Hop til indhold

Skal I se TV2 i morgen aften?


Umulia
 Share

Recommended Posts

Hvordan kommer du frem til den logik? (det lød godt nok surt, men jeg spørger af nysgerrighed, kan ikke helt se hvordan de skal få flere adfærdsproblemer nemlig ;-))

 

Nu er jeg ikke den vilde genetiknørd men der er noget med at, for at en hund skal udvikle nogle bestemte sygdomme, kræver det at den har anlæg fra både mor og far. Det synes jeg er logisk, at det vil være mere sandsynligt ved tættere beslægtede forældrehunde, hvilket racehundehunde jo er på et eller andet plan.

 

Mht. adfærdsproblemer, så virker det sandsynligt at der vil komme flere modstridende egenskaber eller egenskaber der ikke altid er så gode sammen. F.eks. collie/ rottweiler. Hunden kan have "arvet" colliens følsomhed overfor fremmede mennesker sammen med rottweilerens tendens til at gå frem og true af de ting den bliver usikker på. Så kan man være uheldig at hunden hurtigt bliver utryg ved fremmede (som rottweileren ikke ville gøre) men ikke søger væk (som en collie ville gøre).

 

Desuden er der et element af uforudsigelighed når man anskaffer sig en blanding, hvis det er en rigtig rundkørsel. Om man kan tale om adfærdsproblemer eller om man bare skal kalde det, at hunden ikke passer til det miljø den skal leve i, kan man så diskutere. Men mange bliver lidt overraskede over hvad deres hvalp udvikler sig til,.. og det ikke altid til det gode.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 214
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nu er jeg ikke den vilde genetiknørd men der er noget med at, for at en hund skal udvikle nogle bestemte sygdomme, kræver det at den har anlæg fra både mor og far. Det synes jeg er logisk, at det vil være mere sandsynligt ved tættere beslægtede forældrehunde, hvilket racehundehunde jo er på et eller andet plan.

 

Mht. adfærdsproblemer, så virker det sandsynligt at der vil komme flere modstridende egenskaber eller egenskaber der ikke altid er så gode sammen. F.eks. collie/ rottweiler. Hunden kan have "arvet" colliens følsomhed overfor fremmede mennesker sammen med rottweilerens tendens til at gå frem og true af de ting den bliver usikker på. Så kan man være uheldig at hunden hurtigt bliver utryg ved fremmede (som rottweileren ikke ville gøre) men ikke søger væk (som en collie ville gøre).

 

Desuden er der et element af uforudsigelighed når man anskaffer sig en blanding, hvis det er en rigtig rundkørsel. Om man kan tale om adfærdsproblemer eller om man bare skal kalde det, at hunden ikke passer til det miljø den skal leve i, kan man så diskutere. Men mange bliver lidt overraskede over hvad deres hvalp udvikler sig til,.. og det ikke altid til det gode.

 

Jeg vil sådan set give dig ret i det hele. Dog mener jeg at de fleste hundeadfærdsproblemer i virkeligheden er ejeradfærdsproblemer, fordi ejeren ikke evner at tilpasse sig til den personlighed hans/hendes hund nu engang har.

Vælger man at anskaffe sig en blandingshund, må man også være parat til at få et par overraskelser med i købet. Det er faktisk det, nogle af os godt kan lide ved blandingshunde :-D

 

Kan man ikke lide overraskelser, så er det en god idé at købe racehund med stamtavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ah! Skåret ud i pap giver det også mening for mig. Er slet ikke uenig, men har arbejdet så længe med statistik at jeg ved man kan få det resultat man ønsker; så selv om jeg inderligt tror at gadekryds er sundere, så er jeg ikke 'intellektuelt overbevist'.

 

Det ER forøvrigt det BBC-program som fik stoppet TV-dækningen af Crufts, så nej, det er ikke dansk produceret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal helt sikkert se det, hvis jeg kan holde mig vågen :blink:

 

Jeg kender ikke så meget til racehunde, vi har altid haft blandinger og de har altid udviklet sig til sunde og stabile hunde... Men har altså også hørt om det modsatte hvor der var en schæferblanding der havde fået alle de schæfer-skavanker man kunne tænke sig...

 

Jeg tror dog at jeg altid vil ty til blandinger fordi vi har haft så mange dejlige af slagsen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg ikke den vilde genetiknørd men der er noget med at, for at en hund skal udvikle nogle bestemte sygdomme, kræver det at den har anlæg fra både mor og far. Det synes jeg er logisk, at det vil være mere sandsynligt ved tættere beslægtede forældrehunde, hvilket racehundehunde jo er på et eller andet plan.

 

Mht. adfærdsproblemer, så virker det sandsynligt at der vil komme flere modstridende egenskaber eller egenskaber der ikke altid er så gode sammen. F.eks. collie/ rottweiler. Hunden kan have "arvet" colliens følsomhed overfor fremmede mennesker sammen med rottweilerens tendens til at gå frem og true af de ting den bliver usikker på. Så kan man være uheldig at hunden hurtigt bliver utryg ved fremmede (som rottweileren ikke ville gøre) men ikke søger væk (som en collie ville gøre).

 

Desuden er der et element af uforudsigelighed når man anskaffer sig en blanding, hvis det er en rigtig rundkørsel. Om man kan tale om adfærdsproblemer eller om man bare skal kalde det, at hunden ikke passer til det miljø den skal leve i, kan man så diskutere. Men mange bliver lidt overraskede over hvad deres hvalp udvikler sig til,.. og det ikke altid til det gode.

 

Det er ikke nødvendigt da der er nogle der er dominerende og så er det kun nødvendigt at have genet fra det ene forældredyr.

 

Kan ikke lige komme på et eksempel lige nu ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke nødvendigt da der er nogle der er dominerende og så er det kun nødvendigt at have genet fra det ene forældredyr.

 

Kan ikke lige komme på et eksempel lige nu ;-)

nyrecyster... Men de dominante sygdomme er forholdsvis lette at komme til livs.. man udelukker bare alle avlsdyr i den linie.. problemet er de sygdomme der er recessive
Link til indlæg
Del på andre sites

nyrecyster... Men de dominante sygdomme er forholdsvis lette at komme til livs.. man udelukker bare alle avlsdyr i den linie.. problemet er de sygdomme der er recessive

 

Klart - og så lige finde ud af om den er dominant eller recissiv :-)

 

Men er det er jo nemt afklaret ved at lave en helsøskende/kuldsøskende parring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Klart - og så lige finde ud af om den er dominant eller recissiv :-)

 

Men er det er jo nemt afklaret ved at lave en helsøskende/kuldsøskende parring.

 

Hvis man kigger på et par generationer vil man kunne se det..

Der vil være syge i hver generartion.

Sygt afkom må have minds en syg forælder.

Normalt afkom med syge forældre får selv normalt afkom

Statisik set vil der være lige mange hanner og hunner der er syge

En rask og en syg forælder vil få afkom hvor halvdelen er syge, halvdelen er raske

Link til indlæg
Del på andre sites

Forøvrigt er det ret pudsigt - på en tragisk måde - at racehundenes dårlige sundhedstilstand er til stor hjælp for genetikere, der forskere i arvelige sygdomme. De bruger hunde som forsøgsobjekter fordi:

A low number of founders, as well as the so-called bottleneck effect resulted in establishing of a poor gene pool in numerous breeds. Thus, due to genetic drift, some of the mutations have been spread extensively in some breeds.

Precise pedigrees, longevity, accurate health care and similarity between canine and human genetic diseases caused the recognition of the dog as a very useful animal model for studying human diseases.

(fra http://www.ighz.edu.pl/files/objects/2116/60/strona131-134.pdf )

Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste sygdomsgener er heldigvis recessive, men øjensygdommen PRA, der forekommer hos Mastiff racer, er dominant.

 

Er det ikke nærmere desværre? For de recessesive gener gemmer jo på sig og man kan derfor aldrig vide sig sikker på, om hunden er fri medmindre man kan genteste - hvorimod hvis sygdommen er dominant, så kan man se det :-)

 

Ærger mig i hvert fald over at kræft hos bernerne ikke er dominant, for så ville det gøre det så meget lettere at finde en hvalp efter sunde forældre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man kigger på et par generationer vil man kunne se det..

Der vil være syge i hver generartion.

Sygt afkom må have minds en syg forælder.

Normalt afkom med syge forældre får selv normalt afkom

Statisik set vil der være lige mange hanner og hunner der er syge

En rask og en syg forælder vil få afkom hvor halvdelen er syge, halvdelen er raske

 

Jepper - ved jeg godt ;-)

 

Men skal man hurtigt finde ud af om det er dominant laver man søskendeparring (inden for husdyravlen, eller det har man gjort - så er jeg på den sikre side ;-))

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke nærmere desværre? For de recessesive gener gemmer jo på sig og man kan derfor aldrig vide sig sikker på, om hunden er fri medmindre man kan genteste - hvorimod hvis sygdommen er dominant, så kan man se det :-)

 

Ærger mig i hvert fald over at kræft hos bernerne ikke er dominant, for så ville det gøre det så meget lettere at finde en hvalp efter sunde forældre.

 

Det er selvfølgelig rigtigt at de sygdomsbærende hunde er lettere at fjerne fra avlen hvis genet er dominant :5up:

 

Til gengæld er risikoen for at videregive sygdommen ikke så stor hvis det er recessivt, og efter et par generationers avl med ubeslægtede linier kan det være helt væk. Hvis altså opdrætterne vil og kan finde sunde avlsdyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forøvrigt er det ret pudsigt - på en tragisk måde - at racehundenes dårlige sundhedstilstand er til stor hjælp for genetikere, der forskere i arvelige sygdomme. De bruger hunde som forsøgsobjekter fordi:

Jeg tror nu ikke på at racehundene er mere syge.. men jeg tror på at når man har en racehund går man hurtigere til dyrlæge.. Og så er der selvfølgelig mere kontrol med racehundene fordi man kender stamtræet mange generationer tilbage..

Men selvfølgelig er der forskel på hvilke racer man kigger på.. Genpoolen er måske ikke særlig stor, man avler mod extremer (i nogle racer) og i alle racer findes der kvajpander som sætter profit først.. Men der findes altså også opdrættere som avler mod bedre hunde og mindre sygdom. Desværre tager det tit mange generationer at komme af med en sygdom..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er selvfølgelig rigtigt at de sygdomsbærende hunde er lettere at fjerne fra avlen hvis genet er dominant :5up:

 

Til gengæld er risikoen for at videregive sygdommen ikke så stor hvis det er recessivt, og efter et par generationers avl med ubeslægtede linier kan det være helt væk. Hvis altså opdrætterne vil og kan finde sunde avlsdyr.

 

Det er netop den der kan. Når jeg søger efter forældre til min kommende berner, kan jeg juble, når jeg ser en stamtavle, hvor alle anerne er blevet gamle - og det ikke rigtig er kræft, de er døde af. Men jeg kan stadig risikere at få en hvalp der dør 3 år gammel af malign histiocytose eller lungekræft eller lign., for genet ligger der måske stadig :megaked: Og så hjælper det ligefedt, at forældredyrene har været sunde og raske..

 

Nej, be om dominans hos alle slemme sygdomme, så man kan komme dem til livs! Øv på kort sigt, ja, YES på lang sigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ah! Skåret ud i pap giver det også mening for mig. Er slet ikke uenig, men har arbejdet så længe med statistik at jeg ved man kan få det resultat man ønsker; så selv om jeg inderligt tror at gadekryds er sundere, så er jeg ikke 'intellektuelt overbevist'.

 

Det ER forøvrigt det BBC-program som fik stoppet TV-dækningen af Crufts, så nej, det er ikke dansk produceret.

 

Hvordan søren fandt du ud af det?

 

Ja, jeg er nysgerrig, for jeg synes TV2 får det til at lyde somom de helt selv har fået opklaret hele misæren :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan søren fandt du ud af det?

 

Ja, jeg er nysgerrig, for jeg synes TV2 får det til at lyde somom de helt selv har fået opklaret hele misæren :rolleyes:

 

Jeg spurgte TV2 :oops: - jeg er nemlig MEGET interesseret i at se det bbc-program, der er allerede en del special-klubber der sidder 'klar til angreb' og vil gøre en aktiv indsats når programmet har været vist.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spurgte TV2 :oops: - jeg er nemlig MEGET interesseret i at se det bbc-program, der er allerede en del special-klubber der sidder 'klar til angreb' og vil gøre en aktiv indsats når programmet har været vist.

 

Oka, sjovt at der så kan være en dansk vært på... Måske fordi han er speaker? Når, bliver spændende at se, jeg glæder mig i hvert fald til at se det, hvor jeg forstår det hele og ikke kun størstedelen - og så kan jeg heller ikke huske det hele, hehe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spurgte TV2 :oops: - jeg er nemlig MEGET interesseret i at se det bbc-program, der er allerede en del special-klubber der sidder 'klar til angreb' og vil gøre en aktiv indsats når programmet har været vist.

 

Altså, med klar til angreb mener du...?

 

Mener du en aktiv indsats for sundheden? Og hvem vil de "angribe? :confused:

 

Når, men håber at det er det med sundheden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...