Hop til indhold

Tæger


Splinten, mor og mig
 Share

Recommended Posts

Gæst Aussies for ever

aaaaaaddddddrrrrrrr .....

 

Jeg HADER flåter :evil:

 

Fik en på mig efter en skovtur og gik fuldstændig i koma nede i supermarkedet, folk kom løbende til fordi de troede jeg blev overfaldet :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

aaaaaaddddddrrrrrrr .....

 

Jeg HADER flåter :evil:

 

Fik en på mig efter en skovtur og gik fuldstændig i koma nede i supermarkedet, folk kom løbende til fordi de troede jeg blev overfaldet :oops:

 

He he - sådan noget sker aldrig på mit arbejde :evil: Ville jeg ellers godt have set!

 

Har til gengæld fået en seriøst ment klage fra en hundefører på et af mine hold, fordi deres hund havde fået en tæge på sig ude på træningspladsen.... han mente vi burde have sikret os mod den slags :roll: Men ok, hans hund måtte heller ikke komme med på skovtur, for der var jo alt muligt kravl, man kunne slæbe med hjem.... eller komme ud i regnvejr for så fik den lungebetændelse.... jo jo!

Link til indlæg
Del på andre sites

He he - sådan noget sker aldrig på mit arbejde :evil: Ville jeg ellers godt have set!

 

Har til gengæld fået en seriøst ment klage fra en hundefører på et af mine hold, fordi deres hund havde fået en tæge på sig ude på træningspladsen.... han mente vi burde have sikret os mod den slags :roll: Men ok, hans hund måtte heller ikke komme med på skovtur, for der var jo alt muligt kravl, man kunne slæbe med hjem.... eller komme ud i regnvejr for så fik den lungebetændelse.... jo jo!

 

Haha, det kn jeg huske Ekaterina fortalte om. Simpelthen dagens joke!! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, det kn jeg huske Ekaterina fortalte om. Simpelthen dagens joke!! :lol:

 

Ja - det var nogle meget.... spændende hundeejere ;o) Jeg blev simpelthen spurgt om de mest sære ting.... f.eks. om jeg ikke var bange for at mine hunde døde af at lege med tyggereb? Eller om jeg kunne se, om et pivedyr var lavet af vinyl eller latex - for dem af vinyl (eller var det omvendt?) døde de af.... Der lurer mange farer derude!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bichon Charlie

Helt ærligt! I KUNNE skuda også godt lige have stået op klokken 6 og gennemgået pladsen for flåter!!!!! Argh...... hvor er servicen henne??? :blink::blink::blink::blink::blink:

 

Sikken en hundeejer, skulle han ikke bare have haft et hamster....... eller noget! :klap2:

 

Giver i hunden de der hvidløg i maden, og hvor mange og hvor ofte????

Helt vildt nysgerrig, har aldrig hørt om hvidløg og dens indflydelse på flåter....:blink::pift:

 

Har til gengæld lige hørt at hvidløg nedbryder den biofilm som de multiressistente bakterier danner, nice to know! Griner :5up:

Redigeret af Bichon Charlie
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
He he - sådan noget sker aldrig på mit arbejde :evil: Ville jeg ellers godt have set!

Det var altså virkelig flovt bagefter :oops:. Slagteren var heldigvis ret overbærende og tog kræet af mig i et snuptag.

Jeg har også måtte kæmpe i årevis før jeg kunne få mig til at tage dem af mine hunde ... ellers var det hjem til mor som gjorde det :oops:

 

Mht. dem på dit hvalpehold: Folk altså nogle gange :roll:

Da jeg gik til hvalpetræning med Strider var der to på holdet som næsten pralede med hvor meget deres hvalpe bed dem ... første gang da de skulle træne ja/nej måtte den ene på skadestuen og sys fordi kræet bed ham i hånden :roll:

Jeg tror ikke jeg havde nerver til sådanne mennesker, ville simpelthen banke den ene med den anden :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - det var nogle meget.... spændende hundeejere ;o) Jeg blev simpelthen spurgt om de mest sære ting.... f.eks. om jeg ikke var bange for at mine hunde døde af at lege med tyggereb? Eller om jeg kunne se, om et pivedyr var lavet af vinyl eller latex - for dem af vinyl (eller var det omvendt?) døde de af.... Der lurer mange farer derude!!!

 

Haha, det er en farlig verden... Jeg vil fluks skynde mig at tage Svea's tyggereb fra hende :engel: Kan jo ikke have at hun sådan dør....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var altså virkelig flovt bagefter :oops:. Slagteren var heldigvis ret overbærende og tog kræet af mig i et snuptag.

Jeg har også måtte kæmpe i årevis før jeg kunne få mig til at tage dem af mine hunde ... ellers var det hjem til mor som gjorde det :oops:

 

Mht. dem på dit hvalpehold: Folk altså nogle gange :roll:

Da jeg gik til hvalpetræning med Strider var der to på holdet som næsten pralede med hvor meget deres hvalpe bed dem ... første gang da de skulle træne ja/nej måtte den ene på skadestuen og sys fordi kræet bed ham i hånden :roll:

Jeg tror ikke jeg havde nerver til sådanne mennesker, ville simpelthen banke den ene med den anden :shock:

 

Oh my god! Har altså endnu til gode at sende nogen på skadestuen... heldigvis da :-)

 

Sød mor du har! Men det er nu meget praktisk at kunne selv :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt! I KUNNE skuda også godt lige have stået op klokken 6 og gennemgået pladsen for flåter!!!!! Argh...... hvor er servicen henne??? :blink::blink::blink::blink::blink:

 

Sikken en hundeejer, skulle han ikke bare have haft et hamster....... eller noget! :klap2:

 

Giver i hunden de der hvidløg i maden, og hvor mange og hvor ofte????

Helt vildt nysgerrig, har aldrig hørt om hvidløg og dens indflydelse på flåter....:blink::pift:

 

Har til gengæld lige hørt at hvidløg nedbryder den biofilm som de multiressistente bakterier danner, nice to know! Griner :5up:

 

Ja, det KUNNE vi godt have gjort... men det gjorde vi ikke :mrgreen: De stoppede alligevel.... i chokeret tilstand, da de havde fundet ud af, at vi også trænede udendørs om VINTEREN! (ok, så fra september til november da...)

 

Hvidløg KAN holde flåter og lopper (og andre blodsugere) væk eller i det mindste mindske sandsynligheden. Nogen hunde "lugter" bare forkert af sig selv... har man sådan én er man heldig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Giver i hunden de der hvidløg i maden, og hvor mange og hvor ofte????

Helt vildt nysgerrig, har aldrig hørt om hvidløg og dens indflydelse på flåter....:blink::pift:

 

Om det virkelig er det rene mirakelmiddel er jeg ikke helt sikker på, men har fået det anbefalet fra andre med hunde der er meget i skov. Gjorde selv brug af det sidste år, og resultatet var ikke flåtfri hunde. Men tror måske antallet af dem var mindre end ellers.

 

Eftersom vi ofte er i skoven i Sverige, tror jeg de bæster er lidt svære at undgå, så alt hvad der eventuelt virker uden at være gift, prøver jeg gerne af.

 

Selv har jeg købt en spand hvidløgsgranulat (flager) ved en foderstofforretning. Tror det er ment til heste, men hvidløg er hvidløg. Har proppet ca. en teske i maden hver dag henover sæsonen.

 

Så som sagt: om det virkelig virker fantastisk ved jeg ikke, men skade gør det absolut ikke - og mon ikke hvidløg i det lange løb er godt for ligeså meget som hos os mennesker. Det er i hvert fald min teori indtil videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bichon Charlie

Går udfra at i alle mener "flåter" og ikke "tæger" ? :blink:

 

Undskyld jeg lige skal være ordkløver, he he, men

 

Tæger er insekter, oftest med vinger der suger saft fra blade, larver og enkelte arter suger blod (de lever dog vist kun i sydamerika).

 

Flåter er mider der suger blod fra dyr og mennesker hvorved deres krop svulmer og bliver stor og blodfyldt.

 

Forvirringen kommer formentlig af at flåter hedder "tigs" på engelsk!

 

Prøver lige at finde et par billeder at underbygge min påstand med, smiler :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bichon Charlie
Går udfra at i alle mener "flåter" og ikke "tæger" ? :blink:

 

Undskyld jeg lige skal være ordkløver, he he, men

 

Tæger er insekter, oftest med vinger der suger saft fra blade, larver og enkelte arter suger blod (de lever dog vist kun i sydamerika).

 

Flåter er mider der suger blod fra dyr og mennesker hvorved deres krop svulmer og bliver stor og blodfyldt.

 

Forvirringen kommer formentlig af at flåter hedder "tigs" på engelsk!

 

Prøver lige at finde et par billeder at underbygge min påstand med, smiler :blink:

 

 

 

her kommer lige lidt billder til jer: Den til vestre (det grønne billede) er en tæge, den til højre er en flåt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror nok det er regionsbestemt hvordan man omtaler dyret. Men flåter og tæger er det samme.

 

Syntes jeg husker at det hed tæger da jeg boede på Fyn, mens det på Sjælland benævnes flåter. Gør stadig lystigt brug af begge ord, men mener selvfølgelig den vi kan møde herhjemme - altså miden; flåten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Går udfra at i alle mener "flåter" og ikke "tæger" ? :blink:

 

Undskyld jeg lige skal være ordkløver, he he, men

 

Tæger er insekter, oftest med vinger der suger saft fra blade, larver og enkelte arter suger blod (de lever dog vist kun i sydamerika).

 

Flåter er mider der suger blod fra dyr og mennesker hvorved deres krop svulmer og bliver stor og blodfyldt.

 

Forvirringen kommer formentlig af at flåter hedder "tigs" på engelsk!

 

Prøver lige at finde et par billeder at underbygge min påstand med, smiler :blink:

 

Ja det er rigtigt nok... Jeg kalder dem tæger af gammel vane, men ved godt de hedder flåter :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Klippet fra wikipedia:

 

Skovflåten (Ixodes ricinus) er en mide, hvad der skiller den fra de "tæger", som den ofte bliver blandet sammen med. Tægerne er nemlig insekter, mens miderne hører til blandt spindlerne sammen med bl.a. edderkopperne. Spindler og dermed mider har otte ben mod insekternes seks, og de mangler helt insekternes følehorn, ligesom de aldrig har vinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Juniorwolf

Jeg får tit et grineflip når jeg f.eks. i en dyrehandel ser de reklamere for en "tægetang" og så spørger personalet hvordan de vil fjerne en tæge med en tang der er beregnet til flåter :mrgreen:

 

....tror at den normale forveksling kommer af det engelske "ticks" som jo lyder mere som en tæge end en flåt ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...