Hop til indhold

Vores 14mdr. gamle hund bider gulvtæpper osv. i stykker.


Gæst MortenBC
 Share

Recommended Posts

Gæst MortenBC

Hey, vi har en golden retriver/labrador på 14mdr. Den ødelægger alt hvad den kan komme i nærhenden af når den er aflene hjemme. Vi har lige fået nye gulvtæpper på i stue og soveværelse, for 4 dage siden. og dem har den allerede spoleret. Hvordan kan man lære den at det er forbudt?

 

Mvh. Morten

Link til indlæg
Del på andre sites

Du giver ikke særlig mange oplysninger, men min umiddelbare tanke er, at hunden keder sig? Man kan købe forskellige former for aktivitetslegetøj til hunden, som gør den mentalt træt + underholder den, mens den er alene hjemme. Derudover bør man også køre den lidt træt inden den lades alene med eksempelvis spor og fodersøg. Det trætter hunde meget.

Eller også er det fordi den aldrig er blevet trænet til/har lært at være alene hjemme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Hvis du vil have hjælp af os skal du fortælle mere :)

 

Velkommen forresten :lol:

 

Han eller hun, neutraliseret, er det når hunden er alene eller?

 

Kan hunden håndtere at være alenehjemme?

 

Skælder du ud?

 

Hvordan og hvornår motionere og aktivere i?

 

Hvordan opdrager i?

 

Hvordan har i trænet alenehjemme?

 

Fortæl gerne om hvordan hundens dag forløber, hvilket foder og hvilke godbidder h*n får :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey, vi har en golden retriver/labrador på 14mdr. Den ødelægger alt hvad den kan komme i nærhenden af når den er aflene hjemme. Vi har lige fået nye gulvtæpper på i stue og soveværelse, for 4 dage siden. og dem har den allerede spoleret. Hvordan kan man lære den at det er forbudt?

 

Mvh. Morten

 

Det var ikke meget.......

Hvorfor lægger I nye gulvtæpper på i stue og i soveværelse ( for 4 dage siden) når I har en hund på 14 mdr. med "alene hjemme"-problemer????? :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Morten vil du ikke godt svare?

 

Din hund er jo utryg og ikke uartig, og der skal arbejdes med nogle ting før han kan lære at det er ''forbudt'', og det er vigtigt at du besvarer spørgsmål for at vi kan hjælpe :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MortenBC

Har ikke rigtigt trænet så meget alene hjemme træning. Det er første gang vi har hund, vi er kun 19 og 22år :)

 

Det er en hun hund som ikke er neutraliseret. Hunden bliver som regel gået med inden den skal være alene hjemme.

 

Der er blevet lagt gulvtæppe fordi der er fodkoldt og hunden klør ellers vil spolere boligforeningens træ gulv. Men man ser jo også mange hunde som bor i huse med gulvtæpper på. Så det burde at kunne lade sig gøre.

 

Tror hunden savner os når den er aflene hjemme, det sker hyppigs hvis man kommer hjem fra arbejde og går en tur med hunden og derefter tager man måske i fakta og handler eller ud og henter kæresten :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Et godt tip vil være, at handle ind + andre ærinder med det samme inden I tager hjem. Et er at hunden bliver ladt alene for at I skal på arbejde, noget andet er at den 2 gange på en dag bliver forladt - hunden ser det som, at 'I jo lige er kommet hjem og så kan det jo ikke passe at I forlader mig igen' - det kan være psykisk hårdt for hunden. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke rigtigt trænet så meget alene hjemme træning. Det er første gang vi har hund, vi er kun 19 og 22år :)

 

Det er en hun hund som ikke er neutraliseret. Hunden bliver som regel gået med inden den skal være alene hjemme.

 

Der er blevet lagt gulvtæppe fordi der er fodkoldt og hunden klør ellers vil spolere boligforeningens træ gulv. Men man ser jo også mange hunde som bor i huse med gulvtæpper på. Så det burde at kunne lade sig gøre.

 

Tror hunden savner os når den er aflene hjemme, det sker hyppigs hvis man kommer hjem fra arbejde og går en tur med hunden og derefter tager man måske i fakta og handler eller ud og henter kæresten :)

 

Det går ikke....

Hvis I er fælles om hunden, så må I finde ud af at gøre det anderledes. Hvis du kommer først hjem, så må du gå med hende, og lade din kæreste om selv at komme hjem. Og din kæreste må så osse sørge for indkøb.

Når man har ansvar for en hund, så er det en luxus at være hjemmefra sammen uden at tage hunden med.

--Ligesom med en baby, så kræver det en hundesitter..

 

Er der nogen speciel grund til at din kæreste skal hentes? Kunne du evt. tage hunden med? Altså hvis hun SKAL hentes..

 

Lad være med at skifte tæppet igen. Hvis det er helt ødelagt, så tag det af, og få nogle varme sokker.

 

Jeg har altså IKKE tæppe på her hvor jeg bor, men tykke sokker. Og jeg har fået lakeret gulvet med en god lak.

Gulve skal alligevel tit lakeres hvis man flytter.

Og jeres søde pigehund vil jo osse komme i løbetid..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Har ikke rigtigt trænet så meget alene hjemme træning. Det er første gang vi har hund, vi er kun 19 og 22år :)

 

Det er en hun hund som ikke er neutraliseret. Hunden bliver som regel gået med inden den skal være alene hjemme.

 

Der er blevet lagt gulvtæppe fordi der er fodkoldt og hunden klør ellers vil spolere boligforeningens træ gulv. Men man ser jo også mange hunde som bor i huse med gulvtæpper på. Så det burde at kunne lade sig gøre.

 

Tror hunden savner os når den er aflene hjemme, det sker hyppigs hvis man kommer hjem fra arbejde og går en tur med hunden og derefter tager man måske i fakta og handler eller ud og henter kæresten :)

 

I bliver nød til at træne helt forfra!

 

Hvordan behandler i hende?

 

Har i skældt hende ud?

 

Hvordan gør i med hende, sker der andet end gåture? hvordan forløber de?

 

Hvis vi skal hjælpe så skal vi vide mere :)

 

Jeg er enig med de andre, hvor mange timer er hun alene?

 

Her er nogle artikler du kan læse til en start :)

 

De er alle relevante for jer :)

 

http://www.hundeliv.dk/artikler.htm

 

http://www.hundeliv.dk/stress.htm

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Og så vil jeg gerne anbefale jer nogle bøger :)

 

I kan evt kopiere det over i en mail i kan sende til jeres bibliotek som en reservering :)

 

Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning

Lone Greva, Familiehunden

Anders Hallgren, Forstår du din hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilke andre aktiviteter giver i hende bortset fra gåturene?.

 

Hvor lange er turene?.

 

Bliver hun stimuleret mentalt?.

 

Har hun mulighed for at bruge lugtesansen?. Tænker her på evt. fodersøg.

 

Går i til træning med hende?.

 

Hvor længe er hun alene hjemme?.

 

Hvor meget tid bruger i på hende om dagen?.

 

Hvorfor valgte i At få hund?.

 

Hvorfor en retriever?.

 

Hvilke erfaringer har i med hunde?.

 

Hvilket forarbejde har i gjort jer, inden i fik hund?.

 

Ja i syntes sikkert at vi bombadere jer med spørgsmål. Men det er vigtig for at kunne hjælpe jer og ved at i har skrevet herind, så tror jeg at i gerne vil det bedste for jeres hund.

Skriv gerne mere uddybende om jeres hverdag med hunden.

 

Jeg kan kun give de andre skribenter ret i det de skriver og det er gode bøger Annemarie anbefalder. Jeg tror i vil få noget ud af at læse dem og meget klogere.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst P. Borg

Hej MortenBC,

 

Det lader til at du får flere spørgsmål end svar.

 

Men regel nr. 1 er: En hund der ikke aktiveres - vil aktivere sig selv.

 

Regel nr. 2 kan være: Fjern alt hvad man ikke ønsker at få ødelagt.

 

Regel nr. 3 kan fortsætte med: Jo længere tid en hund er alene, jo længere tid har den til at 'aktivere' sig selv.

 

Mon ikke du ud af disse 3 regler, selv kan finde en årsag og en løsning? :wink:

 

 

Lidt hjælp til ovenstående: Lad ikke dine nyeste sko stå i entreen når hunden er alene hjemme (se regel nr. 2). Sandsynligheden for at de er hele når du kommer hjem, må du selv regne ud.

 

Ud fra hundens relative høje alder med det problem, tror jeg på at regel nr. 1 og 3 skal grundigt overvejes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Ja, hvis spørgsmålene ikke besvares kan vi ikke hjælpe, hunde er ikke maskiner, men de er ikke svære at forstå hvis man har lidt viden om dem, sådan ca som med børn :)

 

Når hunden er 14 mdr gammel, så er der nogle ting der ikke fungere, og tæppebidning er bare symptomet. årsagen skal behandles og det kan ikke gøres med skæld ud eller andet negativt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej P. Borg.

 

Tak for din karma til mig og velkommen herinde.

 

Nogle gange er man nød til at stille nogle spørgsmål, for at kunne give nogle svar. Desvære er der ikke blevet svaret, så det har ikke været muligt at komme med et kvalifiseret løsning på problemet. Det er rigtig som Anne-Marie skriver, at når en 14 mdr. gammel hund bider gulvtæppet i stykker, så er det et symtom for at der er noget galt.

 

Det er ærgeligt at vi intet har hørt, man kan kun håbe, at de har fået hjælp andetsteds fra.

 

De spørgsmål jeg stillede, er nogle som enhver hundeejer bør have med i sine overvejelser inden man anskaffer sig en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst P. Borg

Masser af spørgsmål er helt i orden ellers besvares der jo kun ud fra antagelser :wink:

 

Men MortenBC orkede åbenbart ikke at besvare spørgsmålene, så tænkte jeg, at han måske var modtagelig for en mere simpel tilgang til problemstillingen, som dog forudsætter at han tænker lidt selv.

 

Måske de mange spørgsmål har gjort ham bekymret og han tænker: "Det er vist et meget kompliceret problem jeg har". Men det er det jo ikke nødvendigvis.

 

Der kan også være andre end MortenBC, som har samme problem og som læser dette emne, de får ikke hjælp af MortenBCs manglende svar og det er jo en skam. :idea:

 

PS. Velbekommen og tak Jane :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Morten

 

En retriever er en hund der virkelig gerne vil gøre sin herre tilfreds.Hvis de egenskaber en retriever besidder ikke bliver udfordret bliver hunden "kulret" i hovedet.

En retriever er glad for at hente ting - enten når de er kastet eller når de skal søges.I kan evt starte med tennisbold og se hvordan det går.Det er en god ide at træne hunden til at komme på plads når den har fundet/taget apporten - det gør det væsnetlig nemmere at "styre" legen

Spørg endelig hvis du har spørgsmål

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...