Hop til indhold

Fodring / valg af foder til en berner senne hvalp


Gæst ztq
 Share

Recommended Posts

Hej på forummet...:vinken:

 

Vi går og venter på, at vores nye lille berner hvalp er klar til at flytte hjemmefra, og vi vil jo selvf. det bedste for vores nye hvalp...:-D

 

Vi har læst og læst, men der er delte meninger og forvirring omkring, hvad foder, der skulle være bedst... Vi har fundet linket til "Tænk´s" store test af hundefoder:

 

Men med fare for at gentage nogle af rådene, vil vi prøve at få mere eller mindre klarhed omkring foder til en berner hvalp.

 

Hvilke mærker, vil I mene, er gode for en stærkt voksende hvalp?

 

Hvor meget foder bør man give en hvalp?

 

Mærkerne, vi overvejer og har hørt om, er som følger:

 

Acana - siges at være god

 

orijen - siges at være god (calium / fosfer forhold ??) - god?

 

ziwipeak - siges at være god

 

markus muhle - siges at være god

 

Fromm

 

Fish4dogs

 

Olivers

 

Eukanuba

 

Prisen må gerne tages en smule i betragtning... men vi regner med at bestille fra (ZooPlus. co. uk) , så der skulle være lidt at spare...

 

 

Vi håber, der er nogle erfarne berner forældre, der kan tale fra nogle gode råd...:eek:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 71
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er ikke berner forældre, men tillader mig alligevel at skrive :blink:

 

Jeg TROR vi har haft dårlige oplevelser med Eukanuba.

 

Grunden til at jeg skriver TROR er fordi jeg ikke er 100% sikker på at det ER foderet, men Aslan har ikke hærget huset siden vi skiftede foder! (kun lige den dag med sirenerne :oops: )

 

 

Nu er vi på olivers, og han er begyndt at møg fælde, ser lige tiden an om det bare er endnu en fælde periode eller om det er foderet.

 

 

Det lyder nu spændene med sådan en lille bætte en :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til :vinken:

 

Aii hvor spændende, at der snart flytter én ind :ivrig: Er man for nysgerrig, hvis man spørger, hvorfra? :engel:

 

Nå, men angående foder, så kan jeg ikke hjælpe det store, men kan prøve at gøre brug af de råd jeg selv har fået gennem tiden :lol: Har ikke selv berner endnu..

 

Orijen er ikke godt for hvalpe og slet ikke af store racer, da der er alt for meget protein i, hvilket gør, at den vokser "forkert" :( Der er også temmelig meget fosfor og calcium i, i forhold til anbefalet.

 

Acana og Fromm har jeg selv kig på, synes det virker som nogle gode foderprodukter :-D

 

Olivers skulle også være et godt foder og ingrediensliste + calcium/fosfor-indhold er også ganske fint. De skal begge ligge så tæt på 1g pr. 100g som muligt, har jeg hørt.

 

Jeg ved at en del berner sennen-opdrættere (i hvert fald blandt dem jeg har besøgt) er super glade for Royal Canin i vækstperioden, men om det er velfortjent ved jeg dog ikke.. :-)

 

Så kan jeg vidst ikke være til mere hjælp :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har fodret vores Berner op på Kingsmoore. Om det så er det rigtige er jo ikke godt at vide. Der har ikke været nogle synlige ydre tegn (halten osv) på at det ikke skulle være ok, men da han kun er 17 mdr nu har vi endnu ikke fået ham HD / AA fotograferet, så hvad der er inden i Berner-bassen har vi endnu til godt at få at vide.

 

Han har flot pels, kønne tænder, skinnende øjne og er rigelig aktiv til hans gamle forstokkede mennesker, så måske det ikke er det værste foder at fylde i en Berner.

Link til indlæg
Del på andre sites

tusind tak for hurtigt svar... det er ikke en "registreret kendel" hunden er 75% berner og 25% belgisk hyrdehund. fareen er registræret og avls godkændt.

 

Orijen havde jeg også hørt ikke skulle være for godt til hvalpen og så det med forholdet i fodret.

 

så det tror jeg vi holder os fra :D

 

det med Eukanuba undre mig lidt.. kan se på testen at det ikke ligger i top men de er "hovedsponser for dansk kennel klub på forsiden af magasinet "HUNDEN" det undre mig lidt de vil være med til det hos dansk kendel men det kan jo være der er lige penge involveret der i også...

 

igen tak for de utrolig hurtige svar det her forum kommer til at hjælpe os meget...

 

også dejlig man bare sådan kan spørge uden at blive "slagte" hehe

 

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Zaz-zaz:

 

det lyder da til at være en godt foder så :mrgreen:

 

det var også godt lige at få på plads med henhold til vægten. det er jo synd hvis hun vender sig til at skal have meget foder og så man efter 3 uger finder ud af at det er for meget og så skal hun til at træppe ned... det er nok bedre at forsøg at beholde den "slanke linie"

 

har lad mig fortælle at man gerne skal kan mærke deres ribben.. så er de ikke for kræftige.

 

de skulle eftersigende også være usundt for deres knogler og hofter hvis de er for tunge i vekst perioden.

Link til indlæg
Del på andre sites

tusind tak for hurtigt svar... det er ikke en "registreret kendel" hunden er 75% berner og 25% belgisk hyrdehund. fareen er registræret og avls godkændt.

 

Orijen havde jeg også hørt ikke skulle være for godt til hvalpen og så det med forholdet i fodret.

 

så det tror jeg vi holder os fra :D

 

det med Eukanuba undre mig lidt.. kan se på testen at det ikke ligger i top men de er "hovedsponser for dansk kennel klub på forsiden af magasinet "HUNDEN" det undre mig lidt de vil være med til det hos dansk kendel men det kan jo være der er lige penge involveret der i også...

 

igen tak for de utrolig hurtige svar det her forum kommer til at hjælpe os meget...

 

også dejlig man bare sådan kan spørge uden at blive "slagte" hehe

 

:5up:

 

Vi skal have billeder, når vidunderet kommer hjem. Normalt kalder vi Berner-hvalpe uld-totter, men den her må da være fuldstændig og total over ulden :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Zaz-zaz:

 

det lyder da til at være en godt foder så :mrgreen:

 

det var også godt lige at få på plads med henhold til vægten. det er jo synd hvis hun vender sig til at skal have meget foder og så man efter 3 uger finder ud af at det er for meget og så skal hun til at træppe ned... det er nok bedre at forsøg at beholde den "slanke linie"

 

har lad mig fortælle at man gerne skal kan mærke deres ribben.. så er de ikke for kræftige.

 

de skulle eftersigende også være usundt for deres knogler og hofter hvis de er for tunge i vekst perioden.

 

Lige præcis og ganske nøjagtig !!! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skal have billeder, når vidunderet kommer hjem. Normalt kalder vi Berner-hvalpe uld-totter, men den her må da være fuldstændig og total over ulden :mrgreen:

 

Det kommer da an på hvilken belgier der er blandet ind, hvis det er en malle bliver den nok mere under ulden :mrgreen: Men uanset hvad er den sikkert super bedårende så vi glæder også til at se billeder! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Zaz-zaz:

 

det lyder da til at være en godt foder så :mrgreen:

 

det var også godt lige at få på plads med henhold til vægten. det er jo synd hvis hun vender sig til at skal have meget foder og så man efter 3 uger finder ud af at det er for meget og så skal hun til at træppe ned... det er nok bedre at forsøg at beholde den "slanke linie"

 

har lad mig fortælle at man gerne skal kan mærke deres ribben.. så er de ikke for kræftige.

 

de skulle eftersigende også være usundt for deres knogler og hofter hvis de er for tunge i vekst perioden.

 

Jeg plejer at starte med at fodre ud fra anbefalingen på pakken og så justere jeg selv efter hvordan hvalpen/hunden ser ud :-) Og ja, heller at en hvalp er lidt for slank end at den er lidt for tyk :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

tusind tak for hurtigt svar... det er ikke en "registreret kendel" hunden er 75% berner og 25% belgisk hyrdehund. fareen er registræret og avls godkændt.

 

Oka, det skal sikkert nok også blive en super dejlig hund :blink: Held og lykke med hvaps :-D

 

Orijen havde jeg også hørt ikke skulle være for godt til hvalpen og så det med forholdet i fodret.

 

så det tror jeg vi holder os fra :D

 

Det skulle være helt fint tip top til fuldvoksne hunde, men i vækstperioden er det desværre ikke helt optimalt, nej :(

 

det med Eukanuba undre mig lidt.. kan se på testen at det ikke ligger i top men de er "hovedsponser for dansk kennel klub på forsiden af magasinet "HUNDEN" det undre mig lidt de vil være med til det hos dansk kendel men det kan jo være der er lige penge involveret der i også...

 

Tjah, det er Eukanuba, Hills og Royal Canin der er hovedsponsorer for alskens dyreforretninger også - og dem som dyrlægerne sælger...

 

Og så er de generelt ganske gode fodermærker, men der findes bedre, alt efter hvilke krav man stiller :blink: Der er bare proppet et par "sjove" ting i de fodermærker, som måske ikke er det smarteste har jeg hært :???: Og som gør, at jeg aldrig vil give min kommende hvaps det over en længere periode.. Men hundefoder er en religion :blink:

 

igen tak for de utrolig hurtige svar det her forum kommer til at hjælpe os meget...

 

Jamen velbekomme :blink: Det var da så lidt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan lige se om jeg kan finde ud af at "poste" de første billeder vi har taget af hende da vi var på besøg..

 

iøvrigt går der 11,39 dage til hun kommer hjem :D :D

 

man kan jo slætter ikke vente. og vi er så heldig at vi har læseferie den første tid så vi rigtig kan nyde den første og vigtige tid med hende :D

 

Billeder:

 

vi kan iøvrigt ikke rigtig blive enige om et navn til en sådan en lille uldtot af en tæve :-D

 

så forslag er meget velkommende...

 

men somregl er det nemmer når man lige lære hunden at kænde så man kan se hvad det er for "en" om det nu er en "Zikki" eller en lille "Coco" (to foslag vi selv har) hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

ja vi glæder os helt vild....

 

det bliver så skøndt.

 

ja mit indtryk er nu også at foder mærker er ligesom alle andre mærker en smags sag...

 

men derfor er det rart at høre fra nogle der ved lidt om hvad der er i og ikke mindrst bør være i ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

ja vi glæder os helt vild....

 

det bliver så skøndt.

 

Ja, det gør! :-D Går også selv og venter på forhåbentligt snart at finde min hvalp :ivrig: Det bliver bare SÅ spændende! :ivrig:

 

ja mit indtryk er nu også at foder mærker er ligesom alle andre mærker en smags sag...

 

men derfor er det rart at høre fra nogle der ved lidt om hvad der er i og ikke mindrst bør være i ;-)

 

Ja, men folk har jo forskellige præferencer. Nogen går op i, at vitamin/ernæringsforholdende er helt korrekte, nogle går óp i hvilke ingredienser, der er de korrekte og endnu andre går op i, at indholdet er økologisk :lol: Jeg er nok mest til de to sidste - det første er simpelthen for kompliceret :genert: Men lidt har jeg da lært :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men folk har jo forskellige præferencer. Nogen går op i, at vitamin/ernæringsforholdende er helt korrekte, nogle går óp i hvilke ingredienser, der er de korrekte og endnu andre går op i, at indholdet er økologisk :lol: Jeg er nok mest til de to sidste - det første er simpelthen for kompliceret :genert: Men lidt har jeg da lært :lol:
tror også jeg er til de 2 sidste hehe kan kun give dig ret.. :)
Link til indlæg
Del på andre sites

tusind tak for hurtigt svar... det er ikke en "registreret kendel" hunden er 75% berner og 25% belgisk hyrdehund. fareen er registræret og avls godkændt.

 

Orijen havde jeg også hørt ikke skulle være for godt til hvalpen og så det med forholdet i fodret.

 

så det tror jeg vi holder os fra :D

 

det med Eukanuba undre mig lidt.. kan se på testen at det ikke ligger i top men de er "hovedsponser for dansk kennel klub på forsiden af magasinet "HUNDEN" det undre mig lidt de vil være med til det hos dansk kendel men det kan jo være der er lige penge involveret der i også...

 

igen tak for de utrolig hurtige svar det her forum kommer til at hjælpe os meget...

 

også dejlig man bare sådan kan spørge uden at blive "slagte" hehe

 

:5up:

 

 

Jeg tror nok du skal regne med der er en del penge involveret her :blink:

 

Ligesåvel som Pedigree var hovedsponsor indtil forrige år :blink:

 

 

jeg ved at flere berner opdrættere bruger Regal

 

men det er jo smag og behag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg en hund der er lidt i den anden ende af spektret, mager og langbenet :mrgreen: (hun er en greyhound)

 

Men jeg bruger eaglepack, og kender faktisk flere der har New Foundlændere der også bruger Eaglepack.

 

De newf'ere de har haft før de skiftede foder har lidt meget af vokseværk, noget de ikke har oplevet med de hvalpe de har haft på Eaglepack. Så det kunne også overvejes? Der er i hver fald ikke noget overflødigt /fyldstof-agtigt i.

 

Jeg er selv vældig glad for det. Eneste minus er måske prisen, der ligger i den festlige ende af skalaen. Men det er det værd, efter min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan lige se om jeg kan finde ud af at "poste" de første billeder vi har taget af hende da vi var på besøg..

 

iøvrigt går der 11,39 dage til hun kommer hjem :D :D

 

man kan jo slætter ikke vente. og vi er så heldig at vi har læseferie den første tid så vi rigtig kan nyde den første og vigtige tid med hende :D

 

Billeder:

 

vi kan iøvrigt ikke rigtig blive enige om et navn til en sådan en lille uldtot af en tæve :-D

 

så forslag er meget velkommende...

 

men somregl er det nemmer når man lige lære hunden at kænde så man kan se hvad det er for "en" om det nu er en "Zikki" eller en lille "Coco" (to foslag vi selv har) hehe

 

Ha ha ha hvor kær er den ikke lige ??? :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer da an på hvilken belgier der er blandet ind, hvis det er en malle bliver den nok mere under ulden :mrgreen: Men uanset hvad er den sikkert super bedårende så vi glæder også til at se billeder! :5up:

 

Jeg troede en belgier er en belgier. Sådan en super langhåret surrogat-schæfer ! :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...