Hop til indhold

leg alt efter race?


Amocca
 Share

Recommended Posts

vi har mange mere eller mindre "faste" legekammerater i parken overfor hvor vi bor, og jeg har lagt mærke til, at legen er anderledes alt efter hvilke racer Karla leger med...

 

 

Luka og Balou er golden retrievere. De bruger begge hvad jeg kalder "retriever death roll" :lol: hvor de ligesom kaster sig frem og forsøger at rulle henover legekammeraten... Karla er heldigvis hurtig til at komme væk ;-) Tæven Luka elsker også at finde en pind og så går den vilde jagt...

 

Charlie og Barney er engelske bulldogs. De løber og "wrestler" eller rettere de forsøger at wrestle, men Karla er længst væk når de har kastet sig :mrgreen: Når hun leger med dem sætter hun farten ned til luntetrav, indtil de er næsten oppe på siden af hende, så er det 2 sek i spurt og så ned i trav igen, så de kan følge med :lun: dygtig pige...

 

Enzo og Nuggi er beagler, de vil gerne stå på bagben op af legekammeraten og så stå og "bokse", men der bliver da også leget lidt tumle og løbeleg....

 

Basse og Ollie er Westier, med dem er det tumleleg der er i højsædet...

 

Dem hun leger absolut bedst med er Mille og Jack - begge Jack Russel terrierer, der gælder det om at løbe stærkt og så "tekke" den anden, ned med den og så vender man og den der blev lagt ned skal løbe efter den anden... Det er lige sagen for Karla pigen... Ikke at hun ikke elsker de andre legekammerater, men løbeleg er bare det bedste...

 

Har du lagt mærke til om din hund leger forskelligt med forskellige racer? Og hvordan de bedst kan lide at lege?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Bernere vil gerne stå front mod front på bagbenene og nærmest bokse hinanden med forbenene. Jeg har meget sjældent set Simba lege på den måde, fordi det ikke er stilen hos andre hunde. De gider ikke det der baskeri. Der, hvor jeg har set ham få en anden hunderace med på spøgen var da han legede med Aslan. De er jo sådan ca lige store, lige tunge og lige stærke, så med Aslan kunne han rigtig få leget af på sin egen måde.

 

Med andre hunde er det det der med at suse først den ene vej, mase-bryde-mase-bryde og så suse den anden vej og mase-bryde-mase-bryde om igen og igen og igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
vi har mange mere eller mindre "faste" legekammerater i parken overfor hvor vi bor, og jeg har lagt mærke til, at legen er anderledes alt efter hvilke racer Karla leger med...

 

 

Luka og Balou er golden retrievere. De bruger begge hvad jeg kalder "retriever death roll" :lol: hvor de ligesom kaster sig frem og forsøger at rulle henover legekammeraten... Karla er heldigvis hurtig til at komme væk ;-) Tæven Luka elsker også at finde en pind og så går den vilde jagt...

 

Charlie og Barney er engelske bulldogs. De løber og "wrestler" eller rettere de forsøger at wrestle, men Karla er længst væk når de har kastet sig :mrgreen: Når hun leger med dem sætter hun farten ned til luntetrav, indtil de er næsten oppe på siden af hende, så er det 2 sek i spurt og så ned i trav igen, så de kan følge med :lun: dygtig pige...

 

Enzo og Nuggi er beagler, de vil gerne stå på bagben op af legekammeraten og så stå og "bokse", men der bliver da også leget lidt tumle og løbeleg....

 

Basse og Ollie er Westier, med dem er det tumleleg der er i højsædet...

 

Dem hun leger absolut bedst med er Mille og Jack - begge Jack Russel terrierer, der gælder det om at løbe stærkt og så "tekke" den anden, ned med den og så vender man og den der blev lagt ned skal løbe efter den anden... Det er lige sagen for Karla pigen... Ikke at hun ikke elsker de andre legekammerater, men løbeleg er bare det bedste...

 

Har du lagt mærke til om din hund leger forskelligt med forskellige racer? Og hvordan de bedst kan lide at lege?

 

Du har gjort nogle super iagttagelser :5up:

 

Racerne har ikke ens legemønstre og derfor kan det også gå galt hvis man sammensætter for uens hunde i leg.

 

Det er dejligt at læse at Karla indretter sig efter de andre hundes mønstre og kan være med i deres leg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hundeleg kan deles op i to grupper: "kamplege" og "jagtlege" og nogle racer foretrækker det ene, andre racer det andet. Det kan man læse mere om hos Anders Hallgren.

 

Nu har Anders Hallgren skrevet rigtig meget, så kan du fortælle præcist hvor han har skrevet det? Jeg kunne nemlig godt tænke mig at læse om det :-)

 

Jeg har så ikke rigtig bemærket forskellene, måske fordi andre hunde bare indretter sig efter hvad Baldur vil lege :-)

Og Baldur foretrækker helt klart at man skiftes til at spurte efter hinanden, det er også hans yndlingsleg med os :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende tråd!

 

Ozzie leger også forskelligt med forskellige hunde... med små terriere og gravhunde er det meget sådan noget med at angribe hinanden, "bide" lidt i hinanden, evt drøne et par runder og så "bide" i hinanden igen.

 

Med hvalpe, der er fremme i skoene leges der som regel en lignende leg - dog er det stort set kun hvalpen der bider i Ozzie (og de bider virkelig, de små bøller) som plejer at stå/sidde/ligge stille og bare ligne én der elsker det.

 

Med bulldogs og boxere er det meget en form for brydekamp der udspiller sig. Bulldogs er sjovere end boxere kan jeg hilse og sige, boxerne vifter ligesom liiidt for meget med forpoterne. :mrgreen:

 

Retrievere, der er det som regel noget med at retrieveren har en eller anden genstand, fx en pind som hundene så skiftes til at løbe rundt med og den anden kan så løbe efter. Ozzie er også glad for bare at stå med pinden og se sej ud og så er det jo ekstra sjovt hvis den anden hund også gider lege trækkeleg med den bedste pind i hele skoven.

 

Andre schæfere er som regel med på at hvor der leges der larmes - de leger meget fangeleg, lidt tumleleg og så foregår alt med lyd på. :-P

 

Jeg tror Ozzie foretrækker fangeleg når det er hunde hun ikke kender så godt, men når hun lærer en hund bedre at kende så synes hun at mosle/bideleg er sååå sjovt - og jo mere lyd der er på, jo sjovere er det selvfølgelig. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det hunde på Aslans størrelse får de hele omgangen.

Og lærer han noget nyt, så skal det udnyttes :rolleyes:

Med store hunde er det poten op på nakke/rygge stykket - er det små hunde, er det poten ned ved siden af dem.

 

Er det store hunde så løber han ind i dem, er det små hunde - ja så vælter han gerne et træ for at undgå at løbe ind i dem, eller slår en koldbøtte.

 

Aslan er altid den der jager (løber bagerst). Men simba er også den første hund han har mødt som ikke kunne løbe fra ham :mrgreen: Hvilket Simbas nakkehår fik at føle - håber de er vokset ud her til udstillingen i morgen :oops::mrgreen::oops:

 

Da han var 6 mdr og legede med sin bror var det lidt ofrskelligt hvem der jagtede og så en helt masse bodyslam :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende tråd!

 

Med bulldogs og boxere er det meget en form for brydekamp der udspiller sig. Bulldogs er sjovere end boxere kan jeg hilse og sige, boxerne vifter ligesom liiidt for meget med forpoterne. :mrgreen:

 

Retrievere, der er det som regel noget med at retrieveren har en eller anden genstand, fx en pind som hundene så skiftes til at løbe rundt med og den anden kan så løbe efter. Ozzie er også glad for bare at stå med pinden og se sej ud og så er det jo ekstra sjovt hvis den anden hund også gider lege trækkeleg med den bedste pind i hele skoven.

 

Andre schæfere er som regel med på at hvor der leges der larmes - de leger meget fangeleg, lidt tumleleg og så foregår alt med lyd på. :-P

 

 

Sjovt det du nævner her med bokserne og deres fægtende forpoter, tror det er den eneste type hunde Karla ikke rigtigt gider lege med.... Hun vil gerne prøve, men efter meget kort tid bliver hun sur og løber hen til "mor"... det samme gør sig gældende med amstaff-hvalpe, så vi undgår de to der er i vores nærområde....

 

Og ja, løb efter den der har pinden er jo en fest, og så trækkeleg om pinden - så er legen jo fuldendt... :mrgreen:

 

Karla har aldrig leget med en schæfer, tror ikke hun ville bryde sig om det. Hun standser altid legen og stirrer mærkværdigt på de andre hunde hvis de begynder at gø :lol: undtagen Nuggi - ham ignorerer hun bare, for han gør aaaaltid når de leger :roll::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt det du nævner her med bokserne og deres fægtende forpoter, tror det er den eneste type hunde Karla ikke rigtigt gider lege med.... Hun vil gerne prøve, men efter meget kort tid bliver hun sur og løber hen til "mor"... det samme gør sig gældende med amstaff-hvalpe, så vi undgår de to der er i vores nærområde....

 

Og ja, løb efter den der har pinden er jo en fest, og så trækkeleg om pinden - så er legen jo fuldendt... :mrgreen:

 

Karla har aldrig leget med en schæfer, tror ikke hun ville bryde sig om det. Hun standser altid legen og stirrer mærkværdigt på de andre hunde hvis de begynder at gø :lol: undtagen Nuggi - ham ignorerer hun bare, for han gør aaaaltid når de leger :roll::lol:

 

De leger altså også meget specielt boxerne, Ozzie bliver let irriteret fordi de både dasker til hende og hopper nærmest ovenpå hende, så dem kan vi også sagtens gå udenom. :mrgreen:

 

Når man har pinden er så man jo kongen. :mrgreen:

 

Hvis hun møder en af de schæfere der bare ikke kan holde mund, så gider hun nok ikke nej, men fat mod, der er mange der sagtens kan holde mund - selv mit støjdyr kan være stille så længe at jeg kan blive helt bekymret for hendes velbefindende. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror Ozzie foretrækker fangeleg når det er hunde hun ikke kender så godt, men når hun lærer en hund bedre at kende så synes hun at mosle/bideleg er sååå sjovt - og jo mere lyd der er på, jo sjovere er det selvfølgelig. :mrgreen:

 

Dette kan så være grunden til at Baldur altid leger fangeleg med andre hunde, han har nemlig ikke nogen faste legekammerater (eller det vil sige, at det har han lige fået for 14 dage siden), så derfor har han indtil nu kun leget med hunde han ikke kendte særlig godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh-ha, jeg kan snart ike huske alle dem vi møder og kalder venner:lol::lol::lol:

Tacco

Dumle

Rotte-pige

Berner-kærsten

4x lab

3x goldie

Gravhund

2x cocker

2x Boxer

Beagle

Klinemüsterlænder

2x rughårdet hønsehund

Old english sheepdog

3x blandinger

Rhodisian ridgeback

Wippet (men ham kan vi ikke rigtig kalde en ven, vio har kun mødt ham to gange)

Jeg kan se legen kommer meget an på hvem Lexus er sammen med. Med de "mindre" hunde skal de jage ham så smider han sig og så er der lidt bide leg...så starter det forfra

 

Der er venner hvor det kun er "fangeleg" hvor de skiftes til at løbe efter hinanden.

 

De store hunde er gerne mere voldsomme i deres leg og det er lexus helt med på, så kommer der bodyslam med i legen:lol:

 

Der er et par hunde hvor de bare hilser pænt og så går de og snuser og skubber lidt til hinanden. så'n "Hey kom lige og snus hvad jeg lige har snust":lol:

 

Jeg re jo gang på gang blevet advaret at det ikke er smart med små/store hunde sammen. Men jeg har aldrig været udsat for uheld eller store "misforståelser"

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har Anders Hallgren skrevet rigtig meget, så kan du fortælle præcist hvor han har skrevet det? Jeg kunne nemlig godt tænke mig at læse om det :-)

 

Jeg har så ikke rigtig bemærket forskellene, måske fordi andre hunde bare indretter sig efter hvad Baldur vil lege :-)

Og Baldur foretrækker helt klart at man skiftes til at spurte efter hinanden, det er også hans yndlingsleg med os :-D

 

Jeg håber Topsytop besvarer dit spørgsmål, eller at en anden kender svaret, for efter at have lavet mine egne iagtagelser, vil jeg egentlig gerne læse lidt om det :-D

 

Og sjovt at Baldurs yndlingsleg er fangeleg, måske er det som du siger fordi han ikke har en fast kendt legekammerat eller også skifter amstafferne legemønster som de bliver ældre....

De to amstaff hvalpe vi har her i området leger ligesom bokserne, med daskende poter op oveni og ovenpå den anden hund, og det gider Karla ikke... Vi kender kun en voksen amstaff og han leger ikke, han hilser kun

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber Topsytop besvarer dit spørgsmål, eller at en anden kender svaret, for efter at have lavet mine egne iagtagelser, vil jeg egentlig gerne læse lidt om det :-D

 

Og sjovt at Baldurs yndlingsleg er fangeleg, måske er det som du siger fordi han ikke har en fast kendt legekammerat eller også skifter amstafferne legemønster som de bliver ældre....

De to amstaff hvalpe vi har her i området leger ligesom bokserne, med daskende poter op oveni og ovenpå den anden hund, og det gider Karla ikke... Vi kender kun en voksen amstaff og han leger ikke, han hilser kun

 

Det kan måske også have noget at gøre med hvordan vi har leget med ham? Vi har aldrig leget "kamplege", men mest den med at han havde en bold og vi så forsøgte at fange ham (hvilket aldrig lykkes... :blink:) ? Desuden er jeg altid gået når han har forsøgt at daske med pote, da jeg syntes at det gør ondt at få dasket sådan en lab hen over armen :blink:

 

Så kan vi mennesker have en indflydelse på hvordan hunden lærer at lege foregår, og kan denne indflydelse påvirke hvordan de så leger med andre hunde?

 

Topsytop: Vi har virkelig brug for dit indput her, så vi kan læse lidt mere om dette emne (som jeg dybest set ikke aner noget som helst om) :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...