Hop til indhold

Havanais kennel


Gæst Snp1981
 Share

Recommended Posts

Gæst Snp1981

Jeg har nu skrevet mig op til 2 kenneler

 

Nr. 1, der var hundende relativ ukendte, og faderen havde ikke tidligere fået hvalpe. Ejer var dybt engageret, og kunne mærke hun ville det bedste for hvalpene, hvalpene bliver dog 'uddelegeret' og man kan ikke være sikker på, at man får den hvalp man har forelsket sig i. Her måtte man se hvalpene fra de er 3 uger.

 

Nr. 2 har igennem mange år fået rigtig flotte resultater, og begge forældre er højt præmieret. Ejeren jokede lidt omkring patella og øjenlysning (nødvendighed om dette) men sagde at der kunne aftales afslag eller ombytning hvis sygdom viste sig..(dkk købskontrakt)..her havde jeg 3 valg til en hvalp. Her kunne man få lov at se hvalpene fra de var 2 uger (er det ikke for tidligt?)

 

Begge kenneler venter 2 kuld samtidig hver....

 

Hvad synes i??

Redigeret af Snp1981
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu skrevet mig op til 2 kenneler

 

Nr. 1, der var hundende relativ ukendte, og faderen havde ikke tidligere fået hvalpe. Ejer var dybt engageret, og kunne mærke hun ville det bedste for hvalpene, hvalpene bliver dog 'uddelegeret' og man kan ikke være sikker på, at man får den hvalp man har forelsket sig i.

 

Nr. 2 har igennem mange år fået rigtig flotte resultater, og begge forældre er højt præmieret. Ejeren jokede lidt omkring patella og øjenlysning (nødvendighed om dette) men sagde at der kunne aftales afslag eller ombytning hvis sygdom viste sig..(dkk købskontrakt)..her havde jeg 3 valg til en hvalp.

 

Begge kenneler venter 2 samtidig hver....

 

Hvad synes i??

Jeg ville fravælge nr 2 med det samme. Det lyder som om de går højere op i udseende end helbred.

 

At nr 1 uddelegerer hvalpene synes jeg er positivt! De kender hvalpen bedre end jer, og har bedre mulighed for at finde den hvalp der passer bedst til jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Snp1981

kennel 2 sagde dog at der blev taget stikprøver fra deres hunde (altså at ikke alle blev testet)

 

Kennel 1, skal jeg lige have snakket med igen, for der spurgte jeg ikke ind til det

Link til indlæg
Del på andre sites

kennel 2 sagde dog at der blev taget stikprøver fra deres hunde (altså at ikke alle blev testet)

 

Kennel 1, skal jeg lige have snakket med igen, for der spurgte jeg ikke ind til det

 

Stikprøver :confused: Det er i mine øjne slet ikke godt nok! De arvelige sygdomme SKAL avlsdyrene da tjekkes for :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci

Som jeg skrev tidligere, så hold dig fra sådan en opdrætter som nummer 2 :evil:

 

Et afslag hjælper sq ikke på en hunds skavanker og sygdom pga skødesløshed. Stakkels hund og stakkels ejere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Snp1981
Som jeg skrev tidligere, så hold dig fra sådan en opdrætter som nummer 2 :evil:

 

Et afslag hjælper sq ikke på en hunds skavanker og sygdom pga skødesløshed. Stakkels hund og stakkels ejere.

Men hvem i denne race laver disse undersøgelse, hvis ingen gør er jeg jo ligevidt:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Men hvem i denne race laver disse undersøgelse, hvis ingen gør er jeg jo ligevidt:confused:

 

Hvis jeg ikke kunne finde en eneste opdrætter, der gider tjekke for alvorlige sygdomme, så ville jeg finde en anden race. Der er ikke andet for end at evt kontakte racerepresentanten eller forhøre dig ved en masse DKK kenneler og høre om de undersøger deres dyr inden avl ?

 

Det må jo være op til dig - men at ende med en hund, der bliver blind alt for tidligt eller har kroniske smerter er ikke en så fed ting :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Snp1981

Kennel 3 har jeg ikke snakket med endnu, men de har også 2 parringer.

 

Parring 1: Mor og far er øjenlyst. (Mor er patella-undersøgt ifølge hjemmeside, men det bliver ikke offentligjort på hundeweb?)

 

Parromg 2: Mor og far er øjenlyst (og patella-undersøgt, ifølge opdrætters hjemmeside)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Hvis det er de tre opdrættere du tidligere har spurgt til, og de nævnes i samme rækkefølge, ville jeg gå efter nr. 3. Netop fordi de var de eneste, der gik langt udover minimu af sundhedstjek, har mange års erfaring og pæne hunde.

 

Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor syntes du skal løbe skrigende væk fra kennel 2? På racen er der ingen krav for stambogsføring i forhold til sundhedstjek. Hverken øjenlysninger, patellatest eller andet. Så alle tre gør lidt udover det krævede, mens den tredje åbenbart gør mest.

 

At kennel 2 straks understreger de bruger købskontrakt, syntes jeg heller ikke er super negativt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har på fornemmelsen at jeg ved hvem kennel 1 er.. hvis det er den kennel jeg tænker på, så har jeg en hvalpekøber som lige har fået aflivet en hund derfra pga en arvelig sygdom. Men jeg ved selvfølgelig ikke om det er samme linier de her hvalpe er fra.

Du kan evt sende mig en PB så skal jeg fortælle dig hvem forældrene til hendes hund var, hvis det er samme kennel

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maria Hjort

Lige inde for denne race er det super vigtigt at købe hunde efter patella tjekkede og øjenlyste hunde.

Jeg går ud fra at alle kenneler sælger hunde med DKK stamtavle? I så fald skal der jo være en købskontrakt. Ved godt den ikke giver megen sikkerhed, men jeg mener ikke der er påkrævede avlsrestriktioner inde for B. Havanais hunde, men det betyder desværre ikke at der findes skavanker imellem dem.

Umiddelbart hælder jeg ud fra det du skriver til opdrætter nr 3. Men jeg syntes du skal bede om at se papire på både far og mor (for øjenlysning og patella) - det bør alle reelle opdrættere kunne fremvise.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Snp1981

Kennel 3, er så den kennel, en anden debattør gjorde opmærksom på mht til hvalp som blev aflivet...Og selvom de laver de sundhedsundersøgelser der skal til, så har jeg ikke umiddelbart en god mavefornemmelse.

 

Kennel 1, har en debattør fortalt at de har fået et godt indtryk af dem på forskellige udstillinger.

 

Kennel 2 har indtalt en besked på min tlf svarer, så jeg ringer i aften, men umiddelbart hælder jeg til denne, med kennel 1 som back-up....men jeg er slet ikke færdig med at undersøge tingene endnu:-D fik en mail fra dem med følgende (De hunde som jeg personlig vil bruge i avl, er hunde der har fået almindelige sundhedstjek hos henholdsvis min egen dyrlæge/ Greve dyrehospital og de hanner jeg bruger er også sundhedstjekket hos deres respektive dyrlæger. Jeg øjenlyser mine hunde inden avl og har min dyrlæge ikke fundet nogen tegn eller symptomer på sygdom(me), undersøger jeg ikke yderligere jeg ikke yderliger for dette.

 

Alle hvalpe der flytter herfra er sundhedstjekket og med sundhedsbog, chippet, fået ormekure samt de første vaccinationer og selvfølgelig med købsaftale/kontrakt fra Dansk Kenne Klub.)

Redigeret af Snp1981
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Sundhedstjek er ikke andet, end hvis vi går til lægen og får stukket en træpind i munden og bliver bedt om at hoste. Umiddelbart ikke godt nok, hvis der i racen er problemer med patella lux eller andet. En ting er krav, noget andet er sund fornuft hos opdrætter, for at undgå de racemæssige problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...