Hop til indhold

Sove under skrivebordet...


Gæst Maustique
 Share

Recommended Posts

Gæst Maustique

Jeg er saa heldig baade at have et dejligt arbejde og en fantastisk hund :-D Nura har vaere med paa arbejde siden hun var 8 uger. Foerst i sin lille sovekasse paa en stol ved siden af mig og senere i sin seng i bilen.

 

Som det ser ud nu koerer hun med paa arbejde paa forsaedet (jeg har en time til arbejde). Mens jeg arbejder sover hun i sit bur i bilen som hun betragter som sin seng ifoert et thermodaekken. Efter frokost gaar vi en tur paa en times tid, faar lidt hundemad og sover et par timer mere til jeg har fri. Altsaa en rytme hvor hun ikke er alene mere end 4 timer og faar sin times gaatur i dagslys og middagsmad. En loesning som baade hende jeg trives rigtig godt med. Det giver ogsaa mig frihed efter arbejde hvor jeg kan tage hen hvor jeg vil fordi jeg altid har Nura med mig. :blink:

 

Men nu er der ugler i mosen. Der er ikke andet end et par maaneder til solen faar saa meget magt at Nura (som nu er 5 en halv maaned gammel) ikke kan sove i bilen laengere.

 

Hun er naesten blevet en maskot paa arbejdet. Jeg har spurgt baade chef og kollegaer og jeg er mere end velkommen til at have hende med oppe paa kontoret. Det kraever selvfoelgelig bare at hun kan forholde sig i ro saa hun ikke generer mine kollegaer.

 

Nu har jeg derfor koebt en kasse ala Grand Danois stoerrelse - den er faktisk saa stor at den naesten ikke kan vaere under bordet :lol: Den er blevet udstyrret med en skumgummimadrass i den ene ende, hendes lammeskinstaeppe og noget legetoej.

 

Problemet er bare at hun ikke kan tie stille. Hun er jo enehund - og vant til at have min fulde opmaerksomhed. Og at hun skal sidde i sin kasse uden at faa opmaerksomhed fra mig goer at hun begynder at pive.

 

Jeg har proevet at gaa hende traet (saa sover hun en time og begynder saa at pive) og at give hende et laekkert koedben (det tygger hun paa en halv time og begynder saa at pive). Nede i bilen ligger hun sig straks til at sove.

 

Jeg har ca. to maaneder til at laere min hund at ligge sig og slappe af i sin kasse og frem for alt vaere stille - ellers mister vi en fantastisk mulighed for at hun aldrig ville behoeves at vaere alene til hverdag...

 

Hjaelp... :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan buret fra bilen ikke ryge med op på kontoret? Hvad gør du når hun begynder at pive? Og har du forsøgt at lade hende vænne sig til buret hjemme? Alternativt kunne hun måske også ligge på et tæppe under bordet? Hvor tit forlader du dit bord i løbet af dagen - og ville hun så blive liggende eller følge med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Kan buret fra bilen ikke ryge med op på kontoret? Hvad gør du når hun begynder at pive? Og har du forsøgt at lade hende vænne sig til buret hjemme? Alternativt kunne hun måske også ligge på et tæppe under bordet? Hvor tit forlader du dit bord i løbet af dagen - og ville hun så blive liggende eller følge med?

 

Jeg tror ikke det ville goere nogen forskel at det var buret fra bilen hun sad i.. Det er ikke fordi hun er bange for at vaere i buret. Hun gider bare ikke vaere der naar der er mennesker omkring hende...

 

Og hun kan ikke ligge paa et taeppe under bordet.. Det er hun alt for aktiv til. Naar hun er oppe for at spise frokost staeser hun rundt mellem folk. Hun skal hilse og snuse.. Jeg ville aldrig kunne faa hende til at blive paa taeppet...

 

Jeg rejser mig ganske ofte... men er som regel kun vaek i et par minutter..

 

Det bedste ville vaere hvis jeg bare kunne vaenne hende til at naar hun var derinde skulle hun bare sove... Aner bare ikke lige hvordan jeg skal baere mig ad..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke det ville goere nogen forskel at det var buret fra bilen hun sad i.. Det er ikke fordi hun er bange for at vaere i buret. Hun gider bare ikke vaere der naar der er mennesker omkring hende...

 

Og hun kan ikke ligge paa et taeppe under bordet.. Det er hun alt for aktiv til. Naar hun er oppe for at spise frokost staeser hun rundt mellem folk. Hun skal hilse og snuse.. Jeg ville aldrig kunne faa hende til at blive paa taeppet...

 

Jeg rejser mig ganske ofte... men er som regel kun vaek i et par minutter..

 

Det bedste ville vaere hvis jeg bare kunne vaenne hende til at naar hun var derinde skulle hun bare sove... Aner bare ikke lige hvordan jeg skal baere mig ad..

 

Spørg evt. Sonja77, jeg ved at hun har sin hund med på arbejde hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har Tyson med på arbejde, og det er nemlig bare rigtig fantastisk, når arbejdspladsen giver mulighed for det. Han ligger bundet under mit skrivebord, hvor han både har et åbent transportbur og et tæppe ved siden af. Han ligger mest i buret, for det synes han er en hyggelig hule (se evt. billeder i denne tråd: http://www.hunde-forum.dk/vis-os-din-perle/5022-kontorhunden-tyson-pa-arbejde.html).

 

Jeg har ikke været i helt samme situation som dig, men jeg har også stået med en hund, der larmede for meget. I starten syntes Tyson, at han skulle være vagthund for kontoret og gø af alle mistænkelige lyde ude på gangen, og det blev mine kollegaer selvfølgelig trætte af. Men da jeg så bandt ham under mit skrivebord og satte buret op, hjalp det gevaldigt. Når han gøede, satte jeg ham stille og roligt ind i buret og lukkede det. han lærte hurtigt, at det betød, at han ikke skulle gø, så nu slapper han meget mere af på arbejde og ligger mest og sover i sit bur.

 

Når vi er på arbejde, ved Tyson godt, at det er "sovetid", hvor der ikke er kontakt (undtagen i frokostpausen, når vi går tur, eller hvis jeg har ham med til et møde - nå ja, og så får han da også lige et hurtigt nus eller to i løbet af dagen :engel:). Det passer fint med, at en del af vores indirekte træning i forbindelse med behandlingen af hans seperationsangst er, at der skal være perioder i løbet af dagen, hvor han ikke få kontakt, dvs. at det er sovetid. Derfor sørger jeg også for at lave sovetid i weekenden, hvor jeg sidder ved computeren et stykke tid, hvor han ved, at han lige så godt kan lægge sig til at sove, da han ikke får kontakt lige nu.

 

Det svarer jo ikke helt til din situation. Men hvis jeg var dig, ville jeg simpelthen øve derhjemme, at hun sidder i kassen, mens du er der - først 1/2 time, så 45 minutter, så 1 time osv. - og hvor hun ikke får kontakt, uanset om hun piver. Mon så ikke hun lærer det? Du kan evt. rose hende helt kort, når hun lægger sig stille og roligt ned: "Det var godt, dygtig", og så ikke mere.

 

Bare mit bud. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget enig - brug den tid du har til at lære Nura at være i buret derhjemme - hvor det ikke gør noget, at hun larmer. Her kan du nemlig ignorere hende helt og ikke falde i "vær nu stille" fælden, hvor man både kan komme til at liiige give en godbid, tyggeben, hold mund kommando o.l. ;o)

 

Hvis hun kan håndtere det, kan du rose roligt og give en lille tyggeting, når hun ligger roligt. Nogen hunde "lærer" dog, at være stille ti sek. og så forvente noget godt, så du må ikke være for forudsigelig. Hun skal være stille fordi hun rent faktisk slapper af og ikke fordi hun "tigger" - giver det overhovedet nogen mening? Håber det....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Jeg moeder tit lidt senere og arbejder saa laengere den anden vej.. Saa hvis jeg har kontoret for mig selv - hvad er saa fremgangsmaaden?

 

Saette hende ind i buret.... sige "godnat" og saa simpelthen ignorere hende fuldstaendigt ligegyldig hvor meget hun piver... Arbejde faerdigt - og for alt i verden vente til hun er stille med at lukke hende ud?

 

Tror I det vil virke?

 

(Saa skal jeg i den grad have opdraget mine kollegaer til at ignorere hende - hun er jo en forkaelet lille hund derinde..)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min lilletøs var heller ikke vild med ikke selv at få lov at bestemme tempoet, da jeg gik i gang med at lære hende at være i bur. Så det betød også piveri i starten.

 

Jeg har jævnligt trænet hende med at skulle være i bur, eller bare være alene bag et børnegitter. Det har været noget med at sørge for, at hun er godt træt, og er lige på nippet til at falde om af træthed. Så er hun stille og roligt blevet placeret i buret, med et par gode ting og sager, og har fået en lille "godnat" hilsen. I starten kvikkede hun gevaldigt op, og skulle absolut ikke længere sove. Brugte et par minutter på at erklære sig meget uenig i dispositionen, hvorefter hun er faldet til ro og har lagt sig til at sove.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå ja, jeg glemte at skrive, at jeg tit giver Tyson noget at tygge i (en politistav e.l.), når jeg er på arbejde. Så har han noget at beskæftige sig med, når han ikke sover.

 

Det kan du måske også gøre, men som Splinten, mor og mig også skriver, ville jeg nok vente, til hun har lært at være rolig i buret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Tror I ikke det vil virke meget godt hvis jeg tager hende op naar de andre er gaaet hjem?

 

Eller vi det faktum at hun paa det tidspunkt har siddet i buret i bilen i lang tid og regner med at skulle ud sabotere traeningen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...