Hop til indhold

Slikning og intens øjenkontakt


Petrine
 Share

Recommended Posts

Har aldrig haft en lille selskabshund før, så måske hører det bare med, men...

 

Petrine elsker at slikke, hænder og ansigt, hun kan blive ved i timer, det ser ud som om hun slapper af med det, skal hun have lov? Hvorfor gør hun det?

 

Når hun er lidt utryg, så stirrer hun mig direkte i øjnene, virkeligt intenst, jeg er meget i tvivl, skal jeg stirre tilbage? synes det virker beroligende på hende hvis jeg stirrer tilbage og taler beroligende, men forstår mig ikke helt på øjenkontakten, og i starten var det direkte ubehageligt, en hund skal jo ikke kunne lide intens øjenkontakt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Det lyder præcis som min hanhund :lol:

 

Jeg har truet ham med at binde knuder på tungen rigtig mange gange og han sidder også gerne og stirre på mig i laaang tid.

 

Jeg kan ikke sige hvorfor din hund gør det. Jeg tror min hund slikker i hengivenhed, han er i det hele taget meget "kropslig" i hele hans væsen - tror han har været papegøje i sit tidligere liv, hvis han kunne sidde på min skulder, så gjorde han det i alt fald :mrgreen:

Jeg synes det er synd at straffe ham for at visse denne hengivenhed, så vi har lavet en aftale: når han ikke længere kan styrre sin tunge, så får han lov at slikke mig på fødderne eller mine hænder. Han prøver dog stadig om han kan slikke mig i hovedet, men det vil jeg ikke have og flytter mig væk.

 

Mht. hans stirren, så er det helt klart et spørgsmål om opmærksomheds søgen. Jeg har gjort det at jeg har ignoeret ham, vendt siden til eller bedt ham om fjerne sig - uden at se på ham og det er efterhånden taget af en del.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det skulle være specifikt for små selskabshunde, så mine vist glemt at læse deres racebeskrivelse! :lol:

 

Især de to yngste af mine stirre enormt meget, hvis jeg besvare Chivas' stirren kommer han enten med en lab eller begynder og grine af mig (løfter læberne), ofte fnyser ham samtidig med at han griner og halen køre altid :-D

Besvare jeg Gaia's stirren, overfalder hun mig og forsøger at komme til at slikke på mig, så det gør jeg sjældent, for jeg kan simelthen ikke have at blive slikket på :( Men hun er virkelig et slikke dyr, hvis hun får lov og det gør hun nogengange ved min kæreste og hun holder sig IKKE til hænderne og et lille slik i hovedet, hun vasker helst hele hovedet og især hans hår skal vaskes -ja, hun er ulækker! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Arj det er da hyggeligt, men virker lidt manisk når hun bliver ved og ved og ved - hun bruger også fortænderne, ligesom heste der napper hinanden.

 

Ahh, jeg ved nu ikke hvor hyggeligt det er, hun går virkelig til den, oven på hovdet af manden!! Godt nok har han ikke sååå meget hår efterhånden, men, jeg syntes nu alligevel at det er lidt små klamt :roll: Og hun får i hvert fald ikke lov hos mig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Har aldrig haft en lille selskabshund før, så måske hører det bare med, men...

 

Petrine elsker at slikke, hænder og ansigt, hun kan blive ved i timer, det ser ud som om hun slapper af med det, skal hun have lov? Hvorfor gør hun det?

Om hun skal have lov er helt op dig, om du synes det er i orden.

Hvorfor hun gør det, skal jeg dog ikke kunne sige. :-)

Når hun er lidt utryg, så stirrer hun mig direkte i øjnene, virkeligt intenst, jeg er meget i tvivl, skal jeg stirre tilbage? synes det virker beroligende på hende hvis jeg stirrer tilbage og taler beroligende, men forstår mig ikke helt på øjenkontakten, og i starten var det direkte ubehageligt, en hund skal jo ikke kunne lide intens øjenkontakt.

Hvordan viser hun at hun er utryg?

 

Det er helt normalt at små hunde har et behov for at stirre intens. Dette er ikke negativt, men man bør "besvare" med blikke selv. Det kan ses som "uhøflighed" hvis man viger deres blikke.

 

Prøv at sid og stir tilbage og blinke lige så stille til hende, langt de fleste vil blinke tilbage, og man kan sidde og føre en stille og rolig "samtale". :-D

 

Jeg har selv haft en cavalier, der netop havde et stort behov for øjenkontakt, og vi kunne sidde i lang tid, og blinke til hinanden. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Manden prøver faktisk at lære hende at blinke med det ene øje :-)

 

I bussen er der mange mennesker og det er bare ikke hendes kop te, hun ryster lidt, trykker sig og er ikke helt tryg, kan ikke fordrage fremmede der skal røre, da det var december søgte hun mit blik hver gang noget bragede / blinkede udenfor, når vi er til familiemiddag og 'ham den slemme' bliver beruset og vil tage hende på skødet, så fanger hun også mit blik.

 

Anede ikke at det var uhøfligt at kigge væk, skal prøve at tage mig sammen og holde blikket, det virker bare helt helt forkert og mystisk på mig

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Manden prøver faktisk at lære hende at blinke med det ene øje :-)

Hvor sødt, hvis det kommer til at virke. :lun:

 

I bussen er der mange mennesker og det er bare ikke hendes kop te, hun ryster lidt, trykker sig og er ikke helt tryg, kan ikke fordrage fremmede der skal røre, da det var december søgte hun mit blik hver gang noget bragede / blinkede udenfor, når vi er til familiemiddag og 'ham den slemme' bliver beruset og vil tage hende på skødet, så fanger hun også mit blik.

Er det kun i disse situationer hun søger dit blik? (intenst altså :-))

Der er jo ingen tvivl om, at hun søger din støtte i disse situationer, og jeg ville selv vise, at jeg havde kontrol over situationen, evt. ved at holde fremmede væk, som hun ikke kan lide.

 

Anede ikke at det var uhøfligt at kigge væk, skal prøve at tage mig sammen og holde blikket, det virker bare helt helt forkert og mystisk på mig
Det er jo også lidt den omvendte verden, så kan godt følge dig. :-D

Hvis det kun er i de situationer du beskriver, så kan det godt være, at det mere er 'et råb om hjælp' frem for bare at sidde og nyde at kigge, så der skal man nok ikke sidde og hyggeblinke til hunden, men mere koncentrere sig om at få ro på situationen. Dette kan dog i visse situationer gøres ved at sidde og blinke til hunden, bare sådan lige for at gøre det rigtig forvirrende. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun stirrer også når vi er hjemme og hygger, men der er det nemmere for mig at 'slippe væk' fra blikket, enten ved bare at kigge en anden vej eller ved at distrahere hende med noget interessant. Troede det var forkert at stirre tilbage men skal til at afprøve det nu.

 

Da hun havde nytårs-panik undgik vi øjenkontakt hver gang noget bragede / blinkede, og det har virket 100% (i år var hun tryg og rolig, sidste år var hun i total panik i 12 timer, med halsen og rysten) - derfor jeg er lidt i tvivl i bussen.

 

Jeg beskytter hende det bedste jeg kan, men folk er lynhurtige til at stikke hånden hen og klappe (så jeg plejer at skælde ud), fulderikken er håbløs, så der går vi bare hjem etc. Men første ejer havde noget angst-anfald og jeg går ud fra det er dem Petrine er præget af.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Har aldrig haft en lille selskabshund før, så måske hører det bare med, men...

 

Petrine elsker at slikke, hænder og ansigt, hun kan blive ved i timer, det ser ud som om hun slapper af med det, skal hun have lov? Hvorfor gør hun det?

quote]

 

Jeg har også en dejlig hund - en Shih Tzu - der slikker totalt overdrevent.

Hvis hun ser der er bare fødder eller ben inden for rækkevidde, så går hun helt amok, hun kan ligge i en time og slikke på mine - eller andres - fødder. :badr: Og det er jo ikke alle, der bryder sig om det.

Hvis hun sidder på skødet, så slikker hun hænder og arme.

Når vi går i seng, hopper hun med op i sengen, det er OK, men hun begynder straks at slikke, hvad hun nu kan komme til - allerhelst vil hun slikke ansigt og hals OG ører, men det vil vi ikke have, så der tager jeg hende væk ---- jeg kan så godt blive træt af at blive slikket, så prøver jeg at sige NEJ til hende, så ser hun meget fornærmet ud, men begynder så bare at slikke på min hovedpude i stedet - den smager åbenbart lidt af mig :blink:

Men jeg kan ikke finde ud af, hvorfor hun gør det - er det bare overdreven hengivenhed, eller er der nogen, der har et bud på det ? Jeg har søgt i andre tråde/indlæg men ikke fundet noget om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gammel tråd - men kan informere om at mine to små hunde og eeeelsker at slikke.. Hænder, er det bedste!

Også et hit hvis man kommer ud fra badet - så er det helt sikkert man har to igler på benene..

 

Troede egentlig det med øjenkontakt var noget mine hunde praktiserede som de eneste, men godt at høre jeg ikke er den eneste som bliver nedstirret :-D

Med mine prøver jeg at gøre mit blik så blidt som muligt, og blinker langsomt.. Får altid respons :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du ville nok bliver overrasket over HVOR mange der rent faktsik IKKE vasker hænder efter toiletbesøg, sååå :blink:

 

Har luret og talt - omkring 90% af mændene, 75% af kvinderne. Jeg er hysterisk og hvis der ikke er både vand og sæbe kan man se mig går rundt med hænderne i vejret og et anstrengt udtryk, men Petrine får forhåbentligt nyt mundvand mellem slikning af sig selv og mig, så det har jeg overlevet indtil nu :-D

 

Hun slikker forøvrigt stadigt, jeg synes det er belastende, men hun bliver så lykkelig og gør det jo kun fordi hun synes jeg trænger ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min mors tæppetisser slikker også som en besat :roll:

Jeg er af den opfattelse at det er almindelig høflighed at lade hunden hilse med et enkelt slik, men mere vil jeg helst ikke have. Men den lille skid helmer ikke før han har vasket mig godt og grundigt over hele ansigtet - og helst også inde i munden, hvis han kan se sit snit :badr:

 

Vinnie slikker slet ikke. Leroy giver gerne et enkelt slik - og så et bid bagefter :lol:

 

Hundes mundhule indeholder i øvrigt færre bakterier end menneskers, så hvis jeg skal vælge hvem jeg vil tungekysse med, så... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Ja i må meget undskylde.

Men at en hund får lov til at slikke, svarer til at vi ikke vasker hænder efter et toiletbesøg.

Selvfølgelig er der en hygiejnsik risiko ved det, dog ikke helt tilsvarende med din sammenligning. Jeg vil ikke have min hund slikker mig i ansigt fordi jeg synes det er ulækkert - dog ikke pba. hygiejne.

 

Meeen hvis du ikke kan tolere at hunde slikker overhovedet ud fra et hygiejnsik synspunkt, så håber jeg dælmer da aldrig at du har delt mundvand med en anden = kysse. Det er må jo så også være alt for uhygiejnisk :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Hvis det med at der er færre bakterier i en hunds mund skulle være rigtig, så er det da mærkeligt at man skal have stivkrampe vacination efter et hundebid?

Glemte helt. Stivkrampe er jordbakterie. Du får den ikke decideret via hundebidet, men det åbne sår kan være adgangsvej for den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kawida

min hund vasker også ALT - når jeg kommer udfra badet hænger han nærmest på mine ben med tungen omkring :roll: gruer lidt for sommeren :lol: der var en dag hvor jeg var sååå træt af at han slikkede hele tiden, så jeg skubbede ham væk, om aften da jeg gik i seng, lagde jeg mit hoved på hovedpuden :neutral: den var våd, og det var bestemt ikke tis :blink:

 

viste faktisk ikke det med "stirren" - jeg har altid troet at man ikke måtte stirre igen da hunden ville blive nervøs af det ? for Ballou stirrer nogengange, mest når han er bisset :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, rart at høre, at det ikke er min hund, der har en underlig adfærd :confused:- jeg har lige læst et indlæg af Irene Jarnved - se nedenstående link -

 

http://vimedhund.tv2.dk/article.php/id-6406962.html

 

hun bekræfter sådan set, at det er en meget naturlig adfærd for hunde, at vise deres kærlighed på den måde :ivrig: :kys:- men hun giver også et råd om, hvordan man kan ændre det - HVIS man ikke bryder sig om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...