Gæst GyldenNala Skrevet Januar 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2009 Ja, lige nu synes jeg at vi ikke gør noget rigtigt overhovedet.. Vi er jo helt nybegyndere på det her, og vil bare vores lille vaps det bedste.. Tror vores dagsrytme er for meget for hende eller stresser hende måske? Hun får nogle "flip" indimellem, hvor hun er helt oppe og køre og bider og gider ikke stoppe igen. Indimellem knurrer hun også, så vi nogengange bliver helt bange for hende.. Dagen ser sådan her ud (en alm. hverdag), ca. tidspunkter: 5.30: Vi står op, Nala får en kort tissetur 6.00: Morgenmad 6.20: Nala får en længere gåtur på som regel 15-20 min. 7.00: Jeg kører og hun skal være alene Det er meget forskelligt hvor lang tid hun er alene, i dag var det 3 timer, i går var hun slet ikke og i forgårs var hun 5 timer. Når vi kommer hjem kommer hun ud og tisse, ind og får frokost, ud og tisse igen og længere tur på 15-20 min. 15.00/16.00: Nala kommer ud på en længere tur, ca. 45 min. hvor hun løber fri. 18.30: Aftensmad og bagefter tissetur. Resten af aftenen: leg, flere små tisseture. 21.30/22: I seng og putte (hun falder som regel i søvn før, måske allerede 20.30) De første dage vi havde hende, fik hun mad "gemt" på en eller anden måde så hun skulle kæmpe lidt for det, f.eks. i en toiletrulle eller lign. - aldrig i græsset, for hun forstår det ikke rigtig og får derfor ikke spist nok. Det er vi kommet lidt fra igen.. Måske fordi at hun en dag havde pap i hendes afføring, og så turde vi ikke give hende toiletrullerne mere og løb tør for ideer. Men min tanke er om der er for meget "motion" og for lidt aktivering? Vi træner nogle få min. et par gange om dagen, og hun er blevet dygtig til sit og gi pote. Dæk forstår hun ikke helt. Hun plejer at få et marvben med noget i når hun er alene, men ved ikke om hun bruger det. Hun sover ikke så meget mere som i starten, ved ikke om det normalt? Noget andet er hendes mave. Det startede med noget tynd slask, så hun får a38 for tiden. Men i dag er der ingenting kommet ud.. Jo, lidt her i aften, men ellers ikke.. Vi skal heldigvis ned til dyrlægen i morgen, håber hun kan hjælpe lidt.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Januar 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2009 Jeg tror du er inde på noget af det rigtige, med for meget motion og for lidt aktivering. Jeg synes du skal prøve at hjælpe hende med at søge efter hendes foder. Du kan starte med at ligge foderet, mens hun ser på det (her skal hun naturligvis være bundet eller holdes af en hjælper) og bagefter lade hende søge efter det. Så har hun set at du har lagt noget i græsset og vil forhåbentligt snuse efter det Jeg ved ikke om det vil hjælpe, men det er mit bedste bud Ellers kan du give hende resten af maden i en foderbold. Og så tror jeg ikke at hvalpe altid har brug for meget aktivering. Hvis de kommer ud og opleve en masse og får set en masse ting, kan det godt blive for meget for deres små hoveder, tror jeg Så jeg synes sagtens du kan give hende noget af foderet i madkskålen, hvis hun ellers ikke spiser nok, når I aktivere hende. Held og lykke med hende :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Jeg er enig med Therese.:5up: Lidt mindre motion og lidt mere træning, feks. mens i er på tisse tur kunne i lave lidt kontakt øvelser, indkald og andre "lette" øvelser, øvelser der er succes for hunden:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 De første dage vi havde hende, fik hun mad "gemt" på en eller anden måde så hun skulle kæmpe lidt for det, f.eks. i en toiletrulle eller lign. - aldrig i græsset, for hun forstår det ikke rigtig og får derfor ikke spist nok. Det er vi kommet lidt fra igen.. Måske fordi at hun en dag havde pap i hendes afføring, og så turde vi ikke give hende toiletrullerne mere og løb tør for ideer. Med hensyn til at hun ikke kan finde ud af det på græsset, så skal I nok bare prøve det et par gange, Baldur kunne heller ikke finde ud af det til at starte med, men efter 14 dages tid så kom det. Inden for behøver du jo ikke at gemme godbidderne i toiletruller, når nu hun vælger også at spise toiletrullerne :blink: Du kan bare gå rundt og gemme godbidderne, men husk at i starten skal hun se hvor du gemmer dem, så hun stille og roligt lærer hvad legen går ud på, og dermed altid har succes. Hvis hun ikke får succes med at finde godbidderne, så risikerer du at hun mister interessen for legen. Jeg har på et tidspunkt lagt en del links en til forslag om aktivering, jeg prøver lige at se om jeg kan finde den tråd til dig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst GyldenNala Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Tak for jeres svar. Det må være det der er vejen frem så. Hvad er kontaktøvelser helt præcist? Og indkald kan hun nogengange og andre gange ikke.. Vi kan slet ikke kalde hende til os, når hun sidder og kigger.. Hvilke andre lette øvelser kunne vi lave? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Jeg fandt linket, her er en masse øvelser: http://www.hunde-forum.dk/rad-tips/3748-aktivering-af-din-hund.html Kontakt øvelser er næsten al slags træning, idet at denne træning skaber en tættere kontakt i mellem jer, når I i fællesskab løser en opgave (men husk at træningen skal være sjov og positiv, da det ellers har den modsatte effekt) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst GyldenNala Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Med hensyn til at hun ikke kan finde ud af det på græsset, så skal I nok bare prøve det et par gange, Baldur kunne heller ikke finde ud af det til at starte med, men efter 14 dages tid så kom det. Inden for behøver du jo ikke at gemme godbidderne i toiletruller, når nu hun vælger også at spise toiletrullerne :blink: Du kan bare gå rundt og gemme godbidderne, men husk at i starten skal hun se hvor du gemmer dem, så hun stille og roligt lærer hvad legen går ud på, og dermed altid har succes. Hvis hun ikke får succes med at finde godbidderne, så risikerer du at hun mister interessen for legen. Jeg har på et tidspunkt lagt en del links en til forslag om aktivering, jeg prøver lige at se om jeg kan finde den tråd til dig Jeg prøvede igen med en toiletrulle, og hun spiste den ikke.. Bagefter fik hun noget i en kong dimmer også, og til sidste spredte jeg noget ud over vores gulv (som er mørkt, så tænkte at det måske kunne snyde lidt ).. Det gik nogenlunde, synes jeg.. Men vil gerne se de links der, hvis det er.. Tusind tak.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Godt gået :5up: Jeg tror at jeg lagde de links ind i mens du skrev, så de står lige oppe over dit indlæg Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst GyldenNala Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Godt gået :5up: Jeg tror at jeg lagde de links ind i mens du skrev, så de står lige oppe over dit indlæg Tak, har lige kigget på dem. Der er mange gode, så det vil jeg helt sikkert bruge.. Tak.. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Tak for jeres svar. Det må være det der er vejen frem så. Hvad er kontaktøvelser helt præcist? Og indkald kan hun nogengange og andre gange ikke.. Vi kan slet ikke kalde hende til os, når hun sidder og kigger.. Hvilke andre lette øvelser kunne vi lave? Kontakt øvelser er øvelser hvor hunden skal tage kontakt til hundeføren. Feks... Du står med front mod hunden og hunden skal sitte lige foran dig og se op på dig. Jeg kan poste et billede når jeg kommer hejm, hvor du kan se det i praksis:blink: Eller "kysse øvelsen" sæt dig ned og hold en godbid mellem læberne som hunden skl tage Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst GyldenNala Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Kontakt øvelser er øvelser hvor hunden skal tage kontakt til hundeføren. Feks... Du står med front mod hunden og hunden skal sitte lige foran dig og se op på dig. Jeg kan poste et billede når jeg kommer hejm, hvor du kan se det i praksis:blink:Eller "kysse øvelsen" sæt dig ned og hold en godbid mellem læberne som hunden skl tage Tak, vil rigtig gerne se billeder.. :5up: Og tak for hjælpen! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Tak, vil rigtig gerne se billeder.. :5up: Og tak for hjælpen! Jeg kom da lige itanke om at jeg har da et billede i mit album... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Jeg kom da lige itanke om at jeg har da et billede i mit album... husk at holde godbidden op foran hovedet til vores træning gjorde vi 3 ting, vi skulle bruge navn i starten, først bare stil stående, så hvor vi bevæger os og til sidst holde en godbid i hånden ud til siden. I starten skal man give straks de kigger på en, så kan man forøge tiden. Og til sidst en jeg læste i en anden tråd, 1 i hver hånd ud til siden og en i munden, stå helt stilel og ved kontakt spyt godbid ud. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts