Hop til indhold

Refundering af penge pga fejl ved racen?


Gæst Unknown99
 Share

Recommended Posts

Gæst Unknown99

Hej allesammen

 

jeg har et spørgsmål som jeg godt ville have svar på, vores nu 7 måneder gammel chihuahua, har nu kun det ene øre rejst, dvs, at det andet stadig hænger. Min kæreste var ved dyrelægen i sidste uge, pga. noget mave problemer, og så spurgte hun ham hvad det kunne skyldes, og han mente at det var en genetisk fejl. så mit spørgsmål; ( det skal lige siges vi har stamtavle ved DRU)

 

vi har 2 års garanti på fejl ved hunden på fejl osv fra selve kennelen som vi købte hunden fra.

 

jeg har læst mig frem til, at hvis der er fejl på hunden, så kan vi hverken udstille eller bruge ham til, at få hvalpe på, er dette rigtigt?

 

skal vi ringe til dru eller kennelen og høre hvad hun foreslår.

 

skal man have en erklæring fra dyrelægen om, at det er en fejl ved evt. erstatningskrav?

 

eller skal vi lige vente lidt endnu med at gøre noget, og så se om det ikke kommer op og stå afsig selv.

 

Mange venlige hilsner

 

U99

 

edit.. lige et billede så i kan se hvordan det ser ud normalt...

user2823pic773812455129.jpg

user2823pic773812455129.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej allesammen

 

jeg har et spørgsmål som jeg godt ville have svar på, vores nu 7 måneder gammel chihuahua, har nu kun det ene øre rejst, dvs, at det andet stadig hænger. Min kæreste var ved dyrelægen i sidste uge, pga. noget mave problemer, og så spurgte hun ham hvad det kunne skyldes, og han mente at det var en genetisk fejl. så mit spørgsmål; ( det skal lige siges vi har stamtavle ved DRU)

 

vi har 2 års garanti på fejl ved hunden på fejl osv fra selve kennelen som vi købte hunden fra.

 

jeg har læst mig frem til, at hvis der er fejl på hunden, så kan vi hverken udstille eller bruge ham til, at få hvalpe på, er dette rigtigt?

 

skal vi ringe til dru eller kennelen og høre hvad hun foreslår.

 

skal man have en erklæring fra dyrelægen om, at det er en fejl ved evt. erstatningskrav?

 

eller skal vi lige vente lidt endnu med at gøre noget, og så se om det ikke kommer op og stå afsig selv.

 

Mange venlige hilsner

 

U99

 

edit.. lige et billede så i kan se hvordan det ser ud normalt...

user2823pic773812455129.jpg

user2823pic773812455129.jpg

Jeg ville kontakte kennelen..

Refunderingen er altid set i forhold til hvad I skulle bruge hunden til..

Hvis opdrætter ved I skulle bruge den til udstilling, så er det jo en stor fejl. Men skulle I bruge den bare som familiehund er skaden jo ikke så stor.

Den må jo også have haft knækket øre da I købte den?

Hvis ikke øret var knækket men at det først er sket senere så rejser det sig nok igen. Nogle af vores chier fik et hængeøre under tandskiftet. Og rigtig mange af løverne rejser ørerne under tandskiftet.. Jeg aner ikke hvorfor

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krusty

Som der skrives regnes dette ikke som en fejl hvis hunden er købt som familiehund.

De fejl der er tale om vedrørende refundering er alvorlige helbredsmæssige fejl så som bl.a. krytorchidisme. Altså fejl der skal rettes og hvor I skal have tilskud til udgifterne ved fx. en operation.

 

Min sheltie har stritøre der burde kippe, sådan er det bare der er der jo ingen opdrætter der kan regne ud når de sælger den. Så ingen refundering ved det.

 

Nu er jeg DKK'er så jeg aner ikke om DRU har andre regler, men det skulle undre mig.

 

I øvrigt kan du da vidst sagtens udstille din hund i håbet om at få ham avlsgodkendt. Men øreret vil blive set som en fejl og trække jer ned i bedømmelsen. Men I har da lov at prøve :)

 

Forkerte ører diskvalificerer dig ikke fra udstillingsverdenen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99
Jeg ville kontakte kennelen..

Refunderingen er altid set i forhold til hvad I skulle bruge hunden til..

Hvis opdrætter ved I skulle bruge den til udstilling, så er det jo en stor fejl. Men skulle I bruge den bare som familiehund er skaden jo ikke så stor.

Den må jo også have haft knækket øre da I købte den?

Hvis ikke øret var knækket men at det først er sket senere så rejser det sig nok igen. Nogle af vores chier fik et hængeøre under tandskiftet. Og rigtig mange af løverne rejser ørerne under tandskiftet.. Jeg aner ikke hvorfor

 

mange tak for jeres svar.. altså nu hang ørene da vi købte ham. men ikke så meget som de gør nu.. og slet ikke på samme måde.. der er billeder i mit album af hvordan han så ud da vi købte ham.. altså vi har købt ham primært som familiehund, men vi vil gerne have en tæve til ham, når han bliver lidt ældre, med henblik på at avle på dem.. jeg er egentligt ligeglad med udstilling, og med dru behøver vi heller ikke, at udstille en chi for, at få ham avlsgodkendt, vi skal bare have en dyrelæge attest på ham.. men var bare ikke sikker på om vi måtte, hvis det ene øre var "defekt"... men vi havde ikke snakket med kennelejeren om hvad vi skulle bruge hunden til, det er vel også ligegyldigt.. garatien er vel den samme?

Link til indlæg
Del på andre sites

mange tak for jeres svar.. altså nu hang ørene da vi købte ham. men ikke så meget som de gør nu.. og slet ikke på samme måde.. der er billeder i mit album af hvordan han så ud da vi købte ham.. altså vi har købt ham primært som familiehund, men vi vil gerne have en tæve til ham, når han bliver lidt ældre, med henblik på at avle på dem.. jeg er egentligt ligeglad med udstilling, og med dru behøver vi heller ikke, at udstille en chi for, at få ham avlsgodkendt, vi skal bare have en dyrelæge attest på ham.. men var bare ikke sikker på om vi måtte, hvis det ene øre var "defekt"... men vi havde ikke snakket med kennelejeren om hvad vi skulle bruge hunden til, det er vel også ligegyldigt.. garatien er vel den samme?

 

Nej, garantien er ikke den samme. Er hunden købt som udstillingshund tages også forbehold for udstillingsfejl. Er hunden købt som familiehund så er det kun sundhedsmæssige forhold der er garanti på.

 

Nu kender jeg ikke DRUs købskontrakter, men jeg vil næsten love at 99,9 % af alle DKK hunde sælges som "familiehunde", for hvis vi sælger dem som udstillingshunde, hvor går grænsen så ved garantien? Man kan ved salg af en 8 ugers hvalp ikke garantere at hunden komme til at vinde excellent bling bling mega glitter championtitler.... -hvad nu hvis hunden ender som en hund der kun kan vinde 2 præmier (og det kan endda være handlingen der trækker ned).......

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, garantien er ikke den samme. Er hunden købt som udstillingshund tages også forbehold for udstillingsfejl. Er hunden købt som familiehund så er det kun sundhedsmæssige forhold der er garanti på.

 

Nu kender jeg ikke DRUs købskontrakter, men jeg vil næsten love at 99,9 % af alle DKK hunde sælges som "familiehunde", for hvis vi sælger dem som udstillingshunde, hvor går grænsen så ved garantien? Man kan ved salg af en 8 ugers hvalp ikke garantere at hunden komme til at vinde excellent bling bling mega glitter championtitler.... -hvad nu hvis hunden ender som en hund der kun kan vinde 2 præmier (og det kan endda være handlingen der trækker ned).......

 

Tangerer det så ikke nærmest falsk varebetegnelse overhovedet at have den garanti hvis det er umuligt at få den????

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Tangerer det så ikke nærmest falsk varebetegnelse overhovedet at have den garanti hvis det er umuligt at få den????

 

Man kan jo lave en aftale med opdrætter om at hunden afkrydses som familiehund, men så længere nede i kontrakten kan man jo tilføje nogle ting, som vil medføre at pengene kan refunderes...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
I købsaftalen for min hvalp var et afkrydsningsfelt hvor det blev angivet om hunden blev solgt som familie-, avls-, udstillings- eller brugshund. Er der det på jeres?

 

Det er der vidst på alle købskontrakter som er udarbejdet i DKK.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo lave en aftale med opdrætter om at hunden afkrydses som familiehund, men så længere nede i kontrakten kan man jo tilføje nogle ting, som vil medføre at pengene kan refunderes...

 

Ja ja, jeg siger jo heller ikke at man ikke kan aftale noget, men det ændrer da ikke på det faktum at det er noget fis at have det afkrydsningsfelt når det alligevel aldrig bliver brugt.

Det er da at narre folk. Sys jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Nej, garantien er ikke den samme. Er hunden købt som udstillingshund tages også forbehold for udstillingsfejl. Er hunden købt som familiehund så er det kun sundhedsmæssige forhold der er garanti på.

 

Nu kender jeg ikke DRUs købskontrakter, men jeg vil næsten love at 99,9 % af alle DKK hunde sælges som "familiehunde", for hvis vi sælger dem som udstillingshunde, hvor går grænsen så ved garantien? Man kan ved salg af en 8 ugers hvalp ikke garantere at hunden komme til at vinde excellent bling bling mega glitter championtitler.... -hvad nu hvis hunden ender som en hund der kun kan vinde 2 præmier (og det kan endda være handlingen der trækker ned).......

 

 

Jeg kan ikke være mere enig... det er jo ofte næsten umuligt at se hvordan en lille hvalp vil komme til at tage sig ud når den bliver eks. 1 år.

 

Man ser jo også at hunde i hvalpe stadiet vinder, vinder og atter vinder og når de rykker op i de officielle klasser slet ikke kan gøre sig gældene.

 

Men som du selv siger hvor går grænsen ved at man kan påpege ting som fejl. Og ja, ofte har handlingen som du selv siger en stor medspiller når det handler om at vise sin hund frem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Ja ja, jeg siger jo heller ikke at man ikke kan aftale noget, men det ændrer da ikke på det faktum at det er noget fis at have det afkrydsningsfelt når det alligevel aldrig bliver brugt.

Det er da at narre folk. Sys jeg.

 

Hvis jeg kun havde Freya som familiehund ville jeg i bund og grund være lidt ligeglad med fejl i hendes eksteriør... Freya er jo Freya og vil altid være det!

 

Freya har også fejl som HVER gang trækker ned... bla. hendes front som er for bred. Freya er afkrydset som familiehund, men jeg sagde i tidernes morgen at jeg gerne ville udstille.

 

mht. til afkrydsningsfeltet. så ved jeg at man ved eksport udstillingshvalpe OFTE krydser af i udstillingsfeltet... eller det kunne måske være ved en hund som opdrætter VILLE have udstillet... altså ved en hund som opdrætter har et decideret udstillingskrav til.

 

 

 

 

jeg vil ikke være tilstede resten af dagen på forummet.. :cry:.. men jeg vender tilbage i aften og svarer videre:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tangerer det så ikke nærmest falsk varebetegnelse overhovedet at have den garanti hvis det er umuligt at få den????

 

Ikke forstået? De hvalpe jeg sælger, sælger jeg først og fremmest som familiehund. For det er det de primært skal være.

 

Mine egne hunde er også familiehunde fremfor udstillingshunde. Køber jeg selv en 8-10 ugers hvalp køber jeg den først og fremmest som familiehund, kan den udstilles er det fint. Kan den ikke, jamen så er det stadig en familiehund og jeg holder lige meget af den af den grund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja ja, jeg siger jo heller ikke at man ikke kan aftale noget, men det ændrer da ikke på det faktum at det er noget fis at have det afkrydsningsfelt når det alligevel aldrig bliver brugt.

Det er da at narre folk. Sys jeg.

Det vil jeg ikke give dig ret i.. De købsaftaler er lavet til alle aldre af hunde.

Jeg ville aldrig sælge en hund som udstillingshund 8 uger gammel. De bliver solgt som familiehunde og jeg køber også mine som familiehunde.

Skal en hund sælges som udstillingshund skal den være langt ældre og så vil prisen være en helt anden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Reaper

Hvorfor er det der er forskel "bare" fordi den er købt som familiehund?

 

Vi har da også købt begge vores hunde som familiehunde, men vi valgte jo netop stamtavle, så udstilling og evt. avl kunne komme på tale senere hen.

 

Vores ene hund manglede den ene testikkel som helt lille, opdrætter sagde (selvom hunden blev købt som familiehund) at hvis dette ikke rettede sig inden 2-3 mdr. ville vi få 3000 kr. tilbage.

 

Har man betalt ligeså meget for en familiehund som den ville have kostet som avls-udstillingshund - så må der være garanti?

 

Min DRU hund's garanti lyder desværre på at hvis der opstår nogen sygdomme eller andet, skal de have min hund retur og jeg får en ny hvalp. Kunne aldrig DRØMME om at aflevere min hund tilbage igen.

 

- Men bare så du måske er klar over at opdrætter måske kan forlange den tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor er det der er forskel "bare" fordi den er købt som familiehund?

 

Vi har da også købt begge vores hunde som familiehunde, men vi valgte jo netop stamtavle, så udstilling og evt. avl kunne komme på tale senere hen.

 

Vores ene hund manglede den ene testikkel som helt lille, opdrætter sagde (selvom hunden blev købt som familiehund) at hvis dette ikke rettede sig inden 2-3 mdr. ville vi få 3000 kr. tilbage.

 

Har man betalt ligeså meget for en familiehund som den ville have kostet som avls-udstillingshund - så må der være garanti?

 

Min DRU hund's garanti lyder desværre på at hvis der opstår nogen sygdomme eller andet, skal de have min hund retur og jeg får en ny hvalp. Kunne aldrig DRØMME om at aflevere min hund tilbage igen.

 

- Men bare så du måske er klar over at opdrætter måske kan forlange den tilbage.

 

Som kennel-löwchen skriver, så kan man ikke se på en 8 ugers hvalp om den vil blive en bling bling mega glitter champion. Køber man en hund decideret til udstilling, så køber man en udvokset hund, og så er prisen en helt anden.

 

Man kan drømme om at en 8 ugers hvalp skal blive plus plus party vinder, men der er langt fra drømme til garanti.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Reaper

Ja, jeg kan egentlig godt se det fra den synsvinkel hvad I mener.

 

Men som opdrætter, tager man ikke noget af prisen fra hvis man fra start kan se hvalpen aldrig kommer på udstilling, eller tager I her den samme pris?

 

Min egen hund er jo fx. med hvidt - hun kan udstilles i DRU, men aldrig i DKK, hun kostede 1000 kr. mindre pga. den charmerende "Fejl" .

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg kan egentlig godt se det fra den synsvinkel hvad I mener.

 

Men som opdrætter, tager man ikke noget af prisen fra hvis man fra start kan se hvalpen aldrig kommer på udstilling, eller tager I her den samme pris?

 

Min egen hund er jo fx. med hvidt - hun kan udstilles i DRU, men aldrig i DKK, hun kostede 1000 kr. mindre pga. den charmerende "Fejl" .

 

Det er vel individuelt, om man tager noget af prisen - hvis du alligevel ikke skal bruge hunden til udstilling, er der vel ingen grund til at hunden skal være billigere fordi den har forkerte aftegn.... en kommende udstiller vil jo alligevel aldrig acceptere at købe denne hvalp. Hvalpen koster jo ikke mindre at "lave", fordi den f.eks. har en for bred blis.

 

Opdrætter SKAL imidlertid oplyse om kendte fejl ved hvalpen - og så kan man jo som køber acceptere handlen eller lade være....

 

Jeg har selv været tæt på at importere en hvalp fra USA - denne var dyrere, hvis den skulle købes som "avlsemne" end hvis jeg "blot" ønskede en familiehund. Opdrætteren kan stadig ikke garantere, at denne hund bliver avlsemne, men det giver hende jo flere penge at betale tilbage af ;o)

 

Er der derimod tale om "funktionelle" fejl, som f.eks. HD vælger mange opdrættere at skrive ind i kontrakten, at man f.eks. kan få en ny hvalp, hvis den købte hvalp viser tegn på HD inden en hvis alder.... i hvert fald inden for min race, der jo også er en udpræget brugsrace (og i væsentligt mindre grad en udstillingsrace :mrgreen:)

 

-Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg kan egentlig godt se det fra den synsvinkel hvad I mener.

 

Men som opdrætter, tager man ikke noget af prisen fra hvis man fra start kan se hvalpen aldrig kommer på udstilling, eller tager I her den samme pris?

 

Min egen hund er jo fx. med hvidt - hun kan udstilles i DRU, men aldrig i DKK, hun kostede 1000 kr. mindre pga. den charmerende "Fejl" .

 

Hvis det er fejl jeg kan se inden, eks. haleknæk eller lign., så jo. Jeg har aldrig lavet en fejlfarvet hund, men ved at de ofte er i høj kurs hos "almindelige" hvalpekøbere fordi de gerne vil have en hund med personlighed.... Så hvor de ser det som et plus ville vi andre se det som et minus. Jeg ved at de hvalpe ihvertfald ikke er solgt med afslag i prisen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Reaper

Jeg er helt med på hvadI mener - jeg har selv hopkaniner, og disses unger sælges også til hop - selvom jeg jo ikke kan garantere at de bliver top elitekaniner.

 

Men dvs. at det "bedste" en opdrætter kan gøre i nævnte sag er at tage hunden tilbage og tilbyde en ny hund - hvis den er købt med henblik på avl? - eller er det heller ikke aktuelt?

 

Jeg mener at hvis jeg køber min hvalp hos en "privat" så forventer jeg ikke andet end en familiehund, men køber jeg hos opdrætter og betaler 3000-5000 ekstra, så kan det godt være jeg forventer noget mere?

 

- Nu håber jeg ikke det går for meget over i en anden snak mit indlæg, men så må I sige til :)

 

Men fx. venter jeg et kuld hvalpe nu - begge forældre er samme race, og med stambøger, det bliver der ikke lavet på hvalpene da det ikke interessere os som sådan, men hvis vi sælger hvalpene kunne vi vel i princippet tage ligeså meget for de hvalpe som en opdrætter kan, når vores hvalpe udelukkende bliver solgt som familiehunde (Og så vidt jeg har forstået er det også det opdrætteres hvalpe gør) ? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99
Jeg er helt med på hvadI mener - jeg har selv hopkaniner, og disses unger sælges også til hop - selvom jeg jo ikke kan garantere at de bliver top elitekaniner.

 

Men dvs. at det "bedste" en opdrætter kan gøre i nævnte sag er at tage hunden tilbage og tilbyde en ny hund - hvis den er købt med henblik på avl? - eller er det heller ikke aktuelt?

 

Jeg mener at hvis jeg køber min hvalp hos en "privat" så forventer jeg ikke andet end en familiehund, men køber jeg hos opdrætter og betaler 3000-5000 ekstra, så kan det godt være jeg forventer noget mere?

 

- Nu håber jeg ikke det går for meget over i en anden snak mit indlæg, men så må I sige til :)

 

Men fx. venter jeg et kuld hvalpe nu - begge forældre er samme race, og med stambøger, det bliver der ikke lavet på hvalpene da det ikke interessere os som sådan, men hvis vi sælger hvalpene kunne vi vel i princippet tage ligeså meget for de hvalpe som en opdrætter kan, når vores hvalpe udelukkende bliver solgt som familiehunde (Og så vidt jeg har forstået er det også det opdrætteres hvalpe gør) ? :)

 

det forstår jeg så ikke.. hvis i har stamtavler på begge forældre, ville gå ud fra i har nemmere ved at afsætte hvalpene hvis det er i tavle på dem... ville da også fedt, hvis en af ens hvalpe gik hen og blev unghunde champion eller sådan noget.. :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt med på hvadI mener - jeg har selv hopkaniner, og disses unger sælges også til hop - selvom jeg jo ikke kan garantere at de bliver top elitekaniner.

 

Men dvs. at det "bedste" en opdrætter kan gøre i nævnte sag er at tage hunden tilbage og tilbyde en ny hund - hvis den er købt med henblik på avl? - eller er det heller ikke aktuelt?

 

Jeg mener at hvis jeg køber min hvalp hos en "privat" så forventer jeg ikke andet end en familiehund, men køber jeg hos opdrætter og betaler 3000-5000 ekstra, så kan det godt være jeg forventer noget mere?

 

- Nu håber jeg ikke det går for meget over i en anden snak mit indlæg, men så må I sige til :)

 

Men fx. venter jeg et kuld hvalpe nu - begge forældre er samme race, og med stambøger, det bliver der ikke lavet på hvalpene da det ikke interessere os som sådan, men hvis vi sælger hvalpene kunne vi vel i princippet tage ligeså meget for de hvalpe som en opdrætter kan, når vores hvalpe udelukkende bliver solgt som familiehunde (Og så vidt jeg har forstået er det også det opdrætteres hvalpe gør) ? :)

 

Jeg lover at vende tilbage og svare på denne i aften. Har lige en date med Tosa-foto....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Reaper

Vores tæve er ved et uheld parret for tidligt, og jeg kan se reglerne for DRU er 15 mdr. for hendes race, så derfor går jeg ikke ud fra de kan stambogføres.

 

Men her kommet det jo så igen, hvor meget det så er "værd" med en DRU bog. jeg kan få dru bog på deres næste kuld, som i princippet vel ikke er en krone mere værd end de hvalpe vi venter nu , her er det kun de 400 kr. ekstra for bogen der gør dem mere værd?

 

(Ikke at jeg sætter mine hunde i kroner og ører, men princippet i det).

 

I det her kuld jeg venter nu, kan køberne få en kopi af mor og fars stamtavle, og så sælges den som familiehund.

 

Jeg ved ikke om I kan forstå hvor jeg vil hen :D

 

Og det er ikke fordi jeg er uenige med jer, men nok lidt for at få en lille debat omkring det. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg kan egentlig godt se det fra den synsvinkel hvad I mener.

 

Men som opdrætter, tager man ikke noget af prisen fra hvis man fra start kan se hvalpen aldrig kommer på udstilling, eller tager I her den samme pris?

 

Min egen hund er jo fx. med hvidt - hun kan udstilles i DRU, men aldrig i DKK, hun kostede 1000 kr. mindre pga. den charmerende "Fejl" .

Hvis jeg kan se en hvalp har en fejl, jo så giver jeg et afslag i prisen. Hvis hunden viser sig at være kryptorchid får folk selvfølgleig også refuderet penge selvom hunden er købt som familiehund.

Man kan som opdrætter aldrig forlange en hund tilbage. Den holder ikke i retten. Lige meget hvor mange gange man skriver det på købsaftalen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores tæve er ved et uheld parret for tidligt, og jeg kan se reglerne for DRU er 15 mdr. for hendes race, så derfor går jeg ikke ud fra de kan stambogføres.

 

Men her kommet det jo så igen, hvor meget det så er "værd" med en DRU bog. jeg kan få dru bog på deres næste kuld, som i princippet vel ikke er en krone mere værd end de hvalpe vi venter nu , her er det kun de 400 kr. ekstra for bogen der gør dem mere værd?

 

(Ikke at jeg sætter mine hunde i kroner og ører, men princippet i det).

 

I det her kuld jeg venter nu, kan køberne få en kopi af mor og fars stamtavle, og så sælges den som familiehund.

 

Jeg ved ikke om I kan forstå hvor jeg vil hen :D

 

Og det er ikke fordi jeg er uenige med jer, men nok lidt for at få en lille debat omkring det. :)

Du kan vel søge dispensation? Hvor meget yngre end 15 mdr var hun?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...