Hop til indhold

Hvor meget motion til en GD hvalp?


Gæst Sine
 Share

Recommended Posts

Citat fra Umulius: Men bortset fra det har grander ikke godt af for meget motion medens de er i voksealderen. Leg er ok, men lange gåture er ikke godt!

 

Jeg får hele tiden det her af vide af folk.. og jeg bliver så bekymret for om jeg motionere Freya for meget, hun er 13 uger nu.

 

Vi går en tur om morgenen ca. 20 - 30 minutter alt efter hvor mange hunde vi møder og hvad der ellers er af stop, det er en tur på ca. 1 km. Hun kender ruten og spæner det sidste stykke hjem hvis jeg har hende fri. Hun virker glad for turen.

 

Om eftermiddagen leger vi på stranden, vi har gået derned, der er ca. 500 meter hver vej, men nogen gange tager jeg hende med i bilen.

 

Og om aftenen leger vi i haven 30 min. - 1 time.

 

Ud over det er hun selv ude og lege i haven flere gang i løbet af dagen 5 - 10 minutter.

 

Er det for meget, hun siger jo ikke selv stop, enkelte gange har hun sat sig ned og gider ikke mere, så ved jeg vi skal gå hjem / bæres hjem, men det er sjældent.

Link til indlæg
Del på andre sites

De bevægelser hvalpen gør på en almindelig gåtur er ensidige gentagne bevægelser, der slider mere på leddene end leg - hvor hunden laver mange forskellige bevægelser.

 

Derfor må hvalpe lege alt det de vil, men regulære gåture skal man være forsigtig med. En tommelfingerregel siger at en hvalp må gå lige så mange minutter om dagen som den er gammel i uger. Så man kan godt sige at I er oppe på lidt for mange minutter.

Det kommer dog an på om man bare marcherer afsted eller standser og holder små pauser ind imellem. Det er bedst at lade hvalpen selv bestemme farten.

 

Man skal være opmærksom på, at hvis man overmotionerer sin hvalp, så kan den komme til at virke hyperaktiv. Det tolker mange som at hvalpen vil have endnu mere motion, men i virkeligheden kan det være fordi den har smerter, og derfor er rastløs og har svært ved at finde ro.

 

Du skriver at din hvalp løber det sidste stykke hjem, når I går turen på ca. 1 km. Det kunne man jo tolke som om hun er træt og gerne vil hjem hurtigst muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svaret.. I dag gik vi en noget kortere tur end vi plejer, nok kun 300 meter, men legede bare en del på turen så det tog 20 minutter, og der var samme spurt det sidste stykke for at komme hjem, men hun faldt noget hurtigere til ro efter vi kom hjem, så hun har nok fået for meget de andre morgener..

 

Tusind tak for tommelfingerreglen, det er altså dejligt med lidt ekspertise:-)

 

Hvor længe forstætter det egentlig? Indtil de er 6 mdr? eller længere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst grand01
Tak for svaret.. I dag gik vi en noget kortere tur end vi plejer, nok kun 300 meter, men legede bare en del på turen så det tog 20 minutter, og der var samme spurt det sidste stykke for at komme hjem, men hun faldt noget hurtigere til ro efter vi kom hjem, så hun har nok fået for meget de andre morgener..

 

Tusind tak for tommelfingerreglen, det er altså dejligt med lidt ekspertise:-)

 

Hvor længe forstætter det egentlig? Indtil de er 6 mdr? eller længere?

 

Min tæve er først begyndt at gå lange 5-8 km ture her da hun blev 1,5 år - generelt siger man 1 år førend store hunde må motioneres direkte. Men har god erfaring med at give mine GD er 0,5 år mere inden vi gør en masse i motionerings lange gåture

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...