Hop til indhold

Hvor meget forstår din hunde(e)?


Gæst anne-marie
 Share

Hvor meget forstår din(e) hund(e)?  

12 stemmer

  1. 1. Hvor meget forstår din(e) hund(e)?

    • Min(e) hund(e) forstår få ord/sætninger :)
    • Min(e) hunde forstår mange ord/sætninger :)
    • Min(e) hund(e) forstår ikke ret mange ord :)


Recommended Posts

Gæst anne-marie

Hvor meget forstår din(e) hund(e) af det du siger?

 

Jeg påstår at mine forstår meget af hvad jeg siger :)

 

Fx forstår de alle de dagligdags ting, skal vi ud og gå?

Skal vi gå i seng?

Nå, vi må op!

Så er der mad!

Skal i have fisk?

Idag kommer ...... :)

Vi skal hen til Gudrun :)

Skal vi lege?

Mus?

Kommer der nogen?

Der er skraldemanden (posten).

 

Skal vi gå over til Balder?

 

Hvor er Mika? så finder Susi hende og bringer hende med tilbage :lol:

 

Og mange andre ord og sætninger :)

 

Hvor er leoen, hvor er kongen, hvor er ....... mange andre ting :)

Og meget meget mere :)

Derudover er der alle kommandoer, navne på tøjdyr og ja, der er utroligt meget :)

 

Hvordan er det hjemme hos jer, gør i som jeg, at kalde ting ved navn, sige de samme ting hver gang så hunden lærer betydningen?

 

Hvor meget forstår jeres hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg gør en del ud af at lære Toffi ord. Men jeg gjorde det endnu mere med min tidligere hund, for han var utrolig hurtig til at lære det sagte sprog, så der gik sport i det:) Han var f.eks. skråsikker i at hente en masse forskellige navngivne ting. Og kunne forstå fint når jeg stod med ryggen til og brugte forkert tonefald i sætningerne.

 

Men med Toffi er jeg fornylig blevet opmærksom på at hun i stedet har andre evner, som er ret fascinende. Hun kan nemlig lodde min sindstilstand afsindigt hurtigt, før jeg selv og andre kan!

 

Første gang jeg blev opmærksom på det, var hos min gamle (småsenile) Mor, hvor Toffi pludselig blev stille og hurtigt efter kom hen og slikkede mig med ørerne tilbage på munden. Og et par sekunder efter opdagede jeg at jeg var ved at blive irriteret over noget min Mor havde sagt. Så Toffi prøvede at dæmpe mig, FØR jeg blev irriteret.

 

Jeg har oplevet det flere gange siden i andre situationer, også med andre sindsstemninger, altså at hun lynhurtigt reagerer på en sindsstemning jeg ikke har følt endnu, og da slet ikke har givet udtryk for. Weird, men spændende.

 

Nå, men mht. ord skrev jeg fornylig op, og hun kom op over 20, det er da ret godt :D men det betyder også at hvis jeg siger til min mand "Skal vi tage pitabrød i aften" så tror hun der skal ske noget spændende pga. "skal vi". Og jeg må heller ikke sige "Kommer der nogen film i TV i aften" for så tror hun at der kommer nogen ind ad hoveddøren. -Det er ulempen ved at jeg har brugt samme ordvalg hver gang der skulle ske noget, fordi jeg ville have hun skulle kende signalet. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er meget sjovere, at kommunikere med mine hunde via kropssprog.

Så derfor kan de kun meget få ord, som fx. indkaldet, "kommer der nogen?" eller "tissetur"....ellers bruger jeg mest kropssignaler. Det er jo også mest naturligt for hunden :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kahlúa forstår mange ting.

 

Dem vi bruger hver dag som løftes (hun bliver båret ned af trapperne), skal vi gå en tur eller ned og tisse (og der er forskel :lol: ). Jeg behøver egentligt ikke sige noget. Oplever tit at jeg tænker, nu skal vi ned og så springer hun ned af sofaen og er klar :)

Så er der sådan noget som hvor er mor/far? Og hun ved også hvem mormor er. Og Nemo og Philly (hendes venner :wink: ) Basil, Cavi, ja mange af vennerne... Jeg tror også godt hun forstår hvem Gudrun er. I det hele taget er hun ret "glad" omrking det med navne. Hvis jeg sådan f.x siger "Imorgen skal vi på tur med, Mormor (logre med halen) og Jensen og Freja (logre med halen) osv osv. Hver gang jeg siger et bekendt navn logre hun kraftigt med halen :lol: Så kan hun også hente forskellige legesager.

Og så er der jo alle lydigheds komandoerne agility komandoer, søge osv.

 

Altså egentligt tror jeg at hun forstår (eller føler) alt hvad jeg siger, mener osv. Men der er selvfølgelig en forskel på hvordan hun udtrykker sig efterfølgende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kahlúa forstår mange ting.

 

Dem vi bruger hver dag som løftes (hun bliver båret ned af trapperne), skal vi gå en tur eller ned og tisse (og der er forskel :lol: ). Jeg behøver egentligt ikke sige noget. Oplever tit at jeg tænker, nu skal vi ned og så springer hun ned af sofaen og er klar :)

Så er der sådan noget som hvor er mor/far? Og hun ved også hvem mormor er. Og Nemo og Philly (hendes venner :wink: ) Basil, Cavi, ja mange af vennerne... Jeg tror også godt hun forstår hvem Gudrun er. I det hele taget er hun ret "glad" omrking det med navne. Hvis jeg sådan f.x siger "Imorgen skal vi på tur med, Mormor (logre med halen) og Jensen og Freja (logre med halen) osv osv. Hver gang jeg siger et bekendt navn logre hun kraftigt med halen :lol: Så kan hun også hente forskellige legesager.

Og så er der jo alle lydigheds komandoerne agility komandoer, søge osv.

 

Altså egentligt tror jeg at hun forstår (eller føler) alt hvad jeg siger, mener osv. Men der er selvfølgelig en forskel på hvordan hun udtrykker sig efterfølgende.

 

Jeg troede kun det handlede om ord. For mine tøser forstår skam rigtig meget, hvis vi snakker kropssprog :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kahlúa forstår mange ting.

 

Dem vi bruger hver dag som løftes (hun bliver båret ned af trapperne), skal vi gå en tur eller ned og tisse (og der er forskel :lol: ). Jeg behøver egentligt ikke sige noget. Oplever tit at jeg tænker, nu skal vi ned og så springer hun ned af sofaen og er klar :)

Så er der sådan noget som hvor er mor/far? Og hun ved også hvem mormor er. Og Nemo og Philly (hendes venner :wink: ) Basil, Cavi, ja mange af vennerne... Jeg tror også godt hun forstår hvem Gudrun er. I det hele taget er hun ret "glad" omrking det med navne. Hvis jeg sådan f.x siger "Imorgen skal vi på tur med, Mormor (logre med halen) og Jensen og Freja (logre med halen) osv osv. Hver gang jeg siger et bekendt navn logre hun kraftigt med halen :lol: Så kan hun også hente forskellige legesager.

Og så er der jo alle lydigheds komandoerne agility komandoer, søge osv.

 

Altså egentligt tror jeg at hun forstår (eller føler) alt hvad jeg siger, mener osv. Men der er selvfølgelig en forskel på hvordan hun udtrykker sig efterfølgende.

 

Jeg troede kun det handlede om ord. For mine tøser forstår skam rigtig meget, hvis vi snakker kropssprog :wink:

 

Som sagt forstår Lua også mange ord, men derfor må jeg vel gerne tilføje at jeg tror hun forstår hvad jeg føler :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Kahlúa forstår mange ting.

 

Dem vi bruger hver dag som løftes (hun bliver båret ned af trapperne), skal vi gå en tur eller ned og tisse (og der er forskel :lol: ). Jeg behøver egentligt ikke sige noget. Oplever tit at jeg tænker, nu skal vi ned og så springer hun ned af sofaen og er klar :)

Så er der sådan noget som hvor er mor/far? Og hun ved også hvem mormor er. Og Nemo og Philly (hendes venner :wink: ) Basil, Cavi, ja mange af vennerne... Jeg tror også godt hun forstår hvem Gudrun er. I det hele taget er hun ret "glad" omrking det med navne. Hvis jeg sådan f.x siger "Imorgen skal vi på tur med, Mormor (logre med halen) og Jensen og Freja (logre med halen) osv osv. Hver gang jeg siger et bekendt navn logre hun kraftigt med halen :lol: Så kan hun også hente forskellige legesager.

Og så er der jo alle lydigheds komandoerne agility komandoer, søge osv.

 

Altså egentligt tror jeg at hun forstår (eller føler) alt hvad jeg siger, mener osv. Men der er selvfølgelig en forskel på hvordan hun udtrykker sig efterfølgende.

 

Ja, det kender jeg godt, nogen gange tænker jeg bare hvilken tur vi skal gå og så ved de det dælme :lol:

 

De er meget sensitive, og ved en del mere om alt end jeg er bevidst om :wink:

Inskrænkede mig 8)

 

Mine kan også kende navne, Susi havde det meget med hendes ''far'', hans navn kunne hun og hun vidste at det var ham vi skulle hente ved bussen også når vi havde gået et par km :)

 

De ved også hvad der sker når jeg siger ''.... og .... kommer'', eller hvad vil du, hvad vil Susi/Mika? så viser de mig det a044.gif

 

Jeg synes da sagtens at der er plads til både kropssprog og den mere sensitive kommunikation her, her er da plads til al kommunikation :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Nå ja, der er også skal i ha ben?

 

Skal vi gå ned på musemarken?

 

Når jeg stiller sætningerne som spørgsmål så er det fordi at jeg faktisk stiller dem spørgsmål, deres iver og glæde er ja på spørgsmålet, hvis de ikke udviser den adfærd så må jeg undersøge hvad der er galt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Bine forstår allerede en del ord.

Jeg er sikker på at hun kunne komandoerne sit og dæk allerede da jeg fik hende.

 

Nu har hun lært

hendt madbold

tig

rul

kurv

bliv

skal du ud

Når jeg laver en bestemt lyd på tur, ved hun at hun skal skifte retning

 

Jeg prøver at sige "tis" hver gang hun tisser, men endnu syntes jeg ikke hun kan det på komando

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå ja, der er også skal i ha ben?

 

Skal vi gå ned på musemarken?

 

Når jeg stiller sætningerne som spørgsmål så er det fordi at jeg faktisk stiller dem spørgsmål, deres iver og glæde er ja på spørgsmålet, hvis de ikke udviser den adfærd så må jeg undersøge hvad der er galt :)

 

og dette er faktiks veldig interessant synes jeg. jeg gør det samme. Feks kan sheila komme og tage øjenkontakt mens jeg sidder i sofaen = hun vil et eller andet. Og så foregår komunikationen ca sådan her:

 

hej, hvad vil du (logren og dutten med næsen) vil du op i sofaen ( jeg klapper på sofaen men sheila svare med at bakke lidt væk) skal du have vand ( logren og dutten med næsen nu lidt utålmodigt) mig opgivende, havd skal du så, vis mig det ( jeg rejser mig og sheila går i forveje derhen hvor hun vil have noget, feks et tyggeben der er faldet ind under noget, nu stærkt logrende).

 

Så når hunde kan dette, så kan de jo også svare på spørgsmål, de bliver jo ikke ovenud lykkelige lige meget hvad man spør dem om, der er forskel. andre gange kan det være at det virkelig er vand hun vil have og så er det der hun svarer med stærk halelogren og kast med hovedet:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...