Hop til indhold

Amerikanske betegnelser


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Jeg er ved at studere stamtavlen på en hanhund, som skal parres med en tæve, som jeg er interesseret i... "Problemet" ligger i, at han er importeret fra Amerika, så hans aner er lidt kryptiske at studere :???:

 

De har et andet system, hvor vi bruger bogstaver og tal, bruger de så betegnelser som normal, good, excellent, acceptable og fair - dem har jeg i hvert fald mødt indtil nu.

 

Betegnelserne bliver brugt både om hjerte, hofter, skuldre, øjne og albuer, såeh, det er et bredt spektra, der ikke kun omfatter HD og AA. Nogle der ved hvad hvad svarer til? Be' om en så direkte som muligt oversættelse, tak :engel: Eller bare, hvad der er bedst på en trin-agtig skala :engel:

 

Og så er der også et par helbredsting, som jeg vil spørge, om der er nogle der ved, hvor alvorligt man skal tage? Jeg har nemlig ingen anelse om, hvad det er...:

 

Et stykke tilbage i anerne (mormorsfar), er der én, som har haft det her:

Diagnosis Date___________Diagnosis_________Accuracy___Location___Metrical

May 15, 2002___AUTO IMMUNE DISEASE_________Anecdotal______??________PRIMARY AUTOIMMUNE HEMOLYTIC ANE ...

 

 

Den her har pågældende hanhunds mor (haft):

Diagnosis Date__Diagnosis__Accuracy__Location__Metrical

Nov 07, 2005__PANCREATITIS__Anecdotal__PANCREAS__RESOLVED.

 

På forhånd tusind tak for hjælp :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja inddelingerne giver lidt sig selv.

 

Fair, acceptable, normal, good, excellent

E, D, C, B, A

 

Ville være min umiddelbare inddeling, hvis vi snakker HD.

 

Og De to sygdomme:

Auto-immun-syndrom. Skidt. Kroppen bekæmper sig selv.

Om det er arveligt ved jeg ikke, men jeg ville formode det. Og jeg er ikke sikker på hvad sygdommen egentlig er, men jeg er helt sikekr på at det er noget skidt. Google det :mrgreen:

 

Pancritis.

Google? :mrgreen:

 

Nåh ja. Måske ikke så meget til hjælp, men ville da ikke sidde på sidelinjen uden at pippe lidt med :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak linkene MK101 (mærkeligt navn at tiltale folk med :hmm: )

 

Kan se, at pancreatitis ikke er til at beslutte, om det er arveligt eller ej :???: Eller jo, det er arveligt, men for det meste skyldes det andre årsager, så det er ikke noget, jeg skal hægte mig FOR meget ved.

 

Det autoimmune synes jeg så er lidt mere skræmmende, tilgengæld er den heldigvis også lidt længere tilbage i leddene, så risikoen for, at genet stadig ligger hos hanhunden er ikke voldsomt stor, men den er der jo desværre :???: Glæder mig til jeg kan snakke nærmere med opdrætter om det...! Så må jeg bare håbe, at denne er ærligt, men det tror og håber jeg da på.

 

Angående alle de der sygdomme, så fandt jeg ud at, at 'normal' er fra Tyskland, for den betegnelse bruger de slet ikke i Amerika :rolleyes: Det er åbenbart tyske hunde der er importeret eller et eller andet... Kan ses her: http://www.offa.org/hipgrade.html

 

Så blev jeg da heldigvis lidt klogere :mrgreen:

 

Og tak for dit forsøg på at hjælpe DKWiechert :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, nu er jeg altså blevet forvirret :confused:

 

Først står der i det her link: http://www.canismajor.com/dog/autoimmn.html:

 

There is strong evidence for a genetic factor in the development of autoimmune disease in many species.

 

Men så står der om den bestemte type autoimmune sygdom:

 

Anemia is a clinical sign, not a disease, and is defined as a decrease in the number of red blood cells (RBCs) or the amount of hemoglobin, resulting in a decrease in the oxygen-carrying capacity of the blood. Anemia can be caused by blood loss, decreased production of new RBCs, or an increase in the rate of their destruction, known as hemolytic anemia.

 

Er denne bestemte type så ikke arvelig :confused: Der står jo "in many species" i mit første citat...

 

Men det vil da i hvert fald kun være positivt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, nu er jeg altså blevet forvirret :confused:

 

Først står der i det her link: http://www.canismajor.com/dog/autoimmn.html:

 

 

 

Men så står der om den bestemte type autoimmune sygdom:

 

 

 

Er denne bestemte type så ikke arvelig :confused: Der står jo "in many species" i mit første citat...

 

Men det vil da i hvert fald kun være positivt :blink:

 

Var det ikke hemolytisk autoimmun syndrom?

Så vidt jeg kan se, betyder det en øget nedbrydelse af de røde blodceller.

 

Uanset er autoimmun sygdomme ikke just noget jeg ville have noget med at gøre.

 

;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Var det ikke hemolytisk autoimmun syndrom?

Så vidt jeg kan se, betyder det en øget nedbrydelse af de røde blodceller.

 

Uanset er autoimmun sygdomme ikke just noget jeg ville have noget med at gøre.

 

;-)

 

Det her er alt hvad der stod på bernergarden: PRIMARY AUTOIMMUNE HEMOLYTIC ANE ...

 

Og hvis vi skrotter "primary" og ligger "mia" til ved punktomerne, så er det den, som bliver beskrevet dér. Må søge lidt mere på google, for det kan være at det er to forskellige, alt efter om der står primary eller ej...

 

Nej, jeg er heller ikke vild med, at det optræder i tavlen, men det er et stykke tilbage og hvis alt det andet ser pænt fornuftigt ud, så vil jeg nok tage springet og tilhørende risiko - og det har alt andet, undtagen lige de to sygdomme, som jeg har nævnt og ingen af dem er med garanti genetisk betinget. Blandt andet er der en masse der har fået tjekket øjne og hjerte og alle er fri på det og hanhunden selv har kun én fejl og det er en B-hofte - og tæven er perfekt på det punkt, hun er en af de absolut stærkeste bernere i DK på det punkt ;-)

 

Men intet er sikkert endnu.. Er i hvert fald glad for, at jeg nåede derind og tjekke linierne inden jeg skal besøge opdrætter.

 

Men ihhh altså, hvor dumt det end lyder, så kunne man nogle gange fristes til at købe hovedløst, for så slipper man for at se, hvor mange sygdomme linierne lider af - og lever i sådan en dejlig naiv godtroenhed indtil hunden en dag bliver alvorligt syg af en arvelig sygdom - Oops.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg kigget ALT hans afkom igennem (der var mange, tror han har fået 20 kuld eller noget, talte ikke) inde på bernergarden og der er ikke registreret én eneste, som har lidt af en autoimmun lidelse af nogen art - og det var ikke fordi de var slemme til ikke at oplyse dødsårsag og lidelser derinde ;-)

 

Det var da altid noget, nu har jeg lidt mere 'ro i sjælen', hehe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
De har et andet system, hvor vi bruger bogstaver og tal, bruger de så betegnelser som normal, good, excellent, acceptable og fair - dem har jeg i hvert fald mødt indtil nu.

Og så er der også et par helbredsting, som jeg vil spørge, om der er nogle der ved, hvor alvorligt man skal tage? Jeg har nemlig ingen anelse om, hvad det er...:

 

Et stykke tilbage i anerne (mormorsfar), er der én, som har haft det her:

Diagnosis Date___________Diagnosis_________Accuracy___Location___Metrical

May 15, 2002___AUTO IMMUNE DISEASE_________Anecdotal______??________PRIMARY AUTOIMMUNE HEMOLYTIC ANE ...

 

 

Den her har pågældende hanhunds mor (haft):

Diagnosis Date__Diagnosis__Accuracy__Location__Metrical

Nov 07, 2005__PANCREATITIS__Anecdotal__PANCREAS__RESOLVED.

 

På forhånd tusind tak for hjælp :-D

 

Det amerikanske HD system kører efter hvad der ca. svare til DKK's det gamle

 

Excellent - A1

Good - A2

Fair - B1 til B2

Borderline - ca. B2 til C

 

Borderline bruges ikke til avl og amerikanerne parre normalt ikke fair x fair.

 

Jeg vil gætte på at AUTOIMMUNE HEMOLYTIC ANE står for Autoimmun Hæmolytisk Anæmi som er en bløder sygdom. Du kan læse lidt om den her:

http://www.paintedmagic.dk/Avl_Sygdomme.html#AHA

 

PANCREATITIS kender jeg ikke rigtig noget til, men Google er din ven :-)

 

En side jeg kan anbefalde dig er: http://www.offa.org/

Den bruger jeg super meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...