Hop til indhold

kan sele give slidgigt i knæ?


Gæst bettesmor
 Share

Recommended Posts

Gæst bettesmor

i forbindelse med jeg tidligere spurgte til den der grime, har jeg drøftet sagen yderligere med andre uden for dette forum. I denne forbindelse, er der en person jeg er stødt på, som hævder at sele kan give slidgigt i hundens knæ.

Jeg har læst side op og side ned før vi fik hund og efter vi fik hund, og efter denne påstand igen søgt omkring selen. Og jeg finder altså ingen steder nogle oplysninger om, at dette skulle være sandt. Endsige nogen form for evidensbaseret viden!

jeg synes altså det lyder utroværdigt - men tager jeg fejl???!!

joan

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville gerne høre hvordan vedkommende var kommet frem til den betragtning :blink: for hvordan filan det skulle hænge sammen kan jeg ikke lige se...

 

trykket ligger jo henover brystet ... hvordan det skulle kunne give slidgigt i knæene :hmm:

 

måske var det hos ejeren og ikke hos hunden :lol::lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Jeg har aldrig selv hørt om hunde, der har fået slidgigt pga en sele, men har dog hørt det før. Jeg har så også bemærket, at det oftest er folk der er stor modstander mod seler, som bruger denne "undskyldning" for ikke at bruge sele til deres hunde.

 

Når det er sagt, så KAN det være, der måske er noget om snakken. Problemet, tror jeg, er at mange misforstår brugen af en sele, og mener at så er det mere acceptabelt, at hunden trækker "for så sker der jo ikke noget". Det er rigtig, at man ved brug af sele beskytter hundens nakke bedre ved eventuelle træk, men det er ikke ensbetydende med, at hunden skal trække og slet ikke i en "alm" sele, så skal man have de specielle trækseler. Jeg kan godt forestille mig, at der kan komme nogle komplikationer ved varrige træk og forkert sele, for det giver et unormalt og uhensigtsmæssigt træk i de forskellige led, når den prøver at kæmpe sig frem.

 

Fordi man bruger sele, er hunden ikke fuldt ud beskyttet mod skader.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Priceman
Jeg har aldrig selv hørt om hunde, der har fået slidgigt pga en sele, men har dog hørt det før. Jeg har så også bemærket, at det oftest er folk der er stor modstander mod seler, som bruger denne "undskyldning" for ikke at bruge sele til deres hunde.

 

Når det er sagt, så KAN det være, der måske er noget om snakken. Problemet, tror jeg, er at mange misforstår brugen af en sele, og mener at så er det mere acceptabelt, at hunden trækker "for så sker der jo ikke noget". Det er rigtig, at man ved brug af sele beskytter hundens nakke bedre ved eventuelle træk, men det er ikke ensbetydende med, at hunden skal trække og slet ikke i en "alm" sele, så skal man have de specielle trækseler. Jeg kan godt forestille mig, at der kan komme nogle komplikationer ved varrige træk og forkert sele, for det giver et unormalt og uhensigtsmæssigt træk i de forskellige led, når den prøver at kæmpe sig frem.

 

Fordi man bruger sele, er hunden ikke fuldt ud beskyttet mod skader.

 

Jeg tror du er inde på noget der.

 

En hund der trækker meget og som har halsbånd på vil kunne skade både hals og ryg. En hund der trækker meget og som har sele på vil ikke få disse skader med det konstante træk vil kunne belaste de led som er under et øget press i længere tid end godt er.

 

Men det er noget forbandet sludder at det er selen eller for den sags skyl halsbåndet der er skyld i eventuellr skader. Alt kan skade ved forkert brug. Også hvis man bruger sele.

Men i en tilspidset situation hvor hunde kan lide pudselig overlast fordi den farer frem så er en sele at foretrække, set fra hundens synspunkt.(og ejerens pengepung)

 

Så selen er ikke et frikort til at undlade at opdrage sin hund.

 

Der er slædehunde som udvikler slidgigt som måske er en følge af deres forholdsvis hårde trækarbejde,men jeg har ikke kunnet finde noget om det hos de grønlandske hunde .Kun dem herhjemme.

Så min ydmyge tanke kan være at det er mere/lige så, kost baseret som trækbaseret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du er inde på noget der.

 

En hund der trækker meget og som har halsbånd på vil kunne skade både hals og ryg. En hund der trækker meget og som har sele på vil ikke få disse skader med det konstante træk vil kunne belaste de led som er under et øget press i længere tid end godt er.

 

Men det er noget forbandet sludder at det er selen eller for den sags skyl halsbåndet der er skyld i eventuellr skader. Alt kan skade ved forkert brug. Også hvis man bruger sele.

Men i en tilspidset situation hvor hunde kan lide pudselig overlast fordi den farer frem så er en sele at foretrække, set fra hundens synspunkt.(og ejerens pengepung)

 

Så selen er ikke et frikort til at undlade at opdrage sin hund.

 

Der er slædehunde som udvikler slidgigt som måske er en følge af deres forholdsvis hårde trækarbejde,men jeg har ikke kunnet finde noget om det hos de grønlandske hunde .Kun dem herhjemme.

Så min ydmyge tanke kan være at det er mere/lige så, kost baseret som trækbaseret.

 

Måske har det noget med at gøre at de Grønlandske hunde lever mere på fisk og derved for en masse omega`ere end hunde herhjemme :hmm:

 

Men jeg tror at du er inde på det rigtige

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

 

Men det er noget forbandet sludder at det er selen eller for den sags skyl halsbåndet der er skyld i eventuellr skader. Alt kan skade ved forkert brug. Også hvis man bruger sele.

Det skriver jeg jo sådan set også, jeg bruger bare en anden måde at formulere mig på. :-)

 

Eksempeltvis skriver du:

 

Så selen er ikke et frikort til at undlade at opdrage sin hund.

 

Jeg skriver:

 

Problemet, tror jeg, er at mange misforstår brugen af en sele, og mener at så er det mere acceptabelt, at hunden trækker "for så sker der jo ikke noget"

 

Herimellem linierne står der jo sådan set, at fordi man bruger sele, er det ikke ensbetydene med at man ikke skal træne med sin hund, men nogle mener at det ikke er nødvendigt.

 

Undskylder min dårlige måde, at formulere mig på. Men vi er fuldt ud enige her. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...