Hop til indhold

Hund vs. kat


Gæst Deaddollface
 Share

Recommended Posts

Gæst Deaddollface

Hvem har erfaring med at introducere ens voksne katte for en lille hvalp..

Har læst at det kunne være en idé at holde kattene inde, de første par uger? Er der hold i det?

 

Vores to katte går ind og ud af kattele som de vil.. Vi har en huskat, Skygge, og så en racekat (Ragdoll) som hedder Perle.. Vi ville jo nødig at nogen af dem løb væk..

 

Specielt Perle kunne måske trække sig lidt i baggrunden.. Hun har en speciel personlighed, som er karakterisisk for en Ragdoll.. Meget kælen og hengiven.. En smule snobbet samt tilbageholdende, hvis der er for meget larm og støj..

 

Vi ville jo nødig have, at Perle blev skræmt væk, af en lille legesyg hvalp.. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst michelle150

Jeg har ikke læst noget om det, men ja, det lyder ret rigtigt, at de nok skal holdes inde ihvert fald en uge. Kunne godt forstille mig, at de blev så skræmt, fordi den altid ville være der, når de kom, at de ikke ville komme tilbage igen..:)

Og så husk.. Hold øje med hunden, når den er nær kattene det første lange stykke tid, og når i ikke er hjemme, så fordel dem, så de ikke er sammen.

Har hørt om flere hunde, som er blevet blinde, fordi kattene har ramt dem med en klo i øjet, da de lige skulle sætte dem på plads.:S

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
Jeg har ikke læst noget om det, men ja, det lyder ret rigtigt, at de nok skal holdes inde ihvert fald en uge. Kunne godt forstille mig, at de blev så skræmt, fordi den altid ville være der, når de kom, at de ikke ville komme tilbage igen..:)

Og så husk.. Hold øje med hunden, når den er nær kattene det første lange stykke tid, og når i ikke er hjemme, så fordel dem, så de ikke er sammen.

Har hørt om flere hunde, som er blevet blinde, fordi kattene har ramt dem med en klo i øjet, da de lige skulle sætte dem på plads.:S

 

 

Uh, ikke godt.. Ja ska' nok sørge for at holde øje med dem.. Og så må vi vidst hellere holde Perle inde, så hun ikke bliver skræmt væk.. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg præsenterede min voksne kat for en hvalp, og jeg husker ærlig talt ikke at der var de store problemer med det, måske har jeg bare været heldig :blink:

 

Men der er da nogle få regler:

 

  • Sørg for at katten har fristeder hvor hvalpen ikke kan nå den, så katten har helt kontrol over hvornår den ønsker at hilse på hvalpen
  • Sørg for at kattens mad er uden for hvalpens rækkevidie, både for at katten kan have sin mad i fred, men også fordi at kattemad ikke er så sundt for en hvalp
  • Lad være med at tvinge kattene til at hilse på hvalpen, men lad kattene tage det i deres eget tempo
  • Beløn hvalpen for rolig adfærd i nærheden af kattene, så den ikke bare forsøger at tumle dem :blink:
  • For en sikkerheds skyld ville jeg nok ikke lukke kattene ud, før de så ud til at have accepteret hvalpen, da I ellers risikerer at de flytter hjemmefra
  • Om som Michelle skriver, lad dem endelig ikke slås, heller ikke for sjov, der er desværre mange hvalpe der har mistet et øje ved et uheld :cry:
  • Og kattene skal have en masse nussen, så de ikke føler at hvalpen tager noget fra dem på den front. Så glem nu ikke kattene fordi er der nu er kommet et lille nyt vidunder til verden :blink:

Held og lykke med projektet og lad os høre hvordan det går :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
Jeg præsenterede min voksne kat for en hvalp, og jeg husker ærlig talt ikke at der var de store problemer med det, måske har jeg bare været heldig :blink:

 

Men der er da nogle få regler:

 

  • Sørg for at katten har fristeder hvor hvalpen ikke kan nå den, så katten har helt kontrol over hvornår den ønsker at hilse på hvalpen
  • Sørg for at kattens mad er uden for hvalpens rækkevidie, både for at katten kan have sin mad i fred, men også fordi at kattemad ikke er så sundt for en hvalp
  • Lad være med at tvinge kattene til at hilse på hvalpen, men lad kattene tage det i deres eget tempo
  • Beløn hvalpen for rolig adfærd i nærheden af kattene, så den ikke bare forsøger at tumle dem :blink:
  • For en sikkerheds skyld ville jeg nok ikke lukke kattene ud, før de så ud til at have accepteret hvalpen, da I ellers risikerer at de flytter hjemmefra
  • Om som Michelle skriver, lad dem endelig ikke slås, heller ikke for sjov, der er desværre mange hvalpe der har mistet et øje ved et uheld :cry:
  • Og kattene skal have en masse nussen, så de ikke føler at hvalpen tager noget fra dem på den front. Så glem nu ikke kattene fordi er der nu er kommet et lille nyt vidunder til verden :blink:

Held og lykke med projektet og lad os høre hvordan det går :-D

 

Super, tak for de gode tips.. :cool:

 

Jeg skal nok følge op på det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kat er - og har altid været - indekat, så der var ikke noget med at holde ham inde hehe..

 

Men altså jeg kom hjem med Luna, satte hende på gulvet og så hoppede Oliver (katten) op på køkkenbordet *S*

 

Der boede han mere eller mindre i 4 måneder (kom dog på forunderlig vis ud på kattebakken på badeværelset)

 

Jeg tog ham også nogle gange ind i stuen og lod dem snuse til hinanden.. Men jeg satte børnegitter i døråbningerne, så Oliver selv kunne vælge om han ville være i samme rum, og kunne flygte uden at få en nysgerrig lalleglad labberhvalp efter sig.

 

Ellers har jeg ikke rigtig en ide.. det er vel bare at gøre det?? Men jeg ville n ok holde dem inde et par uger...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
Min kat er - og har altid været - indekat, så der var ikke noget med at holde ham inde hehe..

 

Men altså jeg kom hjem med Luna, satte hende på gulvet og så hoppede Oliver (katten) op på køkkenbordet *S*

 

Der boede han mere eller mindre i 4 måneder (kom dog på forunderlig vis ud på kattebakken på badeværelset)

 

Jeg tog ham også nogle gange ind i stuen og lod dem snuse til hinanden.. Men jeg satte børnegitter i døråbningerne, så Oliver selv kunne vælge om han ville være i samme rum, og kunne flygte uden at få en nysgerrig lalleglad labberhvalp efter sig.

 

Ellers har jeg ikke rigtig en ide.. det er vel bare at gøre det?? Men jeg ville n ok holde dem inde et par uger...

 

Jeg tror også helt sikkert, at vi vil holde kattene inde den første uge.. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal også vende Izz til katte fra starten af ;-) min mor har en dejlig udekat, men jeg tror nu ikke det blir noget problem. Katten skrider når den ikke gider mere, og skal nok sige fra når den ikke gider mere. Ved godt det kan lyde hårdt, men sådan lære man nu engang bedst :blink:

 

Jeg synes man skal holde øje, men lade dem klare det selv. Katten går selv når den får nok. Det er dens privilegie :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
Jeg skal også vende Izz til katte fra starten af ;-) min mor har en dejlig udekat, men jeg tror nu ikke det blir noget problem. Katten skrider når den ikke gider mere, og skal nok sige fra når den ikke gider mere. Ved godt det kan lyde hårdt, men sådan lære man nu engang bedst :blink:

 

Jeg synes man skal holde øje, men lade dem klare det selv. Katten går selv når den får nok. Det er dens privilegie :blink:

 

Synes ikke det lyder hårdt.. Sådan skal det jo også være..

 

Ja, vi er nu heller ikke bekymrede med vores huskat, men vores racekat, er lidt speciel.. Hun kunne godt findde på at trække sig tilbage.. Selvom hun til en hver tid, kunne slå den lille hvalp omkuld med hendes 6 kg.. :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes ikke det lyder hårdt.. Sådan skal det jo også være..

 

Ja, vi er nu heller ikke bekymrede med vores huskat, men vores racekat, er lidt speciel.. Hun kunne godt findde på at trække sig tilbage.. Selvom hun til en hver tid, kunne slå den lille hvalp omkuld med hendes 6 kg.. :-P

 

hehe... :lol: mental picture :shock::mrgreen::lol:

 

KATzilla vs. CupCake :lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
hehe... :lol: mental picture :shock::mrgreen::lol:

 

KATzilla vs. CupCake :lol::lol::lol:

 

To prove my point se det billede, hvor min mor sidder med hende.. :lol:

 

Ej, det var måske lidt unfair overfor Perle.. Hun er en utrolig smuk kat (jaja, hun kan også have en dårlig-foto-dag :roll:)..

 

Nå, men hun er altså virkelig smuk, den flotteste pels, de smukkeste blå øjne, de største bamsepoter, og ikke mindst hendes temperemant..

 

Hun lever virkelig op til sit image som blondine. Hun er lidt dum, og gør alt for at blive nusset med. Hvis hun for eksempel ligger på kanten af sofaen, og man gør tegn til at nusse hende på maven, går hun så meget op i, at få vendt sig om, at hun ikke opdager at hun triller ud over kanten og direkte ned på gulvet.. :lol:

 

Nærbilledet har jeg lige taget af hende her igår.. :-)

 

Nå ups, nu blev det vidst et helt katte-indlæg.. :roll::oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
Det var godt nok noget af en monsterkat - den er jo enorm :shock:

 

Nu det handler om katte, så er her verdens sureste kat (og min søsters hund)

 

 

 

Haha, ja den er grande.. :mrgreen:

 

Nåårh, de er søde.. Men katten ser godt nok lidt mopset ud.. Hihi... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...