Hop til indhold

Kastration


Gæst Christel
 Share

Recommended Posts

Gæst Christel

Jeg er lige blevet færdig med Victoria Stilwells bog, og undrer mig en del over at hun anbefaler sterilisation af alle hunde, både tæver og hanhunde. Jeg har mest hørt om tæver der er blevet steriliseret pga. løbetiden, men har meget sjældent hørt om hanhunde der er blevet kastreret.

 

På et eller andet plan er det vel rigtig nok at det er synd for hunden at den har nogle drifter som den ikke får lov til at få tilfredsstillet, uanset hundens køn. Jeg kan se fornuften i at få steriliseret sin tæve, for at undgå løbetiden og risikoen for uønskede hvalpe, og jeg kan se fornuften i at få kastreret sin hanhund hvis den strejfer eller andet man "ikke kan leve med" - men jeg er ikke sikker på at jeg støtter idéen om at gøre det bare for at gøre det.

 

Hvad er jeres holdninger og erfaringer omkring det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min holdning er at man ikke skal neutralisere hverken hanner eller tæver medmindre det er til stor gene for dem. Eller de lider af f.eks livmoderbetændelse eller andre sygdomme hvor hormoner osv kan have effekt.

At sterilisere en tæve "bare" for at undgå løbetiderne synes jeg ikke er orden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg er ikke så vild med hende, hun er meget amerikansk og hun går ikke så meget i dybden :)

 

Fx i Tv, hun går alt for lidt op i det mentale og tænker meget i rang og den slags, hvilket jeg ikke tror på :)

 

Jeg har oplevet at min hanhund blev angst af kastrationen, og jeg kunne ikke hjælpe ham på trods af både medicin og anden hjælp, så jeg endte med at jeg måtte aflive ham :cry:

 

Den side af sagen er mange ikke bevidste om, men jeg lover dig, jeg gør det aldrig mere :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh her er jeg jo lidt i klemme :)

 

Tacco er nemlig lige blevet kastreret og vi var virkelig i tvivl om vi skulle eller ej. Jeg lavede også et indlæg om det herinde.

Han har lige fået fjernet stingene i dag ogg vi mærker indtil videre ikke den store ændring på ham mht hans humør. Jeg håber da virkelig ikke han bliver angst ovenpå det her. Men han er holdt op med at sidde foran have døren og hyle hele dagen selv om jeg ved der er en tæve i løbetid her i kvarteret, så jeg satser på det alligevel har været godt for ham.

 

Jeg ved ikke om det er synd for dyrene at de går og har nogle drifter de ikke kan få levet ud, tror måske ikke helt de er klar over hvad det er de mangler.

 

Uanset hvad så går det jo ikke at alle dyr bliver neutraliseret for så uddør de jo sidst :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Uh her er jeg jo lidt i klemme :)

 

Tacco er nemlig lige blevet kastreret og vi var virkelig i tvivl om vi skulle eller ej. Jeg lavede også et indlæg om det herinde.

Han har lige fået fjernet stingene i dag ogg vi mærker indtil videre ikke den store ændring på ham mht hans humør. Jeg håber da virkelig ikke han bliver angst ovenpå det her. Men han er holdt op med at sidde foran have døren og hyle hele dagen selv om jeg ved der er en tæve i løbetid her i kvarteret, så jeg satser på det alligevel har været godt for ham.

 

Jeg ved ikke om det er synd for dyrene at de går og har nogle drifter de ikke kan få levet ud, tror måske ikke helt de er klar over hvad det er de mangler.

 

Uanset hvad så går det jo ikke at alle dyr bliver neutraliseret for så uddør de jo sidst :P

 

Jeg tror ikke der sker noget med ham :)

 

Hormonerne slipper efterhånden op i kroppen på ham, og han er ung og bliver sikkert helt fin :)

 

Men andre hunde ser jo anderledes på neutraliserede hunde, de har ikke de samme dufte og dufte betyder meget for hunde, men nej, jeg tror da ikke at han vil tænke over det, man er jo ikke bevidst over det man ikke ved man ikke har, eller noget :lol:

 

Men, jeg gør det ikke selv :)

 

Og jeg tror ikke at så mange tæver bliver syge og dør, ja, min egen dyrlæge og jeg grinede lidt over de skrækgenarier der skildres af fx tævers fremtidsmuligheder som intakte :)

 

Jeg har haft en tæve der blev 12 år, en schæfer, og hendes underliv fejlede ingenting :)

 

Det var dejligt at opleve hende ældes som ''kvinde'' eller tæve som det hedder, og jeg elsker tæver og deres op og ned, frem og tilbage (og da Max var kastreret savnede jeg hans energi og stolthed for den forsvandt), sådan er livet jo, og vi vil så gerne standardisere alt, det vil jeg så ikke, og ganske passende har jeg en dyrlæge som gerne nuancerer, som tænker på hundes psyke og ikke kun statestik, nemt ejerskab osv..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Efter min mening skal man ikke neutralisere uden en gyldig grund.

 

Hanhunde mister den del af et feedbacksystem, som giver selvtillid via testosteronet i blodet - som igen øger testosteroninsholdet som igen øger selvtilliden osv osv.

 

Dette bevirker at en hanhund som dybest set er usikker, men skjuler det ved overmaskulin adfærd kan blive stik modsat - bange for omverden. Dette medfører ofte aggressivitet overfor eget køn, for at få fred for dem.

 

Tæver kan blive mere aggressive efter en sterilisation.

 

Jeg mener hormonsystemet har bedst at at få lov at være i fred, det tjener jo andre formål end det forplantningsmæssige, medmindre det ikke fungerer - og ikke kan komme til det.

 

Dyrlæger har ret travlt med at neutralisere og indgyde os frygt for at miste vores hunde, hvis de forbliver intakte, i stedet for at få styr på et hormonsystem, som er i ubalance.

 

Hvis en hund lever i et område med konstant løbetidstæver, dette gælder både hanner og tæver, kan det for hanners vedkommende være formålstjenligt med en kastration, da det andet kan være enormt belastende for ham pga konstant øget stressniveau.

Og så omvendt, overmaskulin adfærd er blandt adet kendetegnende ved meget stor sexinteresse, så selv i sådan et tilfælden kan man stille hunden værre efter en kastration end før.

 

Derfor bør en hund, efter min mening, medmindre den er syg, ikke neutraliseres uden en adfærdsmæssig vurdering foretaget af en person som har forstand på de dele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nordlys_dk
Derfor bør en hund, efter min mening, medmindre den er syg, ikke neutraliseres uden en adfærdsmæssig vurdering foretaget af en person som har forstand på de dele.

 

adfærdsmæssig vurdering før? Jeg er ikke helt med. Mener du en vurdering af om hunden vil få det bedre inden? Eller kan man på forhånd vurderer resultatet af en neutralisering?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Vi har en kastereret border collie på 3 år, han blev kastereret ved hans tidligere ejere pga kryptokisme. Nu er det jo svært at sige, hvordan han ville have været blevet, hvis han i dag stadig var fertil, men som den kastrat han er, er han en glad, selvsikker og yderst ligevægtig hund, som kan omgåes med alle andre hunde, store som små.

 

Min holdning omkring at neutralisere eller ikke er, at jeg mener det er helt på sin plads, hvis hunden alligevel ikke skal bruges i avlen og det på nogen som helst måde er til gene for den, at forblive fertil. Ofte er fertile hanhunde interesseret i det andet køn, de er ofte sværere at holde i god foderstand og de har et øget instinkt mht at passe på territoriet. Og selvfølgelig findes der en masse undtagelser :wink:

 

Vi neutralisere i dag alle mulige slags dyr, netop for at give dem en forøget livskvalitet og med det mener jeg, at de ikke behøver at skal styres af drifter, som ikke bliver dem indfriet.

 

I dagens DK, er man jo ofte en uansvarlig katteejer, hvis man ikke neutralisere sine katte, vel at mærke de katte der ikke skal bruges i avlen og der er mange fordele både for ejer, men især også for katten, at den bliver neutraliseret.

Vi har selv 7 katte af både han og hunkøn og de er alle neutraliserede.

 

Ligeledes er det med heste og jeg vil vove at påstå, at beholde en hingst fertil uden, at tilbyde den et liv med hopper, det er dyreplageri - hormonerne raser rundt i kroppen hvert forår og den opgave, den er blevet sat på denne jord for at udføre, bliver den nægtet :(

Vi har selv en ældre fertil kåret avlshingst og han bliver brugt godt i avlen. Den dag han ikke kan/skal bruges mere til avl bliver han aflivet - alt andet vil være dyrplageri, for han ved godt hvornår foråret ankommer. Han er vores livs drømmehingst og vi holder ekstremt meget af ham og netop derfor, vil vi give ham et ordentligt liv og en ordentlig afslutning.

 

Neutraliserede kæledyr/landbrugsdyr osv. er i mine øjne ofte langt mere ligevægtige og har ikke de samme udsving pga hormoner der raser i kroppen.

 

Mht fertile dyr, der aldrig har prøvet at få hvalpe/blive bedækket/bedække selv og at de så ikke ved hvad de går glip af - den holder ikke overhovedet. Alle dyr der er sat på denne jord, ved instinktivt hvad dens opgave fra naturens side er og det er at formere sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke så mange usteriliserede tæver, der bliver 10 år uden at få livmoderbetændelse eller cancer i brystkirtlerne...

 

Og vi vil jo helst have, at de bliver mere end ti år... f035.gif

 

Har du et link?

 

Jeg kunne godt tænke mig at læse om det. Eller er der lavet statestikker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bangkeaw

Hej.

 

Vores hunhund gik jo hen og blev gravid da hun var 10 md. ( Tidligt ) fik 8 dejlige hvalpe.....Vi er ikke interesseret i flere hvalpe og taenkte at en P - Sproejte maaske kunne vaere en loesning....Er der nogen der har erfaring med det, vi vil jo noedigt ha' at hun skifter karakter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

 

Vores hunhund gik jo hen og blev gravid da hun var 10 md. ( Tidligt ) fik 8 dejlige hvalpe.....Vi er ikke interesseret i flere hvalpe og taenkte at en P - Sproejte maaske kunne vaere en loesning....Er der nogen der har erfaring med det, vi vil jo noedigt ha' at hun skifter karakter...

 

Det vil jeg absolut ikke anbefale. Der er ret store risici forbundet med langvarig hormonbehandling af både hanner og tæver. Som tæveejer kan du bl.a. risikere øget tendens til underlivsbetændelse og cancer i mælkekirtlerne. Herhjemme i Danmark er det da heller ikke noget dyrlæger anbefaler over lang tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en kastereret border collie på 3 år, han blev kastereret ved hans tidligere ejere pga kryptokisme. Nu er det jo svært at sige, hvordan han ville have været blevet, hvis han i dag stadig var fertil, men som den kastrat han er, er han en glad, selvsikker og yderst ligevægtig hund, som kan omgåes med alle andre hunde, store som små.

 

Min holdning omkring at neutralisere eller ikke er, at jeg mener det er helt på sin plads, hvis hunden alligevel ikke skal bruges i avlen og det på nogen som helst måde er til gene for den, at forblive fertil. Ofte er fertile hanhunde interesseret i det andet køn, de er ofte sværere at holde i god foderstand og de har et øget instinkt mht at passe på territoriet. Og selvfølgelig findes der en masse undtagelser :wink:

 

Vi neutralisere i dag alle mulige slags dyr, netop for at give dem en forøget livskvalitet og med det mener jeg, at de ikke behøver at skal styres af drifter, som ikke bliver dem indfriet.

 

I dagens DK, er man jo ofte en uansvarlig katteejer, hvis man ikke neutralisere sine katte, vel at mærke de katte der ikke skal bruges i avlen og der er mange fordele både for ejer, men især også for katten, at den bliver neutraliseret.

Vi har selv 7 katte af både han og hunkøn og de er alle neutraliserede.

 

Ligeledes er det med heste og jeg vil vove at påstå, at beholde en hingst fertil uden, at tilbyde den et liv med hopper, det er dyreplageri - hormonerne raser rundt i kroppen hvert forår og den opgave, den er blevet sat på denne jord for at udføre, bliver den nægtet :(

Vi har selv en ældre fertil kåret avlshingst og han bliver brugt godt i avlen. Den dag han ikke kan/skal bruges mere til avl bliver han aflivet - alt andet vil være dyrplageri, for han ved godt hvornår foråret ankommer. Han er vores livs drømmehingst og vi holder ekstremt meget af ham og netop derfor, vil vi give ham et ordentligt liv og en ordentlig afslutning.

 

Neutraliserede kæledyr/landbrugsdyr osv. er i mine øjne ofte langt mere ligevægtige og har ikke de samme udsving pga hormoner der raser i kroppen.

 

Mht fertile dyr, der aldrig har prøvet at få hvalpe/blive bedækket/bedække selv og at de så ikke ved hvad de går glip af - den holder ikke overhovedet. Alle dyr der er sat på denne jord, ved instinktivt hvad dens opgave fra naturens side er og det er at formere sig.

 

Helt enig! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Derfor bør en hund, efter min mening, medmindre den er syg, ikke neutraliseres uden en adfærdsmæssig vurdering foretaget af en person som har forstand på de dele.

 

adfærdsmæssig vurdering før? Jeg er ikke helt med. Mener du en vurdering af om hunden vil få det bedre inden? Eller kan man på forhånd vurderer resultatet af en neutralisering?

 

Det jeg mener er, at en hund for en ikke adfærdskyndig person, kan vise noget den ikke er. F.eks. som jeg nævnte, kan en hanhund vise "overmaskulin" adfærd, f.eks. meget markering, skraben bagud og anden maskulin adfærd. Og hvis ejeren oplever problemer med hunden, kan disse fejlagtigt hæftes op på "dominans".

Hunden bliver kastreret og ender som usikker/frygtsom fordi dens selvtillid er taget fra den. Den selvtillid som er afhængig af "testosteronbekræftelse".

 

Dette vil en erfaren og veluddannet adfærdsbehandler kunne se igennem, hvor en almindelig hundeejer eller dyrlæge ikke nødvendigvis kan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se at meningerne er meget delte herinde og det er jo nok naturligt nok.

 

Jeg må sige at vores dyrlæge ikke som sådan anbefalede at vi fik vores kastreret, men ud fra de ting vi forklarede kunne han sige at det nok var en god ide. Indtil videre har de hunde han normalt leger med opført sig på samme måde overfor ham så vi satser på at vi har taget den rigtige beslutning 8)

 

Men nej hvor er det nogen gange svært at finde ud af hvad der er det rigtige at gøre, for dybest set vil vi bare gerne hunde det bedste :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg kan godt se at meningerne er meget delte herinde og det er jo nok naturligt nok.

 

Jeg må sige at vores dyrlæge ikke som sådan anbefalede at vi fik vores kastreret, men ud fra de ting vi forklarede kunne han sige at det nok var en god ide. Indtil videre har de hunde han normalt leger med opført sig på samme måde overfor ham så vi satser på at vi har taget den rigtige beslutning 8)

 

Men nej hvor er det nogen gange svært at finde ud af hvad der er det rigtige at gøre, for dybest set vil vi bare gerne hunde det bedste :P

 

Der er delte meninger og forskellige erfaringer :)

 

Jeres hund producerer stadig lige meget kønshormon nogen tid efter kastrationen, så derfor mærker I ingen virkning endnu.

Den virkning man ofte mærker lige efter kastrationen er virkningen efter selve operationen, ikke fordi operationen indebar kastration :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm dyrlægen sagde ellers at efter 14 dage ville alle kønshormonerne være ude af kroppen på+ ham og han hyler heller ikke over tæver mere. Det r faktisk den eneste forandring vi rigtig har mærket på ham og det har kun været positivt for os :lol:

 

Jeg fik kastreret min hanhund sidste år og hans stress i forbindelse med tæver forsvandt ret hurtigt efter operationen. Der gik faktisk kun en lille uge. Men den måde andre har en mere intensiv måde at snuse til ham på kom først lang tid efter. Kan ikke huske præcis hvornår men vi taler ihvertfald måneder.

 

Ellers vil jeg trøste dig med at min hund ikke har ændret sind eller temperament siden. Det er jo forskelligt fra hund til hund, hvordan de reagerer men jeg har ikke fortrudt indgrebet og vil gøre det igen under de samme omstændigheder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hm dyrlægen sagde ellers at efter 14 dage ville alle kønshormonerne være ude af kroppen på

 

Ja, efter ET STYKKE TID... 14 dage er også et stykke tid.

Min tidligere dyrlæge sagde, at der kan gå op til en måned efter kastration før hanhunden bliver "ukampdygtig" :)han kan altså godt parre, men om han så lige har lysten efter en operation er nok en anden sag.

 

+ ham og han hyler heller ikke over tæver mere. Det r faktisk den eneste forandring vi rigtig har mærket på ham og det har kun været positivt for os :lol:

 

Dejligt!

Det villle også være lidt sært synes jeg, hvis han ikke mærkede en effekt af selve operationen, så om det er det eller selve kastrationen, som allerede virker nu er nok uvist. Og vel egentligt ligegyldigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

 

Vores hunhund gik jo hen og blev gravid da hun var 10 md. ( Tidligt ) fik 8 dejlige hvalpe.....Vi er ikke interesseret i flere hvalpe og taenkte at en P - Sproejte maaske kunne vaere en loesning....Er der nogen der har erfaring med det, vi vil jo noedigt ha' at hun skifter karakter...

 

Hvis I ikke vil have flere hvalpe, så er sterilisation absolut den bedste løsning. Så undgår I også at jeres tæve senere skal få livmoderbetændelse og underlivskræft.

---Og I undgår helt risikoen for at hun skal blive gravid igen.

Hvis tiden løber og I glemmer en p-sprøjte, så har I pludselig igen en hund i løbetid...

Og P-sprøjter er sundhedsmæssigt en rigtig dårlig løsning, -som Misty så rigtigt påpeger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke så mange usteriliserede tæver, der bliver 10 år uden at få livmoderbetændelse eller cancer i brystkirtlerne...

 

Og vi vil jo helst have, at de bliver mere end ti år... f035.gif

 

Har du et link?

 

Jeg kunne godt tænke mig at læse om det. Eller er der lavet statestikker?

 

Egentlige statistikker er ikke mulige, da der ikke foregår central registrering.

Men f.eks. er der registreret tilfælde at livmoderbetændelse hos sygeforsikrede tæver under 10 år i Sverige, her er procenten 23-24.

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11817057

 

Selve det, at nogle dyrlæger næsten aggressivt forsøger at overtale hundeejere til at få steriliseret deres tæver, er i sig selv emne for debat i dyrlægekredse..

Der er jo altså ikke tale om at dyrlæger lever fedt og godt af at sterilisere tæver og går sultne i seng ellers. Der ER faktisk tale om at dyrlæger véd -ud fra egne erfaringer-- hvor stort et problem livmoderbetændelse og cancer i brystkirtlerne er.

Min egen dyrlæge, f.eks. har steriliseret sine egne tæver inden første løbetid. DET er altså ikke fordi hun synes at løbetid er besværligt eller fordi hun er bange for utidig graviditeter. Det ER fordi hun ved at det er det bedste for tæven. --Og fordi hun har oplevet det ubønhørlige ved brystcancer hos en usteriliseret tæve.....

 

http://www.peteducation.com/article.cfm?cls=2&articleid=926

http://www.veterinarypartner.com/Content.plx?P=A&S=0&C=0&A=603

 

---Næsten alle websider der omtaler sterilisation beskriver de samme ting. -Samme fordele og ulemper.

Personligt tror jeg altså ikke på, at der er tale om en verdensomspændende konspiration for at få os hundeejere til at neutralisere vores hunde.

 

Og selv kender jeg -eller har kendt-- INGEN gamle tæver (10+) som er/var usteriliserede og ikke har haft livmoderbetændelse. Min venindes hund var ved at dø af livmoderbetændelse sidste forår, 9 år gammel.. Sådan en gammel hund siger ikke nødvendigvis noget om, hvordan hun har det... Og så opdager man det let alt for sent..

 

Jeg har kun haft én tæve før, som blev over 10 år. Hun fik livmoderbetændelse som 8-årig og levede efter sterilisationen 5 gode år mere... fint klaret, -med en racemiddellevetid på 7 år.

 

Men vi må jo hver især vurdere og tage stilling ud fra egne erfaringer og ud fra erfaringer fra mennesker som vi har tillid til og stoler på angående vores hundes helbred.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

[quote name="Birgitta

Selve det, at nogle dyrlæger næsten aggressivt forsøger at overtale hundeejere til at få steriliseret deres tæver, er i sig selv emne for debat i dyrlægekredse.. [/quote]

 

Og i hundekredse

 

Der er jo altså ikke tale om at dyrlæger lever fedt og godt af at sterilisere tæver og går sultne i seng ellers. Der ER faktisk tale om at dyrlæger véd -ud fra egne erfaringer-- hvor stort et problem livmoderbetændelse og cancer i brystkirtlerne er.

 

Og derfor bør dyrlægerne råbe vagt i gevær til opdrætterne, hvad de måske også har, jeg har ikke hørt det, men jeg hører heller ikke alt.

 

Der avles jo på livet løs, men da cancer også kan være arveligt betinget, hjælper det måske den enkelte tæve at blive steriliseret, men risikoen vil stadig være lige stor for de tæver som ikke neutraliseres.

Her kunne dyrlægerne gøre en del.

 

Min egen dyrlæge, f.eks. har steriliseret sine egne tæver inden første løbetid. DET er altså ikke fordi hun synes at løbetid er besværligt eller fordi hun er bange for utidig graviditeter. Det ER fordi hun ved at det er det bedste for tæven. --Og fordi hun har oplevet det ubønhørlige ved brystcancer hos en usteriliseret tæve.....

 

Det er så dyrlægens vurdering. Vi kender jo ikke risikoen for den enkelte tæve.

Andre faktorer gør sig også gældende, f.eks. foderet.

 

 

Men vi må jo hver især vurdere og tage stilling ud fra egne erfaringer og ud fra erfaringer fra mennesker som vi har tillid til og stoler på angående vores hundes helbred.

 

Ja

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
[quote name="Birgitta

Selve det, at nogle dyrlæger næsten aggressivt forsøger at overtale hundeejere til at få steriliseret deres tæver, er i sig selv emne for debat i dyrlægekredse.. [/quote]

 

Og i hundekredse

 

Der er jo altså ikke tale om at dyrlæger lever fedt og godt af at sterilisere tæver og går sultne i seng ellers. Der ER faktisk tale om at dyrlæger véd -ud fra egne erfaringer-- hvor stort et problem livmoderbetændelse og cancer i brystkirtlerne er.

 

Og derfor bør dyrlægerne råbe vagt i gevær til opdrætterne, hvad de måske også har, jeg har ikke hørt det, men jeg hører heller ikke alt.

 

Der avles jo på livet løs, men da cancer også kan være arveligt betinget, hjælper det måske den enkelte tæve at blive steriliseret, men risikoen vil stadig være lige stor for de tæver som ikke neutraliseres.

Her kunne dyrlægerne gøre en del. For hvad er det der avles på?

 

Min egen dyrlæge, f.eks. har steriliseret sine egne tæver inden første løbetid. DET er altså ikke fordi hun synes at løbetid er besværligt eller fordi hun er bange for utidig graviditeter. Det ER fordi hun ved at det er det bedste for tæven. --Og fordi hun har oplevet det ubønhørlige ved brystcancer hos en usteriliseret tæve.....

 

Det er så dyrlægens vurdering. Vi kender jo ikke risikoen for den enkelte tæve.

Andre faktorer gør sig også gældende, f.eks. foderet.

 

 

Men vi må jo hver især vurdere og tage stilling ud fra egne erfaringer og ud fra erfaringer fra mennesker som vi har tillid til og stoler på angående vores hundes helbred.

 

Ja

Link til indlæg
Del på andre sites

Selve det, at nogle dyrlæger næsten aggressivt forsøger at overtale hundeejere til at få steriliseret deres tæver, er i sig selv emne for debat i dyrlægekredse..

 

Og i hundekredse

 

Der er jo altså ikke tale om at dyrlæger lever fedt og godt af at sterilisere tæver og går sultne i seng ellers. Der ER faktisk tale om at dyrlæger véd -ud fra egne erfaringer-- hvor stort et problem livmoderbetændelse og cancer i brystkirtlerne er.

 

Og derfor bør dyrlægerne råbe vagt i gevær til opdrætterne, hvad de måske også har, jeg har ikke hørt det, men jeg hører heller ikke alt.

 

Der avles jo på livet løs, men da cancer også kan være arveligt betinget, hjælper det måske den enkelte tæve at blive steriliseret, men risikoen vil stadig være lige stor for de tæver som ikke neutraliseres.

Her kunne dyrlægerne gøre en del. For hvad er det der avles på?

 

Min egen dyrlæge, f.eks. har steriliseret sine egne tæver inden første løbetid. DET er altså ikke fordi hun synes at løbetid er besværligt eller fordi hun er bange for utidig graviditeter. Det ER fordi hun ved at det er det bedste for tæven. --Og fordi hun har oplevet det ubønhørlige ved brystcancer hos en usteriliseret tæve.....

 

Det er så dyrlægens vurdering. Vi kender jo ikke risikoen for den enkelte tæve.

Andre faktorer gør sig også gældende, f.eks. foderet.

 

 

Men vi må jo hver især vurdere og tage stilling ud fra egne erfaringer og ud fra erfaringer fra mennesker som vi har tillid til og stoler på angående vores hundes helbred.

 

Ja

 

Ninjamor, du kan klikke på "vis prøve" inden du vælger "udfør" når du skriver indlæg med citater. Så kan du se, om citatklammerne virker... :)

 

Nåmen ang. arvelighed af hormonpåvirkelige cancerformer, så vil det jo også være et spørgsmål om vi vil læne os tilbage og sige, at fordi der måske er en arvelig faktor i brystkræft hos tæver, så vil vi ikke forebygge ved at fjerne østrogenproduktion hos vores egen tæve...

Det ville da være optimalt, hvis man kunne udavle tilfældene af bryst- og underlivscancer hos tæver. Men indtil det er sket, så har vi almindelige tæveejere ingen andre muligheder end enten at håbe på det bedste -eller at forebygge ved sterilisation...

 

Det er vel heller ikke så ligetil at undersøge, om en ung fertil tæve er bærer af anlæg for cancer inden hun bruges til avl??

 

At jeg har en vis tillid til dyrlægernes vurdering skyldes jo at de har et ret stort erfaringsgrundlag m.h.t. hundesygdomme. Jeg tror på, at østrogenproduktionen har betydning for udviklingen af visse typer af cancer. Det gælder for både mennesker og hunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm dyrlægen sagde ellers at efter 14 dage ville alle kønshormonerne være ude af kroppen på+ ham og han hyler heller ikke over tæver mere. Det r faktisk den eneste forandring vi rigtig har mærket på ham og det har kun været positivt for os :lol:

 

Jeg fik kastreret min hanhund sidste år og hans stress i forbindelse med tæver forsvandt ret hurtigt efter operationen. Der gik faktisk kun en lille uge. Men den måde andre har en mere intensiv måde at snuse til ham på kom først lang tid efter. Kan ikke huske præcis hvornår men vi taler ihvertfald måneder.

 

Ellers vil jeg trøste dig med at min hund ikke har ændret sind eller temperament siden. Det er jo forskelligt fra hund til hund, hvordan de reagerer men jeg har ikke fortrudt indgrebet og vil gøre det igen under de samme omstændigheder.

 

 

 

Det er jeg bare rigtig glad for at høre, vi vil jo helst ikke have på samvittigheden at vi har ødelagt hundens liv når vi bare prøver at hjælpe ham :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...