Hop til indhold

Håndtering af møde med usikre hunde??


Gæst jeanett25
 Share

Recommended Posts

Gæst jeanett25

Emil leger jo lystigt, næsten hver dag, med en labradortæve - og for det meste også en Corgihan og en mobstæve. De leger ret vildt og hygger sig med det. Og det er Emil jo hurtigt blevet vant til.

 

Han har hilst på flere gravhunde, hvor den ene dog var lidt oppe i forsvarsposition og så har han hilst på en huskyhan som var vældig sød.

 

Idag var vi så i skoven, og vi mødte 2 Cavalier King Charles Spaniels, som var en anelse sky overfor Emil. Den ene meget.

 

Han brager jo bare over til dem og daffer dem i hovedet med sin pote, for sådan har han lært man leger hjemmefra (Læs: lab og mobs) :mrgreen: , men problemet er jo at de, i forvejen lidt sky hunde, bliver endnu mere usikre.

 

Hvordan undgår man på bedste vis at den anden hund går i forsvarspostion :confused::confused:

 

Skal jeg få ham væk derfra når jeg opdager de er meget utrygge? Det er nemlig rimelig svært, eftersom han eeelsker andre hunde.

 

Eller hvad skal jeg?

 

Sidst skal det lige siges at begge hundeejere opsøgte os (mig og Emil) Det samme med hende der havde gravhunden, hvor jeg sådan lidt tænkte, om det virkelig var nødvendigt de skulle hilse eftersom hun udemærket vidste at hendes hund var utryg....:confused:

 

KOm med jeres exellente bud :-D:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Er du sikker på, at de hunde som udgangspunkt er usikre? Min Tyson er ikke usikker, men han bryder sig IKKE om store, voldsomme hvalpe/unghunde, der laver det de potedasktrick. De kan jo rent faktisk også komme til at skade ham ved et uheld, selvom de mener det godt. Så hvis sådan en basse kommer væltende med voldsomme bevægelser og går i gang med potedaskene, går han også i "forsvarsposition", som du siger.

 

Jeg synes, at det ville være en god idé, hvis I tog Emil i snor, når I møder små hunde, han ikke kender (eller som I ved er utrygge/ikke bryder sig om potedaskene), så I har kontrol med, at han hilser stille og forsigtigt og kan træde imellem, hvis han ser ud til at blive for voldsom. På den måde kan han måske også lære, at man skal være mere forsigtig med små hunde, hvilket er en fordel for en stor hund at vide.

 

Ja, du kan jo nok se, at mit svar er farvet af, at jeg er ejer af en lille hund, der nogle gange har været ved at blive tromlet ned af en stor, ivrig basse. :blink:

Redigeret af sonja77
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Uanset om andre hunde er usikre eller ej, gør du ikke Emil nogen tjeneste ved at lade ham brage hen til andre hunde. Slet ikke når disse er i line.

 

Emil risikerer dels at brage hen til en hund, som giver ham nogen på huden dels er der en risiko for at han ved sin voldsomhed giver/øger usikkerhed hos andre hunde og det er der ingen grund til.

 

Du kan gøre det at du finder andre legekammerater til ham, legekammerater som ikke vil have voldsom leg, så han lærer at kontrollere sin leg og beherske sine bevægelser og tilpasse dem til mindre voldsomme hundes grænser.

Som du selv skriver, er Emil blevet vænnet til at lege vildt og det legemønster tager han med sig.

 

På længere sigt er risikoen ved det at han enten skader en mindre hund eller at andre hunde ikke gider lege med ham.

 

Du kan også sørge for at kunne kontrollere situationen ved at have ham i lang line på 20m eller deromkring, så du kan styre situationen når der dukker andre hunde op og forhindre ham i at drøne hen til andre hunde :-)

 

Du gør ham (og andre hunde) nen tjeneste ved at lade ham lære hvordan man leger. Det er ikke godt at han generaliserer sin leg ud fra legen med kun to hunde som ydermere er voldsomme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Er du sikker på, at de hunde som udgangspunkt er usikre? Min Tyson er ikke usikker, men han bryder sig IKKE om store, voldsomme hvalpe/unghunde, der laver det depotedasktrick. De kan jo rent faktisk også komme til at skade ham ved et uheld, selvom de mener det godt. Så hvis sådan en basse kommer væltende med voldsomme bevægelser og går i gang med potedaskene, går han også i "forsvarsposition", som du siger.

 

Jeg synes, at det ville være en god idé, hvis I tog Emil i snor, når I møder små hunde, han ikke kender (eller som I ved er utrygge/ikke bryder sig om potedaskene), så I har kontrol med, at han hilser stille og forsigtigt og kan træde imellem, hvis han ser ud til at blive for voldsom. På den måde kan han måske også lære, at man skal være mere forsigtig med små hunde, hvilket er en fordel for en stor hund at vide.

 

Ja, du kan jo nok se, at mit svar er farvet af, at jeg er ejer af en lille hund, der nogle gange har været ved at blive tromlet ned af en stor, ivrig basse. :blink:

 

Kan skam sagtens forstå du ikke ønsker din bette skat nedtromlet :mrgreen:

 

Men de her hunde var usikre. De var utrygge allerede inden de mødtes med Emil. Det sagde de jo også selv...Det er derfor jeg ikke heeelt forstår det.

 

Emil var i snor ved alle møder.

 

Den gravhund vi mødte i byen, var usikker, og der gjorde Emil intet andet end og sidde på rumpetten - og der var det også hende der kom til os, som de andre vi mødte i dag.

 

Jeg kunne ikke finde på og opsøge nogle uden og spørge. De spurgte skam også, men jeg regner jo med deres hunde har lyst til og møde andre ;-)

 

Så det er mere om jeg skal tages min vapper op og gå, eller om jeg skal lade lære og forstå de usikre hundes sprog.

 

Men jeg risikerer jo bare en uheldig situation og det ønsker jeg jo ikke. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Uanset om andre hunde er usikre eller ej, gør du ikke Emil nogen tjeneste ved at lade ham brage hen til andre hunde. Slet ikke når disse er i line.

 

Emil risikerer dels at brage hen til en hund, som giver ham nogen på huden dels er der en risiko for at han ved sin voldsomhed giver/øger usikkerhed hos andre hunde og det er der ingen grund til.

 

Du kan gøre det at du finder andre legekammerater til ham, legekammerater som ikke vil have voldsom leg, så han lærer at kontrollere sin leg og beherske sine bevægelser og tilpasse dem til mindre voldsomme hundes grænser.

Som du selv skriver, er Emil blevet vænnet til at lege vildt og det legemønster tager han med sig.

 

På længere sigt er risikoen ved det at han enten skader en mindre hund eller at andre hunde ikke gider lege med ham.

 

Du kan også sørge for at kunne kontrollere situationen ved at have ham i lang line på 20m eller deromkring, så du kan styre situationen når der dukker andre hunde op og forhindre ham i at drøne hen til andre hunde :-)

 

Du gør ham (og andre hunde) nen tjeneste ved at lade ham lære hvordan man leger. Det er ikke godt at han generaliserer sin leg ud fra legen med kun to hunde som ydermere er voldsomme.

 

 

Jeg tror vist det er kommet til og lyde som om han er vildere end hvad han i realiteten er. Han er jo 9 uger og det er selvfølgelig begrænset hvor voldsom han kan være.

 

Som jeg skrev i ovenstående var han selvfølgelig i snor.

 

Han gav den ene et potedask og jeg mener som sådan det er okay. Det jeg ikke forstår er hvorfor ejere af usikre hunde vil havde deres hund til og lege med min:confused:

 

Jeg går jo ud fra deres hund kan lide fremmede hunde når de opsøger mig :???::-) - men det er naivt, kan jeg udlede.

 

De her hunde gjorde dog heller ingenting, men jeg vil jo gerne undgå en uheldig situation i fremtiden - derfor ved jeg ikke om jeg bør lade ham være sammen med usikre hunde:confused:

 

Det handler jo ikke om hunde der leger forsigtigt, for sådan een har han leget med på stranden og det gik fint, men den var jo også "glad" ved Emil og ikke usikker/utrygge som disse hunde. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Og så må jeg lige pointere, at jeg ikke lader ham gå hen til dem uden deres tilladelse - og han tromler dem slet ikke ned. Han er bare en hvalp der er glad, og glad for og bruge sine poter :mrgreen:

 

Men jeg synes selvfølgelig det er en rigitg god ide og lære ham og lege forsigtigt. Derfor vil jeg da også prøve og få nogle flere legekammerater som ikke er ligeså vilde som labben og mobsen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Han lyder som om han leger, som hvalpe leger.. Uden ret mange hæmninger:mrgreen:

 

Fortsær med at lade ham møde mange forskellige hunde og hjælp ham til at være rolig, hvis du kan se det er påkrævet.

 

Okay, det prøver jeg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...