Hop til indhold

Angående renlighed


Gæst dolce
 Share

Recommended Posts

Jeg har en labrador fra 22. juli 2008 som stadig ikke er renlig, så har desperat brug for gode råd...

 

Han bliver lukket ud flere gange i løbet af dagen (efter arbejde og når min søn kommer fra skole) og løbende hele aftenen... Ofte tisser han når han blir lukket ud, men kan godt efter en tur i haven på ca 15 min, måske længere, komme ind tisse eller skide på gulvet.

Han får skæld ud når vi tager ham direkte i at gøre det...

 

Når vi er på vej ud at gå tur og jeg er ved at tage jakke på og har snoren i hånden, kan han finde på at sætte sig og tisse lige ved siden af mig, hvorefter han bliver skældt ud og sendt udenfor.

 

Han giver aldrig lyd fra sig når han skal ud, så hvis vi ikke har et øje på ham hele tiden og er obs på hvor han er, sætter han sig foran havedøren og tisser (altså indenfor).

 

Nogen gode råd eller forslag er meget velkomne...

 

På forhånd tak

 

Dorthe

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

altså min hund var heller ikke renlig i den alder - på troda af at jeg kiggede nøje efter og roste ham til skyerne når han tissede udenfor så var han 11 mdr før det lykkes :blink:

 

Hvor mange gange om dagen er han ude? Hvor lang tid ad gangen? Husker i at rose når han laver/tisser udenfor? (han kan jo ike vide det er det rigtige sted at gøre det hvis han ikke får ros for det udenfor)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun erfaring fra en hund, men kan da give lidt af den :-)

 

Går I med ud, når han er i haven for at tisse? Med Liva gik jeg med ud hver eneste gang de første par måneder og så holdt vi en lille fest, når hun tissede eller lavede stort i haven - masser af ros og en godbid i ny og næ. Hvis hun gjorde det indenfor, fik hun ikke skæld ud. Jeg hentede blot vand og Rodalon og gik i gang med tørre op.

 

Hurtigt fandt hun jo ud af, at når hun tissede ud fik hun positiv reaktion og indenfor ingen reaktion.

 

Selv nu hvor hun er 8 måneder (hun var stort set renlig omkring 16-18 uger), roser jeg hende når hun tisser mens vi går tur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en labrador fra 22. juli 2008 som stadig ikke er renlig, så har desperat brug for gode råd...

 

Han bliver lukket ud flere gange i løbet af dagen (efter arbejde og når min søn kommer fra skole) og løbende hele aftenen... Ofte tisser han når han blir lukket ud, men kan godt efter en tur i haven på ca 15 min, måske længere, komme ind tisse eller skide på gulvet.

Han får skæld ud når vi tager ham direkte i at gøre det...

 

Når vi er på vej ud at gå tur og jeg er ved at tage jakke på og har snoren i hånden, kan han finde på at sætte sig og tisse lige ved siden af mig, hvorefter han bliver skældt ud og sendt udenfor.

 

Han giver aldrig lyd fra sig når han skal ud, så hvis vi ikke har et øje på ham hele tiden og er obs på hvor han er, sætter han sig foran havedøren og tisser (altså indenfor).

 

Nogen gode råd eller forslag er meget velkomne...

 

På forhånd tak

 

Dorthe

 

Måske han er travlt optaget af alt muligt når han kommer ud , leg , en masse at se på og snusen efter nye spændende dufte , så det er ikke sikkert han har tid at gøre sig færdig og stopper midt i det hele

 

Det med han tisser når i skal ud at gå , kan være begejstring , luk ham ud inden han får snor på ,han skal først se snoren når i begge er ude , det skulle løse problemet med et vådt gulv

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en labrador fra 22. juli 2008 som stadig ikke er renlig, så har desperat brug for gode råd...

 

Han bliver lukket ud flere gange i løbet af dagen (efter arbejde og når min søn kommer fra skole) og løbende hele aftenen... Ofte tisser han når han blir lukket ud, men kan godt efter en tur i haven på ca 15 min, måske længere, komme ind tisse eller skide på gulvet.

Han får skæld ud når vi tager ham direkte i at gøre det...

 

Når vi er på vej ud at gå tur og jeg er ved at tage jakke på og har snoren i hånden, kan han finde på at sætte sig og tisse lige ved siden af mig, hvorefter han bliver skældt ud og sendt udenfor.

 

Han giver aldrig lyd fra sig når han skal ud, så hvis vi ikke har et øje på ham hele tiden og er obs på hvor han er, sætter han sig foran havedøren og tisser (altså indenfor).

 

Nogen gode råd eller forslag er meget velkomne...

 

På forhånd tak

 

Dorthe

 

Jeg forstår godt at din hvalp ikke er renlig. Har du læst nogle nyere bøger om det at opdrage en hvalp. Hvis ikke, skulle du måske prøve.

 

En lille hvalps største behov er at være sammen med sin flok. At tisse alene er bare ikke noget man gør. For hunde handler det ikke bare om at tømme blæren, men også om at markere at her er flokkens territorium. Og en hvalp markerer ikke alene.

 

Som det allerede er nævnt i et andet indlæg, skal I gå med ham ud når han skal tisse - og vente derude sammen med ham indtil han er færdig!

Det gælder også når der skal laves stort.

 

Så snart varen er leveret skal I rose ham. Brug lys venlig stemme og sig "dyyygtiiig! eller hvad der nu falder Jer naturligt.

Når hvalpen ikke viser tegn når han skal tisse, er det fordi han ikke har lært at det er godt at gøre - fordi han ikke får ros.

Skæld-ud er fuldstændig omsonst, og gør ikke andet end stresse hvalpen så han mister tilliden til Jer, og sikkert oven i købet får nervøs blære.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Jeg forstår godt at din hvalp ikke er renlig. Har du læst nogle nyere bøger om det at opdrage en hvalp. Hvis ikke, skulle du måske prøve.

 

En lille hvalps største behov er at være sammen med sin flok. At tisse alene er bare ikke noget man gør. For hunde handler det ikke bare om at tømme blæren, men også om at markere at her er flokkens territorium. Og en hvalp markerer ikke alene.

 

Som det allerede er nævnt i et andet indlæg, skal I gå med ham ud når han skal tisse - og vente derude sammen med ham indtil han er færdig!

Det gælder også når der skal laves stort.

 

Så snart varen er leveret skal I rose ham. Brug lys venlig stemme og sig "dyyygtiiig! eller hvad der nu falder Jer naturligt.

Når hvalpen ikke viser tegn når han skal tisse, er det fordi han ikke har lært at det er godt at gøre - fordi han ikke får ros.

Skæld-ud er fuldstændig omsonst, og gør ikke andet end stresse hvalpen så han mister tilliden til Jer, og sikkert oven i købet får nervøs blære.

 

Kunne ikke have sagt det bedre, men du kom mig i forkøbet med mine tanker om tisseriet

kan endvidere opfordre til at blive ude lidt længere med hunden da det kan opfordre den til at tisse en ekstra gang

og evt. lave stort, da en hvalp ofte distraheres af det ufateligste, det kan være lyd, en ny duft, eller bare en skygge

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg har en labrador fra 22. juli 2008 som stadig ikke er renlig, så har desperat brug for gode råd...

 

Han bliver lukket ud flere gange i løbet af dagen (efter arbejde og når min søn kommer fra skole) og løbende hele aftenen... Ofte tisser han når han blir lukket ud, men kan godt efter en tur i haven på ca 15 min, måske længere, komme ind tisse eller skide på gulvet.

Han får skæld ud når vi tager ham direkte i at gøre det...

 

Når vi er på vej ud at gå tur og jeg er ved at tage jakke på og har snoren i hånden, kan han finde på at sætte sig og tisse lige ved siden af mig, hvorefter han bliver skældt ud og sendt udenfor.

 

Han giver aldrig lyd fra sig når han skal ud, så hvis vi ikke har et øje på ham hele tiden og er obs på hvor han er, sætter han sig foran havedøren og tisser (altså indenfor).

 

Nogen gode råd eller forslag er meget velkomne...

 

På forhånd tak

 

Dorthe

 

Velkommen Dorthe :-D

 

Følgende er positivt ment!

 

Som de andre siger så skal i starte forfra :-)

 

Han skal ud mange gange om dagen og i skal med ham ud og stor rose ham for det han levere :-)

 

Leg og pjat lidt med ham og vis ham at i synes det er hyggeligt når i er ude en ejer der er sur hjælper ikke :-) hver gang han tisser på gulvet skal i slå jer selv i hovedet med en avis så i kan lære det og undlad at skælde ham ud :lol:

 

Du skriver ikke hvor mange ture han får og hvilken aktivering han får, men i skal ud med ham på ture 3 gange om dagen selvom i har have, motion hjælper på fordøjelsen og er iøvrigt nødvendigt for sådan en hund :-)

 

Lav fodersøg med ham, lad ham bære ting/legetøj og lad dig iøvrigt inspirere af dette forum, så tror jeg du får det du gerne vil have, en glad hund der trives og som er renlig :5up:

 

Lav evt et program med tidspunkter på, måske 8-9 gange om dagen, han skal ud når han har spist, leget og sovet og derimellem og i skal med hver gang.

 

Hvis han har uheld har han ikke fejlet, i har bare ikke formået at vise ham hvordan man gør :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ude med ham 8 ud af 10 gange, når han bliver sendt i haven, men det lykkedes mig ikke altid at få ham til at tisse, selvom vi går rundt derude lidt.

Men når jeg ser ham tisse, roser jeg ham til skyerne og sir han er dyyygtiiig og hvis jeg er inde og ser ham, gennem vinduet, bliver han også rost. Og det samme når vi går tur...

 

Vil prøve at ignorere ham når han tisser indenfor og bare sende ham ud og efterfølgende tørre op...

 

Tak for gode råd...

 

Dorthe

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg er ude med ham 8 ud af 10 gange, når han bliver sendt i haven, men det lykkedes mig ikke altid at få ham til at tisse, selvom vi går rundt derude lidt.

Men når jeg ser ham tisse, roser jeg ham til skyerne og sir han er dyyygtiiig og hvis jeg er inde og ser ham, gennem vinduet, bliver han også rost. Og det samme når vi går tur...

 

Vil prøve at ignorere ham når han tisser indenfor og bare sende ham ud og efterfølgende tørre op...

 

Tak for gode råd...

 

Dorthe

 

Hvis du gør det konsekvent og ikke skælder ud, går gode ture osv..

 

Så kommer det også til at virke :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...