Hop til indhold

vedr. parring, tæven og hvalpene


Gæst yorkies
 Share

Recommended Posts

Gæst yorkies

Jeg står og skal have hvalpe på et tidspunkt, når min tæve er klar til det, så jeg vil gerne høre, om der er nogle der har nogle gode råd, da det er første gang jeg skal stå med parring og hvalpe, og det er tævens første kuld..

 

Bare kom med de råd i har, og så kan jeg se, om det er noget jeg kan bruge :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up:

 

Til jer andre: Jeg har pm'et lidt med TS omkring hvalpe og fødsel, men da jeg jo ikke er 100-meter mester på det område, håber jeg at I andre vil komme på banen :-D Bl.a. er der jo det her med at tæven kan få kalk-chok eller noget efter fødslen (jeg har ikke helt styr på det, så ret mig hvis jeg er galt på den :oops:), så er der ikke nogle kloge hoveder som kan fortælle hvad det nu er det er og hvad tegnene på det er?? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up:

 

Til jer andre: Jeg har pm'et lidt med TS omkring hvalpe og fødsel, men da jeg jo ikke er 100-meter mester på det område, håber jeg at I andre vil komme på banen :-D Bl.a. er der jo det her med at tæven kan få kalk-chok eller noget efter fødslen (jeg har ikke helt styr på det, så ret mig hvis jeg er galt på den :oops:), så er der ikke nogle kloge hoveder som kan fortælle hvad det nu er det er og hvad tegnene på det er?? :-D

 

 

Halløjsa :vinken:

 

Vi har ALTID - ca i een uge op til fødsel - givet vores tæve et ekstra tilskud at flydende kalk - Kanavit (blot hældt det oveni hendes tørfoder). Dette har vi gjort for netop at minimere at hun skulle gå i kalkchok i forbindelse med fødslen.

 

Du kan læse meget mere om det her:

 

http://www.netdyredoktor.dk/sw16110.asp

 

Held & Lykke med de kommende vapser :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første hvalpefødsel endte i kejsersnit, så gode råd kan jeg ikke give så mange af, da jeg jo reelt set stadig har min første 'rigtige' fødsel til gode endnu :blink:

 

Men gode steder at starte er; hos sin opdrætter, sin dyrlæge, på nettet og bogen 'Hvalpe på vej' af Birgitte Schjøth, der fortæller om både parring, drægtighed, fødsel og den første tid med hvalpene. Den bog er mange opdrætteres bibel :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Halløjsa :vinken:

 

Vi har ALTID - ca i een uge op til fødsel - givet vores tæve et ekstra tilskud at flydende kalk - Kanavit (blot hældt det oveni hendes tørfoder). Dette har vi gjort for netop at minimere at hun skulle gå i kalkchok i forbindelse med fødslen.

 

Du kan læse meget mere om det her:

 

http://www.netdyredoktor.dk/sw16110.asp

 

Held & Lykke med de kommende vapser :blink:

 

Altså, nu må jeg så lige spørge: Hvorfor hulen gir man så kalk insprøjtninger under fødslen...er det så ikke lige lovlig sent ?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, nu må jeg så lige spørge: Hvorfor hulen gir man så kalk insprøjtninger under fødslen...er det så ikke lige lovlig sent ?!?

 

Ved køer giver man det hvis der er komplikationer eller efter - så mon ikke det er fint nok ved hunde også?? Selv om det selvfølgelig altid er bedre at forebygge end at helbrede :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg står og skal have hvalpe på et tidspunkt, når min tæve er klar til det, så jeg vil gerne høre, om der er nogle der har nogle gode råd, da det er første gang jeg skal stå med parring og hvalpe, og det er tævens første kuld..

 

Bare kom med de råd i har, og så kan jeg se, om det er noget jeg kan bruge :-)

 

Allerførst skal du i hvert fald sikre dig, at din tæve er sund og rask og at hun er rigtig bygget så hun vil være i stand til at få et kuld hvalpe uden hjælp. Hun skal være i "passende alder". Endelig ikke for gammel.

 

Og så skal du sikre dig, at den udvalgte barnefader er passende for den unge moder. Han må jo først og fremmest ikke være for stor eller for bred. Og han skal være helt udvokset. Ellers ved du jo i realiteten ikke, hvor stor han vil blive. Og det er jo altså HANS hvalpe, hun kommer til at føde.

 

Der kan være forskellige komplikationer især for de små racer. Én af dem er kalkchokket. Men en anden alvorlig komplikation som vi også har hørt om før her på HF, er den at fødslen ikke går rigtig i gang. Eller fødslen går i stå igen. Hvis man ikke opdager det, så kan både hvalpene og moderen dø. Vi fulgte for et år siden chihuahuaen Tweetys fødsel her på HF,..... DET var altså en barsk oplevelse. Hvis man ingen erfaring har, så KAN man ikke se, om der er noget galt. :shock:

 

Det bedste, du kan gøre, er at alliere dig med en opdrætter af små hunde og bede om assistance i hele fødselsforløbet. En erfaren fødselshjælper ved første fødsel er guld værd.

Hvis du ikke kender sådan en der vil smide alt og komme dig til hjælp, så kan du måske i stedet selv få lov til at overvære en fødsel hos en opdrætter.

 

Hvis du alligevel vover at lade din tæve få hvalpe uden at have fødselshjælper, så er det din dyrlæge, du skal lave specialaftaler med. Det kan ikke nytte noget, at din tæve beslutter at føde midt i dyrlægens sommerferie, ---hvor alle andre dyrlæger også har ekstra travlt og derfor ikke kan afse ekstra tid til DIN hund.

 

--Sørg for at lave en nagelfast aftale med din dyrlæge så snart parringen har fundet sted. Lav aftaler om undersøgelser i løbet af graviditeten. Tal med dyrlægen om kost, motion, tegn på sygdom eller unormaliteter. Hvis din tæve bliver undersøgt mindst et par gange i løbet af graviditeten, så vil dyrlægen også yde velvillig bistand over telefonen hvis du får brug for det.

---Vær indstillet på, at det KOSTER altså at få hvalpe. Især hvis svangerskabet ender med et kejsersnit.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Allerførst skal du i hvert fald sikre dig, at din tæve er sund og rask og at hun er rigtig bygget så hun vil være i stand til at få et kuld hvalpe uden hjælp. Hun skal være i "passende alder". Endelig ikke for gammel.

 

Og så skal du sikre dig, at den udvalgte barnefader er passende for den unge moder. Han må jo først og fremmest ikke være for stor eller for bred. Og han skal være helt udvokset. Ellers ved du jo i realiteten ikke, hvor stor han vil blive. Og det er jo altså HANS hvalpe, hun kommer til at føde.

 

Der kan være forskellige komplikationer især for de små racer. Én af dem er kalkchokket. Men en anden alvorlig komplikation som vi også har hørt om før her på HF, er den at fødslen ikke går rigtig i gang. Eller fødslen går i stå igen. Hvis man ikke opdager det, så kan både hvalpene og moderen dø. Vi fulgte for et år siden chihuahuaen Tweetys fødsel her på HF,..... DET var altså en barsk oplevelse. Hvis man ingen erfaring har, så KAN man ikke se, om der er noget galt. :shock:

 

Det bedste, du kan gøre, er at alliere dig med en opdrætter af små hunde og bede om assistance i hele fødselsforløbet. En erfaren fødselshjælper ved første fødsel er guld værd.

Hvis du ikke kender sådan en der vil smide alt og komme dig til hjælp, så kan du måske i stedet selv få lov til at overvære en fødsel hos en opdrætter.

 

Hvis du alligevel vover at lade din tæve få hvalpe uden at have fødselshjælper, så er det din dyrlæge, du skal lave specialaftaler med. Det kan ikke nytte noget, at din tæve beslutter at føde midt i dyrlægens sommerferie, ---hvor alle andre dyrlæger også har ekstra travlt og derfor ikke kan afse ekstra tid til DIN hund.

 

--Sørg for at lave en nagelfast aftale med din dyrlæge så snart parringen har fundet sted. Lav aftaler om undersøgelser i løbet af graviditeten. Tal med dyrlægen om kost, motion, tegn på sygdom eller unormaliteter. Hvis din tæve bliver undersøgt mindst et par gange i løbet af graviditeten, så vil dyrlægen også yde velvillig bistand over telefonen hvis du får brug for det.

---Vær indstillet på, at det KOSTER altså at få hvalpe. Især hvis svangerskabet ender med et kejsersnit.

 

Mht. udgifter, så snakkede jeg med en særdeles erfaren cairnopdrætter den anden dag. Hun sagde at man skal regne med at de første 2 hvalpes indtjening går til udgifter.

Nu ved jeg ikke hvor store kuld yorkshirehvalpe får, men for chihuahuas vedkommende bliver det aldrig til en guldgrube.

De får vel 3 hvalpe, er man uheldig at det bliver til et kejsersnit, koster det 12.000,-. Er man så oveni meget striks med hvilke aner man vil parre med, kan man snildt komme til at betale 12.000 for en parring med en super avlshan.

Hertil kommer transporten til og fra denne avlshan.

Oveni kan man også lægge udgifter til udstillinger og dermed avlsgodkendelse.

Og sidst men ikke mindst kommer alt det der hænger sammen med dyrlægebesøg. Mange seriøse opdrættere får deres hunde patellatestede før en parring. Sundhedsattester, vaccinationer, chipning, stambogsførsel, og der er sikkert mere jeg ikke kender til, skal også lægges oveni.

 

Jeg kender til mere end én chihuahuaopdrætter, for hvem avl er det rene minusregnskab, de høje chi-priser til trods.

Og det anede jeg ikke før chi-folk begyndte at beskrive det for mig :-)

Jeg synes det sætter tingene i perspektiv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Du kan også læse lidt om avl og hvalpe på min hjemmeside - hvis du har lyst: http://www.paintedmagic.dk/Avl_Avl.html

 

Jeg giver ikke kalk tilskud i den forstand, men køber dog altid hvalpemælk op til en fødsels - bare for en sikkerhedsskuld. Dette får tæven så også i dagene op til fødslen samt det første stykke tid efter fødslen.

 

Altså, nu må jeg så lige spørge: Hvorfor hulen gir man så kalk insprøjtninger under fødslen...er det så ikke lige lovlig sent ?!?

De kalk indsprøjtninger man giver under fødslen er oftest for at stimulere veer - muskelsammentrækninger er nemlig afhængig af kalk.

 

Kalkchok optræder hyppigst efter fødslen - helt op til en uge efter - og er foranledet af diegivningen hos hunde der er i kalk underskud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Esther Kofoeds bog "Min hund skal have hvalpe" er Biblen for enhver der skal assistere deres tæve gennem en hvalpefødsel.

 

Forarbejdet skal naturligvis stadig gøres i form af sundhedstjek, god avlshan etc.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå ja et (eller fire) råd har jeg da :-D:

 

tænk dig godt om.

 

Hvad er det lige netop din hund kan bidrage af gode (og dårlige) ting/egenskaber med til hele racen.

 

Få din hund tjekket i alle kanter for de sygdomme der husere i racen.

 

Vælg en hanhund med stor omhu og meget gerne med hjælp fra erfarne opdrættere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...