "ødelægger" noget ved at hæmme tidligt

 

Jeg tænker så også på at Tulle har været meget stresset og måske derfor er mere stressfølsom dels end hun har været - og dels end hvad der er "normalen" ...

 

Det ved jeg da fra mig selv, at min stresstærskel er næsten ikke eksisterende efter jeg har været braget gevaldigt ned med stress ... og "ikke at vide" er jo i sig selv en stressende situation ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det giver rigtig god mening at vi "ødelægger" noget ved at hæmme tidligt

 

Jeg tænker så også på at Tulle har været meget stresset og måske derfor er mere stressfølsom dels end hun har været - og dels end hvad der er "normalen" ...

 

Det ved jeg da fra mig selv, at min stresstærskel er næsten ikke eksisterende efter jeg har været braget gevaldigt ned med stress ... og "ikke at vide" er jo i sig selv en stressende situation ...

 

Nemlig - uforudsigelighed kan føles utroligt utrygt og er derfor en stressfaktor for mange.

 

Ikke mindst hunde ifm. separation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger nogle gange hundens stress/frustration som en ¢velse, altså skal forståes på den måde at hvis hunden reagerer i frustration over et udeblivende klik (udeblivende fordi hunden udf¢rer noget jeg ikke vil klikke for), ved for exempel at tage et skridt baglæns eller dreje til siden, så bliver der klikket for det, indtil det bliver til en ny adfærd. Men vi taler ikke om hunde med dybliggende stress, så det kan måske ikke sammenlignes?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo også en meget stresset hund, og selv om jeg har brugt klikkertræning med en vis succes, så har jeg også oplevet at det kan øge stressniveauet en tand for meget.

Når hunden frustreret prøvet at udføre 5 øvelser på én gang, samtidig med at den gøer eller piver, så er det på tide at stoppe ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har jo også en meget stresset hund, og selv om jeg har brugt klikkertræning med en vis succes, så har jeg også oplevet at det kan øge stressniveauet en tand for meget.

Når hunden frustreret prøvet at udføre 5 øvelser på én gang, samtidig med at den gøer eller piver, så er det på tide at stoppe ;-)

 

Ja!

 

Eller at hunden stresser over et, forventet, udeblevet klik

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg bruger nogle gange hundens stress/frustration som en ¢velse, altså skal forståes på den måde at hvis hunden reagerer i frustration over et udeblivende klik (udeblivende fordi hunden udf¢rer noget jeg ikke vil klikke for), ved for exempel at tage et skridt baglæns eller dreje til siden, så bliver der klikket for det, indtil det bliver til en ny adfærd. Men vi taler ikke om hunde med dybliggende stress, så det kan måske ikke sammenlignes?

 

Ikke helt.

 

Frustration kan være super at træne på, men ikke med alle hunde. Ligesom nogle hunde ikke kan håndtere (stresser over) for lækre godbidder kan nogle hunde blive stressede over ikke at kunne finde "udløserknappen" for klikket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke helt.

 

Frustration kan være super at træne på, men ikke med alle hunde. Ligesom nogle hunde ikke kan håndtere (stresser over) for lækre godbidder kan nogle hunde blive stressede over ikke at kunne finde "udløserknappen" for klikket.

ja selvf¢lgelig.

så dit næste svar var ikke myntet på min post? (som jeg sp¢rger til ovenover)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
hvad vil du så g¢re i en situation hvor hundne kontinuerligt tilbyder kun den samme adfærd, også selvom man går væk fra freeshaping og pr¢ver at guide hunden?

 

Hvilken adfærd tænker du specielt på?

 

Jeg kan ikke lige se for mig, at man ikke kan få en hund videre via guiding

Link til indlæg
Del på andre sites

dejlig han dobermann den anden dag, en anden pige havde meget succesfuldt lært ham "play bow" stilling, og uanset hvad jeg gjorde sagde, ikke gjorde, ignorerede eller klikkede for, blev der ikke gjort andet end play bow i mindst 10 minutter :lol: ....end ikke sit, med godbid over hoved h¢jde havde succes.

 

(som en lille s¢d historie, kan jeg fortælle at jeg havde ham igen et par dage efter, og startede med HELT fra begyndelsen ikke at klikke for bow, da jeg gerne ville se lidt andre ting også! Han var så fin og dygtig, at jeg til slut ¢vede lidt bow, da han er jo er så glad for den ¢velse... Det endte med at nå jeg nejede, så "bukkede" han som svar.... hvor kært er deet lige? :hjerte: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
dejlig han dobermann den anden dag, en anden pige havde meget succesfuldt lært ham "play bow" stilling, og uanset hvad jeg gjorde sagde, ikke gjorde, ignorerede eller klikkede for, blev der ikke gjort andet end play bow i mindst 10 minutter :lol: ....end ikke sit, med godbid over hoved h¢jde havde succes.

 

(som en lille s¢d historie, kan jeg fortælle at jeg havde ham igen et par dage efter, og startede med HELT fra begyndelsen ikke at klikke for bow, da jeg gerne ville se lidt andre ting også! Han var så fin og dygtig, at jeg til slut ¢vede lidt bow, da han er jo er så glad for den ¢velse... Det endte med at nå jeg nejede, så "bukkede" han som svar.... hvor kært er deet lige? :hjerte: )

 

Arh...

Ja det er utroligt så faste de kan blive i EN adfærd.

 

Jeg kunne have fundet på at kaste en godbid væk fra ham i det øjeblik han skulle til at bukke og så klikke for bevægelsen væk

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...