Hop til indhold

Vandretur med hund - hvad skal man tænke på?


Gæst Verawang
 Share

Recommended Posts

Gæst Verawang

Hej Alle

Jeg har overvejer at tage på vandretur med mine hunde i sommer. Jeg havde tænkt på gendarm-stien i sønderjylland eller en tur i søhøjlandet. Vil forsøge at finde en rute, hvor vi kan sove på vandrehjem/i campinghytter eller lignende hele vejen, så jeg slipper for at have telt med.

Jeg regner med at gå ca 10-15 km per dag.

 

Jeg har ikke tænkt mig at hundene skal gå med rygsæk - jeg bærer for dem, så de bare skal gå.

 

Er der nogen af jer der har prøvet det?

Er der noget særligt jeg skal tænke på?

 

Mvh Vera

Link til indlæg
Del på andre sites

Gendarmstien er en fin tur. Selvom underlaget er hård ved hundenes poter.

Du skal nok overveje at tage noget grej med for at vedligeholde poterne. Almindeligt potevoks er ikke godt nok i mine øjne.

 

Hundene skal trænes op til det. 10-15 km om dagen lyder ikke af meget, men tro mig på ordet. Mange kan slet ikke klare 10-15 km om dagen, hver dag, over længere tid. Hunde heller ikke.

Så både du og hundene vil jeg kraftigt anbefale at tage små træninsture, og helst allerede starte på det for et par måneder siden, eftersom du også skal bære rygsæk og udrustning, såvel som hundenes forplejninger.

 

Teltet ville jeg så ikke spare væk, men det er en smagssag. Jeg selv sover næsten udelukkende i bivuak. :lol:

 

Sørg for fornuftig vandforplejning. 1 liter rækker ingen steder. Og af erfaring ved jeg at det er vandmangel man "går ned på" når det er. Også selvom det kun er en smule irritation og eller dunken i hovedet når man holder for en dag, så er det alt rigeligt symptom på at man har fejlet med sit vandforbrug. Hundene er ikke anderledes, selvom de da kan drikke af vandhuller og pytter undervejs.

 

Sørg for at hold øje med hunden. Holder i pause, så få kræet i skyggen, sørg for vand til den, uagtet hvordan, skal den drikke vand. Min gamle skulle indimellem have vandet serveret i håndflade før han drak, når han var træt.

 

Og så fremdeles :)

 

God tur. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Verawang

Mange tak for rådene.

Jeg har tænkt lidt på vand, ved ikke om jeg kan få den gamle prinsesse til at drikke nok. Overvejer om man måske kunne tilsætte en eller anden smag til vandet for at få hende til at drikke? Eller fodre hende med melon/agurk eller lignenende. Hun er nemlig meget glad for mad.

 

Havde ikke tænkt så meget over potepleje, har du nogle råd til hvad man kan bruge ud over alm. potevoks?

 

Jeg burde måske have sagt, at vi allerede træner, næsten hver weekend går vi en dagstur på ca 20 km og når der er tid til det i hverdagenne tager vi også gerne en lang tur.

 

Jeg har endnu ikke bestemt mig for ruten, men er som sagt lun på gendarmstien og ruten silkeborg-skanderborg-århus.

 

Mvh Vera

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for rådene.

Jeg har tænkt lidt på vand, ved ikke om jeg kan få den gamle prinsesse til at drikke nok. Overvejer om man måske kunne tilsætte en eller anden smag til vandet for at få hende til at drikke? Eller fodre hende med melon/agurk eller lignenende. Hun er nemlig meget glad for mad.

 

Havde ikke tænkt så meget over potepleje, har du nogle råd til hvad man kan bruge ud over alm. potevoks?

 

Jeg burde måske have sagt, at vi allerede træner, næsten hver weekend går vi en dagstur på ca 20 km og når der er tid til det i hverdagenne tager vi også gerne en lang tur.

 

Jeg har endnu ikke bestemt mig for ruten, men er som sagt lun på gendarmstien og ruten silkeborg-skanderborg-århus.

 

Mvh Vera

 

Begge ruter byder ihvertfald på masser af muligheder :)

 

Jeg ville ikke tilsætte vandet noget. SOm jeg skrev, kan det være nødvendigt at være enddog meget kreativ for at få vand i kræet på vandreture. Melonstykker, agurker osv er en god måde at gøre det på, vil jeg mene. Det fungerer også til dig selv undervejs.

Men der skal også almindeligt vand til. Ihvertfald morgen og aften.

 

Hvad angår potepleje kan jeg ikke rigtig anbefale noget, uden at få hug for det herinde :lol:

Hvad jeg har brugt med succes er reelt en opskrift der er mere end hundrede år gammel, og som stadig bruges rundt omkring i verdenen af de mere isolerede folkefærd der bruger hunde som arbejdsdyr. Reelt set er det birkebarktjære og dyrefedt. Mest fedt. Lugter af H til, og er sikkert noget kras skidt, men hvis det er meget kalkholdig eller saltholdig og skarp undergrund, holder det ihvertfald poterne fri for både snitsår, skrabeskader og snavs. Og så smører det godt, og lukker endda sår på én selv med udmærket resultat.

 

Men mon ikke der findes en mere "civiliseret" og mere velegnet/"korrekt" måde at gøre det samme på idag. Prøv at søg rundt omkring :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...