Hop til indhold

Undervægtig hund uden appetit


Lykkeliv
 Share

Recommended Posts

Hejsa!

Jeg spørger på en venindes vegne, da mine hunde bestemt ikke har problemer i dén retning :lol::lol::lol::lol::lol::lol:

 

Nå men, det drejer sig om en DS som er ret undervægtig, hunden har et meget højt stofskifte og er desuden enormt kræsen.

 

Hun er blevet tjekket i mave tarm regioner og andre steder af flere dyrlæger og fejler intet. Hun er ligeledes blevet fodret med fårefedt, diverse olier og lign. uden resultat.

 

Findes der noget foder, som ikke indeholder majs(!!!) eller er der andet man kan gøre for at hjælpe hende til at tage på.

Gode råd modtages med kyshånd, således at jeg kan videregive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa!

Jeg spørger på en venindes vegne, da mine hunde bestemt ikke har problemer i dén retning :lol::lol::lol::lol::lol::lol:

 

Nå men, det drejer sig om en DS som er ret undervægtig, hunden har et meget højt stofskifte og er desuden enormt kræsen.

 

Hun er blevet tjekket i mave tarm regioner og andre steder af flere dyrlæger og fejler intet. Hun er ligeledes blevet fodret med fårefedt, diverse olier og lign. uden resultat.

 

Findes der noget foder, som ikke indeholder majs(!!!) eller er der andet man kan gøre for at hjælpe hende til at tage på.

Gode råd modtages med kyshånd, således at jeg kan videregive.

 

Fromm, Acana, Eaglepack og Orijen indeholder jo ikke majs, men går ud fra, at du samtidig søger en lidt specielt sammensætning, så det er godt for hunde, med højt stofskifte?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

David Selin, svensk hundepsykolog, gav engang denne opskrift, som faktisk virker på rigtigt mange hunde, blandt andet min egen cairni sin tid:

 

Tag 1/3 af den mængde foder hunden skal have på en dag og del denne i endnu 3/3.

Fodr således at hunden i en uges tid kun får denne ration= den lærer at tømme sin skål.

 

Derefter øges mængden over endnu en uges tid så hunden er oppe på 2/3 af fuld ration.

 

Og til slut øges så hunden er på fulde ration.

 

Der fodres tre gange i døgnet efter fast tidsskema og skålen fjernes hvis hunden ikke går til fadet straks. Måltidet kasseres hvis hunden ikke spiser det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Og hvis NInjamors opslrift ikke virker, så gør vi pt det modsatte med stor succe, vi lader skålen stå og han bestemmer selv hvornår han vil spise :mrgreen:

 

Hvis måltidet bliver præsenteret tre gange om dagen vil man med de fleste hunde som regel ramme "det rigtige tidspunkt" :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for alle Jeres svar, som jeg naturligvis vil give videre! Tråden blev oprettet lidt hastigt, så nu hvor jeg har mere tid, vil jeg gerne uddybe det hele en smule!

For god ordens skyld skal det nævnes, at hunden er en DS tæve på knap 3 og som har døjet med undervægt en god portion af sit liv. Hun har brug for meget aktivitet, har let til stress (dog uden at være stresset), håndterer krav og træning skidt og er ikke velfungerende i forhold til andre hunde. Hun kan være sammen med (og lege med) Stella og en lab tæve, begge har hun kendt fra hvalp. Det er de eneste hunde hun kan håndtere at have i nærheden af sig.

Ej, hun lyder helt forfærdelig som jeg beskriver hende her. Hjemme er hun meget velfungerende – det skal nævnes. Hun er god til at slappe af, rolig og kærlig. Særligt efter de er flyttet på landet, og hun har fået lov til at være rigtig gårdhund, er hun blevet glad og rolig. Hendes liv består af lange gåture i skoven (hvor de kan undgå hundemøder så vidt dette er muligt), hjerneaktivering, tussen rundt i haven og putning i sofa/seng.

Hun er en rigtig charmetrold, har et fint sprog og elsker Stella over alt på jorden. Asta… Ehm… Vi arbejder på sagen!

Faste, tidsbestemte fodringstidspunkter og konstant adgang til mad er afprøvet – uden større succes.

Problemet med hunden er, at hun blot undlader at spise hvis maden ikke passer hende. Der findes ting som hun de fleste gange siger ja til, men man kan altså ikke opretholde en hund på makrelmadder og Frolic. BARF foreslog jeg selv :-) Men det er udelukket, da hun ikke vil røre det, det samme med hjemmelavet mad.

Jeg har selv foreslået hende, at faste hunden over et antal dage – hvilket hunden jo sådan set også frivilligt gør på nuværende tidspunkt. Problemet ligger bare i, at hun nu (igen) efter at være kommet op på en acceptabel vægt, har smidt 1 kg, hvilket altså er JÆVNT meget for en hund der vejede 7,noget og var spinkel. Hun får serveret alverdens sunde olier, revet fårefedt (når hun vil spise det). Mine hunde ville være rumle fede, hvis de fik tilbudt de lækkerier som hun får.

Forskellige fodertyper er afprøvet, men det svinger meget med hende. Når nyt bliver præsenteret KAN hun være ellevild de første par dage, men så ryger appetitten igen.

Jeg håber flere vil komme med deres bud, og vil bestemt kigge på det fakta der er blevet givet her.

Jeg håber flere vil komme med bud, da både dyrlægen, ejeren og alle andre er på bar bund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Har hun prøvet det foder der hedder marks mühle? (staves?)

Jeg har HØRT at hunde uden appetit TIT kan li dette foder nok til at spise. Men jeg har jo ikke selv afprøvet det!

 

 

Hvis måltidet bliver præsenteret tre gange om dagen vil man med de fleste hunde som regel ramme "det rigtige tidspunkt" :-)

 

Ved de fleste men ikke alle, det vil aslan gerne skrive under på (desværre)

Link til indlæg
Del på andre sites

man kan få noget der hedder nurish-um mener jeg, det skulle sætte gang i appetitten, jeg har ikke selv erfaringer med det, men har overvejet at købe det til mine forældres labrador der heller ikke altid vil spise... måske der er andre herinde der har erfaringer med det:?:

 

her er lidt om det

''

Nurish-UM naturligt kosttilskud til hund med vitaminer og mineraler

Naturligt kosttilskud, der virker stimulerende på appetitten

Hjælper til forøgelse af kropsvægten

Ideel som appetitstimulering efter sygdom

Høj kalorie lækkert fodersupplement med Zink, Biotin og Omega 3, som hjælper din hund til en vægtforøgelse og stimulerer appetitten

Anbefalet mængde

efter sygdom: 5 gram /5 kg legmesvægt (ca. 1½tsk)

Nedsat appetit: 10 gram/ pr. 5 legemensvægt (ca. 3 tsk)

Produktet er helt uskadeligt, og hvis hunden ønsker mere så er der ingne problemer i det

Indhold i tuben 120 gram''

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sikkert prøvet, men spiser hun mere, hvis der blandes noget ihendes mad?

 

Da sheila var undervægtig hjalp den opskrift ninjamor skriver, sammen med at jeg blandede lidt forskelligt i hendes mad hver gang.

Og så et fedt foder..

Hun var særligt vild med sardiner i olie:mums:

 

og så ellers mad som aktivering. det er stadigen rigtig god måde at få hende tilat indtage mere af sin egen mad, ved at blande det i en pose sammen med kød;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Akita lider af under-aktiv bugspytkirtel (hypothyroid), men der findes også over-aktiv (hyperthyroid), som kan være svært at diagnostisere.. Mange dyrlæger er ikke gode nok til at tolke blodpr¢verne. Det var måske værd at læse lidt op på?

 

Min tæve er en af dem, med overaktiv bugspytkirtel. Jeg har fundet frem til en diæt hun kan klare, så hun både holder vægten og helbredet ved lige.

Hun var ellers dødsdømt og mere død end levende da det blev diagnostiseret.

jeg har beskrevet hende på min hp, hvis det skulle have interesse.

det er boxeren Emma.

 

Det har været sejt, for der har ikke været meget information og "lidelsesfæller" at trække på, så meget har jeg selv måttet bokse med for at få hende på ret køl, dyrlægens diætfoder var ihvertfald ikke nogen løsning.

 

 

Mvh. Marie

http://www.agers.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Gæst chilly
Ikke rigtigt - hun har udviklet en ret god teknik, som indebærer at tage en tørfoderkugle i munden, slikke den ren og spytte den ud igen, for så at gå videre til næste kugle :???:

 

ret avanceret måde at spise på.. hvad med at bløde tørfodret op ligesom til hvalpe og så blande makrel deri, så kan hun da ikke spytte tørfodret ud igen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...