Hop til indhold

Hugorm???


Gæst Any
 Share

Recommended Posts

Da vi var ude at gå i dag så jeg pludselig Jodie kaste sig tilbage fra stien og en slange som kastede sig efter hende. Jeg så ikke om slangen fik fat, men Jodie var meget bange for den efterfølgende.

 

Slangen lagde sig bare tilbage på plads igen og jeg kunne stå og kigge på den. Den var brunlig, men uden zigzagstriber og den havde lysere bug. Kunne ikke rigtig se om den havde hvide pletter i nakken. Der var antydningen af det, men når jeg kigger på billeder af snoge er pletterne meget tydelige. det var de ikke på denne slange.

 

Slangen var fuldstændig ligeglad med mig men gjorde sig parat til at hugge ud, da jeg stod ½ meter fra den.

 

Nogen der ved hvilke symptomer jeg skal være opmærksom på, hvis nu det var en hugorm og Jodie rent faktisk blev bidt?

 

Lige nu er Jodie træt efter turen og ligger helt flad i bryggerset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Da vi var ude at gå i dag så jeg pludselig Jodie kaste sig tilbage fra stien og en slange som kastede sig efter hende. Jeg så ikke om slangen fik fat, men Jodie var meget bange for den efterfølgende.

 

Slangen lagde sig bare tilbage på plads igen og jeg kunne stå og kigge på den. Den var brunlig, men uden zigzagstriber og den havde lysere bug. Kunne ikke rigtig se om den havde hvide pletter i nakken. Der var antydningen af det, men når jeg kigger på billeder af snoge er pletterne meget tydelige. det var de ikke på denne slange.

 

Slangen var fuldstændig ligeglad med mig men gjorde sig parat til at hugge ud, da jeg stod ½ meter fra den.

 

Nogen der ved hvilke symptomer jeg skal være opmærksom på, hvis nu det var en hugorm og Jodie rent faktisk blev bidt?

 

Lige nu er Jodie træt efter turen og ligger helt flad i bryggerset.

Hvis du har mistanke til hunden er bidt. SÅ ER DET TIL DYRELÆGE NU!

Da alle byttedyr får sprøjtet ca. 30 mg gift i sig, er forgiftnings-symptomerne hos mindre hunde som regel kraftigere, end ved de større hunde.

  • Symptomerne på et hugormebid er 2 bidemærker lige ved siden af hinanden, svarende til de to gifttænder.
  • Hævelse i området omkring biddet.
  • Giften kan bevirke at hundens røde blodlegemer sprænges. Dette kaldes en hæmolytisk krise, og de fleste hunde vil efterfølgende udvikle gulsot.
  • Hunden kan ragere så kraftigt på giften at den udløser et anafylaktisk chok. I sådanne alvorlige tilfælde ses hurtig og svag puls, blålige slimhinder, kold hudtemperatur på specielt ører og poter, kramper, uro og angst.
  • Nogle hunde dør af biddet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle steder i landet er der hugorme næsten uden zigzag-striber og snoge med hvide nakkepletter i stedet for gule, så det er svært at sige. Sidste mulighed er en stålorm, men de plejer ikke at hugge.

 

Kan du huske om slangen havde et bredt trekantet hoved med tydelig hals, eller et smalt spidst hoved? Hugorme har mere brede hoveder end snoge, og stålorme har næsten form som en regnorm, hvor hovedet er lille og spidser til mod snuden.

Redigeret af Umulia
staveged
Link til indlæg
Del på andre sites

Slangen lignede ingen af de tre på billederne. Farverne var mest som hugormen, men uden zigzag striben. Det jeg bemærkede mest var slangens størrelse. Den virkede meget stor af en dansk slange. De snoge jeg har set tidligere har været rimeligt tynde og spinkle i det, men denne her var ca. 1 meter lang og ca. 5 cm tyk.

Og så undrede det mig meget at den ikke gad stikke af.

 

Jeg ringer straks til dyrlægen. Jodie virker ok indtil videre, men mere stille end hun plejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigg120209

Jeg synes det lyder som en hugorm - de behøver ikke at være zig zag stribede, de kan sagtens være bare brune! Jeg synes, du skal checke hende. Snoge er oftest helt sorte ellers blågrå.

 

Hvis hun er blevet bidt, kan du se bidemærkerne, kig efter på hendes krop eller hvor du tror, hun måske kan være blevet bidt.

 

Vil også sige at hugorme normalt er meget sky, og vil normale flygte når de mærker eller lugter mennesker i nærheden (men gælder vist også snoge) så det er underligt denne ikke gjorde det. Men med denne varme ligger de jo ofte fremme for at sole sig.

 

Jeg vil sige, det er en hugorm! Snoge vil meget sjældent hugge (kan dog ske, og kan være "farligt" hvis der kommer betændelse i biddet - men ingen gift) hvis mennesker kommer for tæt på, de spiller i stedet døde - meget effektivt også!

 

Har tilføjet nogle billeder af brune hugorme både med og uden zig zag.

 

(En meter lyder også, som den "rigtige" længde - snoge er tit lidt længere, og de er tynde. Det trekantede hoved er tit en indikator!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg se at i bor på lolland, og hugormene nede ved sydhavsørene kommer i 2 varianter den alm. zig zag og den brune. Jeg har aldrig hørt om en snog der angreb en hund eller et menneske, Emma har enda engang vadet ovenpå en snog (den var dog ikke andet end 15 cm lang) som jeg derefter samlede op, hunden var gået videre og havde ikke opdaget en skid, slangen tog dog ikke skade;-)

 

Hvordan har hunni det nu ? stadig dvask?

 

Ring hellere til dyrelægen for en sikkerheds skyld, så du ved hvilke tegn du skal kigge efter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jodie var lidt dvask resten af dagen, men heldigvis ikke værre end det.

Dyrlægen sagde at jeg skulle afvente...og bad mig desuden ringe til naturstyrelsen fordi hun vidste at de gerne ville høre om min oplevelse.

 

Det har sat en masse i gang for naturstyrelsen mente at hugormene kun befandt sig i en anden skov tæt ved og det betød at de ville ud og kigge efter denne. Det glædede dem at det måske var en hugorm jeg havde set. De har faktisk ringet flere gange i går for at høre præcis hvor jeg så den (hvilket jeg selvfølgelig ikke helt kunne huske (snørklede stier)

 

Så en masse er sat i gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...