cs-dumle Skrevet Februar 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2009 Ja jeg aner ikke hvad jeg ellers skal kalde det Nu har jeg efterhånden mange gange set hvor Dumle har hilst på en hund der står sådan helt "overlegen" oppe med halen, hovedet og ørene og ofte også nakkehårene rejst og så er den blevet sur selvom Dumle underkaster sig meget og næsten lægger sig helt ned på siden. De to jagthunde vi mødte stod også sådan (om nakkehårene var rejst så jeg dog ikke lige). Da Dumle humpede den ene viste den tænder og snerrede, men sagde ikke vov eller snap, det næste var ned og ligge med Dumle og så skete der jo heldigvis ikke mere inden Frank fik hevet den væk. Det har ellers ofte været hvor hundene har været i snor. Så står de sådan og pludselig uden varsel siger de vov vov og snap snap Vi har efterhånden mødt en del hunde der gør det hvor der ikke er andet faretegn end den "ståstand", ingen knurren e.l. De har bare snust til Dumle mens Dumle er meget underkastende og ofte har slikket dem i mundvigen. Efter episoden med jagthundene har vi undgået hunde der har stået sådan, så snart de kommer hen og deres hund står sådan er vi gået videre og så kan de ellers snakke nok så meget om hvor sød deres hund er. Men i indhegningen i hundeskoven har vi også ofte mødt en beagle der gør det samme (set med mine øjne), men når de har snust går den så i playbow og er helt med på legen Det jeg gerne vil vide er hvad det lige er der sker? Hvorfor gør de sådan uden varsel? og hvordan kan jeg se om den efter de har snust vil gå i playnow eller angribe? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Splinten, mor og mig Besvaret Februar 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 15, 2009 Kimmi gør ofte sådan... altså står helt stille med høj hale og snuser. Samtidig sender hun en masse dæmpende signaler (undgår øjenkontakt, vender hovedet en smule, "fryser"). Herfra kan det gå tre veje... enten går hun bare (oftest, hvis den anden hund forholder sig roligt), playbow og snudepuf (hvis den anden hund virker hilser "pænt" eller det er en hun kender) eller hun sætter sig højlydt brokkende ovenpå den anden hund (helt bogstaveligt) - dette er især ved meget aktivt underkastende unge hunde - hunde, der løber lige hen i hovedet på hende og så smider sig foran hende, mens de ivrigt skiftevis slikker hende i mundvigene og karter rundt mellem forbenene på hende - det tæller simpelthen ikke som underkastelse i Kimmis bog! Derfor får hun sjældnere og sjældnere lov til at hilse på unge hunde, med mindre de "skal" kunne være sammen. Når denne opdragelses-session så er overstået, er der sjældent problemer. Og hun bider aldrig! Jeg ved godt, hvorfor hun gør det.... jeg har brugt hende en del som opdragelsestante på unghundehold, dengang vi stadig holdt frikvarter... så på træningspladsen tror hun jo desværre det er hendes opgave at opdrage alle de unge hunde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Februar 15, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 15, 2009 Kimmi gør ofte sådan... altså står helt stille med høj hale og snuser. Samtidig sender hun en masse dæmpende signaler (undgår øjenkontakt, vender hovedet en smule, "fryser"). Herfra kan det gå tre veje... enten går hun bare (oftest, hvis den anden hund forholder sig roligt), playbow og snudepuf (hvis den anden hund virker hilser "pænt" eller det er en hun kender) eller hun sætter sig højlydt brokkende ovenpå den anden hund (helt bogstaveligt) - dette er især ved meget aktivt underkastende unge hunde - hunde, der løber lige hen i hovedet på hende og så smider sig foran hende, mens de ivrigt skiftevis slikker hende i mundvigene og karter rundt mellem forbenene på hende - det tæller simpelthen ikke som underkastelse i Kimmis bog! Derfor får hun sjældnere og sjældnere lov til at hilse på unge hunde, med mindre de "skal" kunne være sammen. Når denne opdragelses-session så er overstået, er der sjældent problemer. Og hun bider aldrig! Jeg ved godt, hvorfor hun gør det.... jeg har brugt hende en del som opdragelsestante på unghundehold, dengang vi stadig holdt frikvarter... så på træningspladsen tror hun jo desværre det er hendes opgave at opdrage alle de unge hunde Okay. Jamen det kan da godt være det er ham der underkaster sig for aktivt :hmm: Vi har også en border her i byen der gør det. En hanhund. Når han gør det "venter" han som regel, altså han bliver stående i den position til Dumle ikke underkaster sig længere (sjovt nok bliver han ikke ved ved ham, men giver sig til at snuse ved siden af ham e.l. efter noget tid) så går han i playbow og er med på lidt rolig leg med Dumle (han er en gammel herre efterhånden ). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Splinten, mor og mig Besvaret Februar 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 15, 2009 Okay. Jamen det kan da godt være det er ham der underkaster sig for aktivt :hmm: Vi har også en border her i byen der gør det. En hanhund. Når han gør det "venter" han som regel, altså han bliver stående i den position til Dumle ikke underkaster sig længere (sjovt nok bliver han ikke ved ved ham, men giver sig til at snuse ved siden af ham e.l. efter noget tid) så går han i playbow og er med på lidt rolig leg med Dumle (han er en gammel herre efterhånden ). Nu har jeg jo aldrig mødt Dumle... og bygger kun mine erfaringer på Kimmi ;o) Men hun reagerer i hvert fald voldsomt på meget overdreven underkastelse. Han lyder som en hyggelig gammel herre, og det lyder som om Dumle respekterer ham fint! Hvad hedder han? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Februar 15, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 15, 2009 Nu har jeg jo aldrig mødt Dumle... og bygger kun mine erfaringer på Kimmi ;o) Men hun reagerer i hvert fald voldsomt på meget overdreven underkastelse. Han lyder som en hyggelig gammel herre, og det lyder som om Dumle respekterer ham fint! Hvad hedder han? Det er han også Jeg ved det faktisk ikke han er sådan en rolig en der altid går løs på turene (for en gangs skyld gør det mig faktisk ikke noget for de har virkelig styr på ham og han er så utrolig rolig og sød). Ja, Dumle respekterer ham, han havde også en husky ven på træningspladsen der gjorde det samme, og der var lige så meget respekt fra Dumle's side og samtidig var de bare bedste venner Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tacora Besvaret Februar 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 15, 2009 Ja jeg aner ikke hvad jeg ellers skal kalde det Nu har jeg efterhånden mange gange set hvor Dumle har hilst på en hund der står sådan helt "overlegen" oppe med halen, hovedet og ørene og ofte også nakkehårene rejst og så er den blevet sur selvom Dumle underkaster sig meget og næsten lægger sig helt ned på siden. De to jagthunde vi mødte stod også sådan (om nakkehårene var rejst så jeg dog ikke lige). Da Dumle humpede den ene viste den tænder og snerrede, men sagde ikke vov eller snap, det næste var ned og ligge med Dumle og så skete der jo heldigvis ikke mere inden Frank fik hevet den væk. Det har ellers ofte været hvor hundene har været i snor. Så står de sådan og pludselig uden varsel siger de vov vov og snap snap Vi har efterhånden mødt en del hunde der gør det hvor der ikke er andet faretegn end den "ståstand", ingen knurren e.l. De har bare snust til Dumle mens Dumle er meget underkastende og ofte har slikket dem i mundvigen. Efter episoden med jagthundene har vi undgået hunde der har stået sådan, så snart de kommer hen og deres hund står sådan er vi gået videre og så kan de ellers snakke nok så meget om hvor sød deres hund er. Men i indhegningen i hundeskoven har vi også ofte mødt en beagle der gør det samme (set med mine øjne), men når de har snust går den så i playbow og er helt med på legen Det jeg gerne vil vide er hvad det lige er der sker? Hvorfor gør de sådan uden varsel? og hvordan kan jeg se om den efter de har snust vil gå i playnow eller angribe? Som du beskriver det lyder det som om Dumle overskrider de andre hundes individuelle zone, uden at respektere deres advarsler om lige at slappe lidt af og hilse pænt. Det hjælper ikke blot at lægge sig på ryggen sålænge den anden hund forsat opfatter Dumle som indenfor den individuelle grænse. Det kan gå sålænge "man har hvalpelicens" men Dumle er jo ikke hvalp længere ! Hvis han i stedet for at respektere den anden hunds signaler om at hilse pænt ovenikøbet begynder at hoppe på den, kan det jo kun ende galt ! Men som jeg har skrevt før er det meget svært at vejlede fornuftigt uden at se de faktiske forhold. Måske skulle du overveje om Dumle nødvendigvis skal hilse på alle hunde, det var måske bedre at udvælge dem han skal hilse på med omhu ! Venlig hilsen Steen Stenild Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Februar 15, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 15, 2009 Som du beskriver det lyder det som om Dumle overskrider de andre hundes individuelle zone, uden at respektere deres advarsler om lige at slappe lidt af og hilse pænt. Det hjælper ikke blot at lægge sig på ryggen sålænge den anden hund forsat opfatter Dumle som indenfor den individuelle grænse. Det kan gå sålænge "man har hvalpelicens" men Dumle er jo ikke hvalp længere !Hvis han i stedet for at respektere den anden hunds signaler om at hilse pænt ovenikøbet begynder at hoppe på den, kan det jo kun ende galt ! Men som jeg har skrevt før er det meget svært at vejlede fornuftigt uden at se de faktiske forhold. Måske skulle du overveje om Dumle nødvendigvis skal hilse på alle hunde, det var måske bedre at udvælge dem han skal hilse på med omhu ! Venlig hilsen Steen Stenild Det er nok sådan noget der sker ja Han hilser skam heller ikke på alle hunde men når vi er i hundeskov er vi der for at gå tur og lege med andre hunde. Der er vi jo så begyndt også at gå udenom de hunde der stiller sig sådan. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts