Hop til indhold

Min hund gøer og bider når vi er færdige med at gå tur


Gæst Golfer
 Share

Recommended Posts

Gæst Golfer

Hej Alle

 

Min hund på 17uger er normalt meget rolig og en god hvalp.

 

Den er meget social og elsker at lege med andre hunde, men gider ikke lege pind osv.

 

jeg har et problem som går ud på følgende.

 

Når vi går tur er det oftest uden snor og hun får lov at løbe og lege og snuse - det sker så på næsten alle ture at hun slår "klik" på et tidspunkt og begynder at knurre af os hopper op og bider i vores bukser, fingre, jakker - hun logrer voldsomt i mens.

 

Vi siger NEJ og ned men det virker som om det opildner til mere gøen og biden - hvad skal man gøre?

 

vi har forsøgt med komandoer sit efterfulgt af ros og tale hende til ro, og ignorering dette virker til dels.

 

Når min kæreste går med er det mest hende det går ud over - hun er den der træner med hunden og "flok"fører i hundens øjne.

 

hvad skal vi gøre det er meget frustrende for hunden er skøn i alle andre situationer.

 

tak for hjælpen

Link til indlæg
Del på andre sites

Baldur har gjort dette et par enkelte gange da han var hvalp og han gjorde det når han blev frustreret og overgearet. Så for os var det et signal om at vi havde gået en for lang tur, og at hans ben og hjerne altså ikke kunne holde til mere...

 

Så har i overvejet at det skyldes at jeres gåture er for lange?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Lonny

 

tak for dit hurtige svar.

 

Adfærden kan også opstå når turen lige er startet, men det er oftest den viser sig idet vi er 100m fra huset.

 

vi bor 100m fra en strand og går mest tur der, idet der altid er legekammerater til hunden og det er en smuk tur for mennesket :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Samme erfaring som Lonny her: Karla gjorde det når hun var blevet "overbelastet" mentalt... så kørte hun helt op, bed og hoppede og man kunne slet ikke få kontakt til hende og havde mest af alt lyst til at sætte sig ned og tude...

 

Kan trøste dig med, at det gik over inden hun var 5 mdr... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Lonny

 

tak for dit hurtige svar.

 

Adfærden kan også opstå når turen lige er startet, men det er oftest den viser sig idet vi er 100m fra huset.

 

vi bor 100m fra en strand og går mest tur der, idet der altid er legekammerater til hunden og det er en smuk tur for mennesket :-)

 

Vi har præcis samme problem med vores hund på 9 måneder, og har haft det siden han var hvalp. En bekendt fortæller os, at det er på grund af en eller anden overmodighed og selvsikkerhed, når hunden mener at den kender vejen hjem. Så bliver den kulret, og begynder at bide og lign.

 

I starten gjorde jeg det at jeg, lige som jer, skældte ham ud og sådan. Jeg prøvede også at kæmpe lidt med ham, men det hele gjorde det bare meget værre. Så var det at jeg fandt ud af, at jeg skal være forberedt på det inden vi når dertil, hvor han begynder. Sherlock har for vane at begynde at hoppe og af vores ben, i de her situationer. Så når vi er ved at være hjemme, sørge jeg for at gå langsomt, og ikke gå op foran ham, for på den måde ikke at friste ham til at springe på mine ben. Jeg er også opmærksom på ikke at trække i snoren og i det hele taget, give ham al den tid han skal bruge, til at snuse færdig. Hvis det så alligevel lykkes ham at begynde, har jeg altid godbider med, og så får jeg ham til at gå pænt ved siden af mig. Til tider begynder han også her at hoppe på mit ben, men i såfald går jeg tilbage til første stadie i gå pænt-øvelsen, og lader ham spiser af godbiderne i min hånd, mens vi går fremad.

 

Jeg ved ikke om du har lært din hund gå-pænt, men det har ihvertfald hjuplet mig rigtig meget. Jeg håber du kan bruge mine råd ;-) Held og lykke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst michelle150

Lucky gjorde det også, da han var hvalp og det var også lige på starten af turen oftest.

Men jeg har bare set det som leg og så stoppet op og stod stille, indtil han ikke gad mere. Der gik ikke så lang tid, og så gik vi ellers igen.:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et spørgsmål om at hunden er stresset i situationen. Det kan ske både når der er fyldt for meget i hovedet (når turen har været for lang, eller der er sket for mange ting i løbet af turen - længden er absolut ikke eneste faktor) eller hvis hunden bliver ekstatisk over at skulle ud.

 

Når hunden er stresset er der lukket af for kommunikation, og at irettesætte og lignende er kun med til at situationen eskalerer. Mange hvalpe vil tage højlydt kommunikation som en indbydelse til leg.

 

Vi glemmer tit som mennesker at så ung en hund ikke er andet end en baby mentalt. Jeg tror personligt misforståelsen ligger i, at hvalpen er utrolig selvhjulpen når man får den ind af døren. Men sind og hjerne er absolut ikke udvokset og færdigudviklet, og vi kommer derfor til at sætte for høje krav til hunden.

 

Hunde der elsker at gå tur, vil inden man kommer ud af døren gå følgende trin i gennem: Når den syntes det er tid til at gå tur, vil den begynde at se efter bare det mindste lille tegn på, at nu er det ved at være tid. Det kan være vi ser på uret på en bestemt måde, når vi som mennesker syntes det er ved at være tid. Og vi tænker sjældent over, hvor meget hundene kan aflæse af os. Allerede her får hunden det første skud "juhuuu, vi skal snart af sted". Næste skridt vil være at vi rejser os fra sofaen. Hunden får et skud mere af glæden og iveren. Vi finder jakken frem - et skud mere til hunden. Vi tager skoene på - et skud mere til hunen. Finder snoren og poserne frem - et skud mere til hunden. Sætter snor på hunden - et skud mere. Åbner døren - og NU er hunden så fyldt med "juhuuuu!!!" følelsen, at den i princippet er stresset, og derfor hiver og slider i snoren, og i øvrigt har lukket af for hørelsen.

 

Al den her energi skal ud på en eller anden måde. Og det sker ofte ved træk i snoren eller biden og andet. I sær det sidste vil være tilfældet når hunden ikke er ældre end hvad tilfældet er.

 

Jeg vil foreslå en hurtig tur på bibliotek eller til boghandel for at hjembringe bogen "Hvalpen" af Lone Greva. Her står en masse omkring hvalpens mentale begrænsninger, stress i hverdagssituationer (altså den adrenalin bestemte korttidsvirkende af slagsen) og hvordan man kan imødegå og undgå disse situationer. Tip: afledning er vejen frem.

 

En hvalp kan ofte have brug for at blive hjulpet ned i gear, hvilket kan gøres ved at man sætter sig roligt med hvalpen siddende, og aer den roligt på brystbenet. Det kan stadig være nødvendigt i perioder med min den 10 mdr. gamle. Mest på ture eller i træningssituationer. Da hun var yngre var det dog nødvendigt ca. to gange om dagen, da hun kl. 17 og 22-23 havde tendens til at skulle af med alt det hun havde fået ind i løbet af dagen af oplevelser mm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...