Hop til indhold

Lugt...??


Gæst CookiesMoar
 Share

Recommended Posts

Gæst CookiesMoar

Jeg har i dag modtaget nogle vareprøver på et tysk fodermærke der hedder Balcando.

 

Det er min første hund jeg skal til at have, og deraf kender jeg jo slet ikke noget til foder og hvordan det skal lugte.

 

"Problemet" med det foder (Belcando) er at jeg synes det lugter MEGET kraftigt... Det kan vel næppe være sundt?

 

Jeg har planer om at min lille pus skal råfodres, så det er kun meningen at den skal smage lidt på det andet og se om det er noget den kan li', jeg vil dog ikke give den maden, hvis det lugter forkert.

Foderet lugter af en blanding af majs og hundehømhøm... :roll:

 

Meen hvordan bør noget fornuftigt tørfoder lugte?

 

Og nej det er ikke fordi at jeg er sippet, men jeg vil jo nødigt komme til at ødelægge maven på den lille i tilfælde af at foderet skulle være dårligt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Hos http://www.avifauna.dk/product_info.php?products_id=11341

 

Kan man se hvad alle typerne indeholder :-D

 

Premium foder til hvalpe af alle racer indtil 4 mdr, samt unghunde af små og mellemstore racer det første år.

Ingredienser: Tørret fjerkræskød, majs, ris, sildemel, ostevallepulver, hvede, fjærkræsfedt, planteolie, roetrevler, dicalciumphosphat, tørret æg, ølgær, johannesbrød, fjerkræslever hydroliseret, hvedestivelse, natriumchlorid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

Det skal du ikke være bekymret for, produktet er nemlig basseret på kød og ligeledes heller ikke så lang fra produktion til hundeskål, det vil din hund blive glad for at det er noget som dufter af noget og ikke kønsløst

:-)

Pia

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld men.......

Jeg forstår ikke rigtig den deklaration for Belcando...

 

Indhold:

Protein 27%; Fedt 14%; Fiber 2,5%; Råaske 8%; Energi Mj/kg 16.

 

 

Med lommeregneren får jeg det til, at DE elementer udgør 51,5% af foderet..................................

 

Hvad består de sidste 48,5% så af? Det er næsten halvdelen..

Er det kulhydrat? Så er der da ikke 75% kød i som der også står..?? :???:

 

Herfra: http://www.noas-shop.dk/hund/foder/belcando/dinner_25_kg_da.html

 

---Er der nogen, der kan forklare??

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld men.......

Jeg forstår ikke rigtig den deklaration for Belcando...

 

 

 

Med lommeregneren får jeg det til, at DE elementer udgør 51,5% af foderet..................................

 

Hvad består de sidste 48,5% så af? Det er næsten halvdelen..

Er det kulhydrat? Så er der da ikke 75% kød i som der også står..?? :???:

 

Herfra: http://www.noas-shop.dk/hund/foder/belcando/dinner_25_kg_da.html

 

---Er der nogen, der kan forklare??

der er jo protein og fedt i kød, nok den vej den skal regnes ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

der er jo protein og fedt i kød, nok den vej den skal regnes ud...

 

Ja... der er protein og fedt i kød... Men der er allerhøjest mikroskopisk af kulhydrat.....

 

Når der kun er 41% protein og fedt, -og 10,5% aske og fiber (som jo skides ud igen) så MÅ der da være kulhydrat i de sidste 49,5% ?? Hvad ellers?

 

Og hvis næsten halvdelen af foderet er kulhydrat, så kan 75% da ikke være kød? Så mange procent er der altså ikke at tage af.. :(

 

"procent" betyder altså "af hundrede", eller hundrede-dele..:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

Hvis man tager dinner f.eks som består af 23% protein der er så det den del af der består af de 65 % af kyllling og 10% fisk.

Hvis der var sådan er produktet var fyldt med75 % protein, så ville de fleste hunde få proteinforgiftning

Pia

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

Hvis man tager dinner f.eks som består af 23% protein der er så det den del af der består af de 65 % af kyllling og 10% fisk.

Hvis der var sådan er produktet var fyldt med75 % protein, så ville de fleste hunde få proteinforgiftning

Pia

 

 

Jeg kan NÆSTEN se det.....

Vi tager proteinet(23% af tørfoderet) for sig og det består så af 65% kylling og 10 % fisk.........

---der er jo bare lige det ved det, at både kylling og fisk også indeholder fedt...

Og hvis de 75% af proteinet stammer fra kød, hvor stammer de sidste 25% protein så fra? :shock:

 

OG de oprindelige 48,5% AF TØRFODERET, som der ikke er gjort rede for..

Hvis der både er 4-5% planteprotein i det færdige foder og også 48,5% kulhydrater (fra planter) -så er der altså over 50% plantestoffer i det færdige tørfoder.

 

For at der overhovedet skal være nogen fornuft i alle de forskellige procenter, så må der næsten stå HVAD det er procent af.

F.eks er det nok 23% af tørfoderet, der er protein. Og det er 14% af tørfoderet der et fedt.

 

Men så står der, at foderet "indeholder" 75% kød??

Der mener de altså IKKE at "foderet" indeholder 75% kød, men at 75% af de ingredienser, der er brugt til fremstillingen, er kød?

Det undrer mig bare, hvordan den færdige produkt kan komme til at indeholde over 40 % kulhydrat hvis det er fremstillet af 75% (frisk) kød.

Måske vil det kunne lade sig gøre, hvis kødet har et højt væskeindhold... Og kulhydraterne stammer fra en tørret kilde, som f.eks ris eller hvede. Eller tørrede rodfrugter.

Jeg er tilbøjelig til at kalde det manipulation.

 

Men det er da muligt, at det kun er skrevet så ubehjælpsomt og tåget, fordi forfatteren af teksten ikke har mere forstand på procenter og indholdsstoffer....

Det synes jeg SLET ikke er betryggende... :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm på hvilke andre produkter finder du en nøje gennegang af alle proteinkilderne?

Nu ved jeg ikke lige hvilke produkt du bruger? har denne gennemgang?

Manipulation det er godt nok første gang jeg hører den, men skal jo lære hele tiden :rolleyes:

Kan kun sige at det er produkt som er meget rent og rigtig mange også dødsyge hunde er kommet på rette kurs med det.

Jeg har 5 års erfaringer i dette produkt og ved hvilke flotte hunde vi "laver" både store som små...

Skulle man være lidt i tvivl kan man altid smidde mig en mail på [email protected]

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm på hvilke andre produkter finder du en nøje gennegang af alle proteinkilderne?

Nu ved jeg ikke lige hvilke produkt du bruger? har denne gennemgang?

Manipulation det er godt nok første gang jeg hører den, men skal jo lære hele tiden :rolleyes:

Kan kun sige at det er produkt som er meget rent og rigtig mange også dødsyge hunde er kommet på rette kurs med det.

Jeg har 5 års erfaringer i dette produkt og ved hvilke flotte hunde vi "laver" både store som små...

Skulle man være lidt i tvivl kan man altid smidde mig en mail på [email protected]

 

Uanset formålet, så mangler der altså oplysninger om, hvor mange procent kulhydrat der er i foderet.

 

Det gør der også på de fleste andre tørfoder-produkter. Men de markedsfører sig heller ikke på at bestå af 75% kød.

Hvis man sammenligner med Olivers, som jeg bruger til Silke, så er der flere af Olivers produkter der har højere proteinindhold end Belcandos. Typisk ligger Olivers høj-energifodere til hvalpe og aktive hunde på 30 % protein.

Og Olivers indeholder også sådan noget som glukosamin, kondroitinsulfat og MSM, der er en god forholdsregel for store hunde og aktive racer. Og for gamle hunde.

Prisen er meget nær den samme.

 

Men alle tørfoderprodukter indeholder en ret stor procentdel kulhydrat. Og meget få eller ingen af producenterne oplyser om præcis hvor meget.

Kulhydrat vil altid være plantebaseret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for dit svar

Nu skal det siges at jeg skrev om alm standard til voksne hunde Belcando Dinner og ikke puppy foder eller andre foder typer i produktlinien. Der ligger protein indholdet forskelligt.

Så der må du altså ikke lige sammenligne det.

Et højere proteinindhold er ikke nødvendigvis lykken, da rigtig mange hunde reagerer på for højt protein indhold med kløe o.s.v.

Kan se i det produkt du bruger er der tilsat glucosamin,det er der ikke i Belcandoen, det er jeg ret glad for, da man så har muligheden for selv at tilføre istedet at de får det ind på automatik og det er jo ikke alle hunde der har brug for.

Der rent faktik jo er studier der også viser glucosamin kan have bivirkninger også for hunde.

Jeg forholder mig ikke til olivers fodret hvordan det ellers er om det er godt eller skidt, jeg skriver udfra hvad jeg lige kan se udfra det de fortæller.

Så brug du bare olivers videre når du er så glad for det, så bruger jeg belcando videre :-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Jeg oplever at stort set alle producenter af tørfoder undlader at skrive indholder af kulhydrat på deres deklarationer. Og at de i visse tilfælde reklamerer med ualmindeigt høje % satser på deref protein indhold.

 

Tag som eks. Acana der på forsiden af posen skriver 70% kød 30% grøntsager og 0 % korn. Det er desværre bare ikke den hele sandhed og så taber de mig som kunde for der er utroværdigt.

 

Analyse

Protein 42.0%

Fedt 16.0%

Kulhydrater 18.0%

Vand 10.0%

Fiber 3,0%

Aske 7,0%

Ialt 96 %

Så resten må være ikke målbare ting som vitaminer og mineraler etc.

 

Men at skrive at der er 70 % kød i er i mine øjne vildledende. For self er en del af kødet fedt, men det ved den almindelige for bruger ikke pr. definition.

 

Ligesådan er det med Belcando. De beregner som en vis herre læser biblen

 

 

Hmm på hvilke andre produkter finder du en nøje gennegang af alle proteinkilderne?

Faktisk på flere og flere. Men det er stadig ikke godt nok og så er det vel ikke en undskyldning for at lade være , bare for di andre ikke gør det.

 

 

Manipulation det er godt nok første gang jeg hører den, men skal jo lære hele tiden :rolleyes:

Jeg ville så vælge at kalde det vildledning eller tilbageholdelse af oplysninger der er "ømfindige"

 

 

Kan kun sige at det er produkt som er meget rent og rigtig mange også dødsyge hunde er kommet på rette kurs med det.

 

Hvilket stort set alle forhandlere af foder påstår.

 

 

Jeg har 5 års erfaringer i dette produkt og ved hvilke flotte hunde vi "laver" både store som små...

 

Og..???

 

 

Skulle man være lidt i tvivl kan man altid smidde mig en mail på [email protected]

 

Næ næ , nu hænger du på den. Hehe.

 

Et højere proteinindhold er ikke nødvendigvis lykken, da rigtig mange hunde reagerer på for højt protein indhold med kløe o.s.v.

 

Jo det er da udemærket, med protein. Det skal bare ikke være forarbejdet på et utal af måder.

 

Kan se i det produkt du bruger er der tilsat glucosamin,det er der ikke i Belcandoen, det er jeg ret glad for, da man så har muligheden for selv at tilføre istedet at de får det ind på automatik og det er jo ikke alle hunde der har brug for.

Der rent faktik jo er studier der også viser glucosamin kan have bivirkninger også for hunde.

 

Har du et link eller noget info omkring dette som du vil dele med os herinde??

 

 

Så brug du bare olivers videre når du er så glad for det, så bruger jeg belcando videre :-).

 

Aj kom ind i kampen og argumenter for dit valg af produkt. :blink:

 

 

Mht protein forgiftning så er det altså ikke en diagnose der findes. Det er muligt at visse hund ekan udvikle protein intolerans ,men det har intet meden forgiftning at gøre.

Og hvis man fodrer med blandingsprodukter som tørfoder jo i bund og grund er så er der faktisk større chancer for at det er andet end proteinet i foderet der giver hunden problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen
Har du et link eller noget info omkring dette som du vil dele med os herinde??

 

 

Se http://www.gigtforeningen.dk/viden+om+gigt/medicin/glukosamin

 

Samtidigt er det faktisk forbudt at bruge glukosamin i hundefoder i danmark, iflg. Lægemiddelstyrelsen.

 

Giver man glucosamin i foderet til daglig forsvinder effekten med tiden siger flere der forsker i dette ( http://arthritis.about.com/od/glucosamine/a/glucosamineoa.htm)

 

Men lidt det samme som hvis man tager hovedpinemedicin forbyggende hver dag risikere man at de faktisk giver hovedpinen på sigt.

 

Glutamin er en aminosyre, der produceres i musklerne og er bl.a. en forudsætning for normal funktion af immunceller og produktion af antistoffer. Som godkendt lægemiddel, kan glutamin anvendes som ekstra tilskud til ernæringen. Ikke som en permarnent del af føden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan se i det produkt du bruger er der tilsat glucosamin,det er der ikke i Belcandoen, det er jeg ret glad for, da man så har muligheden for selv at tilføre istedet at de får det ind på automatik og det er jo ikke alle hunde der har brug for.

Der rent faktik jo er studier der også viser glucosamin kan have bivirkninger også for hunde. Har du et link eller noget info omkring dette som du vil dele med os herinde??

Jeg kan desværre ikke poste links , da jeg er under 15 indlæg, men prøv at søg på institur for rationel farmakologi -glukosamin diabetes

ellers lad google være din ven...

 

Var ikke klar over at lægemiddelstyrelsen havde forbudt det i hundefoder...

Ja man lære hele tiden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Se http://www.gigtforeningen.dk/viden+om+gigt/medicin/glukosamin

 

Samtidigt er det faktisk forbudt at bruge glukosamin i hundefoder i danmark, iflg. Lægemiddelstyrelsen.

 

Giver man glucosamin i foderet til daglig forsvinder effekten med tiden siger flere der forsker i dette ( http://arthritis.about.com/od/glucosamine/a/glucosamineoa.htm)

 

Men lidt det samme som hvis man tager hovedpinemedicin forbyggende hver dag risikere man at de faktisk giver hovedpinen på sigt.

 

Glutamin er en aminosyre, der produceres i musklerne og er bl.a. en forudsætning for normal funktion af immunceller og produktion af antistoffer. Som godkendt lægemiddel, kan glutamin anvendes som ekstra tilskud til ernæringen. Ikke som en permarnent del af føden.

 

Øøh, når du pludselig begynder at skrive om glutamin, er det så en tanketorsk eller hvad?

 

Det er glucosamin, der er i mange tørfodere. Og det er ikke en aminosyre, men et monosakkarid, altså et sukkerstof.

Det er kun skadeligt for folk og hunde med diabetes, --og selv det vil jeg sætte spørgsmålstegn ved, fordi det er ganske små mængder, man skal indtage daglig.

 

Og så er det skadeligt for folk og hunde med skaldyrsallergi, fordi det er udvundet af skaldyr.

 

---Jeg kan ikke i den nuværende link se noget, der skulle antyde at almindelige mennesker og hunde kan tage skade af stoffet.

Og jeg har altså IKKE!!! hørt noget om, at glucosamin skulle være blevet forbudt i hundefoder?? DET vil jeg grumme gerne se et link om:shock:.

 

Den undersøgelse du linker til, drejer sig om 137 patienter, der allerede har taget glucosamin i gennemsnitlig 2 år inden de deltager i forsøget.

Så deles de i 2 grupper. Den ene tilbydes placebo, -den anden tilbydes glucosamin. Og hverken læger eller gruppedeltagere ved, hvad der er hvad.

Efter ½ år noteres hvem der har fået forværringssymptomer, og der er så 42% af placebogruppen, der har fået opblussen af symptomer, og 45% af glucosamingruppen der har fået opblussen af symptomer.... Og derudfra tolker lægen så, at glucosamin ikke har nogen virkning.

 

Lægen konkluderer endda, at den gavnlige virkning er ophørt efter længere tids brug..

Ud fra den meget talsvage undersøgelse vil jeg snarere konkludere, at lægens glucosamin enten har været givet i for lille dosis eller den har været forurenet/forbyttet.

 

Det er da den eneste situation, der ville medføre en lige stor procentdel opblussen i begge grupper indenfor relativt kort tid.

 

---Jeg forstår ikke rigtig hvordan lægen kan konkludere, at virkningen er ophørt? Lige pludselig? Hos næsten halvdelen af patienterne? :roll:

 

---Jeg håber sørme, at patienterne går hjem og forsøger med deres tidligere doser og produkter inden de bare tager lægens ord for "eneste sandhed".

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...