Hop til indhold

Luna kan ikke falde i søvn


Lonny
 Share

Recommended Posts

Når Luna bliver træt og skal sove, så har hun utrolig svært ved at falde i søvn.

 

Hun vender og drejer sig, rejser sig så og flytter sig 10 cm, hvorefter hun igen vender og drejer sig, og ruller rundt. Alt i mens denne tumlen rundt står på, så småpiver og snerrer hun lidt, og lyder i det hele taget meget irriteret. Når hun så endelig lægger sig, efter 10-15 minutter, så ligger hun og trækker vejret på sådan en småpivende måde det første stykke tid, hun piver ikke, men man kan høre på hendes vejrtrækning at pivet ligger lige på overfladen og er klar til at bryde frem.

 

Når hun endelig falder til ro, så er det kun når hun ligger helt udstrakt, og hvis hun ikke kan komme til at ligge sådan, så bliver hun først hysterisk, og kan dreje og vende sig lige ind til hun finder plads til at ligge udstrakt.

 

Hvis jeg forsøger at nusse hende for at berolige hende, så bliver hun bare endnu mere irriteret, så det virker ikke.

 

Ovenstående er selvfølgelig utroligt belastende, især når det sker kl. 3 om natten...

 

Men jeg er også begyndt at blive bekymret for at der måske er noget galt, kan hun have mavesmerter der gør at hun kun kan falde til ro når hun ligger helt udstrakt, kan hun have ondt andre steder der gør at hun er nødt til at ligge helt udstrakt?

Men i dagligdagen viser hun ikke tegn på smerter, og hendes afføring ser fin ud.

 

Så er hun bare en hystade, eller skal jeg tænke over om der ligger noget fysisk bag?

 

Er der andre der har oplevet det samme, og hvordan fik I så jeres hvalp til at falde til ro?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det jeg har oplevet med hvalpe, især Rasmus, er at denne uro kan betyde at hvalpen har været for meget i aktivitet. Kroppen er træt men "hovedet kører stadig" og kroppen kan ikke finde ro.

At hvalpen simpelthen er blevet overtræt.

 

Jeg har en målestok for hvorvidt en aktivitet har været for meget for hvalpen og det er netop indsovningen og søvnen.

 

Giver det mening?

 

Med hvalpe synes jeg altid, det er en god ide at smutte til kiropraktor til almindeligt tjek. Hvis der er noget skævt/spændt er det langt bedre og nemmere at få det justeret mens hvalpen stadig er blød i det hele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg har oplevet med hvalpe, især Rasmus, er at denne uro kan betyde at hvalpen har været for meget i aktivitet. Kroppen er træt men "hovedet kører stadig" og kroppen kan ikke finde ro.

At hvalpen simpelthen er blevet overtræt.

 

Jeg har en målestok for hvorvidt en aktivitet har været for meget for hvalpen og det er netop indsovningen og søvnen.

 

Giver det mening?

 

Med hvalpe synes jeg altid, det er en god ide at smutte til kiropraktor til almindeligt tjek. Hvis der er noget skævt/spændt er det langt bedre og nemmere at få det justeret mens hvalpen stadig er blød i det hele.

 

Det giver god mening, idet at hun igår var overtræt efter at vi havde været til hundetræning.

Men hun lavede så også nummeret midt i nat, kan det stadig være eftervirkninger af hundetræningen, nu da hun allerede havde sovet 4 timer?

 

Luna er ikke i stand til selv at falde i søvn, det vil sige, at hun lidt ligesom børn, aldrig er træt, ifølge hende selv :blink:

Så hvis hun skal sove, så er jeg nødt til enten at putte hende ind i hendes bur, eller sætte mig med hende på skødet og lægge en dyne henover hendes hoved (denne hulefornemmelse giver hende åbenbart ro).

I nogle få tilfælde lykkedes det hende at falde i søvn af sig selv på sofaen, men dette er sjældent, jeg håber dog, at det bliver bedre med alderen.

 

Men for en sikkerheds skyld, så tror jeg da lige at jeg vil smutte forbi en kiropraktor. Da Luna tror at hun er usårlig, så er det ikke småting den lille hvalpekrop er blevet udsat for indtil nu, så det kan sagtens være at der er noget der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min logiske sans siger mig, at det er vigtigt at du får lært hende det nu - ellers er det ikke sikkert, at det bliver bedre med alderen ... jeg tror, at tvangsputning er vejen frem - og så måske mere ro (nu ved, jeg ikke ,hvordan jeres hverdag ser ud) Men som du selv siger - hun tror hun er usårlig, og hun er ALDRIG træt, hvis du spørger hende selv ...

 

Men mere sidden på sofaen og putte under dynen - og måske belønning for at være i ro? ... Stoppe legen når du synes det er nok (og det synes du garanteret før hende) ... Men jeg tror det er vigtigt at hun lærer at grænsen er før man dratter om ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Min logiske sans siger mig, at det er vigtigt at du får lært hende det nu - ellers er det ikke sikkert, at det bliver bedre med alderen ... jeg tror, at tvangsputning er vejen frem - og så måske mere ro (nu ved, jeg ikke ,hvordan jeres hverdag ser ud) Men som du selv siger - hun tror hun er usårlig, og hun er ALDRIG træt, hvis du spørger hende selv ...

 

Men mere sidden på sofaen og putte under dynen - og måske belønning for at være i ro? ... Stoppe legen når du synes det er nok (og det synes du garanteret før hende) ... Men jeg tror det er vigtigt at hun lærer at grænsen er før man dratter om ...

 

Jeg tvangsputter hende også, men jeg ville gerne have at hun lærte at gøre det af sig selv. så derfor har jeg forsøgt at lade hende løbe linen ud, altså at blive ved til hun dratter om af sig selv, men det ser ikke ud til at dette nogensinde sker.

 

Jeg har nemlig ikke lyst til at tvangsputte hende, idet at jeg ikke ønsker at hun forbinder det at ligger sammen med mig, med at hun bliver tvangsputtet.

 

I går forsøgte jeg for første gang at sidde og belønne dem begge for at ligge stille, og det så rent faktisk ud til at virke :-)

Problemet herhjemme er jo, at vi har 2 hunde som begge godt kan lide at lege, og Baldur lader sig alt for let friste af Luna. Så selvom han sover, så kan hun da godt lige lokke ham. Og når jeg endelig har fået hende til at slappe lidt af med et kødben, så syntes Baldur at han skal have lige netop dette kødben, så han finder et andet kødben som han så frister hende med ved at løbe lige forbi hende med det i munden, og så er roen selvfølgelig forbi igen :blink:

 

Så jeg må vist igang med at belønne for ro :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. kødben, så har jeg erfaret at 3 ben til 2 hunde er den perfekte opskrift på husfred ;-)

 

Det må jeg prøve, for lige i øjeblikket giver kødben overhovedet ikke ro. De vil hele tiden meget hellere have det kødben den anden har, så får at blive i stand til at stjæle det, så lokker de den anden hund væk med noget leg, for derefter at stjæle kødbenet. Så det giver absolut ikke ro, tværtimod :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder lidt som Dumle som hvalp. Søvn var bestemt heller ikke noget han havde brug for. Vi troede vi skulle aktiverer ham en hel del for at få ham til at sove, men det gjorde det bare værre.

Vi begyndte så at træne ro. Vi startede med to dage hvor vi intet andet lavede end at være ude og tisse med ham og ellers måtte han slappe af. Den første halve dag gik han rundt og pev og jeg var ofte nede og sidde og nusse ham og prøve at få ham til at slappe af, men efter en halv dag lagde han sig og sov og derefter sov han faktisk natten igennem (det ville han ikke tidligere).

Det var her jeg blev klar over hvor vigtigt ro kan være :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder lidt som Dumle som hvalp. Søvn var bestemt heller ikke noget han havde brug for. Vi troede vi skulle aktiverer ham en hel del for at få ham til at sove, men det gjorde det bare værre.

Vi begyndte så at træne ro. Vi startede med to dage hvor vi intet andet lavede end at være ude og tisse med ham og ellers måtte han slappe af. Den første halve dag gik han rundt og pev og jeg var ofte nede og sidde og nusse ham og prøve at få ham til at slappe af, men efter en halv dag lagde han sig og sov og derefter sov han faktisk natten igennem (det ville han ikke tidligere).

Det var her jeg blev klar over hvor vigtigt ro kan være :lol:

 

Hun mangler helt sikkert rolige aktiviteter, men jeg syntes bare at det er svært at holde hende i ro. Vi har jo Baldur og 2 katte, alle nogen som kan få Luna til at spæne rundt, så når den ene ikke er der til at holde gang i hende, så er den anden :blink:

 

Og når Baldur er i nærheden, så kan hun simpelthen ikke holde sig i ro, heller ikke selvom han forsøger at sove...

Jeg kan selvfølgelig lukke Baldur ud i haven en times tid hver dag, hvor hun så skal lave stille aktiviteter inden for, men det lærer hende vel aldrig at holde sig i ro i nærheden af Baldur?

 

Men jeg tror at I alle har ret, hun bliver aktiveret alt for meget, først af mig, og derefter at Baldur. I går kom jeg hjem kl. 14.30 og herfra og til kl. 22.30 var hun vågen og i gang :shock: I mit hoved er det alt for lang tid for en hvalp at være i gang.

 

Jeg kan også se det på begge hunde, fordi at når jeg putter dem i bur efter at de har leget (rent faktisk midt i legen), så er der ingen af dem der protesterer over at komme i bur, derimod sover de begge efter 5 minutter...

 

Vi skal vist til at træne det at forholde sig roligt :blink:

 

Dette kan jo også være grunden til at jeg har så svært ved at få hende til at samarbejde når jeg forsøger at træne med hende, hendes tanker er altid alle mulige andre steder, og hun forstår ikke helt hvad det er jeg vil have hende til. Men det er jo klart hvis hun er ved at dejse om af træthed :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun mangler helt sikkert rolige aktiviteter, men jeg syntes bare at det er svært at holde hende i ro. Vi har jo Baldur og 2 katte, alle nogen som kan få Luna til at spæne rundt, så når den ene ikke er der til at holde gang i hende, så er den anden :blink:

 

Og når Baldur er i nærheden, så kan hun simpelthen ikke holde sig i ro, heller ikke selvom han forsøger at sove...

Jeg kan selvfølgelig lukke Baldur ud i haven en times tid hver dag, hvor hun så skal lave stille aktiviteter inden for, men det lærer hende vel aldrig at holde sig i ro i nærheden af Baldur?

 

Men jeg tror at I alle har ret, hun bliver aktiveret alt for meget, først af mig, og derefter at Baldur. I går kom jeg hjem kl. 14.30 og herfra og til kl. 22.30 var hun vågen og i gang :shock: I mit hoved er det alt for lang tid for en hvalp at være i gang.

 

Jeg kan også se det på begge hunde, fordi at når jeg putter dem i bur efter at de har leget (rent faktisk midt i legen), så er der ingen af dem der protesterer over at komme i bur, derimod sover de begge efter 5 minutter...

 

Vi skal vist til at træne det at forholde sig roligt :blink:

 

Dette kan jo også være grunden til at jeg har så svært ved at få hende til at samarbejde når jeg forsøger at træne med hende, hendes tanker er altid alle mulige andre steder, og hun forstår ikke helt hvad det er jeg vil have hende til. Men det er jo klart hvis hun er ved at dejse om af træthed :lol:

 

:5up:

 

Jeg ved desværre ikke helt hvordan man gør det med to hunde. Jeg er selv igang med Dumle og Kali. Når de er sammen vil Kali bare ikke give Dumle ro. Hun bliver ved og ved og ved i en uendelighed. Så nu tager jeg et tæppe ud på gulvet og træner "læg jer" med dem begge.

De skal ligge sig på tæppet og må ikke lege der og må ikke rejse sig igen før der bliver sagt fri. Jeg er ikke nået langt endnu fordi ingen af hundene er gode til at holde koncentrationen længe, men det er dog ofte nok til at Dumle ligefrem lægger sig og slapper af til sidst.

Link til indlæg
Del på andre sites

en "rolig" vi fik til træning og så virkede :shock: jo cujo kan være rolig, mere knægten det kniber med :mrgreen:

 

nå men vi skulle sætte os hos hunden NÅR den var rolig, sige roolig imens vi kørte hånden MEGET langsomt ned af ryggen.

så lærer hunden 2 ting,

1. når der blvier sagt rolig er jeg rolig (eller prøver)

2. Når min ejer nusser/kører hånden ned af ryggen skal jeg være rolig.

 

Man stimulere nemlig nogle ting på ryggen og det forbinder hunden så med at være rolig.

 

Mener det var det :-) jo 8 måneder siden vi sidst var til træning, så ikke man kan huske :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

en "rolig" vi fik til træning og så virkede :shock: jo cujo kan være rolig, mere knægten det kniber med :mrgreen:

 

nå men vi skulle sætte os hos hunden NÅR den var rolig, sige roolig imens vi kørte hånden MEGET langsomt ned af ryggen.

så lærer hunden 2 ting,

1. når der blvier sagt rolig er jeg rolig (eller prøver)

2. Når min ejer nusser/kører hånden ned af ryggen skal jeg være rolig.

 

Man stimulere nemlig nogle ting på ryggen og det forbinder hunden så med at være rolig.

 

Mener det var det :-) jo 8 måneder siden vi sidst var til træning, så ikke man kan huske :oops:

 

Den er god ja :blink:

 

Ved Dumle virker den dog ikke, her er det brystet der skal nusses, men den virker til gengæld også ofte når han stresser for meget op og jeg sætter mig ned og nusser ham på brystet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det havde vi også med Aslan da han var mindre.

 

HVER gang vi kom hjem fra hundetræning, hundeskov eller andre steder med mange hunde, gik han hvileløst rundt, når han så endelig lagde sig på madressen, gikder nogle få minuter og så gik han u i kurven i nogle minutter og så tilbage til madressen.

 

Jeg endte med at smide min dyne og nærmest lavede en rede, og wupti.... så boblede han.

 

 

Det er ikke så slemt længere, men er han meget træt og ikke har fået sovet ordentligt, så er det frem og tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det giver god mening, idet at hun igår var overtræt efter at vi havde været til hundetræning.

Men hun lavede så også nummeret midt i nat, kan det stadig være eftervirkninger af hundetræningen, nu da hun allerede havde sovet 4 timer?

 

Luna er ikke i stand til selv at falde i søvn, det vil sige, at hun lidt ligesom børn, aldrig er træt, ifølge hende selv :blink:

Så hvis hun skal sove, så er jeg nødt til enten at putte hende ind i hendes bur, eller sætte mig med hende på skødet og lægge en dyne henover hendes hoved (denne hulefornemmelse giver hende åbenbart ro).

I nogle få tilfælde lykkedes det hende at falde i søvn af sig selv på sofaen, men dette er sjældent, jeg håber dog, at det bliver bedre med alderen.

 

Men for en sikkerheds skyld, så tror jeg da lige at jeg vil smutte forbi en kiropraktor. Da Luna tror at hun er usårlig, så er det ikke småting den lille hvalpekrop er blevet udsat for indtil nu, så det kan sagtens være at der er noget der.

 

Som du har beskrevet det i et andet indlæg, mener jeg hun må være mere eller mindre konstant overtræt.

 

Uden at ville male fanden på væggen, så er det altså nu de gode vaner skal grundlægges. Det er en mulighed at Luna selv med tiden falder til ro, men der er en større risiko for at hun "lærer" at være i gang og oppe at køre og det bliver ikke mindre med tiden.

 

Så, som du skriver: Beløn for ro og giv hende ikke så mange valgmuligheder når du mener hun skal sove.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er jeg altså bare glad for jer dejlige mennesker herinde på HF :5up:

 

For en halv time siden kravlede Luna selv op i sofaen og op mit skød, her syntes hund dog ikke der var plads nok, så hun kravlede ned igen og lagde sig op af mit ben, og lagde sig til at sove :-D

 

Jeg havde intet gjort for at få hende til at lægge sig, hun gjorde det helt af sig selv :-D

 

Så I havde fuldstændig ret, hun var simpelthen overtræt og trængte til ro. Så nu har jeg lært at blive bedre til at administrere hendes tid, og ikke overaktivere hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...