Hop til indhold

hvem skal passe hunden


linda-hvid
 Share

Recommended Posts

Syntes det er lidt svært at finde ud af hvilket forum mit indlæg hører til i så nu prøver jeg her og satser på at moderator flytter det hvis det er forkert.

 

Vi står og skal 14 dage til de dansk vestindiske øer i påsken ( Ja jeg ved godt det lyder træls med alt det sol og varme men vi er nødt til at tage afste :lol: ). Tacco ( vores huns på 8 mdr)skal selvfølgelig ikke med og vi er ved at finde ud af hvor vi skal gøre af ham imens.

 

Mulighed 1: hos min mands bedsteældre på 75 år som passer ham en weekend en gang i mellem. Det går rigtig godt, de kan ikke gå lange ture med ham men der er stor have og han bliver vildt forkælet.

 

Mulighed 2: Hos nogle venner som selv har en hund på hans alder, de kommer fint ud af det med hinanden men de skal være meget alene hjemme og derude bruger de ikke rigtig at aktivere hunden ( søge opgaver osv som han er vant til.

 

Mulighed 3: Hundepension, svier i mit hjerte men får at vide at jeg er pylret :oops:

 

Jeg syntes godt nok det er svært at vælge, er det synd at lade ham blive passet af nogen med hund når han så skal hjem og bo "alene" igen bagefter?

Måske er det også synd at han ikke får særlig meget motion ude hos bedste forældrene.

 

Nogle der har nogle gode råd eller forslag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kommer vel lidt an på, hvad han er for en type hund. Om han kan holde til ikke at få så meget motion i 14 dage, for så ville jeg nok hælde til bedsteforældrene :D Ellers er stedet med den anden hund da ok, han kan jo lege med den i det mindste. Og måske vil de være lydhøre overfor at give ham hans mad i haven? :D Det er jo heldigvis kun for en 14 dages periode, så hvis du ved at de vil være søde ved ham, så går det jo nok :D

Pensionen er jeg personligt ikke så hooked på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg synes du skal vælge bedsteforældrerne, og så instruere dem i at sprede hans mad pænt i græsset (som har en fordel i ikke at være klippet helt kort), sådan at han skal bruge hans næse på at finde foderet :)

 

Og så forberede andre gode måder at aktivere på som de nemt kan håndtere, hvis han er tryg der, og de er rare osv, så synes jeg det er at foretrække :)

 

Hundepension kan jeg godt forstå du ikke er glad for, de bedste er sikkert også optagede allerede :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes begge de første muligheder er gode. Hos bedste forældrene kan han måske gå hen og blive for meget i uge to, når han er faldet godt til og der skal ske lidt mere, men det afhænger jo af havd han er for en, str og hvor voldsom han er.

 

Hos vennerne, er han vandt til at være alene der, med den anden hund? For ellers skal det i hvertfald øves inden, det kan godt være noget stressende pludselig at skulle være alene hjemme i et fremmed hus.

ang aktivering, så har han jo en hund og lege med, så han behøver næppe få sin mad som søg i de dage, tror han vil være tæsketræt om aftenen :lol:

 

Hundepension har jeg heller ikke rigtigt hjerte til, men sheila har dog været det to gange..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar.

 

Jeg hælder også selv mest til bedste forældrene men er bekymret for om de kan magte det. Han er en MEGET aktiv hund ( måske falder han lidt til ro nu når han er kastreret ) Allerede nu kan de ikke ret godt holde ham når de går tur med ham fordi han er så stærk og ikke særlig god til aat høre efter dem.

 

Men det er selvfølgelig en god ide at finde nogle aktiverings øvelser som de kan lave med ham i haven.

 

En anden ulempe ved bedsteforældrene er at de ikk rigtig vil acceptere at vi har besluttet at han kun skal have hunde foder og ikke rester fra aftensmaden. Han skal til ay have RC hypo allergic foder fordi hans mave næsten aldrig er i orden og han klør sig meget. Så håber vi det hjælper. Men så nytter det ikke rigtig noget at de syntes at han skal have både flæskesteg og røde pølser og helst serveret ved middags bordet :?

 

Ude ved den anden hund har han kun været nogle enkle gange så det er klart at han skulle trænes lidt i det inden. De har også bare sagt at de vil tage ham hvis vi ikke har andre muligheder.

 

KOm endelig med flere svar. Hunde pension er helt lukket ned nu. Behøvede ikke så mange svar i mod det for jeg var i forvejen ikke selv vild med ideen. Især ikke når det er så mange dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville helt klart vælge bedsteforældrene.

Selvfølgelig er det ærgerligt det med maden, men det er dog kun 14 dage. Og hvis I instruerer og begrunder godt, går fodringen nok ikke helt over gevind.

 

Det er en stor fordel at han ikke skal være alene hjemme, og kærlighed er der nok af, det vil være en god ting hvis han savner jer.

 

Det med at de to hunde skal være alene hjemme sammen, er jeg ikke så hooked på.

 

Hvis de to parter bor i samme by, kunne man så ikke lave aftaler om at dem med den anden hund kan hente din hund til leg og et par gode gåture et par gange om ugen?

 

Da han er vant til at blive passet ind imellem i hele week-ends hos bedsteforældrene, vil det absolut være mindst "traumatisk" for ham. Og hans aktivitetsniveau kender de.

 

Masser af mad-søge-lege-aktiviteter som ikke er for besværlige for bedsteforældrene må vi kunne hjælpe med herinde :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ingen tvivl om at han ville syntes det var som at komme i himlen at blive passet hos bedste forældrene. Han bliver smask forkælet og det syntes han bare er fantastisk :D

 

Jeg hælder måske også mest til at sende ham derud for der ved jeg at han er glad for at være, så må vi jo tage bøvlet med at opdrage ham og få hans mave i orden når vi kommer hjem :)

 

Egentlig tænke jeg også lidt på at man måske kunne sætte en seddel op ved købmanden i den by bedste forældrene bor i og finde en der kunne gå en lang tur med ham en gang om dagen, en stor knægt eller et noget i den stil. Hangår pænt i snor hvis bare man sætter sig i respekt og det gør bedste forældrene ikke :D

 

Vi modtager gerne råd til aktivering i haven som er nemt for bedste forældrene at sætte i værk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Der er ingen tvivl om at han ville syntes det var som at komme i himlen at blive passet hos bedste forældrene. Han bliver smask forkælet og det syntes han bare er fantastisk :D

 

Jeg hælder måske også mest til at sende ham derud for der ved jeg at han er glad for at være, så må vi jo tage bøvlet med at opdrage ham og få hans mave i orden når vi kommer hjem :)

 

Egentlig tænke jeg også lidt på at man måske kunne sætte en seddel op ved købmanden i den by bedste forældrene bor i og finde en der kunne gå en lang tur med ham en gang om dagen, en stor knægt eller et noget i den stil. Hangår pænt i snor hvis bare man sætter sig i respekt og det gør bedste forældrene ikke :D

 

Vi modtager gerne råd til aktivering i haven som er nemt for bedste forældrene at sætte i værk.

 

Hvordan sætter sig i respekt?

 

Hvordan bærer i jer ad, hvilken sele eller halsbånd bruger i?

 

Han er 8 mdr nu ikke?

 

Til den tid er han jo lidt ældre, og hvis i træner rigtigt så kan i nå langt med ham :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også bedsteforældrene er det umiddelbart bedste valg.

Jeg ved ikke med at få en til at gå med ham :? Jeg ved ikke om jeg ville turde overlade ansvaret. Personligt ville jeg nok være længe om at finde den rette person og så er det jo om det er det værd for 2 uger :?

 

Jeg hælder mere til at I kan træne med ham som Anne.marie foreslår. Så han vil kunne gå pænt sammen med bedsteforældrene :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger et ganske almindeligt halsbånd og metoden: trækker han så stopper vi og venter på han bakker lidt. Det virker fint og han trækker ikke ret meget med os. Men hos bedsteforældrene får han lov at trække med det resultat at han nærmest går tur med dem,det er jo ikke så heldigt.

 

ENVY: jeg kan godt se at det nok ikke er det værd for 14 dage :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg synes også bedsteforældrene er det umiddelbart bedste valg.

Jeg ved ikke med at få en til at gå med ham :? Jeg ved ikke om jeg ville turde overlade ansvaret. Personligt ville jeg nok være længe om at finde den rette person og så er det jo om det er det værd for 2 uger :?

 

Jeg hælder mere til at I kan træne med ham som Anne.marie foreslår. Så han vil kunne gå pænt sammen med bedsteforældrene :D

 

Nej, jeg tror heller ikke jeg turde finde en lufter, jeg har sert så mange store unger trække afsted med hunde på en dårlig egoistisk måde (hunden trækkes rundt, må ikke snuse, og det dårlige humør går ud over hunden), at der skulle meget til før jeg ville det :lol:

 

I kan evt købe en halti sele til dem og øve med dem inden :)

 

http://loppetjansen.dk/traeningsudstyr_jagt_agility/halsbaand_og_halti/halti_traenings_sele_small_1899_da.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Aktivering, som tager kortere tid for bedste at forberede end for hunden at udføre :D

 

Alm. søge: Sprede den slags mad han må få ud over græsplænen, søgningen må gerne tage 20 minutter.

 

Og den med viskestykke eller tæppe: Enten foldet pænt sammen og guffer lagt ind i hvert lag, eller bare krøllet sammen. Det er også en ting der tager kort tid at fremstille, men lang tid for hunden at underholde sig med.

 

Det at bruge næsen er jo hjernemotion, og kan være lige så trættende som at have rørt sig meget. Det er selvfølgelig også dejligt at der er en stor have, han kan spæne rundt i.

 

Måske kan I indlære gemmelege udendørs: "Find den lille bold" som så bedsteforældrene har gemt i forvejen under en busk.

 

Hvis der er et godt træ, kan en Bedste putte godbidder der er lidt våde (Kogt kylling, hjerte, lever, oksekød) ind i barken i forskellige højder, så hunden også kommer op og stå på bagbenene. Så bliver haven endnu mere spændende :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...