Hop til indhold

Jeg får stres.


Gæst LancesEjer
 Share

Recommended Posts

Gæst LancesEjer

Hej.

Jeg har en hvalp på 9 uger. Jeg har haft ham lidt over en uge.

Men han vil bare ikke stoppe med at pisse indenfor.

Vi går med ham ca hvert 3. kvarter. Vi går med ham når han har sovet, leget, været ophidset, spist og drukket. Og der er ingen undtagelser.

Idag f.eks, har han pisset 3 gange indenfor idag, uden at sige han skulle ud. Og skidt 1 gang, uden at sige noget.

 

Hver gang han har været ude at tisse eller skidt, så roser vi ham.

Men ser ikke ud til at virke.

 

Håber i kan hjælpe med hvad jeg lige kan gøre ellers i træningen for at lære ham de rigtige ting.

'

mvh Jasmin.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LancesEjer
Han er kun en lille baby, og det er for meget at forlange at han på en uge kan omstille sig til at være væk fra sin familie og være renlig på en og samme gang. Fortsæt træningen, så kommer det lige pludselig.

 

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide hvad i gør når han tisser og laver indendørs.

 

Vi siger fy i en lidt hårde tone end normalt.

Og så løfter vi ham udenfor, og når han gør det udenfor, så roser vi ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

altså - det er lige før jeg vil bruge en "rulle øjnene smiley" her....

 

Du kan IKKE forvente at en 9 ugers hvalp kan være renlig!

 

Bliv ved i samme rille og så skal det nok gå op for den lille på et tidspunkt ;-)

 

Når I er ude med den lille hvad laver I så? Leger i? laver I spændende øvelser? Lader I den gå rundt for sig selv og snuse?

 

 

Det skal lige siges at min hund har været storslem mht. renlighed: jason var 5 mdr før han sagde til for første gang, 9 mdr før jeg havde en uge hvor han ikke tissede indenfor og 11 mdr før jeg turde kalde ham helt renlig :shock: Jeg forstår hvad du går igennem, men vil sige: hav tålmodighed! Nogle hunde ER bare længe om det og 9 uger e ringen alder i den sammenhæng!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Vi siger fy i en lidt hårde tone end normalt.

Og så løfter vi ham udenfor, og når han gør det udenfor, så roser vi ham.

 

lad være med at sige noget: han kan tro det er selve det at tisse han får skæld ud for og så vil han IKKE tisse nær Jer, hvilket gør det sværere at lære renlighed, da han så vil få større tendens til at tisse indenfor: Indenfor kan han nemlig søge væk fra Jer og tisse i et hjørne når i ikke ser det, mens han udenfor har Jer med hele tiden :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LancesEjer
altså - det er lige før jeg vil bruge en "rulle øjnene smiley" her....

 

Du kan IKKE forvente at en 9 ugers hvalp kan være renlig!

 

Bliv ved i samme rille og så skal det nok gå op for den lille på et tidspunkt ;-)

 

Når I er ude med den lille hvad laver I så? Leger i? laver I spændende øvelser? Lader I den gå rundt for sig selv og snuse?

 

 

Det skal lige siges at min hund har været storslem mht. renlighed: jason var 5 mdr før han sagde til for første gang, 9 mdr før jeg havde en uge hvor han ikke tissede indenfor og 11 mdr før jeg turde kalde ham helt renlig :shock: Jeg forstår hvad du går igennem, men vil sige: hav tålmodighed! Nogle hunde ER bare længe om det og 9 uger e ringen alder i den sammenhæng!

 

Når vi er ude med ham, pøler vi med ham, leger med bolde, vi lader ham gå løs og snuse alt det han vil. Vi træner lidt med ham.

Og vi løber også meget med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi siger fy i en lidt hårde tone end normalt.

Og så løfter vi ham udenfor, og når han gør det udenfor, så roser vi ham.

 

Han skal ikke have skæld ud for at tisse indendørs... Groft sagt er det ikke hans skyld, det er jeres! I risikerer han ender med at forbinde det at tisse med noget negativt og deraf er længere om at blive renlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Når vi er ude med ham, pøler vi med ham, leger med bolde, vi lader ham gå løs og snuse alt det han vil. Vi træner lidt med ham.

Og vi løber også meget med ham.

 

I hvert fald halvdelen af gangene skal I ikke gøre noget: det lyder lidt som om han slet ikke kan finde ro til at tisse, altså vil det sige at når I kommer ind igen og han falder til ro så mærker han at "nu er det altså NU" og så når han slet slet ikke at sige til før det hele render....

Link til indlæg
Del på andre sites

Når i går ud for at tisse hunden af, så skal i slet ikke ud at gå tur. I skal ud at tisse.

Det foregår lettest ved at sætte jer i dørkarmen mens i siger "tissee.. tisseee.........:" liige indtil den tisser, hvorefter den skal have ros.

 

Jo mere i laver udenfor, jo mere afledt bliver hvalpen, og vil derfor ikke finde ro til noget som helst.

 

Så lidt i samme dur som andre allerede har besvaret :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når vi er ude med ham, pøler vi med ham, leger med bolde, vi lader ham gå løs og snuse alt det han vil. Vi træner lidt med ham.

Og vi løber også meget med ham.

 

Nu ved jeg ikke lige hvad du mener med det sidste men det skal I nok ikke overdrive. Hvalpe skal have oplevelser, ikke motion. Det kan fakstisk skade hans muskler og skelet.

 

Hvalpe har ikke kontrol over deres lukkemuskler før i 4 mdr`s aldreren (mener jeg det er) og man kan altså ikke tillade sig at skælde nogen ud for noget de ikke har kontrol over.

 

Jeg fornemmer I bor i lejlighed men hvad med at indrette et "toilet" til Lance, bestående af nogle aviser eller en kattebakke med lidt sand i.

 

Noget andet er at renlighed er som så meget andet, der skal trænes. Det vil derfor være smart at gå til det samme rolige sted og være så rolig og diskret som muligt indtil han har gjort hvad han skal. Leger i med ham kan han jo ikke koncentrere sig.

 

Alt i alt virker det som om du kunne have godt af at læse et par bøger. Må jeg anbefale bøger af Anders Hallgren, Irene H Jarnved og Lone Greva. Jeg ville starte med Hvalpen, af Lone Greva.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Hej.

Jeg har en hvalp på 9 uger. Jeg har haft ham lidt over en uge.

Men han vil bare ikke stoppe med at pisse indenfor.

Vi går med ham ca hvert 3. kvarter. Vi går med ham når han har sovet, leget, været ophidset, spist og drukket. Og der er ingen undtagelser.

Idag f.eks, har han pisset 3 gange indenfor idag, uden at sige han skulle ud. Og skidt 1 gang, uden at sige noget.

 

Hver gang han har været ude at tisse eller skidt, så roser vi ham.

Men ser ikke ud til at virke.

 

Håber i kan hjælpe med hvad jeg lige kan gøre ellers i træningen for at lære ham de rigtige ting.

'

mvh Jasmin.

 

Hej :vinken:

 

Jeg vil også råde dig til og have lidt mere tålmodighed :-D Han er jo en lille baby - vitterligt og han skal behandles derefter.

 

Jeg har gode erfaringer med og ignorere adfærden når hvalp0en tisser indenfor og så rose den når den besørger udenfor.

 

Processen skal være rolig (som de andre også nævner) Du skal ikke lege mv med hvalpen før efter den har besørget.

 

Det, at udendørs leg altid er aktivt, vil også gøre at han naturligvis ikke forbinder det at være udendørs med og besørge. Især hvis indendørs altid betyder "ro på" - så vil han i fred og ro besørge indenfor. ;-)

 

1. Jeg synes du skal væbne dig med tålmodighed.

 

2. Jeg tror endvidere løsningen ville være og lade "besørgeturene" være rolige og lade ham snuse omkring indtil han sætter sig.

 

3. Lad være og med og skælde ud når han tisser mv indenfor

 

4. Brug en "kommando" hver gang han tisser, såsom "tisse" (som der også blev foreslået ovenfor. Det bruger jeg også :-D

 

5. Vær´mere opmærksom indendørs - så snart han snuser lidt omkring, tag ham u - og så behøver i ikke lufte hvert 3 kvarter. Han brude kunne holde sig mellem 2-3 timer.

 

6. Hvis han tisser indenfor og i ser det så tag ham op medm´numsen tippet lidt op (så stopper han tisseriet) og bær´ham ud og sæt ham ned mens i siger fx "tisse"

 

7. Held og lykke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa
Hej.

Jeg har en hvalp på 9 uger. Jeg har haft ham lidt over en uge.

Men han vil bare ikke stoppe med at pisse indenfor.

Vi går med ham ca hvert 3. kvarter. Vi går med ham når han har sovet, leget, været ophidset, spist og drukket. Og der er ingen undtagelser.

Idag f.eks, har han pisset 3 gange indenfor idag, uden at sige han skulle ud. Og skidt 1 gang, uden at sige noget.

 

Hver gang han har været ude at tisse eller skidt, så roser vi ham.

Men ser ikke ud til at virke.

 

Håber i kan hjælpe med hvad jeg lige kan gøre ellers i træningen for at lære ham de rigtige ting.

'

mvh Jasmin.

Undskyld jeg siger det, men hvis du allerede nu får stress fordi hvalpen besørger inden for (hvilket, bay the way, er helt naturligt) så er det måske en for stor opgave du har påtaget dig ved at få en hvalp? For det bliver meget værrer, fx. når den rigtig begynder at bide i alting, og konstandt hænger i din ankel.

 

Lad være med at skælde hvalpen ud, den forstår ikke hvorfor, og den ender bare med at blive utryk ved dig.

 

Så, på med vanten og find tålmodigheden frem, som andre skriver, så er det en lille baby du har med at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mie med Laika

Jeg er helt enig i Jeanett25's råd :5up:

 

Og så vil jeg lige sige til trøst, at da Laika var 9 uger og en måneds tid frem, der tissede hun i gennemsnit hvert 10. minut! Så det var bare med at være klar til at åbne havedøren. På det tidspunkt var jeg også til tider frustreret over det, men sådan er det med hvalpe.

Da hun var 2-3 måneder begyndte jeg virkelig at kunne mærke at hun kunne holde sig længere og længere.

I dag er hun 5 måneder og helt renlig :-D (Jeg jan dog ikke lade være med stadig at rose hende når hun tisser udenfor :blink:)

 

Så hav tålmodighed - de første måneder er hårde, så nyd alle de positive sider der er ved en hvalp (de er heldigvis flere end de negative). Al arbejdet skal nok betale sig senere :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Så hav tålmodighed - de første måneder er hårde, så nyd alle de positive sider der er ved en hvalp (de er heldigvis flere end de negative). Al arbejdet skal nok betale sig senere :5up:

 

De første par måneder kun....

 

Puha, jeg havde altså glemt, hvor hårdt det er at have hvalp. Især i en lejlighed. Først var der renlighedstræningen, som tog sin tid, men besværet er nu allerede glemt igen.

 

Så er der alt det den skal lære. At være alene, forståelse for husets regler, hvornår er man stille og hvornår er man ikke, hvad man må tygge i og hvad man ikke må... Og alt det andet. For så ikke at nævne teenageperioderne. Tøsen er nu næsten et år, på nær en enkelt uges penge, og der er stadig perioder, hvor hun er lige lidt for kæk. Eller har glemt hvad der er hvad.

 

Det er mig ærligt talt ikke det store mysterium, at størstedelen af de hunde, der søger nyt hjem, er i alderen 9-18 måneder, for her bliver det virkelig slemt. Eller rettere: her er det ved at toppe. Det er en kæmpe opgave at have hund, og selv jeg der har prøvet det et par gange før, kan stadig blive overrasket over, hvor meget det kræver. Det er to års hårdt, hårdt arbejde som man tilgengæld høster frugten af resten af hundens levetid.

 

Der er ikke andet at sige end: på med tålmodigheden og rummeligheden. Det vil blive værre endnu inden det bliver bedre :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mie med Laika

Til mk101:

At de første måneder er hårde - Her tænkte jeg kun på renligheden :blink:

Ja, der venter mange udfordringer forude, men som hundeejer er man forhåbentlig tålmodig og guider hunden igennem, så begge parter kommer sikkert i havn :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Til mk101:

At de første måneder er hårde - Her tænkte jeg kun på renligheden :blink:

Ja, der venter mange udfordringer forude, men som hundeejer er man forhåbentlig tålmodig og guider hunden igennem, så begge parter kommer sikkert i havn :5up:

 

Det sjove er, at når man er i gennem, så føltes det som om, at det kun var ganske få måneder, at der var udfordringer og problemer.

 

Heldigvis giver de jo tifold igen, de kære hunde. Så det gælder, som du siger, bare om at have tålmodighed (og være fokuseret på præmien), så skal man nok få en kæmpe gevinst og stor glæde af sin hund.

 

Jeg har på nuværende tidspunkt fuldstændig fortrængt, hvor træt jeg var de første par måneder. Sov utroligt let - for jeg skulle jo kunne nå at få hunden ud, hvis hun skulle. Så hver gang hun rumsterede, om det så bare var for at vende sig, vågnede jeg. Sov med joggingtøjet på, for at kunne komme hurtigt fra 2. sal og ned. Hold da kæft, hvor var man køn, når man stod på gaden ved 6 tiden om morgenen. Med morgenhår, krøllet nattøj og dybe, sorte rande under øjnene...!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sjove er, at når man er i gennem, så føltes det som om, at det kun var ganske få måneder, at der var udfordringer og problemer.

 

Heldigvis giver de jo tifold igen, de kære hunde. Så det gælder, som du siger, bare om at have tålmodighed (og være fokuseret på præmien), så skal man nok få en kæmpe gevinst og stor glæde af sin hund.

 

Jeg har på nuværende tidspunkt fuldstændig fortrængt, hvor træt jeg var de første par måneder. Sov utroligt let - for jeg skulle jo kunne nå at få hunden ud, hvis hun skulle. Så hver gang hun rumsterede, om det så bare var for at vende sig, vågnede jeg. Sov med joggingtøjet på, for at kunne komme hurtigt fra 2. sal og ned. Hold da kæft, hvor var man køn, når man stod på gaden ved 6 tiden om morgenen. Med morgenhår, krøllet nattøj og dybe, sorte rande under øjnene...!

 

:lol:

 

Kan godt huske hvordan det var da jeg boede på 1. sal. Jeg samlede hvalpen op og havde hende under den ene arm mens jeg lige fik lagt høstakken ned. Lærte også at tage tøj på, stort set med en hvalp på armen. Sidder og griner over det nu men dengang var det faktisk ikke særlig morsomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
:lol:

 

Kan godt huske hvordan det var da jeg boede på 1. sal. Jeg samlede hvalpen op og havde hende under den ene arm mens jeg lige fik lagt høstakken ned. Lærte også at tage tøj på, stort set med en hvalp på armen. Sidder og griner over det nu men dengang var det faktisk ikke særlig morsomt.

 

Hehehe, ja - så sandt, så sandt. Se, havde allerede glemt det der med at tage tøj på, med en ivrig hundehvalp under den ene arm...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sjobo

Renlig hvalp på en uge og alene hjemme på os en uge eller hvad...

 

Jeg er målløs, og lader de andre om skulderklappene!

Sørgeligt man kan være så uvidende når man anskaffer sig en hvalp :???:

 

Håber det bedste for hvalpen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Renlig hvalp på en uge og alene hjemme på os en uge eller hvad...

 

Jeg er målløs, og lader de andre om skulderklappene!

Sørgeligt man kan være så uvidende når man anskaffer sig en hvalp :???:

 

Håber det bedste for hvalpen...

 

Skulderklap? Alene hjemme? Jeg må åbenbart have glemt at læse de usynlige dele af tråden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Ja kald det hvad du vil...

 

Ja, tak. Det skal jeg gøre, men eftersom jeg ikke har nogen idé om hvad du reagerer på, kunne det jo være, at du kunne forklare dig?

 

TS skriver ikke om alene-hjemme problemer i tråden, ej heller om noget der skal gratuleres for. Hvilket ingen gør. Alle fortæller TS, at renlighedstræning er hårdt arbejde, og det forlanges for meget af en babyhvalp.

 

Så hvor er rygklappene? Eller rettere: hvad er dit problem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Jeg har ik noget problem!

Desuden har jeg ik svaret på denne tråd for at diskutere med dig.

 

Åh, så du har kun besvaret denne tråd for at fremstå som bedrevidende, nedladende og irriterende. Ja, da. Fred være med det. Men du giver nu udtryk for en vis form for uenighed med andre, og kalder andre deltagere i tråden for rygklappere, men vil ikke stå ved det og pointere hvor du ser grund til at være alt det ovenstående?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...