Hop til indhold

separasjons angst, og hjemme alene træning.


Gæst sandraia
 Share

Recommended Posts

Gæst sandraia

Ja, jeg må altså indrømme at vi ikke er kommet så alt for godt igang endnu, med hjemme alene træningen, som nu er startet helt på nyt.

da vi har haft besøg af min fars hund, og vi passer vor gamle gravhund som har fået et nyt hjem, i 14 dage.

 

Men...

Et par gange om dagen forlader jeg bølle i et par minutter. (læs. max 2 min)¨

 

Han er i gangen (stort bryggers) hvor vi lukker døren.

manden har simpelthen ikkenerver til at lade ham være i hele huset, da han jo på det sidste har ødelagt rigtig meget. ved seperation.

 

Bølle er en voldsom "mors lille hund" og vi prøver at få det vendt.

Hans giver mad, går ture osv, men stadig bliver bølle rimelig stresset hvis han bliver separeret fra mig.

Han vil f.eks næsten ikke med ud, hvis jeg ikke også kommer. Hans kan godt tage ham med i snoren, men hvis han slipper så løber bølle hjem, åbner alle dører indtil han finder det rum jeg er i.

 

Han er dog bleven bedre til at ligge i et andet rum og sove, men rejser jeg mig, er han på "dutterne" med det samme.

 

Vi har ikke før haft en hund der ikke kan finde ud af at være hjemme alene. der har ikke været problemer.

 

Men jeg er snart ved at tude snot over bølles separations angst.

Er langsom træning det eneste? eller vil han også blive mere selvstændig med alderen?

 

Skal han have lov til at have hele huset når vi ikke er hjemme? eller kanhan lære at han skal være i gangen når vi ikke er hjemme.

 

Vi skal på ferie på torsdag, og Bølle skal i pansion i 6 dage. hvordan vil det være for hans seprations angst, godt eller skidt?? vil han måske lære at livet er okay, også uden mor...??

 

Vi fik jo bølle da han var 13 uger, og kender ikke for godt hans baggrund, andet en at han var grusomt tynd og udsultet da vi fik ham. det var nogle venner af os der havde hentet ham et sted, og det er derfor vi ikke kender hans fortid.

 

Hjælp... jeg skal føde om 7 uger, og synes det er skrækkeligt hvis bølle aldrig lærer at være alene.. eller at han skal være med over alt.

For nu har jeg ham stort set med, men så snart jeg forlader bilen, hyler han som en sinnsyg. han klarer det ikke når jeg går :(

 

Undskyld at det blev så langt og rodet...:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror desværre ikke der er en hurtig genvej til at lære alene-hjemme, slet ikke på nuværende tidspunkt.

 

Du kunne jo overveje om det vil være værd at få en adfærdsbehandler på - så får du lagt en plan som du skal følge og det er måske nogle gange lettere end at forsøge sig lidt frem selv. Især når du, som du selv nævner, har haft lidt svært ved at komme i gang.

 

Håber han lærer det, jeg ved kun alt for godt hvor frustrerende det er at have en hund der ikke er tryg ved at være alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sandraia

Nej, og grunden til jeg ikke er kommet igang, er jo at jeg er gået hjemme hele tiden. Jeg har bækkenløsning, så nogen dage kommer jeg slet ikke ud af sengen.

Bølle er sådan en perfekt hund når det gælder lydighedog alt mulig, BARE ikke være alene...

 

Hvorfor er nogen hunde sådan??

Min far har haft et stort antal hunde, og vi har haft et par stykker, som aldrig har haft problemer med det. og det har ikke krævet den store træning....

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er dog bleven bedre til at ligge i et andet rum og sove, men rejser jeg mig, er han på "dutterne" med det samme.

 

Vi har ikke før haft en hund der ikke kan finde ud af at være hjemme alene. der har ikke været problemer.

 

Men jeg er snart ved at tude snot over bølles separations angst.

Er langsom træning det eneste? eller vil han også blive mere selvstændig med alderen?

 

Husk igen, som sagt i en anden tråd, det at han ligger i et andet rum og sover er det samme som at være alene til hverdags, han er udelukket fra flokken, jer, og det gør det nok ikke nemmere for ham mht. hans seperations problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

i stedet for at lukke døren til det rum du vil lære din hund at være alene i så køb et børnegitter, på den måde kan hunden se ud, de aller fleste hunde har det bedst med at kunne orientere sig.

Du kan også roligt træne alene hjemme ved fx at sætte hunden på den anden side af gitteret, med et godt ben eller lign. og selv opholde dig tæt på så hunden kan se dig, men ikke nå dig.

Det handler ofte i lige så høj grad om at hunden lærer at hygge sig i eget selskab, derfor sørg altid for at hunden har noget godt når den kommer bag gitteret fx mad eller et ben og gør dig det til en vane, altid kun at fodre hunden bag gitte,r så det at komme bag gitter bliver til en positiv oplevelse, husk i indlæringsfasen at lukke op for hunden lige før den er færdig med sit ben eller sin mad, så hunden aldrig oplever af at det kan være kedeligt at være bag gitter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sandraia

Sikke en god ide.... men er bange for han bare hopper over... det gør han nemlig hvis vi er ude, og jeg går på den anden side af hegnet. det koster ham ikke 2 kalorier og hoppe over. men vil foreslå det for manden...

da det jo er han der må realisere det. *grin*

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. hans "mor-syge" tror jeg det kunne være en god ide at lade ham lave lidt selvstændige øvelser, hvor han skal løse en opgave på egen hånd uden at du direkte er med i øvelsen.

 

F.eks. søg, hvor hunden selv skal snuse sig frem til godbidderne, eller nogle problemløsningsopgaver. Jeg synes personligt, denne side er rigtig god som inspiration http://www.jettefuglsang.dk/9472/aktiveringstips

 

Ellers har jeg ikke rigtig nogle forslag, ikke noget der ikke er nævnt i hvert fald :mrgreen:

Håber I finder ud af det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...