Hop til indhold

rå kylling


Gæst Sine
 Share

Recommended Posts

Jeg har læst flere steder at mange giver deres hund rå kylling, og har også kunne læse mig fremtil at det er ok med ben, så længe de ikke er tilberedt.

 

Men er der slet ingen farer for salmonella? Eller er det kune mennesker der kan få det? Jeg spørger måske dumt, men der er jo ikke nogen mennesker der nogen sinde ville spise en råkylling...???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Kylling er fint - også med ben

 

Du kan evt. læse om kylling og barf her:

http://www.naturligthundefoder.dk/Koed.html#Koed

 

Der står også om smittefare fra kødet.

 

men kort sagt kan hunde også få salmonella forgiftning - det er bare sjældent.

Muligvis tåler de det bedre pga. det lange ophold i mavesækken samt det tilsvarende korte ophold i tarmen. Hunden har præcis samme ph værdi i maven som os, så dette er ikke svaret på at de bedre tåler det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har læst flere steder at mange giver deres hund rå kylling, og har også kunne læse mig fremtil at det er ok med ben, så længe de ikke er tilberedt.

 

Men er der slet ingen farer for salmonella? Eller er det kune mennesker der kan få det? Jeg spørger måske dumt, men der er jo ikke nogen mennesker der nogen sinde ville spise en råkylling...???

 

Det kommer an på, hvem du spørger.

Hvis du spørger Barfproducenterne så vil de sige som Tweesa, at bakterierne går til i mavesyren.

...Men vi mennesker har også stærk syre i maven. Og vi bliver alligevel syge af salmonella.

 

Spørger man fødevarestyrelsen, så går de mest op i, at det rå kød skal holdes helt adskilt fra resten af familiens færden. Og der skal rengøres grundigt hvor maden tilberedes og hvor hunden spiser det. -Også indtørret blod og benrester på gulvet indeholder salmonella.

 

De udenlandske forskere, der har undersøgt risiko for smittespredning fra hunde til mennesker, --specielt i forbindelse med BARF-fodring, de siger, at ret mange af de BARF-fodrede hunde (30%) har salmonella i afføring og spyt. Hele tiden. De fleste bliver bare ikke syge af det.

 

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=339295

 

http://www.vetmed.wisc.edu/pbs/zoonoses/GIk9fel/salmonella.html

 

Men de raske hunde kan godt smitte mennesker, så man skal sørge for en omhyggelig hygiejne. Både ved hundens måltider og i omgangen med hunden.

Og man skal tænke sig ekstra godt om, hvis man har små børn, gamle mennesker eller mennesker med nedsat immunforsvar i familien eller nærmeste omgangskreds.

---Masser af mennesker BARF'er deres hunde. Og for det meste går det godt... Men der HAR været mange tilfælde af salmonella i Danmark i de sidste år. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Woody

Som Tweeza skriver, nedbryder hundens mavesyre størstedelen af salmonellaen, hvis dens ph er lav nok. Dvs på BARF vil den være på 1-2, men højere, hvis den er på tørkost. Derudover skal råt hundefoder testes i samme grad som menneskeføde, så salmonella er ikke noget problem.

 

Salmonella kan transporteres gennem fordøjelsessystemet, men hunde kan ikke få salmonellaforgiftning. Det er en myte.

 

Dog er cocciostater i kylling et problem, da de gives forebyggende og det kan hunde ikke tåle. Så hvis du vil give kylling skal du købe økologiske og cocciostatfri kylling. Det ville jeg i hvert fald gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Tweeza skriver, nedbryder hundens mavesyre størstedelen af salmonellaen, hvis dens ph er lav nok. Dvs på BARF vil den være på 1-2, men højere, hvis den er på tørkost. Derudover skal råt hundefoder testes i samme grad som menneskeføde, så salmonella er ikke noget problem.

 

Salmonella kan transporteres gennem fordøjelsessystemet, men hunde kan ikke få salmonellaforgiftning. Det er en myte.

 

Dog er cocciostater i kylling et problem, da de gives forebyggende og det kan hunde ikke tåle. Så hvis du vil give kylling skal du købe økologiske og cocciostatfri kylling. Det ville jeg i hvert fald gøre.

 

Hvad er cocciostater :confused::confused:?

Når jeg googler på ordet, så ser det ud som om det er et nyt ord, der er opfundet af barf-folket?

Et sted står nævnt, at det er "medicinrester, der forgifter hunden"???? Men ikke noget om hvilke eller hvordan.

 

Og der er i hvert fald ingen sundheds- eller landbrugssider, der bruger det ord. Det KAN skyldes stavefejl, men så plejer google at være god til at foreslå "alternative stavemetoder"...

 

Så jeg må lige have en "oversættelse".

 

 

At "hunde ikke kan få salmonellaforgiftning" skulle være en myte, er nok et spørgsmål om definition. For hunde KAN blive syge, men det er sjældent, og som regel bliver de ikke særlig syge. F.eks. kan det være lidt tynd afføring, som de fleste hunde har en gang imellem. --Som du jo er inde på, så VIL salmonella kunne overleve turen gennem hundens fordøjelse. --Og ikke bare vil den overleve. Den vil stortrives uden at gøre sig bemærket. Faktisk har man konstateret salmonellabakterier i hundes afføring så længe som op til 7 uger efter at man holdt op med at fodre med salmonellainficeret foder.

 

Men jeg tror egentlig ikke, at hunde, der hovedsagelig spiser BARF eller anden rå foder, --vil blive syge. For deres organisme vil vænne sig til indtagelsen af salmonella.

Desværre betyder det også, hundene helt uden sygdomstegn kan være raske smittebærere, der kan videregive smitten til mennesker. --En reel fare, hvor vi lever så tæt sammen med vores hunde, som vi vitterligt gør. F.eks. vil sengetøj let kunne blive inficeret med salmonella når man sover sammen med sin hund, hvad mange jo også gør.

Men også en kærligt slikkende eller kyssende hund er en smittefare. Det er bare de færreste raske mennesker, der er så modtagelige for smitte, så de smittes af deres hunds kys.

Problemet er mennesker, der af forskellige årsager er mere modtagelige end gennemsnittet.

 

At råt hundefoder testes tilsvarende menneskeføde er ikke nogen garanti for noget som helst! For vi mennesker bliver jo netop opfordret til at varmebehandle vores egen mad omhyggeligt for at undgå salmonella og lignende infektioner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Som Tweeza skriver, nedbryder hundens mavesyre størstedelen af salmonellaen, hvis dens ph er lav nok. Dvs på BARF vil den være på 1-2, men højere, hvis den er på tørkost. Derudover skal råt hundefoder testes i samme grad som menneskeføde, så salmonella er ikke noget problem.

 

Salmonella kan transporteres gennem fordøjelsessystemet, men hunde kan ikke få salmonellaforgiftning. Det er en myte.

 

Dog er cocciostater i kylling et problem, da de gives forebyggende og det kan hunde ikke tåle. Så hvis du vil give kylling skal du købe økologiske og cocciostatfri kylling. Det ville jeg i hvert fald gøre.

 

 

alle hunde kan få salmonella forgiftning det er bare sjældent at det er ligeså farligt som hos mennesker men ender måske med diarre og opkast og dårligt befindene

 

der er cocciostater i alle fjerkræ og det er sådan at især kalkun og også øko kyllinger får disse cocciostater da kalkuner er endnu mere sarte overfor parasitten

 

kyllinger får ikke disse cocciostater op til slagning så det er ude af kroppen inden så kunne hverken os eller hunde spise fjerkræ af frygt for cocciostater

Link til indlæg
Del på andre sites

alle hunde kan få salmonella forgiftning det er bare sjældent at det er ligeså farligt som hos mennesker men ender måske med diarre og opkast og dårligt befindene

 

der er cocciostater i alle fjerkræ og det er sådan at især kalkun og også øko kyllinger får disse cocciostater da kalkuner er endnu mere sarte overfor parasitten

 

kyllinger får ikke disse cocciostater op til slagning så det er ude af kroppen inden så kunne hverken os eller hunde spise fjerkræ af frygt for cocciostater

 

c025.gif Altså... Jeg mangler stadig en videnskabelig forklaring på, hvad de der cocciostater er for noget? Hvis ikke det er et slangudtryk for alle de eventuelle antibiotika som man kunne tænkes at fodre kyllinger og andre dyr med for at undgå infektioner?? Det er stadig ikke et ord, jeg kan finde f.eks. på fødevarestyrelsens hjemmeside eller i videnskabelige afhandlinger.

 

Hvad dækker ordet sådan helt præcist? Er det en række forskellige antibiotika? I givet fald hvilke?

 

Det der "coccio", leder tanken hen på kugleformede bakterier, som stafylococcer, men de har jo ikke ret meget med salmonella at gøre.... c024.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der "coccio", leder tanken hen på kugleformede bakterier, som stafylococcer, men de har jo ikke ret meget med salmonella at gøre.... c024.gif

 

Tjah, jeg kommer til at tænke på cacaomælk :mrgreen:

 

Men, så vidt jeg husker fra mine fjerkræavlerdage, er der en fæl sygdom der hedder coccidiose. Det kan evt. være et middel mod den...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Min købmand har sommetider en hel pose kyllingeoverlår for en ti'er. Kunne jeg godt give hundene sådan et hver, ligesom jeg giver dem okseben? Kyllingebenene er ikke farlige eller hva'?

 

Undskyld jeg er lidt tungnem :oops:

 

 

mine for ofte rå kylling uden problemer der hvor der har været problemer er okseben som har sat sig fast i struben på hunden så han kunne have været død

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
c025.gif Altså... Jeg mangler stadig en videnskabelig forklaring på, hvad de der cocciostater er for noget? Hvis ikke det er et slangudtryk for alle de eventuelle antibiotika som man kunne tænkes at fodre kyllinger og andre dyr med for at undgå infektioner?? Det er stadig ikke et ord, jeg kan finde f.eks. på fødevarestyrelsens hjemmeside eller i videnskabelige afhandlinger.

 

Hvad dækker ordet sådan helt præcist? Er det en række forskellige antibiotika? I givet fald hvilke?

 

Det der "coccio", leder tanken hen på kugleformede bakterier, som stafylococcer, men de har jo ikke ret meget med salmonella at gøre.... c024.gif

 

skal prøve og finde en som kan forklare det for mig så jeg kan lægge en tydeligere forklaring herind jeg kender en som er meget inde i dette med disse ting hun snakker også jævnligt med plantedirektoratet

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah, jeg kommer til at tænke på cacaomælk :mrgreen:

 

Men, så vidt jeg husker fra mine fjerkræavlerdage, er der en fæl sygdom der hedder coccidiose. Det kan evt. være et middel mod den...

 

Tak... Det gav mig lidt mere at google på.. c014.gif

 

..Coccidose har ikke så meget med salmonella at gøre.. Den skyldes parasitter, der hedder coccidier...

Midlerne imod dem kalder man "coccidiostatika". Men dem forsøger man at udfase, fordi de er skadelige for miljøet. c041.gif hm... interessant..

Link til indlæg
Del på andre sites

skal prøve og finde en som kan forklare det for mig så jeg kan lægge en tydeligere forklaring herind jeg kender en som er meget inde i dette med disse ting hun snakker også jævnligt med plantedirektoratet

 

---Et link til plantedirektoratets forklaringer af begrebet ville være helt fint!

Der er jo nok tale om en eller anden specifik stavemåde, der spænder ben..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

har ikke lige kunnet finde dette men hun skriver jo at alle opdrættede dyr får cocciodiose og derfor får dyr cocciostater for at mindske denne parasit og at dyrene bliver syge det er ikke kun kyllinger men alle dyr inkl okse,svin,kalkun,kylling og kaniner

 

kalkuner får også cocciostater bare i mindre mængder da de er sartere

Link til indlæg
Del på andre sites

har ikke lige kunnet finde dette men hun skriver jo at alle opdrættede dyr får cocciodiose og derfor får dyr cocciostater for at mindske denne parasit og at dyrene bliver syge det er ikke kun kyllinger men alle dyr inkl okse,svin,kalkun,kylling og kaniner

 

kalkuner får også cocciostater bare i mindre mængder da de er sartere

 

--jeg kan da godt se, at ordet "cocciostater" har en vis lighed med ordet "coccidiostatika", som er den googlebare betegnelse for midler der bruges imod coccidose, der skyldes en parasit, IKKE en bakterie..

---Coccidiostatika må ikke findes i slagtede dyr. Fodring med stofferne skal stoppes så længe før, så der ikke er medicinrester i kødet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
--jeg kan da godt se, at ordet "cocciostater" har en vis lighed med ordet "coccidiostatika", som er den googlebare betegnelse for midler der bruges imod coccidose, der skyldes en parasit, IKKE en bakterie..

---Coccidiostatika må ikke findes i slagtede dyr. Fodring med stofferne skal stoppes så længe før, så der ikke er medicinrester i kødet.

 

ja dette er jeg klar over men nogle påstår jo at det kun er kyllinger som får cocciostater dette er ikke sandt:-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Oplever nogle gange at Petrine nægter at spise noget, og så går jeg altid ud fra at der er noget galt. En gang nægtede hun at spise rejer, pyt så spiser vi bare dem alle sammen selv, aldrig har vi været så dårlige, der var klart noget galt med rejerne (de smagte fint, jeg plejer at være meget sippet når noget smager forkert) - vi satser på at hendes smagssans tjekker for dårligeheder, og hun får lov at tjekke rejer for os fremover. Måske det ikke gælder med salmonella, men der er andre ting man kan få madforgiftning af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Det er lidt længe siden jeg har set denne tråd pga. min tyskland tur mv.

 

Som Tweeza skriver, nedbryder hundens mavesyre størstedelen af salmonellaen, hvis dens ph er lav nok. Dvs på BARF vil den være på 1-2, men højere, hvis den er på tørkost

Det er desværre en meget sejlivet myte inden for barf/råfodrings verden - og hvor den stammer fra er ikke godt at vide :confused:

Prøv at læse her:

http://www.naturligthundefoder.dk/Start.html#deltid

Hvis du kan skaffe nogen troværdige beviser på denne pH ændring som mange prøver at markedsføre BARF på, så vil jeg meget gerne se dem.

 

Salmonella kan transporteres gennem fordøjelsessystemet, men hunde kan ikke få salmonellaforgiftning. Det er en myte.

Som flere skriver, så er præcis det som du skriver en myte. Hunde kan - og har - skam få/fået salmonellaforgiftning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Hun ved slet ikke hvad der er godt, den lille pige :-D

 

her står den også på kyllinge lår til aftensmad ... og lidt lammekød til vapse som er ved at blive kørt over på råt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det er lidt længe siden jeg har set denne tråd pga. min tyskland tur mv.

 

 

Det er desværre en meget sejlivet myte inden for barf/råfodrings verden - og hvor den stammer fra er ikke godt at vide :confused:

Prøv at læse her:

http://www.naturligthundefoder.dk/Start.html#deltid

Hvis du kan skaffe nogen troværdige beviser på denne pH ændring som mange prøver at markedsføre BARF på, så vil jeg meget gerne se dem.

 

 

Som flere skriver, så er præcis det som du skriver en myte. Hunde kan - og har - skam få/fået salmonellaforgiftning.

 

kunne ikke være mere enig i dette

det ses ofte ved diarre hos hunden hvilket mine har haft nogengange som jeg nogengange tror er salmonella

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Nu har jeg så prøvet at give hundene et stykke kyllingeoverlår hver, og det var en delvis succes... Vinnie ville ikke have sit, så altid grådige Leroy åd begge stykker i løbet af 0,5 :lol:

 

Vinnie fik et stykke franskbrød som trøst - det er mere hendes stil ;-)

 

skøre hund:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Woody
Det er desværre en meget sejlivet myte inden for barf/råfodrings verden - og hvor den stammer fra er ikke godt at vide :confused:

Prøv at læse her:

http://www.naturligthundefoder.dk/Start.html#deltid

Hvis du kan skaffe nogen troværdige beviser på denne pH ændring som mange prøver at markedsføre BARF på, så vil jeg meget gerne se dem.

 

 

Som flere skriver, så er præcis det som du skriver en myte. Hunde kan - og har - skam få/fået salmonellaforgiftning.

 

Aussie: Jeg kender ikke den private hjemmeside du henviser til, men har fundet masser af dokumentation på andre private hjemmesider, organisationshjemmesider og faghjemmesider. De findes på google, men et par af dem er her:

 

http://www.felineinstincts.com/

http://www.truecarnivores.com/greentripe.shtml

 

Og apropos det med myter:

http://www.rawfed.com/myths/changed.html

Derudover er der den common sense, at når barf-hunde spiser kødstumper, kommer de ikke ud af den anden ende. Det har jeg i hvert fald oplevet adskillige gange. Hvor bliver de så af? Og størstedelen af salmonellaen nedbrydes altså i mavesyren, eller passerer gennem den korte fordølelseskanal. Dvs mennesker kan få salmonella, hvis de spiser hundens faeses, men det sker sjældent. Hvis ikke du tror mig (eller dokumentationen) kan du selv prøve at bruge et stykke lakmuspapir, hvis du oplever en råfodret hund kaste op. Jeg mener, at det stadig kan købes i Matas, men det kan jeg dog ikke dokumentere. :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Aussie: Jeg kender ikke den private hjemmeside du henviser til, men har fundet masser af dokumentation på andre private hjemmesider, organisationshjemmesider og faghjemmesider. De findes på google, men et par af dem er her:

 

http://www.felineinstincts.com/

http://www.truecarnivores.com/greentripe.shtml

Sorry Woody, men det er ikke dokumtation. Det er stadig personer der giver deres personlige meningen uden at kunne bakke dem op med troværdige referrencer.

 

Troværdige referencer er folk som faktisk har undersøgt de ting og kommet frem med resultater der offentliggøres steder som anderkendes rent videnskabeligt.

 

Det er ikke troværdigt at skrive noget man tror, som er baseret på på overbevisninger, heller ikke selv om det stammer fra en eller anden guru.

 

Har Billinghurst, Londale eller Eliasen - hvem end det er så er fremkommet med teorien om at tørkost hunde har en pH værdi i maven på op til 4 og rå hunde har en pH værdi på 1 - har de undersøgt dette? Og hvis så hvor er den afhandling så?

 

Jeg kan ikke bruges deres "jeg er ganske overbevist om at det forholde sig sådan" til noget. Desværre. Facts on the table please :-)

 

Derudover er der den common sense, at når barf-hunde spiser kødstumper, kommer de ikke ud af den anden ende. Det har jeg i hvert fald oplevet adskillige gange. Hvor bliver de så af?

Tjaaa det har jeg så oplevet. En af mine hunde sk.. et helt kylling ben ud.

 

Men dit spørgmål: Hvor bliver de så af?

De bliver opløst i maven, det er jo blandt andet derfor mavesyren er så sur.

 

Mht. pH værdien i maven og myten om at tørkost hunde skulle have højere pH værdi:

Der er mange tørkost hunde som også får kødben. Jeg har ikke hørt om at de begynder at skide benstumper fordi deres mavesyre er så høj i pH værdi at den ikke kan opløse dem. Jeg benyttede tørkost - RC som indeholder meget korn - i 8 år og mine hunde fik kødben engang om ugen. Ikke en eneste gang oplevede jeg benstumper i deres afføring.

Det byrde de da ellers efter ovenstående teori :confused:

 

Og størstedelen af salmonellaen nedbrydes altså i mavesyren, eller passerer gennem den korte fordølelseskanal

Korrekt, men vi må ikke udelykke at infektion af hunde også kan finde sted, særligt hvis de er svækkede af den ene eller anden grund. Det sker sjældent, det er korrekt, men det er ikke det samme som at fornægte at det kan sker.

 

Dvs mennesker kan få salmonella, hvis de spiser hundens faeses, men det sker sjældent.

Man behøver ikke ligefrem at æde afføringen, tror næppe det er det som er sket i de tilfælde :lol:

Der kan være tale om dårlig bordhygiejne eller hvis man fodre på gulvet. Der kan også være tale om dårlig håndhygiejne (som faktisk er meget udbredt, over halvdelen af den danske befolkning, kan ikke vaske hænder ordentlig :shock:) f.eks. efter at have samlet op efter hunden. Salmonella kan sidde i hundens spyt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...