Hop til indhold

Hvalpefoder

Gæst mussepig1965
 Share

Recommended Posts

Gæst mussepig1965

hej jeg har en Shih Tzu hvalp på 9 uger,,, jeg vil høre hvilket foder i vil anbefale sådan en hund... jeg tænker specielt på den pels den får og selvfølgelig også dens knogleopbygning.

det må gerne være en billig foder..;)

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gæst Oscar Cairn Terriern
Velkommen :-D

Jeg kan anbefale eaglepack mini til hende :-D

Se her http://www.petsholistic.dk/index.asp?DocumentID=403&SubID=511

Det er rigtigt godt, det ser måske umiddelbart dyrt ud, men det er drøjt i brug!

Køb noget hørfrøolie og hæld en smule på hendes mad hver dag :-)

Det sagde du ikk noget om til mig? :eek:

Link til indlæg
Del på andre sites

hvorfor lige hørfrøolie... kan jeg ik bruge almindelig madolie??

Jeg trro nok at hørfrøolie er sundere (koldpresset) men jeg har kørt et forsøg de sidste 3 måneder med hørfrøolie, jomfruolivenolie, rapsolie(den billige), fiskeolie og livetsolie.. Bortset fra prisen kan jeg overhovedet ikke se nogen forskel.. Pelsen er nøjagtig ens.. Ikke blødee, ikke hurtigere til at vokse..

Jeg bruger forøvrigt Olivers starter til mine hvalpe.. Og Olivers Lamb og Selected Fish til de voksne.. Samt hjemmelavet mad og BARF

I øjeblikket bruger jeg oliver bodyboost til de drægtige tæver for at se om de så ikke mister pelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen

Jeg kunne personligt ikke drømme om at bruge Olivers, et produkt der er sammesat af diverse produkter fra canada, der indeholder rigtig mange unødvendigt ting og hvorfor får man intet i vide om hvor det stammer fra.

Men folk falder vel ofte over salgsgas som: smagsgaranti, godkendt til menneskeføde og godkendt af institutter man aldrig har hørt om. Samt prisen....man kan købe olivers på nettet til en pris der kan få billigere hos gud og hvermand....der kan ikke være brugt meget på reelt foder med næringsværdi.

Skam jer og køb noget dansk lavet foder af sunde danske råvare.

Bare min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne personligt ikke drømme om at bruge Olivers, et produkt der er sammesat af diverse produkter fra canada, der indeholder rigtig mange unødvendigt ting og hvorfor får man intet i vide om hvor det stammer fra.

Men folk falder vel ofte over salgsgas som: smagsgaranti, godkendt til menneskeføde og godkendt af institutter man aldrig har hørt om. Samt prisen....man kan købe olivers på nettet til en pris der kan få billigere hos gud og hvermand....der kan ikke være brugt meget på reelt foder med næringsværdi.

Bare min mening.

jeg skammer mig ikke ved at købe et produkt fra canada (chicopee) det er stemplet high premium, canada har højere krav end USA også til indholdet. Jeg "stoler" mere på premium stemplet end f.eks. reklamer i tv fra diverse skodfoder mærker som roser deres egne produkter.

Olivers er bedre end RC f.eks. efter min mening, dog vil jeg mene chicopee er en anelse bedre end olivers.

Skam dig selv over at "angribe" os andre fordi vi ikke gør som DIG.

De eneste der burde "skamme" sig hvis man kan bruge det ord er dem der mener at hvalpe kan fungere godtpå "fakta's det bedste" de overlever nok, men godt er det ikek for dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Bare min mening.

Velkommen herind :vinke:

Jeg synes måske, at det er lidt groft, at skrive, at folk ligefrem skal skamme sig over det foder de køber.

Nu kunne jeg af den grund ikke lade være med at gå ind, og læse lidt om det foder du selv anbefaler, og det synes jeg til gengæld ikke ser så fantastisk ud (nok snarrer tværtigmod) men skal da ikke udelukke at det er godt for nogle hunde.

Nu handler foder jo ikke kun om, hvor det stammer fra, men også hvad det består af, hvilket jeg selv ser, som værende det vigtigste. :-)

Det behøver ikke nødvendigvis at være dansk, for at være godt. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen

Bare angrib....jeg troede man godt måtte sige sin mening i dette forum.

Men til dig der bruger Chicopee:

Ingredienser:

Fjerkræ Mel, hvede, fedt af fjerkræ, hvede skaller, roesnitter, protein-hydrolysat, natrium, Kalksten, Cikorier Pulver, gær, Glucosamine, Chondroitin Sulfate.

Det lyder sundt. Når der bruges Glucosamine i foder siger de næsten selv at deres foder ikke er godt nok til at vedligeholde hundes brusk. Lidt det samme som at komme Panodil i morgenmaden bare så du ikke får hovedpine. Nej du, købe du hellere noget foder der har gode råvare.

Studier har vist at vilde hunde og ulve ikke har brusk mangel eller de typiske led ( urinsyregigt ) problemer som vores hunde har. Årsagen er at vi fylder vores hunde med roetrævler, kartofler, hvede o.lign. alle ting som danner syre og som får vores dyrs organer til at arbejde på højtryk for at fjerne igen.

Til Eagle Pack:

Ingredienser:

Kyllinge mell, Brune Ris, hvide ris, vanilie, Kyllinge Fedt (Konserveret med naturlige blandede tocopheroler), Svine Mel, Tørrede roesnitter, ansjos og sardin & Salmon Mel, Flaxseed, Tørrede ægprodukt, Tomat presserester, menneske skabt fiskeolie, Gulerødder, ærter, alfalfa, salt, kaliumklorid, Quinoa (Økologisk), blåbær, æbler, Inulin, Beta-caroten, Tranebær, Dehydreret Kelp, Glucosamin hydrochlorid, Yucca Schidigera Extract, DL-methionin, Vitamin A Acetat, Vitamin D3 Supplement, Vitamin E Supplement, Riboflavin Supplement, Vitamin B12 Supplement, d-Pantothensyre, Niacin Supplement, Kolinklorid, pyridoxinhydrochlorid, thiamin mononitrat, folinsyre, ascorbinsyre, Biotin, Lecithin, Rosemary Extract, Inositol, polysaccharid komplekser af zink , jern, mangan, kobber og kobolt, Kaliumjodat, natriumselenit, Lactobacillus acidophilus Lactobacillus casei, Enterococcus faecium, B. subtillus, Bacillus licheniformis, Bacillus coagulins, Aspergillus oryzae og Aspergillus niger.

Velbekomme....det er jo et helt apotek.

Den første, sjette og ottende ingredienser i denne fødevare er navngivet kødprodukter, hver på mel form. De to sidstnævnte er for langt nede på ingrediens listen for at yde et væsentligt bidrag til den samlede kødindholdet i fødevarerne.

Den anden - fjerde ingredienser er alle kerner, hvilket tyder på en korn-tung mad. Det er sandsynligt, at hvis de to former for rissektoren opført var ikke 'split', at ris vil i realiteten blive afsløret som den primære ingrediens i fødevarer. Ris og vanilie er anstændig kvalitet kerner og gode kulhydrater kilder imidlertid bør hunde fodres med kost baseret på kød i stedet for korn.

Roeaffald er fyldstof og et kontroversielt ingrediens - det er et biprodukt, som er tørrede rest fra sukkerroer, der er blevet rengjort og ekstraheres til fremstilling af sukker. Det er et kontroversielt ingrediens i hundefoder hævdet af nogle producenter til at være en god fiberkilde, og derided af andre som en ingrediens tilføjet Nedbremsning overgangen af harsk animalsk fedt og forårsager stress til nyre og lever i processen. Vi kan konstatere, at roesnitter er en ingrediens, som almindeligvis giver problemer for hunde, herunder allergier og øre infektioner og foretrækker ikke at se det anvendt i hundemad. Der er mindre kontroversielle produkter rundt om yderligere fiberproduktion er required.Tomato presserester er også fyldstof. Vi ville foretrække at se brugen af hele æg snarere end tørrede ægprodukt i fødevarerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare angrib....jeg troede man godt måtte sige sin mening i dette forum.

Undskyld mig, men hvem er det liiiige der angriber først her?!

Fin du hellere selv den pæne tone frem, før du skælder andre ud for at reagerere på dine knap så venlige udtalelser :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Bare min mening.

Hej og velkommen til.

Det er fint nok at du er glad for dit valg af foder. Desværre ligger det i mine øjne i den ende som jeg ville betegne som en ringe kvallitet for så vidt hunde foder angår. Dine tidligere indlæg tyder på at du anvender Gourmix.

GourMix indeholder i alle deres typer af foder op imod 46 % kulhydrat hvilket jeg finder er alt for stort en procent del. Det indeholder til gængæld kuin 18-19 % protein som i mine øjne slet ikke er godt nok til en hund. Fedtprocenten er for så vidt nogenlunde ok.

Så det er egentligt ikke så meget anderledes end så mange andre foder typer der kan fås i danmark.

Ser vi på resten af ingrediens listen så adskiller den sig ikke markant fra andre typer af hundefoder, og din aversion mod positive superlativer der benyttes i salgsøjemed af andre foder producenter er lidt til at grine af da Gourmix såmend heller ikke holder sig tilbage med de rosende ord i en smart retorik.

Du skal være så hjertelig velkommen her på debatten ,men lad være med at skrive at vi abdre burde skamme os over vores fodervalg. Vore fodervalg er for en stor dels vedkommende et valg der til dels er taget med lige store dele intelekt og mavefornemmelse.

Og det var så min mening. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare min mening.

Jeg har fodret med Olivers i en årrække nu - af den simple årsag: mine hunde fungerer optimalt på foderet - og det er det vigtigste for mig...

At foderet er dansk, er ingen garanti for at det er godt ;-)

Så jeg skammer mig skam ikke, tværtimod - mine hunde bliver passet efter alle kunstens regler, og trives...

Bare min mening ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vil jeg lige tillade mig, at kommentere gourmix' ingrediensliste, efter du har kommenteret Eaglepacks og Chicoopee (staveplade):

Kylling, majs (økologisk), soja (økologisk), fisk, æg, hørfrø, sojaolie, blanding af 17 forskellige planter, mineraler og vitaminer. Tilsat naturlige antioxidanter bestående af rosmarin, citronsyre og naturlige E-vitaminer (d-mix tocopherol). Deklaration MorgenMix: Råprotein : 37,0 %. Råfedt : 16,0 %. Træstof/Fiber: 3,5 %. Råaske: 9,5 %. Vand: 9,0 %.

Kylling: Eftersom der ikke står kyllingemel, må vi gå ud fra, at det er feskt, hvilket vil sige, at det indeholde omkring 70-80% vand. Derfor hører den reeelle kødværdig et godt stykke længere ned på listen.

Majs: Billig proteinkilde, som er kendt for at fremkalde blandt andet allergi.

Soja: Samme som majs.

Fisk: God kilde til omega 3 og 6 fedtsyrer, men igen i frisk form og ikke melform.

Æg: Dejligt med hele æg i stedet for æggeprodukter.

Hørfrø: Mange producenter bruger det, men har læst, at det skal være hørfrøolie for at være godt - ved dog ikke helt om det passer.

Sojaolie: Ved ikke hvorvidt det er negativt, men når soja er?

Konklusion: Hovedproteinkilden i dette foder er tydeligvis majs = ikke godt.

Kornproduktet majs er af dårlig kvalitet - kendt for problemer som allergi og det er svært at fordøje.

Det er denne side, jeg har sakset ingredienslisten fra: http://helsehelse.dk/shop/gourmix-classic-fuldfoder-5425p.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen

I må fodre med hvad I vil....men husk hunden kan ikke selv vælge når den ejes af os.

Majs er 99% optageligt af hunden, når det blot kommer i den rigtige form. Som hele majs. Når der bruges presse rester og ligende kan majs være dårligt. Når man fodre en hund med skallen af majsen kan den medvirke til allergi når det optræder i store mængder. Igen er det måden at majs bliver brugt på.

I øvrigt er majs en af de største afgrøder til menneske foder i verden...puha den må vi ikke bruge til vores hunde.

Det samme gælder soja....soja skrå har fået et dårligt ry, igen presse rester. Mens den hele soja bønner er gavnlig både for mennesker og dyr.

Majs er bla. hurtige kulhydrater mens soja er langsomme....derfor denne kombination. Andre foder typer som indeholder hvede, kartofler eller ris er alle hurtigt kulhydrater.....

Deklarationen på kylling er basseret på vandfrit% altså ikke 80% vand ellers hvad det nu var du sagde.....

Men jeg kan se dette forum er følsomt så jeg slutter min medvirken her..

Held & lykke

Link til indlæg
Del på andre sites

IMajs er 99% optageligt af hunden, når det blot kommer i den rigtige form. Som hele majs. Når der bruges presse rester og ligende kan majs være dårligt. Når man fodre en hund med skallen af majsen kan den medvirke til allergi når det optræder i store mængder. Igen er det måden at majs bliver brugt på.

Hvad mener du helt præcist når du skriver hele majs?

Er det et rent majsprodukt og ikke rester fra anden produktion?

Men uanset så skal den enkelt majskerne forarbejdes ("skallen" knækkes) ellers vil de jo bare komme hele ud i den anden ende.

Link til indlæg
Del på andre sites

I må fodre med hvad I vil....men husk hunden kan ikke selv vælge når den ejes af os.

Det er vi så udmærket klar over herinde.

Majs er 99% optageligt af hunden, når det blot kommer i den rigtige form. Som hele majs. Når der bruges presse rester og ligende kan majs være dårligt. Når man fodre en hund med skallen af majsen kan den medvirke til allergi når det optræder i store mængder. Igen er det måden at majs bliver brugt på.

I øvrigt er majs en af de største afgrøder til menneske foder i verden...puha den må vi ikke bruge til vores hunde.

Det samme gælder soja....soja skrå har fået et dårligt ry, igen presse rester. Mens den hele soja bønner er gavnlig både for mennesker og dyr.

Majs er bla. hurtige kulhydrater mens soja er langsomme....derfor denne kombination. Andre foder typer som indeholder hvede, kartofler eller ris er alle hurtigt kulhydrater.....

Mennesker og hunde er ikke ens.

Mennesker er omnivor, mens hunden primært er carnivore.

Så det der er godt for mennesker er ikke nødvendigvis godt for hunde - her kan foreksempel nævnes løgtyperne, som indeholder et stof som ophober sig og fører til hæmolytisk anæmi.

Kan du linke til et sted, hvor gourmix bekræfter det du siger? For jeg kan ikke andet end undres over at de ikke reklamerer tydeligt med det, hvis det er sandt hvad du siger.

Deklarationen på kylling er basseret på vandfrit% altså ikke 80% vand ellers hvad det nu var du sagde.....

Igen kan jeg kun undres, for det er faktisk "falsk varedeklaration" - de skriver noget forkert.

Kan du linke til et sted, hvor de bekræfter det du siger? Og ja, jeg sagde 70-80% vand.

Held & lykke

Næh, vi er ikke følsomme. Men vi lader os ikke pådutte andres idéer uden videre :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Held & lykke

Jeg finder ikke at vi er følsomme for så vidt foder angår, men vi ved bare en hel masse om det da vi naturligvis har debateret de ting før.

Ydermere er du for så vidt majs angår desværre blevet misinformeret, og du ville kunne lære meget ved at blive istedet for at stikke halen mellem benene og løbe skrigende bort.

Det er ærgeligt at du vælger at smutte, blot fordi vi ikke straks jubler over din viden omkring foder.

Men tak for at du ønsker os held og lykke .

Men vi bruger viden og respekt istedet. :mrgreen:

Redigeret af Priceman
Link til indlæg
Del på andre sites

Held & lykke

nææ, ikke specielt, vil bare ikke angribes fordi jeg fodrer med DET jeg synes er godt for min hund.

Vi har alle meninger, men fordi vi ikke bøjer os for din overbevisning behøver du ikke skabe dig og melde dig ud af forummet, så er det hvis dig der er følsom :-)

Blev sur da du skrev vi skulle skamme os, og det er altså at overskride grænsen.

Og skal vi langt ud med hvad der er bedst for ens hund, så er det at KUN råfodrer sin hund, så skam dig over du ikke gør det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Held & lykke

Næ egentligt ikke...

Men foder"verdenen" er en religion i sig selv... Og hvad nogen måske syntes er godt, syntes andre måske ikke.

Jeg kunne selv f.eks. aldrig finde på at barfe mine hunde - og jeg har fået fortalt stolpe op og stolpe ned om, hvor godt det er - men det er det bare ikke i "min verden".

Ligesom jeg heller ikke bryder mig om Genesis og Chiroppee (staveplade) - men ville aldrig sige til en anden "du burde skamme dig" hvis pågældendes hund fik dette foder - OG TRIVES PÅ DET!!!

Og man kommer sjældent positivt ud med et budskab, når man starter med at "skælde folk ud"/tale nedladent om deres valg...

Jeg selv f.eks. er ret ligeglad med om hvorvidt du eller andre for den sages skyld, er enig i mit fodervalg til mine hunde... Især hvis man ikke kan sprede sit budskab på en mere indbydende måde.

Man skal ikke kaste med sten, hvis man selv bor i et glashus :blink: ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites