Hop til indhold

Flok LEDEREN


Aslan
 Share

Recommended Posts

Jeg syntes på det sidste jeg har hørt meget om den der ALFA LEDER.

(faktisk er jeg på 2 dage stødt ind på 4 mennesker :shock: der har snakket om magt og lederskab)

 

Og om hvor vidt det er rigtig eller ej, er op til den enkelte.

 

 

Men nu satte det jo gang i tænkeriet;

 

Da man i tidernes morgen var meget tilhænger af en dominant leder og magt kampe og alt det der...........

 

 

Hvad gjorde at man kunne bedømme om det var herren eller fruen eller hunden i huset der var leder?

 

Jeg har jo hørt at det var den der gav mad, som det sidste har jeg så hørt at en han-hund kan blive dominerende af at ligge i sengen.

 

 

Men hvordan kan/kunne man vide det? Være sååååååååå sikker på det?

 

 

 

Som sagt, så er det jo op til den enekelte hvad man tror på, og da jeg ikke er så meget tilhænger til at aslan overtager magten, kunne jeg ikke lade være med at undre mig lidt :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe, du skal nok spørge nogen, som selv har praktiseret det:lol:

 

Men ok, dem jeghar mødt der har den holdning, de anser sig selv for leder, når hunden hører efter dem i alle situationer og den må meget gerne reagerer sådan lidt underdanigt;-)

 

Deter dem der har den hårde tilgang til det og pruger positiv straf (påført ubehag) for at opnå det.

 

Så er der den mere bløde vej,men som stadig handler meget om alfa, leder, hiraki ovs. Der handler det stadig om at hunden hører efter ogblandt andet ikke selv farer ud af døren, trækker i snoren ovs. Der benyttes mere negativ straf og negativ forstærkning( et gode fjernes og et ubehag ophører).

 

I begge lejre, finder jeg der er en tendens til at alle "adfærdsproblemer "skyldes "dårligt" lederskab, selv sådan noget som at hunden ikke kan være alene,eller feks trækker i snoren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Hele vores (mennesker som dyr) eksistens handler om overlevelse. I vores hverdag er den vigtigste ingrediens vel føde for overlevelse. Uden mad og drikke... ved du nok. :-)

 

Hvem har resurserne til føde i vores lille samfund? Det har vi, mennesket. Derfor vil jeg mene at vi er de "øverste/vigtigste" i "flokken", MEN hvad der kommer derudover er vi fælles om, og der er vi på lige plan (i min verden). Jeg kan varetage nogle opgaver, min hund kan varetager andre, så jeg ser ikke, at der er nogen, der er mere værdig end den anden, men dette er der vidst andre der vil rynke på næsen af. :blink:

 

At en hund ligger i en seng/sofa whatever, kan jeg vitterligt ikke se, hvad skulle have at gøre med status. Den ligger der højst sandsynligt fordi det er behageligt og for at være tæt på de andre. Hvorfor ligger vi selv i en seng og sover??

Jeg tvivler på, at det er fordi vi føler os hævet over andre. :lol:

 

Og hvad skulle hunde så gøre i naturen, hvis en "vigtig" hund lagde sig på jorden, skulle de andre hunde så grave et hul og lægge sig derned? :shock: Nej ved du hvad det er i mine øjne en gang være vås. Jeg synes ikke vi skal være bange for at vores hunde, vil overtage noget som helst, for det får de jo ikke noget ud af. Det handler vidst i bund og grund mere om opdragelse, end overtagelse af verdensherredømmet, når det kommer til stykket. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror man stille og roligt slår sin hund ihjel, hvis man kører for meget frem med at den skal være nederst i flokken. Har lige set et program om stress blandt mennesker og dyr med samme flokstruktur som os. Det chokerende i den udsendelse var at dyr og mennesker der er placeret lavt i den sociale rangorden også har meget forkalkning i årerne. Det havde ikke noget med levevis eller ernæring at gøre, udelukkende stress ved at være rangsvag. :shock: Lidt uhyggeligt at tænke på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...