Hop til indhold

Råprotein


a9
 Share

Recommended Posts

Jeg var ved kiropraktoren med Jacki i torsdags, og fik der besked på, at Jacki skal have rigeligt med rå protein for at opbygge muskelmasse :neutral:

 

Men hvordan hulan gør jeg det :?: Jeg fik besked på at sætte tøsen tilbage på (3/4) hvalpefoder og give dobbelt portion Hokamix, dvs. 6 måleskeer.

 

Nu er det bare sådan, at Jacki ikke kan fordrage :badr: Hokamix, hun lader simpelhen maden stå, hvis jeg putter Hokamix på :???: også selvom der er rigeligt med leverpostej eller lever/hjerte vand på :neutral:

 

Fik rådet at blande Hokamixen med fars, men 1) der skal virkelig meget fars til for at kamuflere 6 skeer Hokamix :shock: og 2) så gider tøsen ikke æde det alligevel :roll:

 

Har nu bestilt Hokamix i tablet form hjem, for at se hvad hun siger til dem :hmm:

 

Men hvad gør jeg helt generelt for at sørge for, at tøsen får det rå protein, hun skal have :confused:

 

Kom frem kloge hoveder :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var ved kiropraktoren med Jacki i torsdags, og fik der besked på, at Jacki skal have rigeligt med rå protein for at opbygge muskelmasse :neutral:

 

Men hvordan hulan gør jeg det :?: Jeg fik besked på at sætte tøsen tilbage på (3/4) hvalpefoder og give dobbelt portion Hokamix, dvs. 6 måleskeer.

 

Nu er det bare sådan, at Jacki ikke kan fordrage :badr: Hokamix, hun lader simpelhen maden stå, hvis jeg putter Hokamix på :???: også selvom der er rigeligt med leverpostej eller lever/hjerte vand på :neutral:

 

Fik rådet at blande Hokamixen med fars, men 1) der skal virkelig meget fars til for at kamuflere 6 skeer Hokamix :shock: og 2) så gider tøsen ikke æde det alligevel :roll:

 

Har nu bestilt Hokamix i tablet form hjem, for at se hvad hun siger til dem :hmm:

 

Men hvad gør jeg helt generelt for at sørge for, at tøsen får det rå protein, hun skal have :confused:

 

Kom frem kloge hoveder :engel:

 

Lidt off topic, men hvilken kiropraktor bruger du? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen
Jeg var ved kiropraktoren med Jacki i torsdags, og fik der besked på, at Jacki skal have rigeligt med rå protein for at opbygge muskelmasse :neutral:

 

Men hvordan hulan gør jeg det :?: Jeg fik besked på at sætte tøsen tilbage på (3/4) hvalpefoder og give dobbelt portion Hokamix, dvs. 6 måleskeer.

 

Nu er det bare sådan, at Jacki ikke kan fordrage :badr: Hokamix, hun lader simpelhen maden stå, hvis jeg putter Hokamix på :???: også selvom der er rigeligt med leverpostej eller lever/hjerte vand på :neutral:

 

Fik rådet at blande Hokamixen med fars, men 1) der skal virkelig meget fars til for at kamuflere 6 skeer Hokamix :shock: og 2) så gider tøsen ikke æde det alligevel :roll:

 

Har nu bestilt Hokamix i tablet form hjem, for at se hvad hun siger til dem :hmm:

 

Men hvad gør jeg helt generelt for at sørge for, at tøsen får det rå protein, hun skal have :confused:

 

Kom frem kloge hoveder :engel:

 

Jeg har god erfaring med ReVet tabs. fra VetCur Biotec, hvis det er led problemer....alle mine hunde elsker dem.

 

Men ring til VetCur og spørg dem ad....det kan måske hjælpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg var ved kiropraktoren med Jacki i torsdags, og fik der besked på, at Jacki skal have rigeligt med rå protein for at opbygge muskelmasse :neutral:............[...]

Kom frem kloge hoveder :engel:

 

Først lidt om Næringsstoffer.

Hoved ingredienser i foderet:

 

Protein (crude protein):

Protein er kroppens vigtigste byggesten og består af aminosyrer. Der findes 20 aminosyrer, nogle kan man selv danne, andre skal tilføres via kosten. En del af aminosyrerne er vigtige for hunden. Protein findes både som vegetabilsk og animalsk og den sidste er den bedste proteinkilde for dine hunde.

Frisk oksekød indeholder ca. 18 -20 % protein.

Men proteinindholdet siger intet om selve fordøjelsen af det, da der er forskel på kvaliteten af protein der tilsættes forskellige typer foder, afhængig af hvorfra proteinkilden kommer.

Kulhydrater (carbohydrates):

Kulhydrater er, sammen med fedt og protein, en af kostens grundlæggende bestanddele. Kulhydrat er sukkerstoffer, der består af kemiske forbindelser, som indeholder store mængder kulstof samt ilt og brint. Kulhydrater har stor betydning for kosten. De er nødvendige for, at kroppens energistofskifte kan fungere optimalt og udnytte kostens indhold af fedtstoffer og proteiner.

Dette gælder dog ikke 100 % for hunde. Da hunden er carnivor,( rovdyr/kødæder) så er belægget for at bruge endda store mængder kulhydrat er ikke til stede.

Råfedt: (Crude fat):

Råfedt indeholder alle de fedtstoffer der er i foderet, både vegetabilsk og animalsk. Ikke alle typer fedt er lige fordøjelige. Råolie og råfedt forsyner din hund med energi, ligesom proteiner gør, men fedt giver dobbelt så meget energi, hvilket er værd at huske på når du fodrer. Det nødvendige fedt findes blandt andet i: Fiske olie, hvedekim (wheat germ), majs og soja. Disse fedtstoffer kan ødelægges når de udsættes for sollys. Brug derfor ikke gammelt foder, det kan gøre din hund syg. Et indhold på mellem 3-10% er rigeligt, højere til yngre hunde og lavere til ældre.

Råfibre-træstof (crude fibres):

Er ufordøjelige kulhydrater som tilfører fylde til foderet. Kilder til fibre inkluderer planteskaller såsom havre klid eller vegetabilske materialer såsom roemasse. Råfibre er uopløselige og tjener til at opsuge vand og sikre en vis fylde i tarmen. Fibre påvirker gennemløbstiden af maden, der typisk vil blive 2-3 dobblet hvis fiberindholdet er stort. . Der bør helst ikke være et alt for højt antal fibre i foderet.

Råaske (crude ash):

Råaske er udtryk for den mineraldel der er tilbage efter at foderet er forbrændt (fordøjet) og altså ikke noget der tilsættes foderet for at give fylde. I foderet er ingredienserne blevet nedbrudt til forskellige bestanddele såsom proteiner, kulhydrater, fibre, fedt/olie og væske. Alt der ikke hører under disse kategorier er aske og aske indeholder mineraler og vitaminer som er vigtige for din hunds helbred. Derfor er aske godt, men man skal også passe på at foderet ikke indeholder for meget aske, da for store mængder mineraler og vitaminer kan være skadelige for din hund. Led efter et råaske indhold så lavt som muligt.

Vitaminer og mineraler må kun deklareres som sådan hvis det er tilsat efterfølgende og der dermed kan garanteres for det faktiske indhold.

 

 

Jeg vil ikke reklamere for et specielt produkt. Jeg har dor set en markant fremgang i muskelmasse da vi gik over til at råfodre.

En fremgang som jeg self ikke kan bevise ikke ville have fundet sted hvis vi var vedblevet med at fodre med Tørfoder.

 

Dog ville jeg lige så stille prøve mig frem og tilbyde hunden kylling. Med ben og det hele. Den behøver ikke værehelt optøet da det at den er lidt frossen får hunden til at spise noget langsommere hvilket jeg finder er godt for hunden.

 

Husk at ved råfodring så skal hunden have ca 2 % af sin optimalevægt som foder.

Dvs. at en hund på 10 kg skal have ca 200g om dagen.

Er det er hvalp så ville jeg fodre med ca. 3% og over flere måltider. Og jeg ville ikke være nervøs for at hunden ikke fik det den skulle have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har god erfaring med ReVet tabs. fra VetCur Biotec, hvis det er led problemer....alle mine hunde elsker dem.

 

Men ring til VetCur og spørg dem ad....det kan måske hjælpe.

 

Vil jeg bestemt have i mente :5up: Tak :-D

 

Jeg vil ikke reklamere for et specielt produkt. Jeg har dor set en markant fremgang i muskelmasse da vi gik over til at råfodre.

En fremgang som jeg self ikke kan bevise ikke ville have fundet sted hvis vi var vedblevet med at fodre med Tørfoder.

 

Dog ville jeg lige så stille prøve mig frem og tilbyde hunden kylling. Med ben og det hele. Den behøver ikke værehelt optøet da det at den er lidt frossen får hunden til at spise noget langsommere hvilket jeg finder er godt for hunden.

 

Husk at ved råfodring så skal hunden have ca 2 % af sin optimalevægt som foder.

Dvs. at en hund på 10 kg skal have ca 200g om dagen.

Er det er hvalp så ville jeg fodre med ca. 3% og over flere måltider. Og jeg ville ikke være nervøs for at hunden ikke fik det den skulle have.

 

Jacki får råt stort set dagligt :mums: enten i form af okse-/kalveben (gerne den lidt porøse og kødfulde slags) eller i form af kyllingelår med rygstykke :ivrig:

 

Har stort set altid serveret råt lige fra fryseren, men det mener både dyrlæge og kiropraktor er en rigtig dårlig idé pga. maven :???: har dog aldrig oplevet at det har givet anledning til problemer :???:

 

Kan iøvrigt oplyse, at Jacki starter til hundesvømning denne uge, også for at opbygge muskelmasse ....

Link til indlæg
Del på andre sites

Først lidt om Næringsstoffer.

Hoved ingredienser i foderet:

 

 

 

 

Jeg vil ikke reklamere for et specielt produkt. Jeg har dor set en markant fremgang i muskelmasse da vi gik over til at råfodre.

En fremgang som jeg self ikke kan bevise ikke ville have fundet sted hvis vi var vedblevet med at fodre med Tørfoder.

 

Dog ville jeg lige så stille prøve mig frem og tilbyde hunden kylling. Med ben og det hele. Den behøver ikke værehelt optøet da det at den er lidt frossen får hunden til at spise noget langsommere hvilket jeg finder er godt for hunden.

 

Husk at ved råfodring så skal hunden have ca 2 % af sin optimalevægt som foder.

Dvs. at en hund på 10 kg skal have ca 200g om dagen.

Er det er hvalp så ville jeg fodre med ca. 3% og over flere måltider. Og jeg ville ikke være nervøs for at hunden ikke fik det den skulle have.

 

Jeg vil give dig ret. Hvis jeg har en unghund som er lidt for ranglet og hurtigt skal have opbygget muskelmasse, dropper jeg tørfoderet helt og giver rigeligt med råt kød/ben.. I løbet af meget kort tid (2-3 uger) kan jeg se der sker en ændring med hunden

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var ved kiropraktoren med Jacki i torsdags, og fik der besked på, at Jacki skal have rigeligt med rå protein for at opbygge muskelmasse :neutral:

 

Men hvordan hulan gør jeg det :?: Jeg fik besked på at sætte tøsen tilbage på (3/4) hvalpefoder og give dobbelt portion Hokamix, dvs. 6 måleskeer.

 

Nu er det bare sådan, at Jacki ikke kan fordrage :badr: Hokamix, hun lader simpelhen maden stå, hvis jeg putter Hokamix på :???: også selvom der er rigeligt med leverpostej eller lever/hjerte vand på :neutral:

 

Fik rådet at blande Hokamixen med fars, men 1) der skal virkelig meget fars til for at kamuflere 6 skeer Hokamix :shock: og 2) så gider tøsen ikke æde det alligevel :roll:

 

Har nu bestilt Hokamix i tablet form hjem, for at se hvad hun siger til dem :hmm:

 

Men hvad gør jeg helt generelt for at sørge for, at tøsen får det rå protein, hun skal have :confused:

 

Kom frem kloge hoveder :engel:

 

Har du sagt til hende at dyret ikke vil æde det? Det kunne jo være hun havde et alternativ til jer så!!

 

Du kan jo evt. ringe til hende og spørge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke, at der er så overdådig mange rå?? proteiner i Hokamix. Det er mere for vitaminernes skyld at Jacki får det, ikke?

Og når hun ikke kan lide det, så skal man da være idiot for at købe det alligevel:roll: (undskyld).. Vitaminer virker jo kun, hvis man spiser dem. Ikke hvis de bliver i posen/dåsen.

 

Selv bruger jeg Wolles DogPower til Silke. Ikke så meget fordi jeg tror hun trænger til det, men fordi hun elsker det. Og hun har da sikkert også meget godt af et ekstra URTE-tilskud.

 

Jeg har kikket på Hokamix, men jeg kan ikke nogen steder se, hvad det indeholder..

Wolles Dogpower indeholder en lang række gavnlige urter, men også hvidløg, der dels gør pulveret velsmagende som krydderi. Men det gør altså også, at man ikke skal overdosere. For tørret hvidløg i store mængder KAN være skadeligt for nogle hunde.

 

http://www.naturoghelse.dk/shop/wolle-dogpower-350-2980p.html

 

I det mindste ved man, at det er i pulveret. Det ved man ikke med Hokamix.

Hvis hovedingrediensen i Hokamix f.eks. er ølgær, så er det da rigtig sundt....... Hvis ellers hunden gider æde det.

Jeg blander DogPower med ølgær... Så glider det hele ned..

 

Hvis du ønsker at fortsætte med tørfoder så er det da en god ide at sætte andelen af hvalpefoder op igen.

 

Hundesvømning er super-supergodt! Det giver de smukkeste lårbasser!:-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du sagt til hende at dyret ikke vil æde det? Det kunne jo være hun havde et alternativ til jer så!!

 

Du kan jo evt. ringe til hende og spørge.

 

Mariannas forslag var at putte Hokamixen i fars, når nu Jacki ikke vil have det ellers, men selv det gider frøkenen ikke :???: Skal være virkelig heldig hvis jeg kan få en normal ration, dvs. 3 måleskeer i hende om dagen :neutral:

 

Nu har jeg bestilt tabletter hjem, de kan vel puttes i pølser eller leverpostej, og nu så prøver jeg det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...