Hop til indhold

"Special" træning, råd!


guanomo
 Share

Recommended Posts

Overskriften er dybt mystisk ja :mrgreen: men kunne ikke finde en passende en.

 

hvad jeg søger inspiration til er øvelser eller lign. kæresten og Cujo kan lave, hun er nemlig en del mere utryg end jeg er når de går tur fordi han er stærkere end hende og hvis han møder hanhunde der puster sig op gør han (naturligvis) det samme, dog nøjes han jo ikke med at gø, men også trækker og kæmper for at komme derhen.

Men jeg tænker jo på om hendes usikkerhed ect. forplanter sig i ham så der gør situationen værre?

Han kan også gøre det ved mig, men jeg er "bedre"/anderledes til at håndtere det og får nemmere cujo i "ro" eller videre.

 

Tænker på at hun simpelthen skulle starte med at lære ham noget nyt, uden jeg også prøver at træne den ting? altså de har en ting sammen? tænkte på rulle rundt/spil død? bare for at de starte et trænings forløb sammen?

 

Håber på lidt input og/eller spørgsmål hvis i har nogle :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Først tænkte jeg, om ikke hun skulle lave nogle kontaktøvelser med ham, så han blev mere opmærksom på hende (og fandt ud af at hun også var fed at hænge ud sammen med og så han respekterede hende mere. Tænkte jo i noget med at han skulle følge hende rundt i haven (hvor hun havde godbidder på sig og lavede fjollede ting og hop). Det lærer vi til huundetræning for at gøre os interessante overfor hvalpen. (Måske også lidt kedeligt).

 

Men så googlede jeg kontaktøvelser og fandt alle disse forslag. Værsgo' og gå igang. :mrgreen:

 

http://www.grosserguiden.dk/Aktiverings-guiden/Trix___kontakt-ovelser/trix___kontakt-ovelser.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det tror jeg var en god ide. Måske hun skulle tage til træningmed ham nogle gange endda:)

 

Men ellers så kan hun øve virtuelle hundemøder uden der er nogen:) dvs lære cujo at det intet betyder at hun evt bliver nervøs.

 

Det går i al sin enkelhed ud på at man udaf det blå på en gåtur opfører sig som om at nu fik man øje på en farlig hund.

Spænder op, trækker i snoren, holder vejret og taler lidt anderledes. Og så serverer man ellers en rigtig god godbid og bliver helt normal igen:blink:

 

Og det øver man bare til han er ligeglad eller endnu bedre kigger på hende i forventning omen godbid:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det tror jeg var en god ide. Måske hun skulle tage til træningmed ham nogle gange endda:)

 

Men ellers så kan hun øve virtuelle hundemøder uden der er nogen:) dvs lære cujo at det intet betyder at hun evt bliver nervøs.

 

Det går i al sin enkelhed ud på at man udaf det blå på en gåtur opfører sig som om at nu fik man øje på en farlig hund.

Spænder op, trækker i snoren, holder vejret og taler lidt anderledes. Og så serverer man ellers en rigtig god godbid og bliver helt normal igen:blink:

 

Og det øver man bare til han er ligeglad eller endnu bedre kigger på hende i forventning omen godbid:mrgreen:

han er så "god" til at tigge godbid at man nogen gange er i tvivl om han tigger eller søger "acceptept" for en handling.

F.eks. han kan nogen gange gå frem i snoren så den lige bliver stram og så bakker han tilbage til ben og kigger skiftevis på hånd/lomme og op på hovedet :hmm:

 

Vi skal have udvidet vores kontakt øvelser udenfor huset, derinde kan vi holde godbidder foran snuden på ham imens han bare kigger på ens øjne indtil man siger ja og giver ham en fra den anden hånd, gerne 6-7 sek, vi kan endda blikke langsomt imens han fastholder blikket.

Så vi skal ud i haven og vej og træne det lidt mere, uden for meget distration.

 

I går havde han en lille "tyson" hund i hovedet næsten der gøende og dansede som besat, en hanhund, underligt nok foretrak han ikke en mine :hmm: han trak lidt for at komme derhen, men normalt ville en hanhund får et skæld uden lige hvis den skabte sig... enten var den ikke kø

nsmoden ellers var den bare for lille til at han følte sig "truet" den gjorde det også først da de var gået forbi og han havde rejst sig, så så han jo pludselig en del større ud...

 

Men skal nævne det for hende men "falsk" alarm, jeg kunne også gøre det også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Overskriften er dybt mystisk ja :mrgreen: men kunne ikke finde en passende en.

 

hvad jeg søger inspiration til er øvelser eller lign. kæresten og Cujo kan lave, hun er nemlig en del mere utryg end jeg er når de går tur fordi han er stærkere end hende og hvis han møder hanhunde der puster sig op gør han (naturligvis) det samme, dog nøjes han jo ikke med at gø, men også trækker og kæmper for at komme derhen.

Men jeg tænker jo på om hendes usikkerhed ect. forplanter sig i ham så der gør situationen værre?

Han kan også gøre det ved mig, men jeg er "bedre"/anderledes til at håndtere det og får nemmere cujo i "ro" eller videre.

 

Tænker på at hun simpelthen skulle starte med at lære ham noget nyt, uden jeg også prøver at træne den ting? altså de har en ting sammen? tænkte på rulle rundt/spil død? bare for at de starte et trænings forløb sammen?

 

Håber på lidt input og/eller spørgsmål hvis i har nogle :5up:

 

Som de andre nævner, så skal de nok træne kontaktøvelser. Men udover dette så tror jeg næsten at det er ligegyldig hvilke øvelser det er, fordi at selve det at træne sammen giver sammenhold, og tillid hund og ejer i mellem. Så hvis hun er nervøs for at "ødelægge" nogle af de seriøse øvelser, så tror jeg at det mindst ligeså godt at træne "cirkusøvelser".

Det er selve det at lave noget sammen, og have nogle gode oplevelser sammen, der øger sammenholdet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...