Hop til indhold

Klar til LP I træningslog


Lykkeliv
 Share

Recommended Posts

Asta og jeg skal til off. LP I prøve i juni, og er gået i intens træning for at nå det. Faktisk går det super fint, men der ér jo ting der kan glippe når man er en unghund på 10 mnd med en masse andet i tankerne.

 

Derfor opretter jeg denne tråd, og har i sinde at benytte den som en log. Dette både med henblik på at få overblik over hvad der går godt og hvad der halter, men også for at få input fra Jer andre til hvad jeg kunne gøre anderledes. :mrgreen:

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Onsdag d. 29.04.09

Fokus lægges på lineføring, tandvisning og fællesdæk.

 

Lineføring:

Fungerer rigtigt godt uden belønninger undervejs. Kontakt holdes hele vejen, også under vendinger, løb osv. En lille tendens til at sætte sig skævt efter at have bakket, tror det er fordi jeg her ikke laver mit ”dårlig vane” håndtegn, og lægger højre hånd på maven, imens jeg gør dette ved opstart og under lineføring.

 

Næste gang: Tænk over at fjerne hånd på maven, hun skal lære det uden hjælp!

 

Tandvisning:

Venstre side flot, trækker sig lidt ved højre, fortænder flot.

Skal have arbejdet på at kunne dreje hendes hoved fra siden til siden uden modstand, samt højre side.

 

Fællesdæk:

Stedet vi dækkede dem af var ”ulækkert” synes hun, så det krævede et ret tydeligt håndtegn at få hende helt ned.

Afdækket cirka 1,5 meter fra sort lab.

Forstyrrelser i form af mig der laver sprællemand, hopper, danser og klapper.

Dækket af i 30 sek, gør ikke tegn til at rejse sig, selvom der pusler en fugl i græsset bag hende.

 

Næste gang:

Få indøvet stillingsskiftet fra dæk til plads uden ”rejehop”

Link til indlæg
Del på andre sites

Torsdag d. 30. april

 

Fællesdæk gik igen rigtigt fint! Denne gang med 4 andre hunde og med en flok unghunde der gik rundt om de afdækkede.

Hun rejser sig, når hun bliver usikker kan jeg mærke - hvorfor jeg tænker jeg skal blive bedre til at læse min hund og gå ind og støtte / belønne når jeg kan se hun bliver det.

Hun rejste sig 2 gange, 1 gang fordi hun blev usikker og en gang fordi hun blev forstyrret af en anden hund der rejste sig og fik væltet sin fører undervejs.

 

Jeg tror det på nuværende tidspunkt er rigtigt rigtigt vigtigt, at hun ikke "får lov" til at rejse sig igen! For hun er ved at være godt på vej mod at være rigtigt stabil, og det skal vi nødigt ødelægge.

 

Nyt strategi er middelmådige forstyrrelser med højere frekvens af belønning.

 

Stå går ok. Hun viser forståelse for øvelsen, men bliver usikker hvis der går for lang tid mellem belønninger og vælger så at sitte eller dække. Jeg skal blive bedre til at gå helt hen til hende, for at forhindre at hun trækker frem for at få belønning.

Strategien er tid før afstand, lang tid. Jeg tror hun vil have let ved at få afstanden på, når hun bliver mere sikker på at hun blot skal stå for at få belønningen.

 

Indkald. Fint, men jeg skal bruge en der dunker mig i hovedet når jeg lægger hånden på maven for at få hende ind. Den hånd skal væk meget meget hurtigt nu, for hun er blevet alt for afhængig af dens tilstedeværelse.

 

Herudover fik vi trænet fremadsendelse mod felt, hvilket hun viser meget god forståelse for, og apport, som hunden overhovedet ikke kan se nogen som helst idé i at interessere sig for :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fredag 1. maj

 

Lineføring: Super, holder kontakten flot og laver fine vendinger. Bibeholder samme afstand til ben igennem hele følget.

 

Stå: Fint! Jeg kan nu komme et stykke væk uden at hun flytter sig. Det er blevet betydeligt bedre med at strække sig frem efter godbidden.

Jeg kan dog ikke trække klikket for længe uden at hun bliver usikker og enten sætter sig eller går på plads.

Næste træning: Træn at blive stående imens jeg går ind ved siden af hende, hun har meget let ved at sætte sig i plads position.

 

Spring: Går fremad. Det trækker stadig i hende, at springe inden kommandoen er givet. Hvis jeg tilbageholder ros i pladspositionen, bliver hun siddende.

Næste gang: Øv i at blive siddende selvom jeg snakker, må kun tage springet på signalet "Spring".

 

Fremadsendelse: Rigtigt fint! Hun har fuld forståelse for at løbe indenfor båndet (hvornår og hvordan hun har lært det, er mig stadig et mysterium, men fred nu være med det :mrgreen: ).

Jeg kan dog se en dårlig vane der er på vej til at udvikle sig. Ved indløb til felt, snuser hun til båndet og tager det af og til kortvarigt i munden inden hun svinger røven ind og stiller sig lige indenfor felt.

 

Nogle forslag til hvordan jeg kommer af med dette? Dels synes jeg ikke hun skal bide i feltet og dels vil jeg gerne have hende længere ind mod midten!

Hvis jeg tilbageholder klikket, kommer hun for det meste tilbage i plads eller sætter sig / dækker i feltet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...