Hop til indhold

apport for pokker!

Gæst Stinnemus
 Share

Recommended Posts

Gæst Stinnemus

mine evner rækker simpelthen IKKE til at lære jason apport :megaked:

Han GIDER ikke løbe efter apporten (det være sig bolde, pinde, legetøj, apportbukke mv) - kun hvis det er noget der er kastet midt i leg (løbeleg med mig altså, ikke når han leger med sig selv) så kan han godt løbe hen og hente det og så fræser han forbi mig og løber lige så langt den anden vej - løber jeg rundt følger han efter mig med tingen og hygger sig og rusker i tingen og har det sjovt, men han kommer iIKKE hen til mig med den.

Kaster jeg mens han sidder plads og siger "apport" så kaster han sig fuld af energi hen og tager tingen, vender om og løøber hen mod mig, men smider tingen 3 skridt efter han har taget den og fortsætter hen og stiller sig foran mig med højt logrende hale :rolleyes: Kaster jeg kun 1½ m foran mig (for at han måske kan slippe den for mine fødder eller i min hånd) så dutter han den, kigger på mig og går sin vej :roll:

JEg har prøvet følgende:

- "apport"kommandoen er indtil videre sløjfet og skal IKKE bruges før han forstår princippet til fulde

- derhjemme tager vi hver aften 5 min. hvor han sidder foran mig og får en ting stukket ind foran sig som han skal tage i munden og dumpe i min hånd (har fået at vide at det skulle lære hunden sidste punkt i en apportering: aflevere til hånden) og så leger vi med den og prøver igen - jason gider bare ikke holde fast, men åbner munden og stikker den ind over tingen og når jeg slækker mit tab lukkerha munden mere op uden nogensinde at HOLDE den. Prøver jeg at lade være med at rose før han holder helt fast begynder han at dutte den med snuden, sætte først den ene pote, så den anden pote på og hjælper det ikke prøver han at stille sig op, dreje om sig selv, lægge sig, rulle rundt, sætte sig eller gø:rolleyes:

- når vi er ude så kaster vi mange pinde g idet han får den i munden råber jeg "jubiiii, suuuuuperhund, dygtiiiiiiig" og meget andet i en lys stemme og løber i modsat retning og når han kommer op til mig vender ejg om og så fremdeles - dette får ham til at søge mod mig og får ham til at synes det er SJOVT at rende med pinden imunden hen mod mig.

- Når han slipepr piden (hvis det er tæt på mig), tager jeg pinden mens jeg roser ham (ltså når jeg tager pinden, ikke når han smider den) og leger med ham og laver evt. lidt trækkeleg - jeg lader ham så få pinden igen eller hvis han slipper og træder et skridt tilbage og afventer så smider ejg en godbid, kaster jeg den igen så han ikke oplever at jegtager pinden når han kommmer med den.

- Jeg kan også nogengange gå hen til ham og sige "min" så slipper han med det samme, får en godbid og vi kaster så pinden igen

Alt dette har stået på siden oktober og har altså overhovedet IKKE hjulpet :megaked: åså nog der har nogen ideer?????

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 76
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gæst Stinnemus
Bruger du klikkeren når du ¢ver om aftenen med at side foran dig? Klikkeren gjorde hele forskellen for Indy.

Og da jeg begyndte at ¢ve på denmåde blev der overhovedet ikke ¢vet/leget apport på andre måder samtidig! Ingen grund til at holde dårlige vaner ved lige ;-)

Kan lige så godt indrømme: JEG skal på et MEGET intensivt klikkerursus før jeg forsøger mig med klikker igen!!!!! (har aldrig prvet med jason, men har prøvet med charlie, min huskat, og det ødelagde ALT hvad jeg havde lært ham fordi min timing når hænderne er med er fuldstændig ude i hampen :oops::engel:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes apport er super sjovt at indlære i momenter, som du selv er inde på.

det lader dog til at jason er stensikker på at det bare drejer sog om at tage munden ind over den, istedetfor at holde?

Hvad vil Jason holde? Tyggeben måske?

Vil han lege trækkeleg?

Begge dele kan bruges til at få ham til at tage fat oghvis din timing så er god, så kan du hurtigt bygge videre på det. Med tanke for at han"sad" fast i øvelsen tidligere, skal du nok gå ret hurtigt videre;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores er en tumpe-gøj. Fuld af pjat og ballade, så han storker også gerne lige forbi os, når han skal komme hjem med apporten. Vi fik det råd at tage kræet i snor og så løbe med ham ud til apporten og hjem igen og så stoppe ca der hvor vi kastede fra og så tage ved apportbukken og sige: Slip".

De finere finesser, der får sådan en apportøvelse til at se ud af noget kan vi lære kræet, når den med at komme ind med apporten og slippe den, når der bliver sagt" Slip" sidder fast. Det vigtigste i første omgang er at dyret fatter at den skal komme ind med apportbukken og slippe den på kommando.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stasia ville heller ikke apportere, men så gjorde jeg det, vores træner sagde, at jeg ikke måtte. Jeg gav hende en godbid hver gang, hun afleverede apporten. Først kastede jeg den ikke så langt, og så øgede jeg gradvist afstanden. Hun endte med at være rigtig god til det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stasia ville heller ikke apportere, men så gjorde jeg det, vores træner sagde, at jeg ikke måtte. Jeg gav hende en godbid hver gang, hun afleverede apporten. Først kastede jeg den ikke så langt, og så øgede jeg gradvist afstanden. Hun endte med at være rigtig god til det :5up:

Hvorfor f***** måtte du ikke give hende en godbid ?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor f***** måtte du ikke give hende en godbid ?!?

Der er nogle der mener at så risikere man at hunden smider genstanden for tidlig.

Men jeg mener at man sagtens kan bruge godbidder. Ha`godbidden i den ene hånd og lær hunden at aflevere til den anden hånd.

Det kan mange gange være nemmere at lære hunden de mange momenter der er i en apportøvelse, hvis man starter bagfra med øvelsen og langsom bygge videre når hunden er hel sikker i et af momenterne.

Link til indlæg
Del på andre sites

^Ja nemlig. Først skal den aflevere apporten og dernæst lære at løbe efter den.

Ok...bagfra. Jamen, hvis I insistere. I har jo prøvet det før. Altså sætte hunden der hvor man vil have den, stikke den apportbukken i flaben, tage den med kommandoen "slip" og når den kan det, så smide den (apportbukken that is) ud i virkeligheden...så vil hunden komme ind på plads med den og slippe på kommando ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hvis den har lært det ordentligt! Hvis du lærer hunden det bagfra, vil kommandoen "apport" betyde sidde foran mor og give hende apporten. Derfor betyder det ikke så meget for hunden om den lige skal l¢be ud og hente den f¢rst! Man smider den jo ikke 20 meter ud f¢rste gang :blink:

Det må vi da lige prøve at fedte lidt med. Han skulle da gerne lære det på et tidspunkt...om det så er bagfra !

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok...bagfra. Jamen, hvis I insistere. I har jo prøvet det før. Altså sætte hunden der hvor man vil have den, stikke den apportbukken i flaben, tage den med kommandoen "slip" og når den kan det, så smide den (apportbukken that is) ud i virkeligheden...så vil hunden komme ind på plads med den og slippe på kommando ?

Jeg stak den aldrig i munden på hende - men lagde den foran hende og satte mig på hug med udstrakt hånd, hvorefter jeg bad om den og kvitterede med en godbid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan lige se zaz zaz sidder der en hel frysende s¢ndag i haven og vente på at berner selv finder på at samle ting op og aflevere :lol:

Jeg gav den til Indy. Hendes problem var at hun ikke kunne lide at bære, så det blev ind¢vet med klikkeren... tage fat, klik tage fat klik, tage fat, holde lidt, klik og så fremdeles... nu ved hun at hun skal holde den fast. Hun havde aldrig selv fundet på at samle den op, slet ikke siddende/stående lige foran mig!

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Kan lige se zaz zaz sidder der en hel frysende s¢ndag i haven og vente på at berner selv finder på at samle ting op og aflevere :lol:

Jeg gav den til Indy. Hendes problem var at hun ikke kunne lide at bære, så det blev ind¢vet med klikkeren... tage fat, klik tage fat klik, tage fat, holde lidt, klik og så fremdeles... nu ved hun at hun skal holde den fast. Hun havde aldrig selv fundet på at samle den op, slet ikke siddende/stående lige foran mig!

Nåe, du har luret, hvordan enden på den historie ville blive...og du har HELT ret !!! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Apportering kan inddeles i 7 delmomenter.

1. Sidde på plads og vente.

2. På signalet apport løbe frem til apporten.

3. Samle apporten op.

4. Holde fast i apporten.

5. Løbe tilbage til føreren med apporten.

6. Sætte sig foran føreren og holde fast i apporten.

7. På signalet slip, aflevere apporten.

Når man lære sin hund apportøvelsen bagfra, så starter man med at lære hunden at holde fast i apporten.

Hold apporten i hånden, klik i det samme hunden sætter snuden på apporten, klik igen når den tager den i munden. Langsom øger man tiden for hvor længe hunden skal holde apporten i munden. Husk det er sekunder vi snakker om, inden den får beløningen.

Få nu hunden til at sætte sig foran dig. Hold apporten lige under snuden og vent til den tager den. Klik og beløn.

Hunden kan nu sidde foran dig med apporten i munden.

Det næste den skal lære er at sætte sig med apporten i munden. Giv den apporten i munden, giv signalet sit. Klik når den sætter sig uden at spytte apporten ud. Man kan også gå med hunden ved sin side og holde apporten foran hunden, når den tager den i munden, siger man sit.

Hunden kan nu de sidste 2 delmomenter af de 7.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Jeg synes apport er super sjovt at indlære i momenter, som du selv er inde på.

det lader dog til at jason er stensikker på at det bare drejer sog om at tage munden ind over den, istedetfor at holde?

Hvad vil Jason holde? Tyggeben måske?

Vil han lege trækkeleg?

Begge dele kan bruges til at få ham til at tage fat oghvis din timing så er god, så kan du hurtigt bygge videre på det. Med tanke for at han"sad" fast i øvelsen tidligere, skal du nok gå ret hurtigt videre;-)

INTET vil han holde - han har nogle små ting af kattenes han gerne vil hente og dumpe i hovederne på kattene (helst hvis de ligger og sover), men ALDRIG hvis den ligger foran ham eller jeg sender ham imod den

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Der siges ikke noget til godbidder hvor jeg er og han får selvfølgelig godbidder hver gang han kommer med noget, men det hjælper ikke:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Jeg stak den aldrig i munden på hende - men lagde den foran hende og satte mig på hug med udstrakt hånd, hvorefter jeg bad om den og kvitterede med en godbid.

JEg ville ligesom zazzaz komme til at sidde HELE dagen med udstrakt hånd, mens jason prvede alt mellem himmel og jord med poterne (altså give pote, give venstre pote, røre tingen med højre pote, røre med venstre, begge og alt muligt andet der måske kunne udløse en godbid) at tage tingen op me munden ville ALDRIG komme på tale

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan bare for fremtiden skyld: Hvor længe kan sådan en dommermand til en prøve finde på at lade hunden vente på plads før han giver lov til at man tager apporten fra hunden ? År ? Dage ? Timer ? Munutter ? Sekunder ? Ja-ja, man må være beredt :mrgreen:

Du skal nok regne med et par år. :lol::lol:

Nej helt alvorlig så er det ikke flere minutter.

Link til indlæg
Del på andre sites