Hop til indhold

apport for pokker!


Gæst Stinnemus
 Share

Recommended Posts

Gæst Stinnemus
Kan lige se zaz zaz sidder der en hel frysende s¢ndag i haven og vente på at berner selv finder på at samle ting op og aflevere :lol:

 

Jeg gav den til Indy. Hendes problem var at hun ikke kunne lide at bære, så det blev ind¢vet med klikkeren... tage fat, klik tage fat klik, tage fat, holde lidt, klik og så fremdeles... nu ved hun at hun skal holde den fast. Hun havde aldrig selv fundet på at samle den op, slet ikke siddende/stående lige foran mig!

 

men VILLE indy tage fat? Jason vil ikke tage fat - han vil gerne åbne munden og stikke munden ind over tingen, men han vil IKKE bide fast/holde den - det er det punkt jeg bare ikke kan komme ud over :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 76
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

En god ide hvis man har det problem at hunden ikke vil komme tilbage med apporten. Det er at få en til at hjælpe sig. Lad hjælperen stå med hund og apporten. Du løber et stykke væk, hunden får apporten i munden og du kalder på din hund, swelvfølgelig med glad stemme. Klik og beløn når hunden kommer til dig og aflevere apporten, smider den apporten inden den kommer helt hen til dig, så gør ingenting. Prøv at gøre afstanden mindre mellem dig og hjælperen. Hunden vil hurtig finde ud af at den får en godbid når den kommer og aflevere apporten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
En god ide hvis man har det problem at hunden ikke vil komme tilbage med apporten. Det er at få en til at hjælpe sig. Lad hjælperen stå med hund og apporten. Du løber et stykke væk, hunden får apporten i munden og du kalder på din hund, swelvfølgelig med glad stemme. Klik og beløn når hunden kommer til dig og aflevere apporten, smider den apporten inden den kommer helt hen til dig, så gør ingenting. Prøv at gøre afstanden mindre mellem dig og hjælperen. Hunden vil hurtig finde ud af at den får en godbid når den kommer og aflevere apporten.

 

men hund vil ikke tage apporten :megaked:

 

 

 

og jeg kan ikke få fat på hjælpere (har prøvet i forbindelse med rundering, men folk vil vidst ikke have på sig at de hjælper en pudel :rolleyes:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min collie ville ikke engang kigge på en apportbuk. Så lavede jeg en blød en til ham. Jeg kom træpiller i en plastpose og kom plastposen i en sok.

 

Så gik jeg i gang. Jeg lod ham sidde foran mig og gav ham sokken i munden. jeg støttede under hagen for at han ikke skulle spytte den ud. Masser af ros, mens han holdt den og godbid, når jeg tog den.

Jeg gjorde det hver dag og ret hurtigt tog han selv sokken. Det var et stort fremskridt:lol:.

Jeg blev ved i lang tid på den måde med den bløde apport. Efterhånden fægtede jeg med den, og han tog den. Så holdt jeg den helt ned på gulvet, han tog den. Så lagde jeg den på gulvet, og til sidst kastede jeg den, han hentede den og afleverede. Det var en stor dag.

Så apporterede han den bløde apport i lang tid, og så begyndte jeg med en tynd rundstok. Til at begynde med lod jeg ham bare tage den og aflevere den.

Da han så apporterede den tynde rundstok, gik jeg over til en tykkere samt en apport med knupper på enderne.

Hele indlæringen tog omkring et halvt år, men han apporterer i dag.:lol:

 

Jeg har lært min schæferhvalp at apportere på samme måde. Men med en rigtig apport med det samme. Hun vil jo gerne have noget i munden. Men jeg startede med afleveringen. Selvom hun hurtigt lærte rigtigt at apportere, træner jeg alligevel aflevering med hende stadigvæk, det kan man jo gøre inde i stuen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Min collie ville ikke engang kigge på en apportbuk. Så lavede jeg en blød en til ham. Jeg kom træpiller i en plastpose og kom plastposen i en sok.

 

Så gik jeg i gang. Jeg lod ham sidde foran mig og gav ham sokken i munden. jeg støttede under hagen for at han ikke skulle spytte den ud. Masser af ros, mens han holdt den og godbid, når jeg tog den.

Jeg gjorde det hver dag og ret hurtigt tog han selv sokken. Det var et stort fremskridt:lol:.

Jeg blev ved i lang tid på den måde med den bløde apport. Efterhånden fægtede jeg med den, og han tog den. Så holdt jeg den helt ned på gulvet, han tog den. Så lagde jeg den på gulvet, og til sidst kastede jeg den, han hentede den og afleverede. Det var en stor dag.

Så apporterede han den bløde apport i lang tid, og så begyndte jeg med en tynd rundstok. Til at begynde med lod jeg ham bare tage den og aflevere den.

Da han så apporterede den tynde rundstok, gik jeg over til en tykkere samt en apport med knupper på enderne.

Hele indlæringen tog omkring et halvt år, men han apporterer i dag.:lol:

 

Jeg har lært min schæferhvalp at apportere på samme måde. Men med en rigtig apport med det samme. Hun vil jo gerne have noget i munden. Men jeg startede med afleveringen. Selvom hun hurtigt lærte rigtigt at apportere, træner jeg alligevel aflevering med hende stadigvæk, det kan man jo gøre inde i stuen.

 

Jeg har fået sådan en træningsdummy med samme princip (altså blød) og så er der madpiller indeni som vi i fællesskab og under megen "køren op snak" åbner og han fpår lidt af, men han vil IKKE holde den

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Sådan bare for fremtiden skyld: Hvor længe kan sådan en dommermand til en prøve finde på at lade hunden vente på plads før han giver lov til at man tager apporten fra hunden ? År ? Dage ? Timer ? Munutter ? Sekunder ? Ja-ja, man må være beredt :mrgreen:

Til konkurenser er der nogle helt fastlagte regler som dommere og hundefører skal overholde

Hunden skal side 10 ck. inden du tager aporten, hvis du tager den før mister du et 1/2 poeng

hvis dommeren overskrider 15 ck. og hunden derefter smider aporten, kan og bør du indgive en indsigelse mod dommeren,

da han har overskredet sine beføjelser, og du vil helt sikkert få medhold i dommerudvalget,

da alle dommere i DCH fx. har nogle helt konkrete tidsintevaller der skal overholdes

Link til indlæg
Del på andre sites

men hund vil ikke tage apporten :megaked:

 

 

 

og jeg kan ikke få fat på hjælpere (har prøvet i forbindelse med rundering, men folk vil vidst ikke have på sig at de hjælper en pudel :rolleyes:)

 

Nej forudsætningen for at du kan træne det sidste indlæg jeg har skrevet, det er selvfølgelig at han kan det første nemelig at sidde foran dig og holde fast i apporten.

 

Jeg vil godt hjælpe dig. Jeg har intet imod at hjælpe en puddel. :mrgreen:

 

Det bedste forslag jeg har til at få ham til at ville tage apporten i munden, det er at du går meget, meget langsom frem. Beløn når han dutter til den, beløn når han gaber om den, beløn når han holder den i munden i et brøkdel af et sekund. osv.

Du kan også prøve at gøre apporten spændende for ham. Tag den f.eks. med på jeres gåture og når Jason forhåbenlig viser interesse for det sjove som mor har, så putter du apporten i lommen igen. Det skulle gerne vække hans interesse så han når du træner ham i at tage apporten i munden, så har du fanget hans opmærksomhed og interesse på apporten.

 

Held og lykke med projekt apport.:blink::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fået sådan en træningsdummy med samme princip (altså blød) og så er der madpiller indeni som vi i fællesskab og under megen "køren op snak" åbner og han fpår lidt af, men han vil IKKE holde den

 

Jeg puttede den ind i munden på ham og støttede, så han ikke kunne spytte den ud og roste med lys stemme, mens han holdt den. Guf når jeg tog den.

Men det kræver meget tålmodighed og mange gentagelser.

Han havde jo inden lært at sidde foran mig, det kan nok ikke lade sig gøre med en hund, der farer rundt. så hvis du ikke har siddeøvelsen i orden, må du træne den først.

Jeg troede heller aldrig, min collie kunne lære apportering, men det kunne han.:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Jeg puttede den ind i munden på ham og støttede, så han ikke kunne spytte den ud og roste med lys stemme, mens han holdt den. Guf når jeg tog den.

Men det kræver meget tålmodighed og mange gentagelser.

Han havde jo inden lært at sidde foran mig, det kan nok ikke lade sig gøre med en hund, der farer rundt. så hvis du ikke har siddeøvelsen i orden, må du træne den først.

Jeg troede heller aldrig, min collie kunne lære apportering, men det kunne han.:lol:

 

Jason har selvflgelig lært at sidde foran mig på kommando :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen

Det vigtiske i en aport er følgende, du har lært din hund indkald, det vil sige du har hunden på afstand,

og kalder her og hunden kommer til dig og sider foran dig i ventepotion,

hvis hunden ikke kan den komando er din aport mislykket på forhånd da hunden ikke ved hvor den skal være,

Som der er skrevet i et andet indlæg, kan du med stor fordel lære hunden aport baglens ( rigtig god måde )

Hvvis hunden ikke er vand til at apotere og ikke bryder sig om at have ting i munden kan du starte med noget blødt

fx. en gammel arbejdshandske, som jeg brugte i starten, tag handsken i lommen når du kommer ud på træningsområdet,

gå rundt med den i lommen hvergang i går tur så den får en lækker duft af dig og ikke dufter af noget fremmedet,

når du så starter på din aport sætter du hunden på plads, og smider aporten nogle få meter, venter 10 - 15 ck.

beder hunden om at blive og går så ud og henter aporten viser hunden aporten, smider den igen,

går ud og henter den og viser hunden aporten, det gør du 2 - 4 gange, og vil garentere dig at hunden sider og undre sig over

( hvorfor må jeg ikke rende ud efter den ting h*n smider )

næste gang du smider aporten siger du aport og sender hunden ud efter genstanden dur har smidt ud, når hunden kommer tilbage

har du allerede fundet en godbid som du holder synlig forand dig

så hunden straks kan se den og vil derfor plasere sig foran dig for at få sin belønding, vendt 2 - 3 ck. inden du tager aporten

( men inden hunden smider den ) beløn med ros og godbiden,

Jeg selv startede med en handske,

udvidde til en dommi og aportpind og bold som vist på billede

 

denne her metode kan bruges allerede medens hunden går på hvalpehold og husk lige når hunden aflevere aporten

må den gerne lege lidt med denne da hunden så får en fornemmelse af at det er rigtigt sjovt at hente til mor/far

og så skal der bare leges det opfordre hunden til at komme til dig med genstanden

Bruges på hvalpehold

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Jeg synes, at nogle af jer tager alt for store skridt i startindlæringen og er absolut ikke enig i, at en hund skal bære bundet af et hæmmende sit signal i starten.

 

Irene jeg er syg og kan ikke tænke klart - forstår slet ikke hvad du prøver at sige her :oops:

 

hæmmende signal? er det det med allerede at sætte signal på NU før øvelsen er helt på plads? Jeg regner IKKE med at sætte nogen signaler på overhovedet før hele apport-seancen er på plads - det skulle gerne blive så han løber ud og henter genstanden og kommer tilbage til mig og sætter sig og afleverer før vi sætter "apport"-kommando på

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, at nogle af jer tager alt for store skridt i startindlæringen og er absolut ikke enig i, at en hund skal bære bundet af et hæmmende sit signal i starten.

 

Nu ved jeg ikke om du mener at jeg er en af dem som går for hurtig frem. Men hvis du læser mit indlæg side 2 så vil du se at jeg skriver at hunden først skal lære at holde fast i apporten, inden man lære den at sidde med den.

 

Men i øvrig er jeg fuldstændig enig med dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Jeg synes, at nogle af jer tager alt for store skridt i startindlæringen og er absolut ikke enig i, at en hund skal bære bundet af et hæmmende sit signal i starten.

 

Kan ikke lige følge dig her ???

Hvis du ikke lærer din hund at komandoen aport betyder at hente noget til dig

hvordan skulle den så vide hvad den skal når du smider aportgenstanden ??

Hvis jeg cykler rundt med mit barnebarn og skal svinge til venstre så siger jeg da til knægten her skal du svinge til venstre

har han ikke lært hvad venstre er hvad skal knægten så gøre fortsætte stoppe eller bare dreje den vej han mener er venstre ??

 

Kan godt ske jeg er lidt på vildspor men før mig så tilbage

for kan desvære ikke følge din tankegang :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Kan ikke lige følge dig her ???

Hvis du ikke lærer din hund at komandoen aport betyder at hente noget til dig

hvordan skulle den så vide hvad den skal når du smider aportgenstanden ??

Hvis jeg cykler rundt med mit barnebarn og skal svinge til venstre så siger jeg da til knægten her skal du svinge til venstre

har han ikke lært hvad venstre er hvad skal knægten så gøre fortsætte stoppe eller bare dreje den vej han mener er venstre ??

 

Kan godt ske jeg er lidt på vildspor men før mig så tilbage

for kan desvære ikke følge din tankegang :confused:

 

Det er i orden du ikke kan følge min tankegang, jeg skrev jo heller ikke rigtigt noget andet end at jeg er uenig :lol:

 

"Apport" kan sagtens betyde "at hente og aflevere til hånd" uden hunden skal sidde.

 

Selv lægger jeg bæreglæden til grund for en apportering og herefter at aflevere til min hånd.

"Apport" signalet giver jeg som "slip" signal i starten, således at det for hunden i sin baglænskædning får betydningen "læg apportemnet i mors hånd".

 

Hvis først hunden har forstået, at denne sidste sekvens i apportering er selve formålet - og er motiveret forstås - så er alt det andet bare nærmest en formsag.

Vil hunden lægge emnet i min hånd, vil den også gerne løbe tilbage til mig, samle op, søge, løbe frem, vente, sidde på plads i den rækkefølge.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Irene jeg er syg og kan ikke tænke klart - forstår slet ikke hvad du prøver at sige her :oops:

 

hæmmende signal? er det det med allerede at sætte signal på NU før øvelsen er helt på plads? Jeg regner IKKE med at sætte nogen signaler på overhovedet før hele apport-seancen er på plads - det skulle gerne blive så han løber ud og henter genstanden og kommer tilbage til mig og sætter sig og afleverer før vi sætter "apport"-kommando på

 

 

God bedring, jeg er lige ved at slippe en 11 dages "influenza" eller hvad det nu er, så jeg føler med dig.

 

Men hæmmende sit, mener jeg at hvis man, som nogle gør, stater en indlæring hvor hunden skal være aktiv i enten fysik eller mentalt fra en sit, så har man allerede lagt en hæmmer på hunden idet en del af dens mentale kapacitet skal forholde sig til at sidde - og blive siddende.

Dette kan i den grad indvirke negativt på hundens bærelyst

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nu ved jeg ikke om du mener at jeg er en af dem som går for hurtig frem. Men hvis du læser mit indlæg side 2 så vil du se at jeg skriver at hunden først skal lære at holde fast i apporten, inden man lære den at sidde med den.

 

Men i øvrig er jeg fuldstændig enig med dig.

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i orden du ikke kan følge min tankegang, jeg skrev jo heller ikke rigtigt noget andet end at jeg er uenig :lol:

 

"Apport" kan sagtens betyde "at hente og aflevere til hånd" uden hunden skal sidde.

 

Selv lægger jeg bæreglæden til grund for en apportering og herefter at aflevere til min hånd.

"Apport" signalet giver jeg som "slip" signal i starten, således at det for hunden i sin baglænskædning får betydningen "læg apportemnet i mors hånd".

 

Hvis først hunden har forstået, at denne sidste sekvens i apportering er selve formålet - og er motiveret forstås - så er alt det andet bare nærmest en formsag.

Vil hunden lægge emnet i min hånd, vil den også gerne løbe tilbage til mig, samle op, søge, løbe frem, vente, sidde på plads i den rækkefølge.

 

Giver det mening?

 

Der er stor forskel på at lære en hvalp, der gerne "bærer" at aflevere til hånd. Det er ret nemt. Men en hund, der ikke har det "at bære" i sig, er man nødt til at "lære" at apportere, hvis man vil have, den skal kunne det.

Den metode, jeg har beskrevet, virkede for min collie, som aldrig "bærer" noget som helst. Han har en fin apportering nu.:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Det er i orden du ikke kan følge min tankegang, jeg skrev jo heller ikke rigtigt noget andet end at jeg er uenig :lol:

 

"Apport" kan sagtens betyde "at hente og aflevere til hånd" uden hunden skal sidde.

 

Selv lægger jeg bæreglæden til grund for en apportering og herefter at aflevere til min hånd.

"Apport" signalet giver jeg som "slip" signal i starten, således at det for hunden i sin baglænskædning får betydningen "læg apportemnet i mors hånd".

 

Hvis først hunden har forstået, at denne sidste sekvens i apportering er selve formålet - og er motiveret forstås - så er alt det andet bare nærmest en formsag.

Vil hunden lægge emnet i min hånd, vil den også gerne løbe tilbage til mig, samle op, søge, løbe frem, vente, sidde på plads i den rækkefølge.

 

Giver det mening?

Med fed; når vi træner er det et forlangende at hunden skal side i 10 ck. inden den aflevere

sider den ikke er der konsekvent fratræk i udførelse af opgaven

derfor lærer vi hunden at side inden den får aporten, og når den bliver fortrolig med aportgenstanden,

går vi videre til at udføre en rigtig aport,

når hunden sider på plads skal den side 10 ck. inden den får komandoen aport,

for derefter at hente genstanden til aflevering, men i indlæringen af komandoen for hvalpe vil jeg give dig ret

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg har først lige fået læst denne tråd.

 

Den race jeg har kan være meget svær at få til at apportere - og mine hunde er bestemt ingen undtagelse- min ene hund tager faktisk næsten aldrig noget i munden, er bare ved at brække sig på tværs ved tanken om at tage en bold i munden under leg - man kommer kun ting i munden som kan spises!

Alligevel har jeg lært hende at apportering til klasse 3.

 

Min hanhund brugte jeg næsten et år på at lære apportere korrekt - og nu apportere han alt: breve, kuglepinde, ølflasker, gafler, krus - you name it.

Jeg gøre som Jane har skrevet at jeg har delt øvelsen op i mange momenter.

 

1) se på apporten

2) næse i nærhed af apporten

3) næse rører apporten

4) slikke på apporten eller mund rører apport

5) åbne mund nær apporten

6) åbne mund over apport

7) gabe om apport

8) tage apport i munden uden at holde

 

Her sætter jeg så kommandoen slip på

 

9) tage apport i munden - jeg skunder mig at sige slip - skunder mig at rose - og give en godbid

10) tage apport i munden - slip strækkes 1/2 sekund.

11) tage apport i munden - slip strækkes 1 sekund.

12) tage apport i munden - jeg slipper taget i 1/2 sekund - siger slip og tager apporten

 

Her fra er det blot at øge antal sekunder meeeeget langsomt og når hunden kan sidde med apporten et par sekunder, så begynder jeg at lægge apporten på gulvet og starter igen fra punkt 12 igen.

Når hunden er skrap til det indfører jeg langsomt at jeg skal kunne rører den på hovedt, bryst, hals og siden hen mund uden at den slipper.

 

Når hunden kan tage apporten og slippe på slip, begynder jeg at lægge apporten således at hunden skal gå et par skridt for at hente den. Jeg går gerne hunden i møde, således at den ikke når at slippe af sig selv, men hele tiden gør det på min kommando.

 

Når hunden kan hente på et par m. afstand, begynder jeg at holde hunden, mens jeg kaster og når hunden tager om apporten siger jeg "apport". Afslutning er stadig ved at gå hunden i møde.

 

Først når hunden er helt tryg ved apportere på min kommando og først slipper når jeg siger, så tænker jeg på at sætte det hele sammen

 

1) afslutningen - som var noget af det første der blev trænet

2) indløb

3) optag

4) udløb

5) start

 

Min hanhund havde en tendens til at smide apport når han kom på plads. Jeg tror det var fordi han følte sig trygget. Jeg gjorde derfor det at jeg trænede afslutningen ved at sætte mig på hug og vende side og ansigt væk fra ham og række en hånd efter apporten ud gennem øjenkrogen.

Det tog mig et par måneder før jeg kunne stå op og tage apporten på normal vis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Der er stor forskel på at lære en hvalp, der gerne "bærer" at aflevere til hånd. Det er ret nemt. Men en hund, der ikke har det "at bære" i sig, er man nødt til at "lære" at apportere, hvis man vil have, den skal kunne det.

Den metode, jeg har beskrevet, virkede for min collie, som aldrig "bærer" noget som helst. Han har en fin apportering nu.:lol:

 

Jeg har arbejdet med hunde i snart 35 år, så jeg har godt en ide om deres forskelligheder :-D

 

Til det du skriver kan jeg fortælle at jeg engang på et kursus fik lært en gravhund glæden ved at bære på ganske få minutter, så man skal ikke se sig blind på racer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har arbejdet med hunde i snart 35 år, så jeg har godt en ide om deres forskelligheder :-D

 

Til det du skriver kan jeg fortælle at jeg engang på et kursus fik lært en gravhund glæden ved at bære på ganske få minutter, så man skal ikke se sig blind på racer :-D

 

Hvem ser sig blind på racer?

 

Men af de mange forskellige hunde, jeg har haft og trænet i tidens løb, er min collie den, det har været sværest at lære at apportere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Med fed; når vi træner er det et forlangende at hunden skal side i 10 ck. inden den aflevere

sider den ikke er der konsekvent fratræk i udførelse af opgaven

derfor lærer vi hunden at side inden den får aporten, og når den bliver fortrolig med aportgenstanden,

går vi videre til at udføre en rigtig aport,

når hunden sider på plads skal den side 10 ck. inden den får komandoen aport,

for derefter at hente genstanden til aflevering, men i indlæringen af komandoen for hvalpe vil jeg give dig ret

 

Det du beskriver er det endelige konkurrencemål, jeg har også gået i konkurrence gennem mange år og blandt andet haft to Elitehunde.

 

Skal jeg forstå det sådan, at du mener at "min" metode er egnet til hvalpe, men ikke til voksne hunde?

 

Hvis ja, hvorfor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...