Hop til indhold

Løbetid


Gæst Elsang
 Share

Recommended Posts

Gæst Elsang

Ja så kom Haley i løbetid. Jeg har været meget spændt på det, for vi har jo også en hanhund, Menza. Det er gået over al forventning, så jeg har slet ikke haft nogen grund til at være så nervøs over at have en tæve og en han under samme tag:blink:

De kan sagtens være sammen når vi er der, tør alligevel ikke løbe an på at der ikke sker noget hvis vi ikke er der! Menza vil gerne snuse, men jeg siger bare nej og så går han, så han har accepteret at hun dufter dejligt, men at man altså skal lade hende være.

Haley synes at det er noget undeligt noget det hele og hun sover rigtig meget. Hun reagere faktsik også på det nej Menza får, så hun har også opfattet at, vil han snuse bagi, skal hun gå væk.

Vi har ingen urolige/stressede hunde, ingen hylen eller hvad man nu ellers kunne have forestillet sig, jeg er en meget glad og stolt ejer af to så velfungerende hunde, selv i en sådan svær situation:-D

Vi har valgt at købe løbetidsbukser til Haley. Havde først købt nogle rigtig skod nogen som jeg slet ikke kan anbefale! De sad dårligt, gik hele tiden op og gik hurtigt i stykker (indenfor en uge). De er helt sorte og beskrivelsen lyder rigtig fin, de har ikke noget mærke, men er købt hos MBF shop, men køb dem altså ikke!!!

Nu har jeg så købt nogle helt vildt gode nogen, de sidder perfekt, har et smart låsesystem der er gør at de er nemme at tage på og dem vil jeg helt sikkert anbefale:-D De hedder Hurtta PRO Løbetidsbukser de kan fås i forskellige farver, køb dem de er bare gode. Jeg købte dem i dogcity.

Ja det var bare lige lidt herfra, håbet at nogen kan bruge det til noget:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så er løbetiden ved at være overstået!

Jeg har kunne læse mig frem til at det normalt vare 8-21 dage, men Haley har altså været igang i snart 1 måned, nogen der har nogen erfaring for det?

Fra de første meget små blodpletter viste sig og til nu er der gået 28 dage og hun er stadig lidt hævet bagi, men bløder ikke mere og har ikke gjort i denne uge overhovedet!

Da hun blev højløbsk, blev vi nødt til at skille dem helt ad, for Menza rendte i rumpen af hende hele tiden og prøvede at hoppe på hende, så de var helt adskilt en uge, men det gik nu også meget godt :blink:

 

Så alt i alt synes jeg at det er gået rigtig godt, men nu overvejer jeg alligevel om man måske skulle kasterer Menza, hvis nogen har nogen erfaringer omkring det vil jeg meget gerne høre om det:-D Er der nogen risiko, bivirkninger og lignende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er løbetiden ved at være overstået!

Jeg har kunne læse mig frem til at det normalt vare 8-21 dage, men Haley har altså været igang i snart 1 måned, nogen der har nogen erfaring for det?

Fra de første meget små blodpletter viste sig og til nu er der gået 28 dage og hun er stadig lidt hævet bagi, men bløder ikke mere og har ikke gjort i denne uge overhovedet!

Da hun blev højløbsk, blev vi nødt til at skille dem helt ad, for Menza rendte i rumpen af hende hele tiden og prøvede at hoppe på hende, så de var helt adskilt en uge, men det gik nu også meget godt :blink:

 

Så alt i alt synes jeg at det er gået rigtig godt, men nu overvejer jeg alligevel om man måske skulle kasterer Menza, hvis nogen har nogen erfaringer omkring det vil jeg meget gerne høre om det:-D Er der nogen risiko, bivirkninger og lignende?

 

 

Ja, som du selv har set, så ER det kun lige når tæven er højløbsk, at der er nogen problemer med samboende hanhund. Det lyder, som om I har klaret første løbetid rigtig fint!

28 dage er meget normalt. Men de bløder kun i de første par uger. Derefter bliver udfloddet mere gennemsigtigt.

 

Du overvejer at få Menza kastreret inden næste løbetid. Og det kan jo være en god ide, hvis de ikke skal have hvalpe sammen.

Men hvis Haley heller ikke skal have hvalpe, så er der mere vundet ved at få HENDE steriliseret.

Både hanhund og tæve vi få ændret stofskiftet ved operationen og man skal derfor passe på, at de ikke bliver for tykke.

Både hanhund og tæve bliver måske lidt roligere .

 

Både hanhund og tæve kan risikere adfærdsændringer. Nogle gange til det bedre, og andre gange til det værre. Det kommer an på den enkelte hund.

 

Helbredsmæssige fordele for begge køn er, at de selvfølgelig ikke kan få kræft eller betændelse i de organer, der bliver fjernet.

 

Så hanhunden undgår testikelkræft og -betændelse, og tæven undgår livmoderkræft og -betændelse.

 

Da livmoderbetændelse er en meget udbredt og alvorlig sygdom hos usteriliserede tæver, så er der mest at vinde ved at sterilisere tæven. Og ved en tidlig sterilisation nedsætter man også risikoen for kræft i brystkirtlerne, som også rammer mange ældre tæver.

 

---Så det mest usikre kort er hundenes adfærd. Og den kan man ikke rigtig vide noget om, før efter operationen.

--Du kunne evt. lade Menza kemisk kastrere om 5-7 mdr. for at se om det vil have negative konsekvenser for hans adfærd.

Den kemiske kastration er en indsprøjtning der virker ca. ½ år, men det skulle jo være nok til at I også vil se virkningen i næste løbetid.

---Ulempen ved at se tiden an er bare, at jo længere tid man venter med at sterilisere tæven, jo mindre er den forebyggende virkning overfor kræft i brystkirtlerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar:-D

 

De skal ikke have hvalpe sammen, selvom de begge er schæferhunde, så mikser man ikke de hvide og sorte!

 

Grunden til at jeg mest er til at kastere Menza er at jeg synes at det er et stort indgreb at sterilisere Haley, så er det lidt nemmere at ordne Menza:blink:

Jeg har også hørt fra flere at deres tæve efterfølgende har fået problemer med at holde på vandet og det vil jeg ikke udsætte Haley for, at skulle leve med resten af hendes mange år fremover.

 

Det var måske ikke så tosset det med at prøve en kemisk kasteration først og så se det hele lidt an:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...