Hop til indhold

Parring, udstilling, hjælp søges !


Gæst Prinsessen01
 Share

Recommended Posts

Gæst Prinsessen01

Det drejer sig om min svigermors engelske springer spaniel. Hun vil gerne lave hvalpe på hende, hun er med stamtavle og registreret i DJR.

 

Da hun gerne vil have hvalpe med stamtavle, kræver det jo at tæven bliver avlsgodkendt, MEN jeg har søgt mange steder, og kan ikke rigtig finde ud af hvor der afholdes udstillinger osv.

 

Håber der er nogle der vil hjælpe.

På forhånd tak.

Mvh Rikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Og igen:

 

DJR er essentielt skabt på baggrund af en filosofi der kunne kaldes:

 

Jagthunden tilbage til jægeren

 

Lad være med at forvente det helt store udbud i udstillinger og så videre. Det er primært brugsfolk, og brugshunde.

 

De har iøvrigt ikke ret mange krav i forbindelse med avl. Eksempelvis registreres det ikke nogensteder, hvis man HD-fotograferer sin labrador.

 

Det kræver en efterhånden helt uddød ting, hvis man vil købe med hjernen, via DJR.

Det kræver nemlig godt gammeldags fodarbejde. Traven til arrangementer, snakken med folk, iagttagen og egne noter. Og at man får fingre i opdrættere der, som mange gør det, foretager relevante tests, og selv registrerer det.

 

Man skal se sig lidt mere for i DJR, men vil man have hunde der er avlet udfra egenskaber i alle de afskygninger vi kan snakke om egenskaber i, så er DJR værd at kigge i retning af.

 

Og DJR kan indimellem overføres til DKK, men der er ingen garanti for at det altid kan lade sig gøre, så forhør DKK først, hvis man har de tanker,

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld mange gange, at jeg er lidt pernitten. Men hvis I vælger at få hvalpe på tæven, så husk at gøre hvalpekøbere og interesserede opmærksomme på, at det ikke er en engelsk springer spaniel de køber, men en FT springer spaniel.

 

Der er stor forskel på de to typer springer når man taler udseende, temperament og energibehov. Især sidstnævnte er der mange mennesker der ikke er opmærksomme på, og som derfor kommer til at købe en FT springer og får store problemer med at tøjle dens aktiveringsbehov. Det er ikke den samme type hund som de har læst om i forskellige hundeleksika under "engelsk springer spaniel".

 

En FT springer under DJR er en brugshund, og har man ikke i sinde at arbejde 4+ timer med den per dag, kan man få problemer i forhold til stress og adfærdsproblemer.

 

God fornøjelse med det videre arbejde og tanker omkring hvalpe. Hvordan de registreres i DJR er der blevet linket til.

 

Men også en lille note til ovenstående: har forældredyrene ikke markprøver og gode præmieringer på disse, kan det være svært at komme af med hvalpene, da folk der køber en DJR hund køber på baggrund af forældres (og deres afkoms) resultater, da de ønsker en fuldblods jagthund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op - det er da simpelt :-D

 

Hanhundens krav:

Nosserne skal være tip top

Den skal være registreret i DJR

 

Tævens krav:

Den skal være registreret i DJR

 

Krav for at få stamtavle på afkommet:

Man skal købe et kennelmærke i DJR

 

Har jeg overset noget :confused: kan det virkelig være så "let" :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op - det er da simpelt :-D

 

Hanhundens krav:

Nosserne skal være tip top

Den skal være registreret i DJR

 

Tævens krav:

Den skal være registreret i DJR

 

Krav for at få stamtavle på afkommet:

Man skal købe et kennelmærke i DJR

 

Har jeg overset noget :confused: kan det virkelig være så "let" :confused:

 

Nej det tror jeg ikke du har, det var også det jeg fik ud af det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...