Hop til indhold

kameraindstillinger - Lukkertid.


FrkSmilla
 Share

Recommended Posts

Er det for optimistisk at tro, at der findes nogle genveje/ retningslinjer for hvad man sætter sit kamera på, hvis man vil tage billeder af sin hund i aktion (leg) udendørs en almindelig dag med fine lysforhold. (Når den står på auto bliver billederne tit rystede).

 

Hvis vi nu siger, at jeg starter med kun at styre lukketiden (S) og dropper det med blænden. Er der så ikke nogen der kan sige hvad jeg kan prøve at stille den på for at det bliver nogenlunde?

 

Er det ikke meget normalt at nybegyndere starter med kun at øve sig på lukkertid?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak da:-D

 

Jeg bruger S til actionbilleder og A til portrætbilleder.. S skal være 1/500 eller over og A der er blænden bedst på 8.. iflg Tosafoto anno 08 :-D

 

Ja, kunne du ikke fremover under dine billeder lige skrive lukketid brugt xx, blænde xx osv. :blink:

 

Tusind tak for gode tips. Har du 'forudindstilt' / indkodet dem i dit kamera, så di hurtigt kan 'slå over' eller er du bare hurtig til at indstille?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
På denne side kan du få nogle gode tip om motiver i bevægelse

 

http://www.fotoblogger.dk/panorering-motiver-i-bevaegelse/

Nu har jeg ikke zappet ret meget rundt på siden, kun lige skimmet den ene side. Det er jo fint nok til fotografering af biler og mennesker eftersom det er begrændset hvor meget bevægelse der vil være i selve motivet. Men prøv lige at tage et billede af en hund i løb med en lukketid på 1/30-1/250:lol::lol::lol:

Selvfølgelig vil billeder af biler, både, knallerter osv. virke døde hvis man fotografere dem 1/500 og op da der ikke er liv/bevægelse i motivet.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Nu har jeg ikke zappet ret meget rundt på siden, kun lige skimmet den ene side. Det er jo fint nok til fotografering af biler og mennesker eftersom det er begrændset hvor meget bevægelse der vil være i selve motivet. Men prøv lige at tage et billede af en hund i løb med en lukketid på 1/30-1/250:lol::lol::lol:

Selvfølgelig vil billeder af biler, både, knallerter osv. virke døde hvis man fotografere dem 1/500 og op da der ikke er liv/bevægelse i motivet.:blink:

Det har jeg nu heller ikke udtalt mig om, men videregav en side hvor der var noget om Lukketider og Blændere

og hvis du ser videre på siderne er der også mange andre muligheder beskrevet på andre sider der inde

blandt andet fotografering af fugle og portrætfoto m.m.

Jeg har brugt mange af de informationer jeg har fået på siden med meget gode resultater

men som der skrives på siden er der ikke en perfekt måde som standart men bare en måde at kunne gøre det på, så det er jo op til den enkelte at afprøve tippene på

og øverst på sider står der også kun 10 tip til at tage gode billeder

Link til indlæg
Del på andre sites

Har prøvet at bruge S og A lidt idag. Jeg synes godt jeg kan se at S virker så billederne ikke bliver så rystede. Jeg indstillede den på 500. Dog var det lidt overskyet, så halvdelen af billederne er blevet ret mørke. Men så skal man ind og regulere på hvidbalance eller? (Lyder meget indviklet).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Har prøvet at bruge S og A lidt idag. Jeg synes godt jeg kan se at S virker så billederne ikke bliver så rystede. Jeg indstillede den på 500. Dog var det lidt overskyet, så halvdelen af billederne er blevet ret mørke. Men så skal man ind og regulere på hvidbalance eller? (Lyder meget indviklet).

WB har jeg på AWB, så skal jeg "kun" tænke på lukketid og ISO. Jeg ved ikke hvad indstillingerne hedder på nikon. Men når jeg tager action hundebilleder er lukketiden aldrig under 1/500. ISO ligger normalt på mellem 200-800. Men er det rigeligt overskyet køre jeg ISO 800-1600, er det så ikek nok så er der ikke noget at gøre så må jeg prøve igen en anden dag. Det er jo det fede ved at fotografere ude, man er ikke selv herre over lyset;-)

 

Der er som sådan ikke noget galt med det billede du viser, der er jo noget man kan lysne i sit fotoprogram på computeren, hvis endelig det skulle være

Link til indlæg
Del på andre sites

WB har jeg på AWB, så skal jeg "kun" tænke på lukketid og ISO. Jeg ved ikke hvad indstillingerne hedder på nikon. Men når jeg tager action hundebilleder er lukketiden aldrig under 1/500. ISO ligger normalt på mellem 200-800. Men er det rigeligt overskyet køre jeg ISO 800-1600, er det så ikek nok så er der ikke noget at gøre så må jeg prøve igen en anden dag. Det er jo det fede ved at fotografere ude, man er ikke selv herre over lyset;-)

 

Der er som sådan ikke noget galt med det billede du viser, der er jo noget man kan lysne i sit fotoprogram på computeren, hvis endelig det skulle være

 

Måske tager jeg fejl, (jeg ved meget lidt om det her) ;-) sådan at det er bedre at tænke (justere) på ISO end WB? Jeg kan se at wb står på auto og ISO på 400. (Ikke noget jeg har sat det på). Så skulle jeg måske bare køre ISO længere op. Men så skal jeg vel over og bruge M ?? (.. og så bliver det rigtig svært). Billedet her er heller ikke så mørkt som nogle af dem jeg tog. Det er dog heller ikke helt godt. ;-) Kameraet er Olympus

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sagtens indstille iso på S og A;-)

 

Det du skal stille, hvis du bruger M er sådan set A og S kombineret:-) Altså der skal du stille BÅDE lukkertid og blænde.. På S er det kun lukkertiden du skal koncentrere dig om og på A er det blænden:-)

 

ISO har intet med programmerne at gøre, altså sådan rent indstillingsmæssigt.

 

Jeg tager ikke billeder når det er meget overskyet, da jeg så skal have ISO'en meget op, og så bliver billederne grynede..

 

Men jeg synes da ikke dit billede er så mørkt som du får det til at lyde:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sagtens indstille iso på S og A;-)

 

Det du skal stille, hvis du bruger M er sådan set A og S kombineret:-) Altså der skal du stille BÅDE lukkertid og blænde.. På S er det kun lukkertiden du skal koncentrere dig om og på A er det blænden:-)

 

ISO har intet med programmerne at gøre, altså sådan rent indstillingsmæssigt.

 

Jeg tager ikke billeder når det er meget overskyet, da jeg så skal have ISO'en meget op, og så bliver billederne grynede..

 

Men jeg synes da ikke dit billede er så mørkt som du får det til at lyde:-)

 

Tak, så må jeg prøve at indstille på ISO næste gang. Billedet jeg viste var heller ikke så mørkt. Det var de fleste af de billeder jeg tog dog. Som f.eks det her: :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Tak, så må jeg prøve at indstille på ISO næste gang. Billedet jeg viste var heller ikke så mørkt. Det var de fleste af de billeder jeg tog dog. Som f.eks det her: :-)

Ork-gud dog. Det er da godt det billede. Du må jo tænke på at kun 20% er det at tage billedet i "marken" de sidste 80% sker i form af billedebehandling i fotoprogram efterfølgende:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ork-gud dog. Det er da godt det billede. Du må jo tænke på at kun 20% er det at tage billedet i "marken" de sidste 80% sker i form af billedebehandling i fotoprogram efterfølgende:blink:

 

Ok, ja det skal jeg til at øve mig på også. Har vist noget der hedder magix photo clinic 4.5 og så har jeg det der hører til kameraet (sidstnævnte har jeg dog ikke prøvet). Det er sådan noget du tænker på ikke? Eller skal man købe sig til noget? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er rigtig svært at få pæne billeder ud af et for mørkt billede- du siger 80% er redigering. Jeg synes det her ser meget fake ud det jeg har lavet ;-)- men måske er det fordi jeg mangler evnen til at redigere dem (kunne meget vel tænkes!). :lol:

 

Er det normalt at man altid redigerer et bagefter?? (med lys, farver osv)

 

Første billede er taget med ISO 400 og andet billede med ISO 800. Første billede er redigeret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den her redigering synes jeg blev udmærket - sikkert mere held end forstand (og I kan sikkert se nogle fejl som jeg ikke kan med min erfaring/ viden). :-)

 

Kræver helt sikkert en masse øvelse. Tusind tak for jeres input. Jeg er meget glad for jeg er sluppet af med nogle af alle 'rystelserne'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Den her redigering synes jeg blev udmærket - sikkert mere held end forstand (og I kan sikkert se nogle fejl som jeg ikke kan med min erfaring/ viden). :-)

 

Kræver helt sikkert en masse øvelse. Tusind tak for jeres input. Jeg er meget glad for jeg er sluppet af med nogle af alle 'rystelserne'.

:5up: Det skal du nok få lært;-) Det ser rigtig godt ud!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...