Hop til indhold

Omplacering af ældre hunde?


PinPoynter
 Share

Recommended Posts

Jeg var nok en af dem der plejede at synes at det var synd at omplacere gamle hunde, så hellere aflive. Men hold da fast hvor har jeg fået ¢jnene åbnet, og skiftet mening her de seneste år.

En flok mennesker jeg kender fra et Engelsk hundeforum tog initiativ til at starte en forening der promoverer omplacering af ældre hunde.

Nogle af hundene sidder i rescues, men bliver promoveret via dres hjemmeside, andre er i deres pleje enten i kenneler eller i plejefamilier, indtil nyt hjem er fundet. De tager hunde ind fra 7 år gamle, uden nogen ¢vre grænse. Der bliver ikke skelet til om hunden er syg og beh¢ver dyr medicin, alt bliver betalt, ingen hunde bliver aflivet med mindre det ikke længere er etisk forsvarligt at lade dem leve. Nogle af hundene bliver i pleje resten af deres dage, hvis de kommer ind med ikke ret lang tid tilbage i. Oldies Club betaler så for medicin og anden dyrlæge hjælp i hele plejeperioden.

"the Oldies Club" har nu existeret i over 2 år, og har fundet hjem til mange ældre og gamle hunde. Vi ser ofte siden igennem i vores s¢gen efter en ældre hund til Martins mor, da vi ikke mener en hvalp vil være egnet til hende, men hun ¢nsker sig ådan en lille ven at dele sit liv med.

Der er sikkert ting jeg har glemt at fortælle, men interesserede kan tage et kig på deres hjemmeside: http://www.oldies.org.uk/

 

Ville det måske være en ide med noget lignende i DK?

Link til indlæg
Del på andre sites

øhh jeg er med i en forening der hedder Hundens Tarv - www.hundenstarv:dk - prøv at kigge på hjemmesiden. Det er ikke fordi vi har de store midler, men når vi "redder" hunde ser vi hverken på alder eller race. Der er nogle af de danske dyreinternater der ikke tager specifikke racer ind - men kig selv ind på hjemmesiden :blink:

 

Den formidling vi har samarbejde med har også en hjemmeside www.helpadog.webbyen.dk - der kan du også lige smutte forbi, hvis du har tid :-D

 

(min Sookie er fra formidlingen - derfor kom jeg i kontakt med foreningen)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var nok en af dem der plejede at synes at det var synd at omplacere gamle hunde, så hellere aflive. Men hold da fast hvor har jeg fået ¢jnene åbnet, og skiftet mening her de seneste år.

En flok mennesker jeg kender fra et Engelsk hundeforum tog initiativ til at starte en forening der promoverer omplacering af ældre hunde.

Nogle af hundene sidder i rescues, men bliver promoveret via dres hjemmeside, andre er i deres pleje enten i kenneler eller i plejefamilier, indtil nyt hjem er fundet. De tager hunde ind fra 7 år gamle, uden nogen ¢vre grænse. Der bliver ikke skelet til om hunden er syg og beh¢ver dyr medicin, alt bliver betalt, ingen hunde bliver aflivet med mindre det ikke længere er etisk forsvarligt at lade dem leve. Nogle af hundene bliver i pleje resten af deres dage, hvis de kommer ind med ikke ret lang tid tilbage i. Oldies Club betaler så for medicin og anden dyrlæge hjælp i hele plejeperioden.

"the Oldies Club" har nu existeret i over 2 år, og har fundet hjem til mange ældre og gamle hunde. Vi ser ofte siden igennem i vores s¢gen efter en ældre hund til Martins mor, da vi ikke mener en hvalp vil være egnet til hende, men hun ¢nsker sig ådan en lille ven at dele sit liv med.

Der er sikkert ting jeg har glemt at fortælle, men interesserede kan tage et kig på deres hjemmeside: http://www.oldies.org.uk/

 

Ville det måske være en ide med noget lignende i DK?

 

Det lyder som et rigtig godt initiativ! Dejligt at gamle hunde også får en chance for at få et nyt hjem. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst tess_trinea

Min Tess var godt nok kun 5 år, da jeg arvede hende, men dér måtte jeg diskutere heftigt med resten af familien, som ville aflive hende, fordi de mente en 5-årig hund var for gammel til at finde sig tilpas i et nyt hjem.

 

Men jeg har fået den skønneste hund og er virkelig imponeret over, hvor meget man stadig kan ændre på uønsket adfærd på en voksen hund (der var en del stressadfærd hos det kære dyr). Så jeg havde nok også selv nogle fordomme om at overtage voksne/ældre hunde...men i dag kan jeg sagtens forestille mig at gøre det igen, når min fine Tess ikke kan være med mere :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Min Tess var godt nok kun 5 år, da jeg arvede hende, men dér måtte jeg diskutere heftigt med resten af familien, som ville aflive hende, fordi de mente en 5-årig hund var for gammel til at finde sig tilpas i et nyt hjem.

 

Men jeg har fået den skønneste hund og er virkelig imponeret over, hvor meget man stadig kan ændre på uønsket adfærd på en voksen hund (der var en del stressadfærd hos det kære dyr). Så jeg havde nok også selv nogle fordomme om at overtage voksne/ældre hunde...men i dag kan jeg sagtens forestille mig at gøre det igen, når min fine Tess ikke kan være med mere :-)

 

Det bevise rat den gamle skrøne med at man ikke kan lære en gammel hund nye kunster er forkert i den grad.

For den kan både lære og "aflære!".

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bevise rat den gamle skrøne med at man ikke kan lære en gammel hund nye kunster er forkert i den grad.

For den kan både lære og "aflære!".

 

Aflære, det er sikkert og vist, min gamle Lucki som jeg overtog som 7½ år aflærte på no time at all al hans gode opdragelse og lydighed fra et langt liv som tjenestehund :engel::genert::engel:

 

Nå ja og så lærte han som 9 årig! at give pote :cool::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, det er mere synd at omplacere en gammel hund end en ung hund ud fra den betragtning, at den jo knytter sig mere og mere til sine mennesker. Men jeg synes helt klart, at omplacering er at foretrække frem for aflivning af en rask hund - det burde imo være forbudt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg så en af dem der har sagt ja til prøve med en gammel hund. Før var jeg lidt imod det, men efter vi havde Speedy ændrede jeg syn på det.

Min store drøm er at starte et alderdomhjem for gamle hunde.

da jeg ikke kan give dig karma, må jeg citere denne post og sige: Store dr¢mme fortjener god karma! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg synes på ingen måde det er sund at omplacere en ældre hund. Man skal se på:

 

1) hvordan lever hunden nu og hvilken fremtid kan den tilbydes der hvor den bor

2) hvordan kommer hunden til at leve det fremtidige sted og hvilken fremtid har den i det hjem

 

Er der en forbedring fra punkt 1 til 2 taler alt da for at omplacere hunden.

Selvfølgelig er det hårdt for hunden at blive omplaceret hvis den har levet tæt knyttet til sin familie, men tackles det ordentlig går der ikke lang tid før hunden er lige så knyttet til sin nye familie - dog bør besøg fra den gamle familie ikke finde sted i meget lang tid efter omplaceringen.

 

Afliving en eller sund og rask hund pga. en sådan omstændighed at familien ikke kan/gider have hunden mere er i minde øjne en være gang ... :evil: ... det var noget andet hvis det drejede sig om en virkelig gammel hund, som allerede viste tegn på svækkelse.

 

Det er bare min mening

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...