Hop til indhold

træning med fløjtesignaler?


Gæst peteroa
 Share

Recommended Posts

Gæst peteroa

Hej

 

Er der nogen der kan anbefale et sted at søge oplysning om lydighedstræning ved hjælp af fløjtelyde som signalgiver?

 

På forhånd tak!

 

Peter

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv i mange år, søgt efter noget lign.

Det eneste jeg er kommet frem til, er at man skal bruge det, som passer én bedst.

Jeg har når hundene var små, øvet fløjtesignaler når jeg havde, hældt mad op til dem, så er de supermotiverede.

Hos retrieverne og hyrdehundene er der jo mange signaler, men hos mig og mine stående hunde begrænser det sig til indkald, stop/dæk og et enkelt vendesignal, hvis det bliver nødvendigt.

Når hunden -imens at den er lille- har gjort en bestemt handling, jeg vil sætte fløjesignal på, gør jeg det først, når den har gjort det, af sig selv nogle gange, så sætter jeg fløjt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvor man kan finde info, men jeg bruger næsten udelukkende fløjtesignaler eler håndsignaler til min hund.

 

Der er signaler for stop (langt piiift), skift retning (kombineres med et håndtegn)(syngende piiuiiift), for 'over vejen' ((meget højt og skingert piiift) , for opmærksomhed på mig (Meget kort pift) og for indkald (to korte pift pift).

 

Haha rimelig svært at gengive lyde på skrift :-D :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv i mange år, søgt efter noget lign.

Det eneste jeg er kommet frem til, er at man skal bruge det, som passer én bedst.

Jeg har når hundene var små, øvet fløjtesignaler når jeg havde, hældt mad op til dem, så er de supermotiverede.

Hos retrieverne og hyrdehundene er der jo mange signaler, men hos mig og mine stående hunde begrænser det sig til indkald, stop/dæk og et enkelt vendesignal, hvis det bliver nødvendigt.

Når hunden -imens at den er lille- har gjort en bestemt handling, jeg vil sætte fløjesignal på, gør jeg det først, når den har gjort det, af sig selv nogle gange, så sætter jeg fløjt på.

 

Ih ja. Hele 3.... "kom hjem", "stop" og områdefløjt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Ih ja. Hele 3.... "kom hjem", "stop" og områdefløjt :blink:

Men det er der til gengæld for hyrdehundene. Her er f.eks. de kommandoer jeg bruge (og som jeg meget gerne ville kunne sætte fløjtesignal på ... jeg kan bare ikke finde ud af at få den sk... hyrdefløjte til at sige andet end én meget høj lyd :oops:)

 

Walk on (gå lige mod fårene)

Go by (spænd venstre om fårene)

Byyyy (gå langsomt mod venstre i fårenes retning)

Away (spænd højre om fårene)

Waaaayy (gå langsomt mod højre i fårenes retning)

Steady (langsommere for pokker, tror du det er væddeløb!)

Schhhhhttt (hurtigere dit sløve læs!)

Down (læg dig)

Stå (slå sømmende i makker)

Get up (rejs dig, du skal ikke sove nu)

Out (Du er for tæt på, gå ud på længere afstand)

Kom (kom hen til mig)

Tag dem så (giv dem/den så en ordentlig røvfuld!)

Hent fårene (jeg er doven, hent dem til mig på din egen måde)

Slut nu (Jeg gider ikke mere, vil hellere have kaffe og kage)

 

Også de oblikatoriske

 

Fri (Ok skrid så ud og leg, men ikke noget med at æde fårene!)

Dygtig (det var helt tilfredsstillende knægt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst peteroa
Jeg har selv i mange år, søgt efter noget lign.

Det eneste jeg er kommet frem til, er at man skal bruge det, som passer én bedst.

Jeg har når hundene var små, øvet fløjtesignaler når jeg havde, hældt mad op til dem, så er de supermotiverede.

Hos retrieverne og hyrdehundene er der jo mange signaler, men hos mig og mine stående hunde begrænser det sig til indkald, stop/dæk og et enkelt vendesignal, hvis det bliver nødvendigt.

Når hunden -imens at den er lille- har gjort en bestemt handling, jeg vil sætte fløjesignal på, gør jeg det først, når den har gjort det, af sig selv nogle gange, så sætter jeg fløjt på.

 

Det du anbefaler er vel "bare" at bruge samme fremgangsmåde som med normale verbale signaler, rigtigt forstået?

Var i hvertfald også det der var min tanke, og så selv finde på nogle fløjtesignaler som jeg syntes passer.

Men kunne da være rart hvis man kunne finde noget litteratur eller lignene om emnet. Bare for at få noget inspiration, og måske nogle fif man ik selv havde tænkt over. Undrer mig at det er så svært at finde, for det er da så vidt jeg ved rimeligt normalt at bruge fløjtelyde som signalgivere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Er der nogen der kan anbefale et sted at søge oplysning om lydighedstræning ved hjælp af fløjtelyde som signalgiver?

 

På forhånd tak!

 

Peter

 

Hej Peter

 

Nu skriver du ikke hvilken hund det drejer sig om; men hvis det er en jagthund findes der masser af anvisninger på fløjtesignaler i jagthundelitteraturen.

Men som det også bliver nævnt kan du jo vælge de signaler du har brug for. Jeg bruger selv fløjte til sit/stop, indkald og kontakt.

På en alm fløjte kan man jo lave flere signaler. f.eks et stød, to stød, flere stød efter hinanden, en vedvarende tone, en faldende tone og har man også trille i sin fløjte bliver der jo endnu flere muligheder,

Man skal jo blot huske at hunden ikke bliver mere lydig af at man bruger fløjte. Grundtræningen skal være i orden under alle omstændigheder.

 

:vinken:Venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst peteroa
Hej Peter

 

Nu skriver du ikke hvilken hund det drejer sig om; men hvis det er en jagthund findes der masser af anvisninger på fløjtesignaler i jagthundelitteraturen.

Men som det også bliver nævnt kan du jo vælge de signaler du har brug for. Jeg bruger selv fløjte til sit/stop, indkald og kontakt.

På en alm fløjte kan man jo lave flere signaler. f.eks et stød, to stød, flere stød efter hinanden, en vedvarende tone, en faldende tone og har man også trille i sin fløjte bliver der jo endnu flere muligheder,

Man skal jo blot huske at hunden ikke bliver mere lydig af at man bruger fløjte. Grundtræningen skal være i orden under alle omstændigheder.

 

:vinken:Venlig hilsen

 

Steen Stenild

 

Hej Steen.

 

Tak for responsen.

Han er en Jack Russell Terrier, så han er en jagthund, men skal ikke bruge ham til jagt. Har ikke tænkt mig at bruge trillefløjte, da jeg også gerne vil lære ham at reagere på de signaler jeg selv kan fløjte med min mund.

 

Måske du kunne anbefale nogle bøger?

Har lånt en masse på biblioteket, men de er ikke gået særligt meget i dybden med hensyn til fløjtesignaler. Har også prøvet at søge på google og på bibliotekernes database efter noget materiale der omhandler dette, men desvære uden større held.

 

Det var faktisk derfor jeg oprettede denne tråd, ik så meget for at få tip til hvordan jeg skulle bære mig ad, men mere for at høre om nogen kendte nogle steder at få god information (bøger, pjecer, hjemmesider etc.).

 

Mvh

 

Peter

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Steen.

 

Tak for responsen.

Han er en Jack Russell Terrier, så han er en jagthund, men skal ikke bruge ham til jagt. Har ikke tænkt mig at bruge trillefløjte, da jeg også gerne vil lære ham at reagere på de signaler jeg selv kan fløjte med min mund.

 

Måske du kunne anbefale nogle bøger?

Har lånt en masse på biblioteket, men de er ikke gået særligt meget i dybden med hensyn til fløjtesignaler. Har også prøvet at søge på google og på bibliotekernes database efter noget materiale der omhandler dette, men desvære uden større held.

 

Det var faktisk derfor jeg oprettede denne tråd, ik så meget for at få tip til hvordan jeg skulle bære mig ad, men mere for at høre om nogen kendte nogle steder at få god information (bøger, pjecer, hjemmesider etc.).

 

Mvh

 

Peter

 

Det er nok sådan at de forskellige jagthundebøger heller ikke går i dybden med fløjtesignalerne. Det er jo meget individuelt hvilke signaler man bruger og fløjtesignalerne erstatter eller supplerer jo i princippet bare nogle alm. vocal signaler.

Har du prøvet bøger om hyrdning. Det er jo indenfor hyrdehundsporten man nok har flest forskellige signaler.

 

:vinken: venlig hilsen

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...