Hop til indhold

Hund nr. 2??


Gæst kittymax
 Share

Recommended Posts

Gæst kittymax

Ja, håber lidt på og kan få jeres mening.

 

Jeg har en dejlig border collie han hund på 4 år, som jeg bruger til agility og lydighed på konkurrenceplan.

Jeg kunne godt tænke mig hund nr.2, for og have en hund mere og træne med, og for at min anden han hund har noget selvskab.

 

Mit spørgsmål er så, om det kræver meget mere med hund nr. 2, eller om de underholder hinanden tilstrækkeligt nok ??

 

Mig og manden planlægger børn inden for den nærmeste fremtid, så dette skal også lige tages med.

 

Hjælp mig med og tage den rigtige beslutning om vi skal have en hund mere :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, håber lidt på og kan få jeres mening.

 

Jeg har en dejlig border collie han hund på 4 år, som jeg bruger til agility og lydighed på konkurrenceplan.

Jeg kunne godt tænke mig hund nr.2, for og have en hund mere og træne med, og for at min anden han hund har noget selvskab.

 

Mit spørgsmål er så, om det kræver meget mere med hund nr. 2, eller om de underholder hinanden tilstrækkeligt nok ??

 

Mig og manden planlægger børn inden for den nærmeste fremtid, så dette skal også lige tages med.

 

Hjælp mig med og tage den rigtige beslutning om vi skal have en hund mere :)

Du kan trygt regne med, at det kræver dobbelt af alt. Dobbelt foderindkøb, dobbel dyrlægeregninger, dobbelt forsikringer osv. Man skal huske, at hundene skal kunne arbejde selvstændigt, dvs. de skal trænes og ind i mellem luftes for sig.

Men! når det er sagt, så kan jeg kun anbefale at man holder mere end en hund, forudsat at man har overskudet til det. De har en enorm glæde af hinanden, HVIS man finder en hund der passer godt til den første. Ellers kan glæden hurtigt blive vendt igen :wink:

 

Jeg vil da nok sige, at når i planlægger bebs, så vent med at anskaffe hund nr. 2 indtil i har fundet ud af, om i har overskud til det hele. Alt for mange anskaffer sig hunde, sætter børn til verden og sælger så hundene, når arbejdet bliver for stort....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, håber lidt på og kan få jeres mening.

 

Jeg har en dejlig border collie han hund på 4 år, som jeg bruger til agility og lydighed på konkurrenceplan.

Jeg kunne godt tænke mig hund nr.2, for og have en hund mere og træne med, og for at min anden han hund har noget selvskab.

 

Mit spørgsmål er så, om det kræver meget mere med hund nr. 2, eller om de underholder hinanden tilstrækkeligt nok ??

 

Mig og manden planlægger børn inden for den nærmeste fremtid, så dette skal også lige tages med.

 

Hjælp mig med og tage den rigtige beslutning om vi skal have en hund mere :)

 

Du spørger om en hund mere til at træne med... Og samtidig spørger du, om de to hunde underholder hinanden tilstrækkeligt.....

Og I skal også snart have børn...

To hunde kan fint underholde hinanden. Men to hunde kræver dobbelt så meget træning som én hund...

 

Jeg har selv en lydighedshund på konkurrenceplan, og det TAGER tid at træne hvis man vil gå op til prøver. Og hvis du vil gå til prøver med to hunde, så vil det tage næsten dobbelt så lang tid. Der er vist ikke rigtig nogen smutvej der.

 

Selv hvis din hund allerede er elitechampion, så har den ligesom brug for stadig at komme med til prøver. Og til enhver prøve hører der træning.

Og en ny hund er et ukendt kort. Du ved ikke, hvor meget DEN vil kræve af dig.

Det samme er et lille barn. Nogle gange kan man sagtens få hunde og træning og baby osv til at gå op i en højere enhed, men med flere ukendte kort på en gang, så er der mere, der kan gå galt.

 

Hvor langt er du med træningen af din hund?

 

Er det DIG, der skal træne begge hundene, eller er manden osse interesseret?

 

Hundetræning og især agility KAN være for fysisk hårdt når man er højgravid... Og som du sikkert ved, så må man melde sig til -og passe træningsholdene når de er der... Man kan ikke bare holde barselsorlov...

 

Du kommer nok til at prioritere:

Enten er hund nr. 2 mest selskab for din nuværende hund, -med lidt træning, men uden alt for store ambitioner. Eller også venter du med børn... -eller med hund et par år mere..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kittymax

Selvfølgelig bliver der flere dyrlægeregninger, og mere indkøb af foder.

Og ja selvfølgelig bliver der mere træning.

Mine tanker var lidt når hvalpen ville være gammel nok til agility (lad os sige 2 år) så ville min gammel hund kunne trækkes lidt tilbage, og kun være med til stævner for sjov.

Min nuværende hund ville jeg også kunne trække lidt tilbage med hensyn til træning, da han tit ikke kan koncentere sig når der er nogen som leger med deres hunde omkring sig (han er MEGET bedre til konkurrencerne)

 

Agility er han ikke så langt i..Lydighed satser vi på og komme til DM i år.

 

Hmm er en svær beslutning :?

 

Tænkte bare hundene måske også kunne have glæde af hinanden når de er alene, og så nyder jeg virkelig og træne med hund, så ville gerne have en hund mere som havde evner for og komme langt

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vil jeg vende den lidt, for da jeg regner med i er to om familie forøgelse, så må der helt sikkert være en til at passe barn de første år, og så skal det barn da nok også med til træning og læres lidt op. Så hvis pladsen er der, så syntes jeg det er en udmærket ide med hund nr 2. Ved da også en tur med barnevogn kan bruges til også at træne hund i forskellige opgaver. Så hvis ellers baglandet er i orden så er det med at komme igang med at finde den rette hvalp.

 

Hilsen Karen som syntes børn også skal passes af deres far.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kittymax

Pladsen har vi..Bor i stort hus med to dejlige haver..Min mand træner ikke hund, så det er mig som står for det, men børnepasning, kan han sagtens stå for :)

 

Kunne være rart og hører fra nogen som har to hunde, hvorfor de netop har to hunde ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig bliver der flere dyrlægeregninger, og mere indkøb af foder.

Og ja selvfølgelig bliver der mere træning.

Mine tanker var lidt når hvalpen ville være gammel nok til agility (lad os sige 2 år) så ville min gammel hund kunne trækkes lidt tilbage, og kun være med til stævner for sjov.

Min nuværende hund ville jeg også kunne trække lidt tilbage med hensyn til træning, da han tit ikke kan koncentere sig når der er nogen som leger med deres hunde omkring sig (han er MEGET bedre til konkurrencerne)

 

Agility er han ikke så langt i..Lydighed satser vi på og komme til DM i år.

 

Hmm er en svær beslutning :?

 

Tænkte bare hundene måske også kunne have glæde af hinanden når de er alene, og så nyder jeg virkelig og træne med hund, så ville gerne have en hund mere som havde evner for og komme langt

 

Okay... Så satser du på at levere toppræstationer på tre forskellige prøvedage i løbet af 2008... Hvilken klasse skal I op i? Der er jo noget forskel på hvor hårdt man skal arbejde for at være mellem de 15 bedste..

Klasse 2 er nok den mindst hårde...

 

Med hensyn til en ny hund, så vil den jo kræve en eller anden slags træning lige fra start af hvis du også vil dyrke lydighed med den.. Det er vel kun agility, der skal vente til hunden er et par år..?

Så du kan komme til at stå med en begynderhund OG en DM hund OG måske være gravid samtidig... Det er meget.. Men det er kun dig selv, der ved om du kan klare det..

 

..Silke og jeg har "trænet" fra jeg fik hende. Hun mangler den 3. førstepræmie i klasse 3 for at være lydighedschampion.

 

Jeg har haft to hunde engang. Men det var dengang jeg var gift. Og det var fordi både min mand og jeg gerne ville gå til træning. OG fordi vi begge havde fuldtidsarbejde, så hvalpene var alene en del timer. Vi fik to berner sennen tæver med 14 dages mellemrum :lol: .

Vores børn var dengang 8 og 13 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kittymax

Har kun haft min hund i 1 år, så han ligger stadig i c klassen.

Han har været til 1 stævne, hvor han blev den bedste ud af 30 hunde med top point . De andre havde gået min.1 år (vi havde kun gået 4 måneder) STOLT.. Vi skulle lige have startet et stævne mere for og rykke op, men det kunne vi ikke nå :( derfor ligger han nu rigtig godt som c hund, og derfor er vores mål og komme til DM.

 

Hvis jeg ikke ville kunne træne så meget på grund af graviditet, må jeg jo ligge det lidt på hylden, og kun tage det jeg kan.

 

Både mig og kæresten arbejder fuldtid, så derfor var tanken også lidt at 2 hunde kunne have glæde af hinanden når vi var væk.

 

Min nuværende hund ville jeg ikke behøve og gå til træning med regelmæssigt, da han bedre kan koncentrere sig i rolige omgivelser

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mollie-vuffer
Ja, håber lidt på og kan få jeres mening.

 

Jeg har en dejlig border collie han hund på 4 år, som jeg bruger til agility og lydighed på konkurrenceplan.

Jeg kunne godt tænke mig hund nr.2, for og have en hund mere og træne med, og for at min anden han hund har noget selvskab.

 

Mit spørgsmål er så, om det kræver meget mere med hund nr. 2, eller om de underholder hinanden tilstrækkeligt nok ??

 

Mig og manden planlægger børn inden for den nærmeste fremtid, så dette skal også lige tages med.

 

Hjælp mig med og tage den rigtige beslutning om vi skal have en hund mere :)

 

Hej

Jeg fik for tre mdr siden hund nr 2. Og skal jeg være ærlig? så synes jeg det er nemmere.. For den store retter hende så meget af. Alle de dummer vaner hvalpe får når de ikke lige får opmærksomhed det har vi ikke haft noget af, det klarer Mollie.. Men self. kræver det noget.

Træning, foder og dyrelægeregning.

Og det er sværere at få dem passet. Men Jeg synes det er vidunderligt.

Vi fik hund nr. 2 nu, fordi vi vil ikke have hvalpe og små børn..

Link til indlæg
Del på andre sites

Har kun haft min hund i 1 år, så han ligger stadig i c klassen.

Han har været til 1 stævne, hvor han blev den bedste ud af 30 hunde med top point . De andre havde gået min.1 år (vi havde kun gået 4 måneder) STOLT.. Vi skulle lige have startet et stævne mere for og rykke op, men det kunne vi ikke nå :( derfor ligger han nu rigtig godt som c hund, og derfor er vores mål og komme til DM.

 

Hvis jeg ikke ville kunne træne så meget på grund af graviditet, må jeg jo ligge det lidt på hylden, og kun tage det jeg kan.

 

Både mig og kæresten arbejder fuldtid, så derfor var tanken også lidt at 2 hunde kunne have glæde af hinanden når vi var væk.

 

Min nuværende hund ville jeg ikke behøve og gå til træning med regelmæssigt, da han bedre kan koncentrere sig i rolige omgivelser

 

Så jeg kan forstå, at du arbejder efter Dch-programmet. Jeg arbejder efter DKK, der bruger inddelingen klasse 1-2-3 og elite.

DCH bruger C-B-A og E.

Men øvelserne er vist af nogenlunde samme sværhedsgrad.

 

Det er lækkert, når ens hund viser sig SÅ god at han kan overgå alle de andre i klassen. Det har jeg osse prøvet.

Men for at bestå også B-A og E prøverne, så kræves der altså væsentligt mere end på begynderniveau. Og konkurrencen bliver væsentligt hårdere.

Det vil være hårdt arbejde hvis du og din dygtige hund skal gå videre med prøverne.

 

Sig mig, er der nogle problemer med at han er meget alene hjemme? eller føler du at han bliver forsømt? Eller har han ligefrem problemer med at være alene?

For så forstår jeg bedre, hvis du vil have en hund til -udelukkende som selskab for den hund, du har.

Men med hensyn til træningen så er det ikke nogen god ide. Du får ikke noget ud af at have to hunde, når du ikke er længere med den første.

 

---Og som mollie-vuffer skriver, så fik HUN hund nr. 2 fordi de IKKE ville have børn...

 

kittymax, -baby, -to fuldtidsjobs, , to gange træning til prøver, -to hunde, hvor du mest vil træne den yngste.......

Det er prioriteringslisten. Gæt, hvad der ligger nederst, når du står midt i det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft 2 hunde. Mistede desvære den ene for et par måneder siden og vi skal helt sikker have hund nr. 2 igen. Den er allerede bestilt.

Glæden ved at have 2 hunde overgår i høj grad besværlighederne. De har så meget glæde af hinanden og ikke kun når de er alene hjemme.

Selvfølgelig skal der sættes mere tid af til træning, men har man lysten har man også overskudet. Jeg trænede dem også nogle gange sammen, det kan godt lade sig gøre med nogle øvelser. Jeg lægger altid lidt træning ind på vores daglige gåture. Men selvfølgelig skal dn mere intensive træning kun foregå med en hund af gangen.

 

Grundig planlægning er det halve af arbejdet og den dobbelte glæde.

Held og lykke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...